בריאות, רפואה
מאמרים | פורומים | קהילות | רופאים  
  חיפוש במאמרים  
הריון ולידהדיאטה, תזונהתרופות, ויטמיניםעיניים, משקפייםניתוחים פלסטייםרפואה משלימהקוסמטיקה, איפורעיצוב שיערפסיכולוגיהאורטופדיה
 
מין, יחסים, זוגיותכושר גופנירפואת שינייםרפואת ילדיםלב, כלי דםעזרה ראשונהמחלות, טיפוליםגיל הזהבחוק משפט, ביטוחמתכוני בריאות
 בריאות ראשי»פורומים»פורומים רפואת ילדים»פורום התפתחות הילד, התפתחות ילדים
הוסף למועדפים 
פורומים רפואיים
 

פורום התפתחות הילד, התפתחות ילדים

פורום התפתחות הילד, התפתחות ילדים, נועד לעזור לכם לעקוב אחר התפתחותו המוטורית, השכלית והרגשית של ילדכם. פורום התפתחות הילד מיועד לשאלות בנושא: בעיות התפתחות, בעיות קשב וריכוז, איחור התפתחותי, פיגור, שיתוק מוחין, אוטיזם, ליקויי ראייה ועוד
מנהלי פורום התפתחות הילד, התפתחות ילדים:
ד''ר יוכי בן-נון
לפרטים נוספים
 
שרי
21:26 19.01.15
שלום רב,
בני בן שלוש וחצי והוא בעלי עיכוב התפתחותי כללי ועל כן מצוי בגן למעוכבי התפתחות. אחרי שיחה עם הגננת ומהכרותי, מן הסתם, איתו נראה שחלק מקשייו נובעים מבעיות רגשיות, למשל: קשה לו עם שינוי בסדר היום בגן או מגיב בבכי כמתבקש לאסוף צעצועים או כשמתבקש לבצע מטלה שקשה לו. איך אני יכולה לעזור לו? הוא ילד חברותי מאוד ותמיד במרכז העניינים בגן וההתנהגות הזו עלולה להשפיע על הקשרים החברתיים בעתיד. יש לו גם לעיתים ניתוקים כאלה לכמה שניות בזמן המפגשים. האם כל אלה יכולים להצביע על קשיים בקשב וריכוז? האם יש קשר? תודה וסליחה על המגילה
 
ד''ר יוכי בן-נון  
16:46 20.01.15
שרי שלום,

לגבי הקשיים בהתנהלות הילד - הם יכולים לנבוע משתי סיבות :
א. מקושי שלו בהתארגנות, שהוא חלק מהעיכוב ההתפתחותי הכללי.
ב. הבכי יכול להיות תגובה של תסכול, כשהילד מרגיש באמת שקשה לו, או שאיננו מצליח כמו יתר הילדים.
לגבי שתי הסיבות - אני בטוחה שמטפלים בהן, כחלק מתכנית הטיפול בילד. בדיוק לשם כך הוא בגן מיוחד, שיש בו קבוצת ילדים קטנה, ויש צוות מקצועי שמגיע ומטפל בכל ילד גם באופן פרטני וגם כקבוצה.
אני מציעה לך לא להיבהל ולחכות בסבלנות. במהלך הטיפולים השנה הילד אמור להתקדם, והקשיים אמורים להצטמצם.

לגבי ה"ניתוקים" - זה מצריך בירור נוירולוגי. דברו עם נוירולוג-ילדים שמלווה אתכם.

כל טוב!
 
אמא
10:58 15.01.15
בן השלוש שלי ילד עם המון אנרגיות ומרץ. התחיל גן רק השנה. מתקשה לשבת במפגשים. מתקשה לשחק בתוך הגן בזמן המשחק החופשי. עובר ממקום למקום כי דעתו מוסחת בקלות בגלל כל הרעש ועודף האפשרויות. לא תמיד קשוב או שאולי לא שומע - עבר בדיקת שמיעה תקין אך יש נוזלים באוזן שמאל. הרופאה אמרה לחכות שיעבור ולבוא לביקורת. הוא מסוגל לשאול שאלה שוב ושוב גם אם עניתי ואני לא בטוחה אם הוא לא שמע את התשובה או שפשוט הוא לא מקשיב.
יש לו חוש ריח מפותח מאוד שיכול לגרום לו לא לרצות להיכנס למקום חדש בגלל ריח לרא מוכר. אני מתלבטת מה לעשות. היה באבחון דרך הקופה אבל הרגיש לי מאוד לא מקצועי ושוקלת אבחון פרטי
 
ד''ר יוכי בן-נון  
07:47 16.01.15
אמא יקרה שלום,
לפי התמונה שאת מתארת, צריך לשקול אפשרות של הפרעת קשב. אפשר לנסות לטפל גם בגיל זה, בדרך פסיכולוגית, ע"י הדרכה שלך ואולי גם של הגננת. לכן חשוב שייערך אבחון.
אני תמיד מעדיפה מקום ציבורי, בגיל זה - עדיף מכון להתפתחות הילד, שם נמצא צוות רב-מקצועי, שעובד במשותף, ובמידת הצורך ניתן לקבל טיפולים מסודרים והתייעצות עם כמה אנשי מקצוע, כולל קלינאית תקשורת, מרפאת בעיסוק ורופא.
כל טוב ובהצלחה!
 
אמא
08:51 16.01.15
כמו שכתבתי הוא כן עבר אבחון במכון להתפתחות הילד של הכללית. הם אמרו שהכל תקין תואם גיל וכשנבוא שוב עוד חצי שנה. לי הרגיש לא מקצועי האבחון. בגלל זה שוקלת ללכת למכון פרטי. את לא ממליצה? כדאי כן לחכות חצי שנה ולבטוח באבחון שנעשה?
 
ד''ר יוכי בן-נון  
08:30 17.01.15
שוב שלום,
לא ברור לי מדוע התרשמת שהאבחון "אינו מקצועי". ייתכן שהוא לא היה כפי שציפית.
אין גם להסתיר, שלא כל הצוותים הם באותה רמה. יחד עם זאת, באופן כולל, אמרתי שאני מעדיפה את האבחון במערכת הציבורית, במכון להתפתחות הילד, ונימקתי מדוע.
היתר הוא לשיקולך.
כל טוב!
 
אמא
11:10 17.01.15
מה זה מכון להתפתחות הילד בשרות ציבורי? האם המכונים של קופות החולים נכללים בזה? איפה אני מוצאת מכון ציבורי כזה שקרוב אלינו? (גרים ברמלה)
 
ד''ר יוכי בן-נון  
11:26 17.01.15
כן, בהחלט. הכוונה היא למכונים שנמצאים בבתי-חולים או של קופות החולים. למשל, יש מכון גדול וטוב באסף הרופא, אני מניחה ששלחו אותך למכון של הקופה שלך שקרוב לביתך. יש גם מכונים פרטיים, אבל אלה יקרים, ורובם פחות טובים.
 
נטלי
03:00 13.01.15
היי...יש לי ילד בן 11 וחצי שמזה שנה מתנהג התנהגות תינוקית ולא מתאימה לגילו..משמיע קולות..מנסה להצחיק בשטויות..וגם בכיתה התחילו לקרוא לו ליצן הכיתה.
בבית כשאנחנו מעירים לו על מעשים קונדסים הוא עונה בקול ילדותי ומעצבן ותשובות מעצבנות וטיפשיות..
מה עליי לעשות...מה עליי לבדוק ...איזה בדיקות להתחיל..האם צריך צילום ראש נוירולוגי ?
קשה לי ממש ואיני יודעת מה לעשות
חברה אמרה שזו התנהגות של אוטיסט...האם זה נכון ?
אציין שהוא ילד רגיל לכל דבר..עצמאי..יש לו מלא חברים..הוא בחוג לכדורגל ושחייה...
 
ד''ר יוכי בן-נון  
08:24 13.01.15
נטלי שלום,
עניתי לך בפורום השני בהרחבה.
כל טוב!
שלום רב,

ביתי בת שלוש וחצי נמצאת בגן שפתי בגלל איחור בהתפתחות השפה וחשד לבעיות בתקשורת.
ישנה התקדמות מתחילת השנה אבל ישנה בעיה שמטרידה אותי וזה שהיא לא אוכלת את ארוחת הבוקר שהיא מביאה מהבית. אני שואלת אותה מה להכין לה לארוחת הבוקר ושמה לה בדיוק מה שהיא מבקשת אבל כשמגיעה השעה לאכול היא מתחילה לבכות ואומרת שהיא לא רוצה לאכול. את הפרי שמחלקים בצהריים היא אוכלת למרות שלאחרונה אמרו לי שגם עם זה היא התחילה לעשות בעיות.
אציין שהיא אוכלת יפה מאוד בבית אבל בגן היא מסרבת לאכול. למה זה קורה? על מה זה מעיד? קשור לתקשורת? הרצון שלה לשלוט במשהו? אני כבר לא יודעת מה לחשוב...
אודה על תשובתך

אביב
 
ד''ר יוכי בן-נון  
18:09 11.01.15
אביב שלום,
אין לי תשובה ברורה לשאלתך, אף שמוכרים לי כמה מקרים כאלה : ילדים שלא רצו לאכול בגן, או לא היו מוכנים לישון בגן. לפעמים זה קשור בתחושה של חוסר בטחון של הילד, לפעמים זה נובע מהרגלים מסויימים שיש בבית, ואין בגן. למשל, שבבית עוזרים לילד לאכול, ובגן לא. אולי זה מביך אותה, שכל הילדים אוכלים יחד. אינני רואה קשר לתופעה זו עם קשיי התקשורת.
הדרך לנסות לפתור את החידה היא לבקש מעוזרת הגננת להסתכל על הילדה ולנסות לראות מה מפריע לה. אולי אפילו לצלם אותה בזמן שהילדים אוכלים. אפשר לבקש מהעוזרת להציע לילדה עזרה, או אפילו רק לשבת לידה.
לצערי, צריך פשוט לנסות פתרונות שונים, עד שתצליחו, או עד שהילדה תסתגל ותאכל כרגיל.
כל טוב!
שלום רב. הבן שלי בן שנתיים וחודש. עבר בגיל 7 חודשים ניתוח לב פתוח.
בגיל שנה ושמונה אצל קלינאית תקשורת נאמר שיש לו תקשורת טובה. מבחינת הבנה מאחר מאחר ב 8חודשים ומבחינה שפתית ב10 חודשים. לאחר 4 חודשים אצל קלינאית שבדו איתו על שיפר ההבנה הוא הדביק את הפער ההבנתי. כרגע עובדים איתו על היגוי והפקת צלילים.
האם זה שהוא עדיין אינו מדבר ואומר רק כמה הברות בודדות מעיד על סוג של פיגור או אוטיזם ???
מבחינה מוטורית הוא בסדר גמור.
תודה
 
ד''ר יוכי בן-נון  
07:49 05.01.15
דודו שלום,
ידוע לנו על קשר בין ניתוחי לב בגיל הרך לבין עיכובים התפתחותיים. ילד שעבר תקופה של מחלה, במיוחד מחלת-לב, וניתוח לא פשוט, מטבע הדברים הוא חלש יותר, ומוגבל יותר, וזקוק להתאוששות.
לפי התיאור שלך, האיחור הוא קל, ורק בשפה, ומה שמעודד הוא - שהטיפול משפיע לטובה.
אין סימנים של אוטיזם לפי התיאור שלך !!!
ברור שכרגע הילד בפיגור יחסית לצפוי בגילו, אבל אנחנו מדברים על עיכוב, שלתקוותנו ייסגר, ובעוד כשנה , הילד ייכנס לנורמה המתאימה. נקווה מאד שכך יהיה.
מאחלת לכם הרבה בריאות !!!
 
לנוש
11:27 31.12.14
שלום. תינוקת בת שנה. יש לה גמישות יתרה בשרירים (היינו אצל אורטופד). היא לא עומדת על כל כף הרגל. היא נעמדת על קצה העצבאות וכך הולכת סביב השולחן הנמוך בסלון, או בעזרת ההליכון שדוחפת לפניה. אבל היא לא מסוגלת ללכת הרבה זמן, דקות בודדים ונופלת. הרופא אמר שזה אמור להסתדר ואין צורך בטיפול כל שהוא . האם זה אמור להסתדר לבד? מתי אני צריכה להתחיל לדאוג, שילדה לא הולכת? תודה
 
ד''ר יוכי בן-נון  
15:11 31.12.14
שלום,
מקובל היום שהסף העליון לטווח הנורמה בהליכה הוא שנה וחצי, אז יש עוד זמן וזה בסדר. יחד עם זה, אולי כן כדאי לטפל. אם מותר לי, אני מציעה שתבקשי הערכה של פיזיותרפיסטית התפתחותית ותסתמכי עליה.
כל טוב!
 
אור
18:48 28.12.14
שלום רב,
הבן שלי בן שנה סהכ תינוק פעלתן מחייך צוחק
יוצר קשר עין אבל לא ממש מגיב לשם שלו כשקוראים לו . לעתים מסתובב אחרי שקוראים לו פעמיים שלוש לעתים בכלל לא . נראה ששומע טוב כי כאשר שואלים איפה אור ישר מרים את הראש ומחפש אור .
הוא מגיב לנוכחות הורים כאשר באים לאסוף אותו בגן ישר בא אלינו .הוא ממלמל הרבה ואומר אבא מאמא אור ואם אם .
מה יכולה להיות הסיבה לכך שלא מגיב לשמו ?
 
ד''ר יוכי בן-נון  
19:17 28.12.14
אמא יקרה שלום,
הציפיות שלך הן קצת מוקדמות מדי. רוב הילדים מתקשים לזהות את השם עם עצמם בגיל זה, גם מבחינת ההבנה, וגם מבחינה זו, שאנחנו מרבים לקרוא לילד בשמות חיבה וכינויים, כך שקשה לו "לבודד" את שמו האמיתי.
אם הוא שומע היטב, ומבין "איפה אור", אני משוכנעת שגם הכרת שמו ותגובת זיהוי יגיעו בעוד כ-3 ח'. לא לדאוג!
כל טוב!
שלום
ביתי בת שנה ושלושה חודשים. ילדה מתוקה עירנית ומעורבת בנעשה סביבה. מגיבה לדברי. עצמאית. מבינה מה שרני אומרת לה. יש לה אח בן 7 ואחות בת 4 וחצי. החלה ללכת רק לאחרונה. לא מדברת מלבד "ממה". לא מצביעה על חפצים בספר... מצד אחד היא נראית לי מאוד פקחית מצד שני היא לא עונה ל"קריטריונים". אחיה הלכו לפני גיל שנה. האחות דיברה מוקדם. האח מאוחר אבל הוא מאוד חכם... האם יש משהו שאוכל לעשות על מנת לעודד את ההתפתחות שלה?
 
ד''ר יוכי בן-נון  
07:33 24.12.14
אמא יקרה שלום,
לפי תיאורך, הבת שלך אינה זריזה במיוחד, אבל היא בהחלט בנורמה, וכפי שאנחנו יודעים, "כל ילד והקצב שלו". תני לה, היא תגיע לכל ההישגים המקובלים.
כל טוב!
 
אמא
17:11 24.12.14
תודה רבה דר יוכי בן נון!

התעייצתי איתך בעבר עבור ילדי הגדולים יותר ותמיד היו תשובותייך מועילות משכילות ומחזקות!

רציתי רק לשאול האם ה"איטיות" של ביתי מצביעה על רמת אינטיליגנציה?

תודה
וכל טוב!
 
ד''ר יוכי בן-נון  
18:33 24.12.14
אמא יקרה,
חד-משמעית - לא !!! אין שום קשר.

כל טוב!
 
אמא
05:34 24.12.14
שלום דר יוכי

ביתי (4 וחצי) ובני (7) כוססים ציפורניים. ההרגל הזה מטריד אותי מאוד ולמרות שדברתי איתם על כך הם לא מצליחים להיפטר ממהרגל הזה. (לפני שנה ביתי התגברה על זה אך שבה לכך לפני מספר חודשים) האם יש לכך פתרון?

תודה רבה!
 
ד''ר יוכי בן-נון  
07:35 24.12.14
שלום אמא יקרה,
בגיל 4 עדיין קשה לטפל, אבל בגיל 7 כבר אפשר בהחלט לקחת את הילדה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. מדובר בטיפול פסיכולוגי ממוקד, קצר, המונע את ההרגל הטורדני של הילד.
מציעה לך למצוא באזורך, אולי דרך קופת החולים שלך, פסיכולוג מומחה לילדים בשיטת CBT.
כל טוב, בהצלחה!
 
טל
11:47 23.12.14
היי,
בני בן שנה ו-4 חודשים כמעט
צועק המון, מקשקש, שר ומה לא,
אבל עדיין לא אומר אף מילה - פרט לאבא - שרק עכשיו החל לקשר בין המילה
לאבא שלו.
האם יש סיבה לדאגה? תינוק בגיל זה אמור כבר להגיע מס' מילים ראשונות?
האם ניתן לקדם\לעזור לו באופן כזה או אחר?
בנוסף, אילו משחקי מילים אני יכולה לעשות איתו על מנת לקדם אותו?
אני שרה לו המון ושמה לו מוזיקה כל הזמן, כשהוא שומע מוזיקה
הוא מתלהב, מוחא כפיים וצוחק.
פרט לזה הוא ילד נבון, מבין הרבה יותר ממה שאומרים לו.
תודה לכן.
 
ד''ר יוכי בן-נון  
13:18 23.12.14
טל שלום,
זה בנורמה גם אם ילד מתחיל לדבר בגיל שנה וחצי. מה שחשוב הוא שהוא מפיק צלילים, וכן, ובעיקר - מבין את מה שאומרים לו (כמו : איפה אור? איפה אבא? תביא את הכדור) אם יש הבנה, הדיבור יגיע. לא לדאוג.
בינתיים - לדבר אליו הרבה, באופן ברור, במשפטים קצרים, מול הפנים שלו.
כל טוב!
ערב טוב
בני בן ה-4 ילד חברותי וחמוד. הוא בגן טרום חובה ויש לו שם די הרבה חברים. הוא מזמן הרבה חברים אלינו, והולך לחברים.
הוא ילד קצת ביישן, אבל בכל זאת מאוד אהוב ומוזמן הרבה. אציין שהוא מאוד קשור אלינו ההורים.
הבעיה היא, שכל החברים שלו מגיעים אלינו, וההורים משאירים אותם והולכים לשעה- שעתיים, ומשאירים אותם אצלנו לבד.
לעומת זאת, בני לא מוכן בשום אופן להישאר לבד אצל חבר. עוד לא ניסינו את זה, כי רק מלדבר על זה הוא מתחיל להילחץ, ולא רוצה בשום אופן, ולא מסכים. לא ננסה לעשות זאת ללא תיאום איתו, כי הוא יעשה סצינות ובכי, ואני לא רוצה להשאיר אותו כך אצל חבר (אף אחד מהם גם לא יהנה מזה...).
אציין, שעד השנה הוא היה בגן פרטי, ונכנס לגן מעורב של טרום טרום + טרום חובה, כך שיש שם לא מעט ילדים שזו השנה השנייה שלהם בגן, והם מכירים יותר טוב.
מה דעתך? איך ניתן לשכנע אותו לנסות ללכת לבד? (אני גם לא רוצה שיתפסו אותו כ"שונה" , וגם לא רוצה "להתנחל" אצל הילדים האלה בבית, כדי שימשיכו ויזמינו אותו...)
תודה
 
ד''ר יוכי בן-נון  
19:20 18.12.14
נעמי שלום,
ייתכן שהבטחון העצמי עדיין נמוך מעט, והילד זקוק למקום שבו הוא מרגיש יותר בטחון, וזה הבית.
אני מציעה לא ללחוץ אותו כרגע, ולתת לו להיות המארח אצלכם בבית. אני משוכנעת שעוד כמה חדשים גם יהיה מוכן להתרחק מהמקום הבטוח וללכת לחברים. זה יגיע. סבלנות !
כל טוב וחג שמח!
 
לילוש
14:20 15.12.14
יוכי היקרה,
אני נהנית לקרוא את תגובותייך הנעימות והתומכות. כל הכבוד!
רציתי לשאול לגבי בני בן השנה ו7 חודשים...
הכל התחיל כשבגיל שנה וחודש בעת בדיקה שגרתית הופנינו מהרופאה בטיפת חלב להתפתחות הילד משום שלדעתה הילד עם קשר עין קצר מידי, לא מבין הוראות פשוטות, צועק הרבה ואין הברות.
לאחר אבחון במכון להתפתחות הילד בו ראו אותו: קלינאית תקשורת, פסיכולוגית וגם רופא התפתחותי נקבע שלילד יש איחור התפתחותי רב תחומי של כחצי שנה. אך מאוד תקשורתי. שלחו לבדיקת גנטית ציפ אך אני מאוד מפחדת לעשותה. אני יודעת מה היא בודקת. המליצו על מעון יום שיקומי.
חשוב לי לציין שבכל האבחונים בני לא שיתף פעולה ולדעתי לא ראו אותו כפי שהוא.
בני נמצא בגן פרטי רגיל, אומר אמא , די והברות כגון: נה, מה, בה, דה , טא , אה.
אני יודעת שיש לו איחור שפתי הבעתי, אך לגבי הבנה - הוא מבין כל מה שאנחנו אומרים לו, קח, תשים, תתן לסבא/סבתא/דוד/ דודה וכו', מאכיל חיות ובובות, משחק במשחקי הרכבות, בונה מגדלים של קוביות. מתקשר בצורת ג'סטות, מזמזם שירים שהוא אוהב, למשל כל פעם שרואה חיה מסויימת מזמזם את המנגינה של השיר התואמת, עושה קולות של סוס, אריה . עושה עם הפה דג, יודע חלקי גוף, עושה פרצוף עצוב/קוף, עצמאי באכילה שלו, התחיל ללכת בגיל שנה ו5.
מאוד אוהב לשחק לחקור לנסות ולבדוק.
מאוד תקשורתי.
דבר אחד לא מובן לי - כשאנחנו משחקים עם בובות של חיות ואשאל אותו איפה למשל הסוס הוא יידע, ואם אראה לו בובה למשל של חתול יעשה לי את הקול שלה אבל אם נקרא ספר יחדיו ואשאל איפה הסוס לא יצביע אך לסירוגין יכול אחרי כמה דקות לדפדף בספר לראות את הסוס ולזמזם לי את רוץ בן סוסי.....
ייתכן שהוא לא מצביע לי בספר כי לא רוצה?
בדברים אחרים שהוא רוצה הוא כן מצביע.
דבר נוסף אין לו עדיין תחושת גדול-קטן, הוא יכול לראות מגלשה צעצוע קטנה ולרצות לגלוש עליה.....ולבכות כשאני מסבירה לו שאי אפשר והוא גדול מידי לזה
לגבי העיכוב בשפה - אנו מטופלים ע"י קלינאית וגם ריפוי בעיסוק...
מה דעתך?
 
לילוש
14:27 15.12.14
שכחתי לציין
שבהריון שלי, בשבוע 5 לא ידעתי שאני בהריון עדיין ועשיתי חיסון נגד אדמת בהמלצת הרופא, עשיתי פעמיים בדיקת הריון שיצאה שלילית ואז התחסנתי ומסתבר שהבדיקה הטעתה אותי. בכיתי המון לאחר שהבנתי שחוסנתי בהריון ולקחתי את זה מאוד קשה אך המכון הטרטולוגי/ ייעוץ מחלות זיהומיות ועוד הרבה מקומות ששאלתי והתייעצתי אמרו שניתן להמשיך את ההריון.
כעת רציתי לשאול האם ייתכן שהעיכוב של בני נובע מהחיסון? איך אוכל לדעת מה הסיבה לעיכוב?
האם יש ילדים בגיל של בני וגם בגיל מאוחר יותר שעדיין לא מג'ברשים ומשלימים פערים?
מאוד דואגת
 
ד''ר יוכי בן-נון  
07:48 17.12.14
לילוש שלום,
לגבי הקשר עם חיסון - יש כיום מחקרים חד-משמעיים שאין קשר בין פגיעות התפתחותיות לבין חיסונים.
עדיין אין לנו תשובות מלאות לכל הסיבות של העיכובים שיש בהתפתחות. לכן חשוב לעשות את הבדיקה הגנטית, וכל בדיקה אחרת שהצוות הרפואי ממליץ. זה חשוב לדעת גם עבור בני משפחה אחרים, וגם בדור הבא.
יש ילדים שמשלימים פערים ומסתדרים. יש ילדים שמשתפרים, אבל נשארים עם לקות למידה, או קשיים אחרים, לפעמים מינימליים, ולפעמים יותר קשים.
חשוב לטפל, מוקדם ככל האפשר, כדי לנסות לסגור את הפער ולקדם את הילד. ככל שהילד צעיר יותר, המוח שלו יותר פלסטי ומושפע מהטיפולים.
כמי שעבדה במכון להתפתחות הילד כ-40 שנה, אני ממליצה לסמוך על הצוות המקצועי ועל ההמלצות שלו.
מאחלת לכם שיפור, וכל טוב! תמיד תקווי שיהיה שיפור ויהיה טוב יותר,
חנוכה שמח!
תודה על תגובתך, רציתי שתראי את הבדיקה הנוירולוגית ותגידי לי מה זה אומר בבקשה:
ערני וחיוני
אורור ראתי טוב נשימה בועית
עמוד שדרה תקין
ללא סימנים דיסמורפיים
ראש סמטרי עצבים קרניאליים פנים סמטריות
מימיקת פנים תקינה תנועות גלגלי עיניים תקינות אישונים תקינים
תנועות צוואר וכתפיים תקינות....
....
כוח גס תקין וסימטרי ב4 גפיים
החזרים גידיים תקינים וסימטרים
טווחי תנועה מוגברים בירכיים ובכפות הרגליים מוגברים בברכיים במרפקים ובכפות הידיים ותקינים בכתפיים
לא נצפה רעד או דסמתריה בביצוע פעולה
בבינסקי שלילי

ציון הדיקיו של התפקוד חזותי מוטורי יצא 60 ושל השפה 42
האם יש מצבים כאלה של ילדים שהוגדרו עם פיגור? האם יש ילדים שהדביקו פערים?
שוב שלום,
זה אומר שהבדיקה הגופנית בסדר, ואין שום סימנים לפגיעה נוירולוגית. וזה חיובי !
מצד שני, התפקוד הקוגניטיבי נמוך, בעיקר בתחום השפה.
כפי שאמרתי, יש ילדים שסוגרים את הפער, ונכנסים לנורמה. נקווה שגם אצלכם.
 
רננה
16:27 10.12.14
דר' יוכי שלום רב,

בני הקטן בן 4 ולפי דעתי סובל בעיכוב בהתפתחות שפתית.
הוא עדיין מתקשה לחבר משפטים מאד מורכבים, לדוגמא הוא מעדיף להגיד: "פנס,פנס" , או " אני רוצה פנס" אבל לא יגיד - אני רוצה את הפנס שנמצא בארון....
לא מצליח להסביר מה קורה לו, כמו לדוגמא איפה כואב לו או איך קיבל את מכה.. הוא יכול לומר היכן כואב לו (ולרוב מעדיף להצביע על המקום), אבל כל נסיון להוציא ממנו יותר ממשפט אחד ברצף לא מצליח.
אני מנסה לדובב אותו על מה שקורה בגן וקשה לי להבין מה עשה באותו יום.
מכיוון שהשנה אנחנו נמצאים בחו"ל, לא אוכל לאבחן אותו , אבל הייתי רוצה לדעת האם אוכל לנסות לעזור לו בבית.

תודה,
רננה
 
ד''ר יוכי בן-נון  
10:19 12.12.14
רננה שלום,
אתם במצב מורכב. ייתכן שלילד היה איחור שפתי ראשוני, עוד לפני שנסעתם, אבל כנראה שהוא מחמיר בעקבות החשיפה שלו לדו-לשוניות. זה מוכר לנו, זה, קורה, וזה קשה.
כן חשוב, אפילו מאד חשוב, לטפל בכך ולא להמתין עד שתחזרו ארצה. אולי תוכלי למצוא קלינאית-תקשורת ישראלית במקום שאתם נמצאים, אולי מישהו מהארץ יכול לעזור לכם, אפילו באמצעות קשר טלפוני. מעל גיל 4, כל דחייה של הטיפול עלולה לגרום אח"כ קשיים לילד בכניסה לביה"ס ובמוכנות ללמידה.
בהצלחה!
 
רננה
12:46 12.12.14
אני אצור קשר בארץ עם חברה שהיא קלינאית תקשורת בארץ..
לצערי אנחנו גרים במקום כמעט ללא ישראלים..

תודה רבה,

רננה
 
רונית
13:16 05.12.14
לציין כי יודע לצייר ריבוע ,משולש קיים קושי ,מצייר צלב ללא בעיה
 
ד''ר יוכי בן-נון  
21:36 06.12.14
רונית שוב שלום,
ניכר שקשה לך לקבל את ההערכה של הגננת, וכי את רואה בדבריה מעין ביקורת לא מוצדקת על הילד שלך. אני מציעה לך להשלים עם ההערכה שלה, ולראות אותה כמקצועית, מאחר שיש לה נסיון בוודאי עם ילדים רבים, והיא יכולה להשוות בקלות בין הילדים, ולזהות מתי ילד חורג מן הנורמה הממוצעת של הילדים האחרים.
אין זה אומר שהילד שלך לא תקין, אלא שיש לו כנראה כמה תחומים של קושי, לא נוראי, וכדאי לטפל בכך, ולא להטמין את הראש בחול. תמיד מוטב לטפל מוקדם, כדי שהקושי לא יתקבע, והילד לא יסבול מכך.
כפי שהצעתי לך, כדאי לפנות למקום מסודר בתחום התפתחות הילד, שם יש צוות, שעובד בשתוף-פעולה. כדאי שיראה אותו רופא עכשו, גם אם לא יעשה כלום, ויזמין אתכם לביקורת בעוד שנה. במצב כזה, בדיקת הביקורת תהייה אמינה יותר, כיוון שהרופא כבר יכיר את הילד.
ממליצה לך להרגע, לקוות לטוב.
כל טוב!
 
רונית
13:52 08.12.14
דר יוכי שלום ,
היה לי חשוב לחשוב על דברייך ואני מודה לך על הכנות !!!!
כפי שציינתי אני ני לא מתכחשת שלבני יש קושי , קושי שאני ראיתי אותו בגיל 3 והלכתי איתו למרפאה בעיסוק באופן פרטי עד שהתפנה תור דרך הקופה ......
אני כל הזמן שומעת את המילה שיש לבני הפרעת קשב וריכוז ואני טועה ביני לבין עצמי האם הקושי שנאמר לי מהגורמים המקצועיים הוא אכן נכון או כי קיים קושי קוגניטיבי אחר
כפי שציינתי בני הולך לחוגים , להצגות ללא כל בעיה ,ילד מאוד חברותי אני לא רואה שוני בהתנהגות שלו מול ילדים אחרים פרט לעובדה שהוא קצת ביישן אך זוהי תכונת אופי .
אני קוראת דיי הרבה ניזונה בעיקר מהאינטרנט לא יודעת אם זה טוב או רע לענין הפרעת הקשב והריכוז ,קוראת על תופעות הלואי של הריטלין ואם לומר את האמת אני שואלת את עצמי עד לאן הגענו האם היתרונות של התרופה אכן עולות על החסרונות שלה אני לא בטוחה בכך .
בהמשך לעצתך לקראת חודש מרץ אני יפנה ליחידה להתפתחות הילד במקום מגוריי ויבקש שבני יעבור אבחון פסיכולוגי

לענין ההפרעת קשב וריכוז אני יפנה בימים הקרובים נוירולוג דרך הקופה , אני בקופת חולים כללית ומברור קצר שמעתי על דר' עדי אדר אשמח לדעת אם שמעת על האבחונים שלו או עליו ובמידה וקיימים נוירולוגים בעלי שם בהבחנת קשב וריכוז אשמח אם תוכלי להמליץ לי עליהם גם אם מדובר ברופאים שאינם עובדים עם הקופה

מתנצלת על האורך ואין מספיק מילים בפי כדי להודות לך על העבודה הנפלאה שאת עושה בפורום הנ"ל

יום מקסים
רונית
 
ד''ר יוכי בן-נון  
16:15 08.12.14
רונית שוב שלום,
בשנות החיים הראשונות התמונה היא הרבה פעמים מעורבת, ובאמת קשה להפריד לעתים בין קושי קוגניטיבי, למשל קושי של הילד ללמוד או להבין דברים, לבין קשיים בקשב וריכוז. כי הרי ילד שמתקשה להבין, לא יהיה קשוב, יחפש עיסוקים אחרים, ויעשה רושם של מפוזר והיפראקטיבי.
מאידך, לכל איש מקצוע יש צבירה של נסיון עם עשרות ומאות ילדים, וכך הידע שלו מתבסס, ולדעתי, הוא תמיד אמין הרבה יותר מאשר קריאת מידע באינטרנט.שימי לב שהרבה מאתרי האינטרנט ממומנים ע"י חברת תרופות או גופים מסחריים אחרים, ויש להם עניין מיוחד בדרך שבה הם מציגים את הדברים.
לגבי הריטלין - את צודקת שעלולות להיות לתרופה תופעות לוואי, כמו לכל תרופה. אבל : א. התרופה ניתנת תחת מעקב רופא צמוד. ב. יש היום כמה תרופות, וניתן להתאים לכל ילד את התרופה ואת המינון האישי המתאים לו. שוב, אני מרגישה שקשה לך לסמוך על אנשי המקצוע, אבל אין להם תחליף!!
שמעתי על ד"ר אדר, דברים טובים. איך אומרים ? תחשבי טוב ויהיה טוב.
 
רונית
10:19 09.12.14
בוקר טוב ,
תודה רבה , עזרת לי מאוד
המשך יום מקסים
 
רונית
23:06 03.12.14
דר' יוכי שלום רב אודה לחוו"ד המקצועית
פניתי אלייך מספר פעמים לגביי בני אשמח לשמוע את דעתך
בני היה לפני מספר ימים בן 5 בסך הכל מתפתח יפה מטופל אצל מרפאה בעיסוק , קלינאית תקשורת וגננת שילוב
ישנו חשד להפרעת קשב וריכוז
פניתי היום לגננת על מנת להתייעץ איתה האם ללכת עם בני עכשיו לנוירולוג לבדיקת הנושא או להמתין מספר חודשים עם זה ככל הנראה אני ישאיר אותו גן על מנת שיגיע לכיתה א בשל יותר לציין כי הוא הכי קטן בגן , היא אמרה לי שהיא התכוונה ליצור איתי קשר ואני הקדמתי אותה והיא רוצה לבקש את אישורי לביצוע אבחון פסיכולוגי
רציתי לדעת מהם השלכות לכך

לציין כי נועם בגיל 4 עבר אבחון פסיכולוגי

שאלה נוספת רצייתי לדעת אלו טיפולים מומלצים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז פרט לריטלין - אני באופן אישי מאוד מתנגדת למתן תרופה
 
ד''ר יוכי בן-נון  
07:13 04.12.14
רונית שלום,
למעשה, את שואלת לגבי 2 בדיקות.
1. בדיקת נוירולוג : במכונים להתפתחות הילד מקובל, שהילד נבדק ע"י נוירולוג-ילדים אפילו כבדיקה ראשונית, מייד כשהוא מגיע למכון, ובוודאי כאשר הוא כבר נבדק ומטופל ע"י 2 אנשי מקצוע אחרים. לכן, הייתי בהחלט ממליצה על בדיקה כזו. הנוירולוג הוא גם רופא התפתחותי, והתרומה שלו עשוייה להיות חיובית ומשמעותית.
2. בדיקה פסיכולוגית. : ילד עם קשיים בהתפתחות, כפי שנראה אצל הילד שלך, מקובל שהוא עובר אבחון פסיכולוגי בין גיל 5-6. זאת, כדי לראות את הבשלות לביה"ס, וכדי לנסות לאתר מראש תחומי קושי שעלולים להשפיע על הלמידה שלו, בקריאה, בכתיבה או בחשבון, למשל. לכן, הגננת מבקשת את הפסיכולוגית של הגן לאבחן את הילד, וגם לערוך עליו תצפית בגן. כך אפשר יהיה לדעת אם נכון להעלותו לכתה א', או עדיף להשאיר אותו עוד שנה, וכן - אם יעלה לכתה א', האם יזדקק לעזרה לימודית. גם אבחון זה עשוי לתרום לך מידע, ויקל עלייך לעשות את ההחלטה הנכונה לגבי המשך הדרך.
בהצלחה!
 
רונית
08:46 05.12.14
תודה על תשובתך

במידה ויעבור אבחון פסיכולוגי אני מעוניינת שהוא יעבור אותו באופן פרטי האם מערכת החינוך יכולה להתנגד לכך ?

בני הוא יליד נובמבר ולמיטב הבנתי זה נתון לשיקול דעתי האם להשאיר אותו גן זאת אומרת שאין צורך באישור פסיכולוגי

לעניין הנוירולוג האם לדעתך לבצע את האבחון עכשיו או בשלב מאוחר יותר בהנחה שהוא נשאר גן

אם לומר את האמת אני מתוסכלת וממש מרגישה כי לא נותנים לבני לגדול בשקט בסך הכל מדובר בילד מקסים , הוא ילד שקט עם שובבות טובה ובריאה וממושמע לכל כללי הגן ,מאוד חברותי יש לו הרבה חברים בגן .

אני לא מתכחשת לאיחור ההתפתחותי הוא אכן קיים ולדעתי כתוצאה מאיחור בתפיסה נכונה של הצבע - רק לפני חצי שנה הוא התחיל לאחוז את הצבע ועד אז הוא נמנע מציור וכל הזמן היה אומר לא רוצה לצייר כי הוא לא יודע הביטחון מתחיל לחזור לו אבל קיים פער של שנה שלא התנסה בציור ולכן הנושא הגרף מוטורי חלש

הוא הולך לחוג שחיה ורשמתי אותנו לחוג סדנה רכה שמטרת החוג היא שבכל מפגש מכינים יצירה אחרת כאשר הילד הוא זה שמחליט כיצד לבצע את היצירה ללא שום ביקורת מהסביבה - אתמול הוא הכין בית מקרטון ונגע בדבק ובעוד חומרים ללא כל בעיה באופן כללי היה מעדיף שאני ייגע בדבק אך כשראה שאני לא נוגעת בדבק אינו נמנע מהמגע

יודע לספור עד 20 מבצע דפי עבודה של הכנה לכיתה א יודע לזהות יוצא דופן מספרים עד 10 יודע לזהות יודע איך כותבים את השם שלו לא יודע לכתוב אותו אך מזהה את האותיות ויודע מה בא אחרי מה

מרכיב פאזלים של 48 חלקים בצורה מושלמת
אם נותנים לו לחזור על ציור מקווקו יודע - הציור לא בא לו באופן ספונטני אך אם מבקשים יודע לצייר דשא שמש
איש מצייר ראש גדול עיניים אף ופה , הידיים יוצאות מהראש והרגליים יוצאות מהגוף
מאוד מקפיד לצייר גם שיער

בגן הגננת מתעקשת על כך כי קיימת הפרעת קשב וריכוז בשעת מפגש יושב אם כולם ולא קם מהכיסא ולא מפריע לילדים אחרים לדבריה חולמני לא ברור לי כיצד יודעת שאינו מקשיב ייתכן כי חולמני אך כן מקשיב לא כל כך ברורה לי האינדיקציה' ייתכן כי חולמני לפרקים קצרים לא לכל הזמן

אשמח לחוו"ד
האם זה כל כך נורא שילד בן 5 עדיין לא יודע להעתיק את שמו או סתפ צורה שנותנים לו להעתיק האם הפער הוא כזה גדול היה ב16/11/2014
 
רינה
20:06 04.12.14
היי חש לי ילד בן 3 לאחרונה אני מקבלת דיווחים מהגן על תיפקדיו כמו למשל
שהגננת מניחה סלסלת משחק עם קוביות או לגו
הילד רץ לאזור המשחק ואוסף לילדים את המשחק
במין אובססיה כזאת ולא מרשה להם לפזר למרות
שהגננת מסבירה שזה בסדר
אינו מצליח המון פעמים לתעל את כעסיו ללא קשר לגן
גם בבית בכל מיני מצבים הוא מתחיל לבכות ולצרוח
ולפעמים גם לדפוק את ראשו בריצפה
מתקשה במגע ובלהפתח עם אנשי צוות גן המון זמן
מקשה לשבת ולהתרכז ולשמוע רעשים בלגאן ומקומות צפופים
איני יודעת איך להתמודד כבר ומה לענות לצוות הגן ואיך להתמודד עם כעסיו הרבים
 
ד''ר יוכי בן-נון  
21:18 04.12.14
רינה שלום,
בוודאי שחשוב לנסות ולברר מה הסיבה או הסיבות להתנהגות זו של הילד. בדרך כלל, התנהגות כפי שאת מתארת מופיעה בתגובה למשבר כלשהו בסביבה של הילד, שגורם לו למתח, למצוקה או לחרדות. האם יש מתח בבית? האם קרה משהו בגן ?
אם אין סיבה שנראית לכם, וההתנהגות ממשיכה מעבר לכמה שבועות, כדאי לפנות לייעוץ מקצועי, לאבחון ישיר של הילד, אשר יוכל להגיע לשורש העניין.
כל טוב!
 
מ
15:28 04.12.14
שלום
מה החשיבות של שנת צהריים בגיל 5 וכמה שעות לינת לילה ולינה ליממה דרושות תודה
 
ד''ר יוכי בן-נון  
17:03 04.12.14
שלום,
ילדים רבים מפסיקים עם שנת הצהריים בסביבות גיל 4-5, וזה תקין. יש הורים שאפילו מעדיפים כך, כיוון שאז הילד נרדם מוקדם יותר בערב.
שעות השינה בלילה הן כ-9-10 שעות, וכאמור, בגיל זה, די בשנת הלילה.
כל טוב!
שלום, אנחנו שוקלים להיכנס להריון. אני סטודנטית בתואר שבו לומדים יום שלם (משמונה בבוקר עד שבע בערב) ועוד חצי יום (עשר עד שתיים).
האם מגיל חודשיים ניתן להשאיר את התינוק עם אביו או עם מטפלת בזמן הזה או שיכול להיגרם נזק להתפתחותו?
 
ד''ר יוכי בן-נון  
07:00 02.12.14
כרמל שלום,
מה שחשוב הוא הקביעות והיציבות של הדמות המטפלת בתינוק, וכמובן - יכולתה של הדמות הזו לתת מענה פיזי ורגשי לצרכים של התינוק. זו לא חייבת להיות האם. חשוב שתהייה סבלנית, רגועה, זמינה, וכמובן שתדע להאכיל, לחתל, להחזיק בתינוק.
כל טוב, בהצלחה!
 
כרמל
14:16 02.12.14
 
אביב
11:45 20.11.14
תראי הגננת של אביב עשתה איתנו שיחה ולטענתה לאביב יש קשיים בהיגוי(כלומר לא מבינים אותו), ובעיות מיקוד במפגשים ופעילויות וכו'. מילאה שאלון, שלחנו אותו למכבי, הפנו אותנו לבדיקת שמיעה שם גילו ירידה קלה בשמיעה. אני חייב לציין כמה דברים על אביב בכל אופן בבית, כי יש כאן לדעתי פער בין הגן לבית. אני ואישתי הכנו רשימת מילים והגעענו ליותר ממאה מילים, עכשיו זה לא משהו שהוא משתמש בו כל הזמן אבל אם תראי לי תמונות של חיות חפצים וכו הו איגיד לך אותן מילים. יש לו באמת החלק מהמילים בעיית היגוי למשל רכבת יגיד "טבת" או כלב יגיד "אלב" או רפת יגיד "אפת", מחבר מילים כגון: הבית של מו(פרה) אגב אומר "פאה", שעון שלי, אבא שלי, תיק שלי,זה נראה כאילו הכל שלו(זה מצחיק) מצביע לדברים שהוא רוצה, מושך אותי ביד לדברים שהוא רוצה. לטענת הגננת חברותי מאד, אוהב. היא רשמה בשאלון בגדול משום מה אוצר מילים דל, אינו מכיר את חלקי גופו(הילד מכיר בגופו הכל אנחנו עוברים איתו על זה אחרי מקלחת!!!! רשמה משחק דמיוני דל, אני אתן דוגמא למשל בובות אוהב להאכיל לחבק לנשק , מטורף על מכוניות אז כל היום צועק "אוטו", מסיע את האוטו, היא טוענת שכאילו המשחק שלו לא מתפתח לדברים הבאים. גם אנחנו וגם היא חושבת שין בעיה בהבנה בכלל, מבין דברים מורכבים. היא אומרת ביחס לבני גילו במפגשים לא ממוקד לא מרוכז, כשהיא שואלת לגבי אלמנטים של סתיו הוא לא עונה לה אחרים כן, אבל לתמונות מגיב ישר. היא לא רואה פה קטסטרופה, אבל כן רוצה שנבדוק כי לטענתה הילד "מבלבל" כי יש פעמים בדברים שמעניינים אותו שהוא בעניין לגמרי ויש פעמים כמו בשיעור מוזיקה שהוא לא מתייחס בכלל להפעלה. כמו שאת שמה לב אנחנו מודאגים...חחח. פאזלים חדשים מרכיב בשניה !!!אם לא מעניין אותו אז קשה מאד להושיב אותו. למוכניות יש לו אובססיה הוא יכול לשחק במכוניות המון זמן ואופן המשחק הוא : מסיע , מסתכל מקרוב תוך כדי תנועה על הגלגלים, מנסה להכניס חפצים לתוך הרכב כגון "נהג קטן", מסדר את המכוניות בשורה, מסיע אותם על הקירות, גב הספה, שולחנות וכו'. עכשיו לגבי מיקוד וריכוז, יוצר קשר עין לא הייתי אומר אורך, זה תלוי אם זה מעניין אותו, יוצר קשר עין משותף, אני כן הייתי אומר שכשאני פונה אליו ומנסה למקד את המבט שלו אלי הוא כאילו מתעצבן ואומר לא אבל לא תמיד.
זהו הגדול, נשמח לתגובתך.תודה
 
ד''ר יוכי בן-נון  
12:03 20.11.14
אביב שלום,
כהורים, תמיד עדיף לנו לשמוע שהילד שלנו מצויין, או לפחות בסדר. לצערנו, בחיים האמיתיים עולות לעתים בעיות, ועדיף לטפל בהן, ככל שהילד קטן יותר.
ראשית, תמיד יש פער בין התנהגות הילד בבית, לבין התנהגות הילד בגן, מסיבות רבות : בבית הילד מרגיש בטוח יותר, הסביבה שקטה יותר (קל לו יותר לשמוע!), אין תחרות של ילדים אחרים, ועוד. לכן, ההתנהגות בבית תמיד נראית יותר תקינה מאשר בגן.
אבל המבחן הוא דווקא בגן, כיוון שרוב חיינו אנו מתפקדים בסביבה חברתית, תחרותית, רועשת, מאתגרת.
לכן, חשוב להקשיב לגננת, וטוב שיבחנו את הילד אנשי מקצוע מנוסים, וימליצו לכם מה לעשות. ייתכן שיאמרו להמתין, עד שהשמיעה תשתפר, שיגדל עוד. וייתכן שימליצו על טיפולים מסייעים, כמו טיפול שפתי, וזה חיובי.
אני בפירוש ממליצה על התייעצות עם צוות להתפתחות הילד. זה רק יכול לעזור.
כל טוב!
 
אביב
12:07 20.11.14
ראשית תודה על תגובתך המהירה.
וכן אנחנו נקח אותו לקלינאי תקשורת ונטפל בעניין של השפה.
אבל האם את חושבת מהתיאורים שלי שיש פה איזה בעיה קשה כגון אוטיזם ? או משהו נורא אחר ?
 
ד''ר יוכי בן-נון  
12:26 20.11.14
אביב שוב שלום,
בוודאי שאינני רואה משהו נורא !!! וקודם כל, טוב להרגע ולראות דברים בפרופורציה. ס"ה ההתפתחות שלו נראית בתחום הנורמה, וגם החריגות אינן חריפות.
כאיש מקצוע אנו יודעים, שבגיל הצעיר כל כך , התמונה לא תמיד ברורה, אבל בעקבות טיפול, השינויים הם דרמטיים. למשל, כשהילד מתקדם בדיבור, ויכול לבטא את עצמו יותר בקלות, הבטחון העצמי שלו עולה, הוא פחות "מתבלבל", קשר-העין שלו יותר טוב, וכל ההתנהלות שלו בחברה משתפרת. לכן, חשוב לדאוג שהשמיעה תהייה תקינה, ושהדיבור ישתפר. אני משוכנעת שבעוד כמה חדשים תראו כולכם את השינוי לטובה.
בהצלחה!
 
חדווה
20:41 11.11.14
בני בן שש עוד מעט, ילד חכם וחברותי אך מתמודד עם קשיים בויסות התחושתי וקשיי קשב וריכוז. בשנה האחרונה מדי פעם כשנפגש עם חבר הוא יוזם לסגור את הדלת ולהוריד מכנסיים ולגעת אחד לשני באיבר המין. בעבר דיברנו איתו על זה והסברנו שכל אחד נוגע באיבר מינו וגבולות הגוף וכו וכו ויכול להיות שהוא עכשיו מפחד שהסקרנות שלו היא דבר רע. אתמול כשחזר מחבר הוא סיפר לי ש״עשה דבר רע״ הוא וחברו נגעו אחד לשני ואפילו נתן לחבר נשיקה באיבר המין. הוא ביקש ממש שלא אספר לאביו. מה עלי לעשות במקרה כזה? אשמח להכוונה מה לומר לבני ואיך להתמודד
תודה
 
ד''ר יוכי בן-נון  
22:36 11.11.14
חדווה שלום,
ההסבר שלך נכון, אם כי נראה לי שיש כאן סקרנות יתר, ואולי הנאה מוגברת, בשל בעיות הוויסות התחושתי, ולכן התופעה בולטת יותר.
אני מציעה שתערבי את הגננת, ותבקשי ממנה לשוחח עם כל הילדים על הנושא. זה מאד מקובל בשנים האחרונות. למשרד החינוך יש אפילו תכניות הדרכה בנושא, כיוון שחשוב ליצור אווירה כללית אצל הילדים לגבי מה מותר ומה אסור.
בוודאי שאין להעניש או לכעוס, אבל חשוב להיות החלטיים ותקיפים.
בהצלחה!
+ הוספת הודעה
   1  2  3  4  5  6  7  8  9  ...  120  
 חיפוש בפורום זה
המידע באתר אינו מהווה תחליף להתייעצות עם גורם מקצועי והינו בהתאם לתנאי השימוש
מנהלהודעה מקוריתתגובהללא תוכןהודעה חדשההודעה עם תמונההודעה עם וידאו
תגיות
התפתחות ילדים   יכולת קוגנטיבית   מוטוריקה   פיגור   מחלות גנטיות אצל ילדים   קשיי התנהגות
RSS RSS פורום התפתחות הילד, התפתחות ילדים