פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים

פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 176
דאבת, ובשמה המוכר יותר – פיברומיאלגיה, היא תסמונת המתאפיינת בעייפות, בכאבים וברגישות במפרקים. התסמינים של המחלה דומים לכאלה של מצבים בריאותיים אחרים ולכן קשה לאבחן אותה. נוסף על כך, ישנם מקרים מעטים של אנשים אשר החלימו מפיברומיאלגיה ומטרת הטיפול במחלה היא בעיקר להקל על התסמינים ולא לרפא אותה.

תזונה מאוזנת מומלצת לכל אחד, אך במיוחד לחולי פיברומיאלגיה. תזונה בריאה ונכונה כוללת פירות וירקות, דגנים מלאים, שומנים בריאים, מוצרי חלב דלי שומן וחלבונים רזים כמו עוף ודגים. כמו כן, יש להימנע ממזון לא בריא, כמו אוכל מעובד ואוכל מטוגן וכן ממאכלים המכילים כמויות גדולות של שומן רווי, סוכר ומלח.

סובלים מפיברומיאלגיה? התייעצו עם המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום כאב
פורום פיברומיאלגיה
פורום דלקת פרקים, ראומטולוגיה

חלבונים ופחמימות לשמירה על אנרגיה

אחד התסמינים הבולטים ביותר של פיברומיאלגיה היא תחושת תשישות, אך ישנם מאכלים מסוימים שמסייעים לשמור על האנרגיה. מאכלים מתוקים אמנם מקנים תחושת ערנות, אך זו חולפת לאחר זמן קצר בלבד. הגוף שורף את הסוכרים במהירות ואז תחושת העייפות רבה יותר. במקום סוכרים כדי לצרוך אוכל אשר נותן אנרגיה למשך כל היום. השילוב המומלץ ביותר הוא של חלבונים או שומנים עם פחמימות וכך להאט את הספיגה של האוכל בגוף. כדאי לבחור מאכלים עתירי סיבים ועם כמה שפחות סוכר, כמו שקדים או אגוזים אחרים, ברוקולי, שעועית, טופו, אבוקדו, עלים ירוקים ושיבולת שועל.

מחקרים שונים בדקו את ההשפעה של הרגלי אכילה מסוימים על התסמינים של פיברומיאלגיה. בכמה מהמחקרים נמצאו עדויות לכך שתזונה צמחונית וטבעונית, אשר שופעת בנוגדי חמצון, מספקת הקלה על התסמינים השונים של המחלה. ממחקר אחד עלה כי תזונת הרואו פוד (raw food), המבוססת על מאכלים מהצומח שלא בושלו או חוממו, יעילה במיוחד להפחתה של הכאבים. עם זאת, דיאטה מסוג זה היא נוקשה במיוחד ואינה מתאימה לכל אחד.

דיאטת FODMAP מפחיתה את התסמינים של פיברומיאלגיה

אף על פי שאין תפריט מדויק ומוכח שיכול לסייע בהקלה על המחלה, ישנם מרכיבים ומאכלים מסוימים שיכולים לגרות את המחלה ולהחמיר את התסמינים שלה. פוד מאפ (FODMAP – Fermentable oligosaccharide, disaccharide, monosaccharide, and polyols) זו קבוצה של פחמימות שרשרת אשר גורמות לתסיסה במעיים ובמערכת העיכול. נמצא שקבוצת פחמימות זו מגבירה את התסמינים של פיברומיאלגיה. מחקר שנעשה לאחרונה מצא כי הימנעות מפחמימות אלה מקלה על התסמינים ומעודדת ירידה במשקל. כדי לעקוב אחר סוג זה של דיאטה יש להימנע מלקטוז, מפרוקטוז, מפרוקטנז, מגלקטנז ומסוכרים אלכוהוליים.

ממחקר אחר עלה כי רגישות לגלוטן יכולה להיות הבסיס של פיברומיאלגיה. ממצא זה התגלה בעקבות דיווחים של חולי פיברומיאלגיה שאינם חולים בצליאק שהתסמינים שלהם השתפרו פלאים לאחר שהפסיקו לצרוך גלוטן. גורמים נוספים שמחמירים את המחלה הם רעלנים עצביים ותוספי מזון כמו אספרטם, סירופ תירס, צבעי מאכל ומונוסודיום גלוטמט. חולי פיברומיאלגיה שהפסיקו לצרוך רכיבים אלה הראו סימני הקלה וכאשר הם חזרו לצרוך אותם התסמינים חזרו ואף החמירו.

אולי יעניין אתכם גם:
פיברומיאלגיה: מי נמצא בסיכון?
חולי פיברומיאלגיה: 6 המלצות ספורטיביות
פיברומיאלגיה: כיצד לשפר את חיי המין?
פיברומיאלגיה: מה גורם להתפרצות המחלה?
מהי פיברומיאלגיה ומדוע היא פוגעת בעיקר בנשים?

יתרון נוסף שיש בשמירה על תפריט מסודר ובריא הוא ירידה במשקל ושמירה על משקל תקין. חוקרים מצאו שכאבי המחלה אצל חולי פיברומיאלגיה אשר סובלים גם מעודף משקל חמורים יותר מאשר אצל חולים שהמשקל שלהם תקין. כמו כן, חולים אשר הורידו במשקל ציינו כי הכאבים שלהם פחתו, המפרקים פחות רגישים, והם סובלים פחות מדיכאונות ומבעיות שינה. משכך, נראה כי ירידה במשקל ושמירה על משקל מאוזן מהווים חלק ניכר מהטיפול במחלה.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 39
דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 99
ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
קרא עוד
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 348
השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
קרא עוד
סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 348
סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 558
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד
מהם היתרונות הבריאותיים של טפיוקה?
מאת מערכת BeOK
| 21/08/2017 |
צפיות: 445
טפיוקה היא סוג של עמילן המשמש כבסיס למאכלים ולקינוחים רבים. לטפיוקה יש סגולות בריאותיות רבות והיא מסייעת לעיכול, מונעת מומים מולדים ומחזקת את הלב
קרא עוד
כיצד מזון מהיר משפיע על הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 17/08/2017 |
צפיות: 390
הוא טעים ונגיש ועושה טוב על הלב, אבל אכילה תדירה של מזון מהיר כמו צ'יפס ופיצה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו אקנה, דיכאון ובעיות לב
קרא עוד
נתרן: למה צריך אותו וכיצד הוא מזיק לגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/08/2017 |
צפיות: 296
הנתרן שבמלח הוא מתכת המצויה בשפע במאכלים שונים. למרות הנזקים שמייחסים לו, יש לו תפקידים חשובים לתפקוד התקין של הגוף ולשמירה על הבריאות הכללית שלו
קרא עוד
מה לאכול כדי לעכב את תהליך ההזדקנות?
מאת מערכת BeOK
| 07/08/2017 |
צפיות: 602
אי אפשר למנוע מהגוף להזדקן, אך בצריכה של מאכלים שונים אפשר לעכב את התהליך ולהגן על הגוף מפני נזקים ומחלות שונות
קרא עוד
מיץ נוני: יתרונות בריאותיים וסגולות רפואיות
מאת מערכת BeOK
| 25/07/2017 |
צפיות: 320
נוני הוא פרי המצוי באיים הפולינזיים והוא ידוע ביכולתו לסייע במצבים בריאותיים רבים כמו ריפוי של דלקות מפרקים, שמירה על בריאות הלב ומניעה של סוכרת
קרא עוד