פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים

פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 915
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
דאבת, ובשמה המוכר יותר – פיברומיאלגיה, היא תסמונת המתאפיינת בעייפות, בכאבים וברגישות במפרקים. התסמינים של המחלה דומים לכאלה של מצבים בריאותיים אחרים ולכן קשה לאבחן אותה. נוסף על כך, ישנם מקרים מעטים של אנשים אשר החלימו מפיברומיאלגיה ומטרת הטיפול במחלה היא בעיקר להקל על התסמינים ולא לרפא אותה.

תזונה מאוזנת מומלצת לכל אחד, אך במיוחד לחולי פיברומיאלגיה. תזונה בריאה ונכונה כוללת פירות וירקות, דגנים מלאים, שומנים בריאים, מוצרי חלב דלי שומן וחלבונים רזים כמו עוף ודגים. כמו כן, יש להימנע ממזון לא בריא, כמו אוכל מעובד ואוכל מטוגן וכן ממאכלים המכילים כמויות גדולות של שומן רווי, סוכר ומלח.

סובלים מפיברומיאלגיה? התייעצו עם המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום כאב
פורום פיברומיאלגיה
פורום דלקת פרקים, ראומטולוגיה

חלבונים ופחמימות לשמירה על אנרגיה

אחד התסמינים הבולטים ביותר של פיברומיאלגיה היא תחושת תשישות, אך ישנם מאכלים מסוימים שמסייעים לשמור על האנרגיה. מאכלים מתוקים אמנם מקנים תחושת ערנות, אך זו חולפת לאחר זמן קצר בלבד. הגוף שורף את הסוכרים במהירות ואז תחושת העייפות רבה יותר. במקום סוכרים כדי לצרוך אוכל אשר נותן אנרגיה למשך כל היום. השילוב המומלץ ביותר הוא של חלבונים או שומנים עם פחמימות וכך להאט את הספיגה של האוכל בגוף. כדאי לבחור מאכלים עתירי סיבים ועם כמה שפחות סוכר, כמו שקדים או אגוזים אחרים, ברוקולי, שעועית, טופו, אבוקדו, עלים ירוקים ושיבולת שועל.

מחקרים שונים בדקו את ההשפעה של הרגלי אכילה מסוימים על התסמינים של פיברומיאלגיה. בכמה מהמחקרים נמצאו עדויות לכך שתזונה צמחונית וטבעונית, אשר שופעת בנוגדי חמצון, מספקת הקלה על התסמינים השונים של המחלה. ממחקר אחד עלה כי תזונת הרואו פוד (raw food), המבוססת על מאכלים מהצומח שלא בושלו או חוממו, יעילה במיוחד להפחתה של הכאבים. עם זאת, דיאטה מסוג זה היא נוקשה במיוחד ואינה מתאימה לכל אחד.

דיאטת FODMAP מפחיתה את התסמינים של פיברומיאלגיה

אף על פי שאין תפריט מדויק ומוכח שיכול לסייע בהקלה על המחלה, ישנם מרכיבים ומאכלים מסוימים שיכולים לגרות את המחלה ולהחמיר את התסמינים שלה. פוד מאפ (FODMAP – Fermentable oligosaccharide, disaccharide, monosaccharide, and polyols) זו קבוצה של פחמימות שרשרת אשר גורמות לתסיסה במעיים ובמערכת העיכול. נמצא שקבוצת פחמימות זו מגבירה את התסמינים של פיברומיאלגיה. מחקר שנעשה לאחרונה מצא כי הימנעות מפחמימות אלה מקלה על התסמינים ומעודדת ירידה במשקל. כדי לעקוב אחר סוג זה של דיאטה יש להימנע מלקטוז, מפרוקטוז, מפרוקטנז, מגלקטנז ומסוכרים אלכוהוליים.

ממחקר אחר עלה כי רגישות לגלוטן יכולה להיות הבסיס של פיברומיאלגיה. ממצא זה התגלה בעקבות דיווחים של חולי פיברומיאלגיה שאינם חולים בצליאק שהתסמינים שלהם השתפרו פלאים לאחר שהפסיקו לצרוך גלוטן. גורמים נוספים שמחמירים את המחלה הם רעלנים עצביים ותוספי מזון כמו אספרטם, סירופ תירס, צבעי מאכל ומונוסודיום גלוטמט. חולי פיברומיאלגיה שהפסיקו לצרוך רכיבים אלה הראו סימני הקלה וכאשר הם חזרו לצרוך אותם התסמינים חזרו ואף החמירו.

אולי יעניין אתכם גם:
פיברומיאלגיה: מי נמצא בסיכון?
חולי פיברומיאלגיה: 6 המלצות ספורטיביות
פיברומיאלגיה: כיצד לשפר את חיי המין?
פיברומיאלגיה: מה גורם להתפרצות המחלה?
מהי פיברומיאלגיה ומדוע היא פוגעת בעיקר בנשים?

יתרון נוסף שיש בשמירה על תפריט מסודר ובריא הוא ירידה במשקל ושמירה על משקל תקין. חוקרים מצאו שכאבי המחלה אצל חולי פיברומיאלגיה אשר סובלים גם מעודף משקל חמורים יותר מאשר אצל חולים שהמשקל שלהם תקין. כמו כן, חולים אשר הורידו במשקל ציינו כי הכאבים שלהם פחתו, המפרקים פחות רגישים, והם סובלים פחות מדיכאונות ומבעיות שינה. משכך, נראה כי ירידה במשקל ושמירה על משקל מאוזן מהווים חלק ניכר מהטיפול במחלה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

חיים ארוכים? תזונה נכונה!
| 26/11/2018 |
צפיות: 186
המזון שמכניסים לגוף משפיע באופן ישיר על הבריאות הכללית וכך גם על תוחלת החיים. כדי להאריך חיים יש לדעת מה כדאי לאכול וממה יש להימנע
קרא עוד
התמודדות עם אכילה רגשית
| 22/11/2018 |
צפיות: 563
אכילה רגשית היא מנגנון שביסודו בריחה מרגשות שליליים, אך זו לרוב מובילה לרגשות אשם ולאכילה נוספת. כדי לעצור את המנגנון יש להבין את המקורות שלו, וללמוד לבחור באוכל ולא לתת לו לנהל את החיים
קרא עוד
רוצים לרדת במשקל? אתם צריכים יותר מכוח רצון
| 06/11/2018 |
צפיות: 610
כוח רצון הוא הכרחי כדי לדבוק בדיאטה ולהוריד במשקל, אך לא די בכך. הדרך הנכונה היא למצוא תזונה שתספק את כל הצרכים
קרא עוד
עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי
| 18/10/2018 |
צפיות: 800
עלייה במשקל בעיצומה של דיאטה עלולה להיות מתסכלת ולהוביל למפח נפש. אך יש להסתכל על המכשול כהזדמנות לחזור לתלם ולהכניס דברים לפרופורציות
קרא עוד
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
| 15/08/2018 |
צפיות: 395
כמו שאין דיאטת קסם שהופכת אותנו לרזים בן רגע אין תפריט אחד שמתאים לכולם. שינוי בתפיסת הדיאטות והתאמתן לכל אדם לפי צרכיו הם המפתח לירידה בריאה ונכונה במשקל
קרא עוד
אמריקה מאוהבת: דיאטת 'דיי-טו'
מאת מערכת BeOK
| 13/08/2018 |
צפיות: 773
מחקר שהתפרש על פני חמש שנים העלה ממצאים משמעותיים שתרמו להמצאת דיאטה חדשה, כזו המתאפיינת בשינויים מרחיקי לכת שלא דומים למה שאתם מכירים. ויש גם פאנץ' קטן: אולי תוכלו להתפנק על מתוקים או פחמימות כחלק מן התפריט הדיאטטי החדש. הכירו את הפיתוח הישראלי שנולד במכון ויצמן וכבש את לב האמריקאים
קרא עוד
לרזות בקיץ: איך לשמור על הדיאטה בחודשים החמים?
| 01/08/2018 |
צפיות: 430
הקיץ מסמן את מתקפת הדיאטות, אך העונה החמה מביאה עמה מכשולים שונים שיכולים לחבל בירידה במשקל. כדאי לשמור על דיאטה נכונה ומאוזנת כדי להכיר את המכשולים ולשים לב אליהם
קרא עוד
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
| 11/07/2018 |
צפיות: 907
עודף משקל יכול לגרום לתחושת מסכנות וקיפוח, בעיקר אם הוא נובע מנטייה להשמנה, אך התגברות על תחושות אלה ושינוי הגישה הם המפתח לדיאטה מוצלחת
קרא עוד
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
| 25/06/2018 |
צפיות: 943
אי אפשר להוריד במשקל ללא מאמץ, אך בשמירה על כמה כללים אפשר להקל על ההליך ואפילו ליהנות ממנו
קרא עוד
תזונה וגיל המעבר: כיצד מזון משפיע על גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2018 |
צפיות: 988
גיל המעבר הוא תקופה בלתי נמנעת שעוברת כל אישה, אך חוקרים מצאו כי מאכלים מסוימים יכולים לעכב אותו בעוד מאכלים אחרים יכולים לגרום להקדמה שלו
קרא עוד