פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים

פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 456
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
דאבת, ובשמה המוכר יותר – פיברומיאלגיה, היא תסמונת המתאפיינת בעייפות, בכאבים וברגישות במפרקים. התסמינים של המחלה דומים לכאלה של מצבים בריאותיים אחרים ולכן קשה לאבחן אותה. נוסף על כך, ישנם מקרים מעטים של אנשים אשר החלימו מפיברומיאלגיה ומטרת הטיפול במחלה היא בעיקר להקל על התסמינים ולא לרפא אותה.

תזונה מאוזנת מומלצת לכל אחד, אך במיוחד לחולי פיברומיאלגיה. תזונה בריאה ונכונה כוללת פירות וירקות, דגנים מלאים, שומנים בריאים, מוצרי חלב דלי שומן וחלבונים רזים כמו עוף ודגים. כמו כן, יש להימנע ממזון לא בריא, כמו אוכל מעובד ואוכל מטוגן וכן ממאכלים המכילים כמויות גדולות של שומן רווי, סוכר ומלח.

סובלים מפיברומיאלגיה? התייעצו עם המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום כאב
פורום פיברומיאלגיה
פורום דלקת פרקים, ראומטולוגיה

חלבונים ופחמימות לשמירה על אנרגיה

אחד התסמינים הבולטים ביותר של פיברומיאלגיה היא תחושת תשישות, אך ישנם מאכלים מסוימים שמסייעים לשמור על האנרגיה. מאכלים מתוקים אמנם מקנים תחושת ערנות, אך זו חולפת לאחר זמן קצר בלבד. הגוף שורף את הסוכרים במהירות ואז תחושת העייפות רבה יותר. במקום סוכרים כדי לצרוך אוכל אשר נותן אנרגיה למשך כל היום. השילוב המומלץ ביותר הוא של חלבונים או שומנים עם פחמימות וכך להאט את הספיגה של האוכל בגוף. כדאי לבחור מאכלים עתירי סיבים ועם כמה שפחות סוכר, כמו שקדים או אגוזים אחרים, ברוקולי, שעועית, טופו, אבוקדו, עלים ירוקים ושיבולת שועל.

מחקרים שונים בדקו את ההשפעה של הרגלי אכילה מסוימים על התסמינים של פיברומיאלגיה. בכמה מהמחקרים נמצאו עדויות לכך שתזונה צמחונית וטבעונית, אשר שופעת בנוגדי חמצון, מספקת הקלה על התסמינים השונים של המחלה. ממחקר אחד עלה כי תזונת הרואו פוד (raw food), המבוססת על מאכלים מהצומח שלא בושלו או חוממו, יעילה במיוחד להפחתה של הכאבים. עם זאת, דיאטה מסוג זה היא נוקשה במיוחד ואינה מתאימה לכל אחד.

דיאטת FODMAP מפחיתה את התסמינים של פיברומיאלגיה

אף על פי שאין תפריט מדויק ומוכח שיכול לסייע בהקלה על המחלה, ישנם מרכיבים ומאכלים מסוימים שיכולים לגרות את המחלה ולהחמיר את התסמינים שלה. פוד מאפ (FODMAP – Fermentable oligosaccharide, disaccharide, monosaccharide, and polyols) זו קבוצה של פחמימות שרשרת אשר גורמות לתסיסה במעיים ובמערכת העיכול. נמצא שקבוצת פחמימות זו מגבירה את התסמינים של פיברומיאלגיה. מחקר שנעשה לאחרונה מצא כי הימנעות מפחמימות אלה מקלה על התסמינים ומעודדת ירידה במשקל. כדי לעקוב אחר סוג זה של דיאטה יש להימנע מלקטוז, מפרוקטוז, מפרוקטנז, מגלקטנז ומסוכרים אלכוהוליים.

ממחקר אחר עלה כי רגישות לגלוטן יכולה להיות הבסיס של פיברומיאלגיה. ממצא זה התגלה בעקבות דיווחים של חולי פיברומיאלגיה שאינם חולים בצליאק שהתסמינים שלהם השתפרו פלאים לאחר שהפסיקו לצרוך גלוטן. גורמים נוספים שמחמירים את המחלה הם רעלנים עצביים ותוספי מזון כמו אספרטם, סירופ תירס, צבעי מאכל ומונוסודיום גלוטמט. חולי פיברומיאלגיה שהפסיקו לצרוך רכיבים אלה הראו סימני הקלה וכאשר הם חזרו לצרוך אותם התסמינים חזרו ואף החמירו.

אולי יעניין אתכם גם:
פיברומיאלגיה: מי נמצא בסיכון?
חולי פיברומיאלגיה: 6 המלצות ספורטיביות
פיברומיאלגיה: כיצד לשפר את חיי המין?
פיברומיאלגיה: מה גורם להתפרצות המחלה?
מהי פיברומיאלגיה ומדוע היא פוגעת בעיקר בנשים?

יתרון נוסף שיש בשמירה על תפריט מסודר ובריא הוא ירידה במשקל ושמירה על משקל תקין. חוקרים מצאו שכאבי המחלה אצל חולי פיברומיאלגיה אשר סובלים גם מעודף משקל חמורים יותר מאשר אצל חולים שהמשקל שלהם תקין. כמו כן, חולים אשר הורידו במשקל ציינו כי הכאבים שלהם פחתו, המפרקים פחות רגישים, והם סובלים פחות מדיכאונות ומבעיות שינה. משכך, נראה כי ירידה במשקל ושמירה על משקל מאוזן מהווים חלק ניכר מהטיפול במחלה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

לא ייאמן, אבל גם יבשת אפריקה משמינה
| 19/02/2018 |
צפיות: 39
בעיית ההשמנה החולנית אינה מטרידה את העולם המערבי בלבד, השפע הגיע לאפריקה ואיתו גם המחירים הזולים של המזון התעשייתי והעלייה במשקל של האוכלוסייה המקומית
קרא עוד
תזונה וסוג דם
| 31/01/2018 |
צפיות: 437
סוג הדם משפיע על הבריאות ועל הנטייה למחלות של כל אדם, תזונה המותאמת לסוג הדם יכולה לחזק את הגוף ולהפחית את הסיכויים לחלות במחלות
קרא עוד
מדוע הדיאטה שוב נכשלה וכיצד להצליח להוריד במשקל?
| 21/01/2018 |
צפיות: 455
רוב הדיאטות מועדות לכישלון. יש לכך סיבות רבות, חלקן קשורות לתפריט עצמו וחלקן למי שמנסה לרדת במשקל. בחירה בדיאטה מתאימה תעזור לנצח את הסטטיסטיקה
קרא עוד
דיאטה קטוגנית: המדריך למתחילים
מאת מערכת BeOK
| 16/01/2018 |
צפיות: 258
דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומנים שנוסף לירידה במשקל יש לה יתרונות בריאותיים רבים והיא מסייעת במניעה של סרטן, מגנה על מערכת הלב ומעכבת אלצהיימר
קרא עוד
עושים סדר בבלגן הפחמימתי
| 07/01/2018 |
צפיות: 564
"הורדתי לגמרי את הפחמימות מהתזונה" או "האם כדאי להוריד לגמרי את הפחמימות מהתפריט שלי?"
קרא עוד
דיאטה טבעונית להורדה במשקל – האם זה באמת עובד?
מאת מערכת BeOK
| 18/12/2017 |
צפיות: 359
טבעונות יכולה להיות יותר מאידיאולוגיה והקפדה על תזונה טבעונית מסודרת יכולה לסייע בהורדה במשקל
קרא עוד
לקראת חנוכה – על שמנים ושומנים
| 26/11/2017 |
צפיות: 326
ישנם סוגים שונים של שמנים ושל שומנים. לקראת חג האור והשמן כדאי לעשות סדר במושגים
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 271
דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 356
ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
קרא עוד
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 508
השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
קרא עוד