כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא

דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 134
Raw food או דיאטת מזון נא היא אורח חיים המבוסס בעיקרו על מזון חי מהצומח. אנשים השומרים על דיאטה זו אינם מבשלים את המזון שלהם בחום הגבוה מ-48 מעלות וכן הם אינם אוכלים מזון מעובד. הרעיון שועמד מאחורי סוג תזונה זה הוא שבחימום המזון הולכים לאיבוד אנזימים ורכיבים תזונתיים רבים אשר עוזרים לעיכול. רעיון נוסף שמהווה בסיס לגישה הוא שאוכל נא מכיל בתוכו אנרגיית חיים שהולכת לאיבוד עם החימום.

שורשיה של דיאטת המזון הנא הוא מהמאה ה-19, אך היא צברה תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר לאור מהפכת הבריאות והמודעות הגוברת בכל הנוגע להרגלי תזונה ולחומרים שמוסיפים למזון המעובד. סוג דיאטה זה נפוץ בעיקר בקרב טבעונים, אך גם צמחונים ואומניבורים (אוכלי כל, כולל בשר) יכולים להועיל ממנה, זאת מכיוון שנוסף להימנעות מרעלנים ומחומרים תעשייתיים שונים יש לה לא מעט יתרונות בריאותיים.

רוצים להתחיל דיאטה? התייעצו קודם עם המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תמיכה בדיאטה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה

דיאטת מזון נא מונעת סוכרת סוג 2

המאכלים העיקריים שמרכיבים את דיאטת המזון הנא הם פירות, ירקות, אגוזים, זרעים ונבטים. כאמור, רוב האנשים אשר עוקבים אחר דיאטת המזון הנא הם צמחונים, אבל לא רק. ישנם אנשים אשר שומרים על הוראות התזונה בכך שהם אוכלים מוצרים מן החי כמו חלב וגבינות שלא עברו פסטור, ביצים חיות ואפילו בשר נא ודגים נאים.

תזונה המבוססת על מזון נא דלה בקלוריות מחד גיסא ועשירה בסיבים מאידך גיסא, כך שהיא גורמת לתחושת שובע ללא צריכה רבה של אוכל. לכן סוג דיאטה זה נמצא יעיל במיוחד לאנשים שרוצים לרדת במשקל. נוסף על כך, דיאטת מזון נא מונעת התפתחות של סוכרת סוג 2 והיא אף שומרת על מערכת הלב וכלי הדם מפני מחלות וסיבוכים בריאותיים. כמו כן, מכיוון שמזון נא ולא מעובד כמעט שאינו מכיל נתרן, הוא מסייע לשמור על לחץ דם תקין.

יש הסבורים כי דיאטת מזון נא מסייעת גם לשינה, לבריאות העור ולהקלה על תסמינים הקשורים לאלרגיה לסוגים שונים של מזון. עם זאת, אין עדיין די מחקרים אשר מוכיחים כי יש אמת בטענות אלה.

חשיפה לחיידקים ולבקטריות באכילה של מזון נא

הקפדה על דיאטת מזון נא יכולה להיות מאתגרת, מכיוון שמבחר המזון פוחת ויש אנשים שמגלים כי האפשרויות שלהם מוגבלות, בעיקר כשיוצאים לאכול במסעדות, באירועים ובמקומות ציבוריים. כמו כן, הבחירה לדבוק במזון נא בלבד כרוכה בהרבה הכנה מקדימה, הן במטבח והן מחוצה לו. מזון אורגני יקר יותר ממזון רגיל, לכן יש להתאים את תקציב הקניות בהתאם. מכיוון שלא תמיד קל למצוא את המוצרים שרוצים, אנשים רבים מגדלים חלק מהמזון בעצמם.

אחד הסיכונים הכרוכים בתזונה על בסיס מזון נא הוא חשיפה מוגברת לחיידקים ולבקטריות. חימום המזון משמיד חיידקים שיכולים לגרום למחלות בקיבה ובמעיים, כמו סלמונלה ואי-קולי. כך גם תהליך הפסטור אשר מחסל בקטריות המצויות בחלב ובגבינה. אנשים הדוגלים בדיאטת מזון נא עלולים לסבול ממחסור בוויטמינים ומרכיבים תזונתיים מסוימים ומחקרים מצאו שכ-70% עד 100% מהאנשים שאוכלים אוכל נא בלבד נמצא מחסור בוויטמין B12.

אולי יעניין אותך גם:
איך תדעו אם דיאטה מהירה היא גם מסוכנת?
דיאטה: כל האמת על פריכיות
דיאטה: 10 טיפים להשיל 50 קילוגרם
כל המידע על דיאטה עתירת חלבונים
כרובית: מדוע כדאי לשלב כרובית בדיאטה?

תזונה על בסיס מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך לאנשים ששומרים על תזונה טבעונית קל יותר לאמץ את אורח החיים הנא ואנשים אשר רוצים להוריד במשקל יכולים להיעזר בסוג תזונה זה כתמריץ. סגנון חיים זה יכול להתאים בעיקר לאנשים שגרים במקומות שבהם הם יכולים לגדל חלק מהאוכל שלהם בעצמם, כך שהמזון שהם אוכלים נמצא ממש מחוץ לדלת ולא צריך לשלם עליו הון תועפות. מומלץ להתייעץ עם תזונאי לפני שמתחילים את הדיאטה וכן לבצע בדיקות דם לעתים תכופות כדי לוודא שהגוף מתאקלם לאורח החיים החדש.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

לקראת חנוכה – על שמנים ושומנים
| 26/11/2017 |
צפיות: 183
ישנם סוגים שונים של שמנים ושל שומנים. לקראת חג האור והשמן כדאי לעשות סדר במושגים
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 185
ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
קרא עוד
פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 284
פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
קרא עוד
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 390
השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
קרא עוד
סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 378
סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 611
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד
מהם היתרונות הבריאותיים של טפיוקה?
מאת מערכת BeOK
| 21/08/2017 |
צפיות: 479
טפיוקה היא סוג של עמילן המשמש כבסיס למאכלים ולקינוחים רבים. לטפיוקה יש סגולות בריאותיות רבות והיא מסייעת לעיכול, מונעת מומים מולדים ומחזקת את הלב
קרא עוד
כיצד מזון מהיר משפיע על הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 17/08/2017 |
צפיות: 423
הוא טעים ונגיש ועושה טוב על הלב, אבל אכילה תדירה של מזון מהיר כמו צ'יפס ופיצה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו אקנה, דיכאון ובעיות לב
קרא עוד
נתרן: למה צריך אותו וכיצד הוא מזיק לגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/08/2017 |
צפיות: 338
הנתרן שבמלח הוא מתכת המצויה בשפע במאכלים שונים. למרות הנזקים שמייחסים לו, יש לו תפקידים חשובים לתפקוד התקין של הגוף ולשמירה על הבריאות הכללית שלו
קרא עוד
מה לאכול כדי לעכב את תהליך ההזדקנות?
מאת מערכת BeOK
| 07/08/2017 |
צפיות: 669
אי אפשר למנוע מהגוף להזדקן, אך בצריכה של מאכלים שונים אפשר לעכב את התהליך ולהגן על הגוף מפני נזקים ומחלות שונות
קרא עוד