כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא

דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 473
Raw food או דיאטת מזון נא היא אורח חיים המבוסס בעיקרו על מזון חי מהצומח. אנשים השומרים על דיאטה זו אינם מבשלים את המזון שלהם בחום הגבוה מ-48 מעלות וכן הם אינם אוכלים מזון מעובד. הרעיון שועמד מאחורי סוג תזונה זה הוא שבחימום המזון הולכים לאיבוד אנזימים ורכיבים תזונתיים רבים אשר עוזרים לעיכול. רעיון נוסף שמהווה בסיס לגישה הוא שאוכל נא מכיל בתוכו אנרגיית חיים שהולכת לאיבוד עם החימום.

שורשיה של דיאטת המזון הנא הוא מהמאה ה-19, אך היא צברה תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר לאור מהפכת הבריאות והמודעות הגוברת בכל הנוגע להרגלי תזונה ולחומרים שמוסיפים למזון המעובד. סוג דיאטה זה נפוץ בעיקר בקרב טבעונים, אך גם צמחונים ואומניבורים (אוכלי כל, כולל בשר) יכולים להועיל ממנה, זאת מכיוון שנוסף להימנעות מרעלנים ומחומרים תעשייתיים שונים יש לה לא מעט יתרונות בריאותיים.

רוצים להתחיל דיאטה? התייעצו קודם עם המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תמיכה בדיאטה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה

דיאטת מזון נא מונעת סוכרת סוג 2

המאכלים העיקריים שמרכיבים את דיאטת המזון הנא הם פירות, ירקות, אגוזים, זרעים ונבטים. כאמור, רוב האנשים אשר עוקבים אחר דיאטת המזון הנא הם צמחונים, אבל לא רק. ישנם אנשים אשר שומרים על הוראות התזונה בכך שהם אוכלים מוצרים מן החי כמו חלב וגבינות שלא עברו פסטור, ביצים חיות ואפילו בשר נא ודגים נאים.

תזונה המבוססת על מזון נא דלה בקלוריות מחד גיסא ועשירה בסיבים מאידך גיסא, כך שהיא גורמת לתחושת שובע ללא צריכה רבה של אוכל. לכן סוג דיאטה זה נמצא יעיל במיוחד לאנשים שרוצים לרדת במשקל. נוסף על כך, דיאטת מזון נא מונעת התפתחות של סוכרת סוג 2 והיא אף שומרת על מערכת הלב וכלי הדם מפני מחלות וסיבוכים בריאותיים. כמו כן, מכיוון שמזון נא ולא מעובד כמעט שאינו מכיל נתרן, הוא מסייע לשמור על לחץ דם תקין.

יש הסבורים כי דיאטת מזון נא מסייעת גם לשינה, לבריאות העור ולהקלה על תסמינים הקשורים לאלרגיה לסוגים שונים של מזון. עם זאת, אין עדיין די מחקרים אשר מוכיחים כי יש אמת בטענות אלה.

חשיפה לחיידקים ולבקטריות באכילה של מזון נא

הקפדה על דיאטת מזון נא יכולה להיות מאתגרת, מכיוון שמבחר המזון פוחת ויש אנשים שמגלים כי האפשרויות שלהם מוגבלות, בעיקר כשיוצאים לאכול במסעדות, באירועים ובמקומות ציבוריים. כמו כן, הבחירה לדבוק במזון נא בלבד כרוכה בהרבה הכנה מקדימה, הן במטבח והן מחוצה לו. מזון אורגני יקר יותר ממזון רגיל, לכן יש להתאים את תקציב הקניות בהתאם. מכיוון שלא תמיד קל למצוא את המוצרים שרוצים, אנשים רבים מגדלים חלק מהמזון בעצמם.

אחד הסיכונים הכרוכים בתזונה על בסיס מזון נא הוא חשיפה מוגברת לחיידקים ולבקטריות. חימום המזון משמיד חיידקים שיכולים לגרום למחלות בקיבה ובמעיים, כמו סלמונלה ואי-קולי. כך גם תהליך הפסטור אשר מחסל בקטריות המצויות בחלב ובגבינה. אנשים הדוגלים בדיאטת מזון נא עלולים לסבול ממחסור בוויטמינים ומרכיבים תזונתיים מסוימים ומחקרים מצאו שכ-70% עד 100% מהאנשים שאוכלים אוכל נא בלבד נמצא מחסור בוויטמין B12.

אולי יעניין אותך גם:
איך תדעו אם דיאטה מהירה היא גם מסוכנת?
דיאטה: כל האמת על פריכיות
דיאטה: 10 טיפים להשיל 50 קילוגרם
כל המידע על דיאטה עתירת חלבונים
כרובית: מדוע כדאי לשלב כרובית בדיאטה?

תזונה על בסיס מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך לאנשים ששומרים על תזונה טבעונית קל יותר לאמץ את אורח החיים הנא ואנשים אשר רוצים להוריד במשקל יכולים להיעזר בסוג תזונה זה כתמריץ. סגנון חיים זה יכול להתאים בעיקר לאנשים שגרים במקומות שבהם הם יכולים לגדל חלק מהאוכל שלהם בעצמם, כך שהמזון שהם אוכלים נמצא ממש מחוץ לדלת ולא צריך לשלם עליו הון תועפות. מומלץ להתייעץ עם תזונאי לפני שמתחילים את הדיאטה וכן לבצע בדיקות דם לעתים תכופות כדי לוודא שהגוף מתאקלם לאורח החיים החדש.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי
| 18/10/2018 |
צפיות: 46
עלייה במשקל בעיצומה של דיאטה עלולה להיות מתסכלת ולהוביל למפח נפש. אך יש להסתכל על המכשול כהזדמנות לחזור לתלם ולהכניס דברים לפרופורציות
קרא עוד
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
| 15/08/2018 |
צפיות: 308
כמו שאין דיאטת קסם שהופכת אותנו לרזים בן רגע אין תפריט אחד שמתאים לכולם. שינוי בתפיסת הדיאטות והתאמתן לכל אדם לפי צרכיו הם המפתח לירידה בריאה ונכונה במשקל
קרא עוד
אמריקה מאוהבת: דיאטת 'דיי-טו'
מאת מערכת BeOK
| 13/08/2018 |
צפיות: 525
מחקר שהתפרש על פני חמש שנים העלה ממצאים משמעותיים שתרמו להמצאת דיאטה חדשה, כזו המתאפיינת בשינויים מרחיקי לכת שלא דומים למה שאתם מכירים. ויש גם פאנץ' קטן: אולי תוכלו להתפנק על מתוקים או פחמימות כחלק מן התפריט הדיאטטי החדש. הכירו את הפיתוח הישראלי שנולד במכון ויצמן וכבש את לב האמריקאים
קרא עוד
לרזות בקיץ: איך לשמור על הדיאטה בחודשים החמים?
| 01/08/2018 |
צפיות: 363
הקיץ מסמן את מתקפת הדיאטות, אך העונה החמה מביאה עמה מכשולים שונים שיכולים לחבל בירידה במשקל. כדאי לשמור על דיאטה נכונה ומאוזנת כדי להכיר את המכשולים ולשים לב אליהם
קרא עוד
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
| 11/07/2018 |
צפיות: 785
עודף משקל יכול לגרום לתחושת מסכנות וקיפוח, בעיקר אם הוא נובע מנטייה להשמנה, אך התגברות על תחושות אלה ושינוי הגישה הם המפתח לדיאטה מוצלחת
קרא עוד
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
| 25/06/2018 |
צפיות: 818
אי אפשר להוריד במשקל ללא מאמץ, אך בשמירה על כמה כללים אפשר להקל על ההליך ואפילו ליהנות ממנו
קרא עוד
תזונה וגיל המעבר: כיצד מזון משפיע על גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2018 |
צפיות: 835
גיל המעבר הוא תקופה בלתי נמנעת שעוברת כל אישה, אך חוקרים מצאו כי מאכלים מסוימים יכולים לעכב אותו בעוד מאכלים אחרים יכולים לגרום להקדמה שלו
קרא עוד
תזונה צמחונית לילדים
| 24/05/2018 |
צפיות: 561
תזונה בריאה לילד צמחוני לא צריכה להיות מטלה קשה מדי, הקפדה על כמה כללים פשוטים תקנה נחת להורה המודאג
קרא עוד
הרעלת חלבון: נזקים בריאותיים של עודף חלבון
מאת מערכת BeOK
| 14/05/2018 |
צפיות: 1,117
חלבון הוא רכיב תזונתי אשר הכרחי לתפקוד הגוף. עם זאת, כמות יתרה של חלבון בשילוב מיעוט של פחמימות ושל שומנים עלול להוביל להרעלת חלבון
קרא עוד
לאכול פסטה ולשמור על המשקל
מאת מערכת BeOK
| 03/05/2018 |
צפיות: 667
דיאטה ושמירה על המשקל אינן בהכרח אומרת להפסיק לאכול את כל המאכלים האהובים, בשמירה על כמה כללים אפשר להפוך פסטה למזון על ולשלב אותה בתפריט
קרא עוד