כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא

דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 404
Raw food או דיאטת מזון נא היא אורח חיים המבוסס בעיקרו על מזון חי מהצומח. אנשים השומרים על דיאטה זו אינם מבשלים את המזון שלהם בחום הגבוה מ-48 מעלות וכן הם אינם אוכלים מזון מעובד. הרעיון שועמד מאחורי סוג תזונה זה הוא שבחימום המזון הולכים לאיבוד אנזימים ורכיבים תזונתיים רבים אשר עוזרים לעיכול. רעיון נוסף שמהווה בסיס לגישה הוא שאוכל נא מכיל בתוכו אנרגיית חיים שהולכת לאיבוד עם החימום.

שורשיה של דיאטת המזון הנא הוא מהמאה ה-19, אך היא צברה תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר לאור מהפכת הבריאות והמודעות הגוברת בכל הנוגע להרגלי תזונה ולחומרים שמוסיפים למזון המעובד. סוג דיאטה זה נפוץ בעיקר בקרב טבעונים, אך גם צמחונים ואומניבורים (אוכלי כל, כולל בשר) יכולים להועיל ממנה, זאת מכיוון שנוסף להימנעות מרעלנים ומחומרים תעשייתיים שונים יש לה לא מעט יתרונות בריאותיים.

רוצים להתחיל דיאטה? התייעצו קודם עם המומחים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תמיכה בדיאטה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום נטורופתיה אירידיולוגיה

דיאטת מזון נא מונעת סוכרת סוג 2

המאכלים העיקריים שמרכיבים את דיאטת המזון הנא הם פירות, ירקות, אגוזים, זרעים ונבטים. כאמור, רוב האנשים אשר עוקבים אחר דיאטת המזון הנא הם צמחונים, אבל לא רק. ישנם אנשים אשר שומרים על הוראות התזונה בכך שהם אוכלים מוצרים מן החי כמו חלב וגבינות שלא עברו פסטור, ביצים חיות ואפילו בשר נא ודגים נאים.

תזונה המבוססת על מזון נא דלה בקלוריות מחד גיסא ועשירה בסיבים מאידך גיסא, כך שהיא גורמת לתחושת שובע ללא צריכה רבה של אוכל. לכן סוג דיאטה זה נמצא יעיל במיוחד לאנשים שרוצים לרדת במשקל. נוסף על כך, דיאטת מזון נא מונעת התפתחות של סוכרת סוג 2 והיא אף שומרת על מערכת הלב וכלי הדם מפני מחלות וסיבוכים בריאותיים. כמו כן, מכיוון שמזון נא ולא מעובד כמעט שאינו מכיל נתרן, הוא מסייע לשמור על לחץ דם תקין.

יש הסבורים כי דיאטת מזון נא מסייעת גם לשינה, לבריאות העור ולהקלה על תסמינים הקשורים לאלרגיה לסוגים שונים של מזון. עם זאת, אין עדיין די מחקרים אשר מוכיחים כי יש אמת בטענות אלה.

חשיפה לחיידקים ולבקטריות באכילה של מזון נא

הקפדה על דיאטת מזון נא יכולה להיות מאתגרת, מכיוון שמבחר המזון פוחת ויש אנשים שמגלים כי האפשרויות שלהם מוגבלות, בעיקר כשיוצאים לאכול במסעדות, באירועים ובמקומות ציבוריים. כמו כן, הבחירה לדבוק במזון נא בלבד כרוכה בהרבה הכנה מקדימה, הן במטבח והן מחוצה לו. מזון אורגני יקר יותר ממזון רגיל, לכן יש להתאים את תקציב הקניות בהתאם. מכיוון שלא תמיד קל למצוא את המוצרים שרוצים, אנשים רבים מגדלים חלק מהמזון בעצמם.

אחד הסיכונים הכרוכים בתזונה על בסיס מזון נא הוא חשיפה מוגברת לחיידקים ולבקטריות. חימום המזון משמיד חיידקים שיכולים לגרום למחלות בקיבה ובמעיים, כמו סלמונלה ואי-קולי. כך גם תהליך הפסטור אשר מחסל בקטריות המצויות בחלב ובגבינה. אנשים הדוגלים בדיאטת מזון נא עלולים לסבול ממחסור בוויטמינים ומרכיבים תזונתיים מסוימים ומחקרים מצאו שכ-70% עד 100% מהאנשים שאוכלים אוכל נא בלבד נמצא מחסור בוויטמין B12.

אולי יעניין אותך גם:
איך תדעו אם דיאטה מהירה היא גם מסוכנת?
דיאטה: כל האמת על פריכיות
דיאטה: 10 טיפים להשיל 50 קילוגרם
כל המידע על דיאטה עתירת חלבונים
כרובית: מדוע כדאי לשלב כרובית בדיאטה?

תזונה על בסיס מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך לאנשים ששומרים על תזונה טבעונית קל יותר לאמץ את אורח החיים הנא ואנשים אשר רוצים להוריד במשקל יכולים להיעזר בסוג תזונה זה כתמריץ. סגנון חיים זה יכול להתאים בעיקר לאנשים שגרים במקומות שבהם הם יכולים לגדל חלק מהאוכל שלהם בעצמם, כך שהמזון שהם אוכלים נמצא ממש מחוץ לדלת ולא צריך לשלם עליו הון תועפות. מומלץ להתייעץ עם תזונאי לפני שמתחילים את הדיאטה וכן לבצע בדיקות דם לעתים תכופות כדי לוודא שהגוף מתאקלם לאורח החיים החדש.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
| 11/07/2018 |
צפיות: 123
עודף משקל יכול לגרום לתחושת מסכנות וקיפוח, בעיקר אם הוא נובע מנטייה להשמנה, אך התגברות על תחושות אלה ושינוי הגישה הם המפתח לדיאטה מוצלחת
קרא עוד
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
| 25/06/2018 |
צפיות: 420
אי אפשר להוריד במשקל ללא מאמץ, אך בשמירה על כמה כללים אפשר להקל על ההליך ואפילו ליהנות ממנו
קרא עוד
תזונה וגיל המעבר: כיצד מזון משפיע על גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2018 |
צפיות: 445
גיל המעבר הוא תקופה בלתי נמנעת שעוברת כל אישה, אך חוקרים מצאו כי מאכלים מסוימים יכולים לעכב אותו בעוד מאכלים אחרים יכולים לגרום להקדמה שלו
קרא עוד
תזונה צמחונית לילדים
| 24/05/2018 |
צפיות: 332
תזונה בריאה לילד צמחוני לא צריכה להיות מטלה קשה מדי, הקפדה על כמה כללים פשוטים תקנה נחת להורה המודאג
קרא עוד
הרעלת חלבון: נזקים בריאותיים של עודף חלבון
מאת מערכת BeOK
| 14/05/2018 |
צפיות: 505
חלבון הוא רכיב תזונתי אשר הכרחי לתפקוד הגוף. עם זאת, כמות יתרה של חלבון בשילוב מיעוט של פחמימות ושל שומנים עלול להוביל להרעלת חלבון
קרא עוד
לאכול פסטה ולשמור על המשקל
מאת מערכת BeOK
| 03/05/2018 |
צפיות: 512
דיאטה ושמירה על המשקל אינן בהכרח אומרת להפסיק לאכול את כל המאכלים האהובים, בשמירה על כמה כללים אפשר להפוך פסטה למזון על ולשלב אותה בתפריט
קרא עוד
תזונה נכונה לילד הדעתן
| 17/04/2018 |
צפיות: 549
זמן, אנרגיה ומאבקי כוחות עם הילדים, כל אלה יכולים להוביל לפשרות על התזונה של כלל בני המשפחה ושל הילד בפרט. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשמור על תפריט מסודר ובריא החיוני לבריאות הילד
קרא עוד
איך לעבור את הפסח בלי לעלות במשקל?
| 21/03/2018 |
צפיות: 493
חגים בכלל ופסח בפרט הם האתגר הקשה ביותר של שומרי הדיאטה, אך באכילה חכמה אפשר ליהנות ממאכלי החג ולא לעלות במשקל
קרא עוד
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?
| 07/03/2018 |
צפיות: 386
תרבות השפע מביאה עמה בעיות אכילה ויותר ויותר ילדים סובלים מעודף משקל. המשימה לדבוק בדיאטה מוטלת על כל המשפחה ולא רק על הילד
קרא עוד
לא ייאמן, אבל גם יבשת אפריקה משמינה
| 19/02/2018 |
צפיות: 284
בעיית ההשמנה החולנית אינה מטרידה את העולם המערבי בלבד, השפע הגיע לאפריקה ואיתו גם המחירים הזולים של המזון התעשייתי והעלייה במשקל של האוכלוסייה המקומית
קרא עוד