חרדה בהריון: גורמים ודרכי התמודדות

הריון מביא עמו שינויים רבים, חלקם טובים אבל חלקם יכולים להעלות דאגות וחששות ואף לגרום לחרדה. חרדה בהריון היא תופעה נפוצה ויש דרכים רבות להתמודד איתה
מאת מערכת BeOK
| 10/05/2018 |
צפיות: 120
ברוב המקרים בשורה על הריון היא משמחת ומרגשת – יצירה של חיים חדשים. אך עם כל ההתרגשות עולים גם חששות, הן ההריון והן התינוק החדש מסמלים שינויים חדשים ודברים רבים להתמודד איתם. תחושות אלה טבעיות ואין אחת שלא חווה אותן במהלך ההריון, אך לעתים המחשבות הופכות לטורדניות והדאגות אורבות בכל פינה. במקרים שבהם אי אפשר לשחרר את החשש והוא מתחיל להשפיע על השגרה היומיומית, זהו סימן לחרדת הריון.

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לדיכאון אחרי לידה, אך נכון להיום אין די מודעות לחרדה בהריון. נשים רבות מרגישות בושה על התחושות האלה, הרי הריון אמור להיות דבר משמח וקשה להן להודות בפני עצמן ובפני אחרים על איך שהן מרגישות. אך למעשה אחת מכל עשר נשים בהריון חווה חרדת הריון בשלב כזה או אחר של ההריון.

סובלת מחרדת הריון? התייעצי עם המומחים:
פורום הריון ולידה
פורום פסיכולוגיה
פורום דיכאון חרדה
פורום חרדה מהריון, פחד מלידה, טוקופוביה
פורום פסיכותרפיה

שינויים הורמונליים בהריון מגבירים חרדה

חרדה בהריון אינה מאפיינת רק נשים אשר סבלו מחרדה טרם ההריון, אצל נשים מסוימות תסמיני החרדה דווקא פוחתיםבזמן ההריון. עם זאת, ההריון יכול להגביר את החרדה הקיימת וכן לצוץ לראשונה אצל נשים שאינן מורגלות בתחושות החרדה.

ישנן כמה סיבות שיכולות לעורר את החרדה בהריון. תחילה, השינוי ההורמונלי שהגוף עובר במהלך תשעת החודשים וכן בחודשים הראשונים לאחר הלידה משפיעים רבות על הכימיקלים במוח, אשר הם אחראים, בין השאר, על מצב הרוח ועל תחושות נפשיות, ובהן חרדה.

סיבה נפוצה נוספת היא עצם ההריון עצמו וההשלכות שלו. הרי תקופת ההריון היא זמן של שינויים, אם שינויים גופניים, אם שינויים נפשיים, שינויים כלכליים, שינוי של הדינמיקה הזוגית והמשפחתית ועוד ועוד ועוד. חלק מהשינויים הללו מבורכים ומתקבלים בשמחה, בעוד שינויים אחרים מעוררים פחדים ותחושות של חוסר נחת. כמו כן, נוסף לחששות הרגילים הקיימים בכל הריון, במקרים שבהם ישנם סיבוכים החרדה כמעט מתבקשת והיא יכולה להדיר שינה מעיני האישה.

גורמים נוספים שיכולים להעלות את הסיכויים לחרדה בהריון הם היסטוריה משפחתית של חרדה או של התקפי חרדה, טראומה או חוויה שלילית מהריונות קודמים, לחץ מוגבר בשגרת היומיום וצריכה של סמים מסוימים.

חרדה בהריון ונזק לעובר

כאמור, חששות ודאגות בזמן ההריון הם דבר טבעי, אך במקרים שבהם תחושות אלה משבשות את השגרה היומית ומפריעות להתנהל כשורה, זהו סימן לחרדה. התסמינים של חרדה בהריון כוללים תחושת עצבנות, חוסר מנוחה ואי-נוחות, דאגה מוגברת לדברים הקשורים להריון, במיוחד לבריאות של התינוק או של האישה עצמה, חוסר יכולת להתרכז, שרירים מתוחים, קשיי הירדמות ובעיות שינה.

לעתים חרדה מתמשכת יכולה להוביל להתקף חרדה. התקפים אלה יכולים להופיע בפתאומיות והם יכולים להתגבר בהדרגה. התקפי חרדה באים לידי ביטוי באופן פיזי, דבר שיכול להחמיר את החוויה. התסמינים של התקף חרדה הם סחרחורת, חיוורון, כאב ראש, תחושת מחנק וקוצר נשימה, הזעת יתר, דפיקות לב מואצות ורעידות של הגוף.

באופן כללי חרדות משפיעות על הבריאות ועל התפקוד התקין של הגוף ונשים בהריון שומעות הרבה פעמים שלחץ לא טוב לתינוק. זו אינו עוד משפט סתמי שמטרתו להרגיע ולהפיג את החרדה ואת תחושות הלחץ, חוקרים גילו כי רמות גבוהות של חרדה במהלך הריון יכולות להגביר את הסיכון למצבים בריאותיים שונים הן אצל האם והן אצל התינוק, כמו רעלת הריון, לידה מוקדמת ומשקל נמוך מדי של התינוק.

טיפול בחרדה במהלך הריון

מקרים קלים ומתונים של חרדה בהריון אינם דורשים טיפול ממוקד, אך עם זאת כדי לנסות ולהתגבר על החרדה ולהקל על התסמינים שלה. ישנן כמה דרכים שיכולות לסייע בהפחתה של תחושות החרדה אצל נשים בהריון.

לדבר על החרדה – שמירה של הרגשות בבטן יכולה רק להעצים את התחושה ולהחמיר את המצב. לכן חשוב לדבר על החרדה ולהביע אותה במילים. אפשר לדבר עם אדם קרוב, עם בן או עם בת הזוג, עם חברה קרובה שיכולה להזדהות או עם קרובי משפחה. פעמים רבות השיתוף עצמו יכול להקל על החרדה ולמנוע ממנה להפריע לשגרה היומית. אפשר לפנות גם לפסיכולוג אשר יש לו הכלים לעזור במקרים של חרדה, ישנם מטפלים אשר להם הכשרה מיוחדת לטיפול בחרדה בהריון.

לשחרר את הלחצים – פעילות ספורטיבית מסייעת להפחית מתחים וחרדות והיא יכולה להקל על תחושות הלחץ והמועקה שמאפיינות את החרדה בכלל ובתקופת ההריון בפרט. בזמן פעילות ספורטיבית הגוף משחרר אנדורפינים, חומרים כימיים במוח אשר משככים כאבים ומשפרים את מצב הרוח. אפשר לרוץ, לעשות הליכות, לתרגל יוגה או כל פעילות אחרת שגורמת לגוף לזוז. ממחקרים עולה כי פעילות אירובית של חמש דקות מקלה על החרדה. נשים שאינן מורגלות בפעילות גופנית צריכות להתייעץ עם הרופא שלהן לפני שהן מתחילות בשגרת אימונים חדשה בזמן ההריון.

אפשר לשחרר אנדורפינים גם מבלי להזיע ותרגול של מדיטציה או של נשימות עמוקות יכול לסייע גם כן בהקלה על חרדה ועל מחשבות טורדניות. לפי המכון האמריקאי ללחץ, עשרים עד שלושים דקות של נשימה בטנית עמוקה מסייעות להפחית מצבי לחץ וחרדה. הנשימה העמוקה מספקת כמות גדולה של חמצן אשר מגיע למוח ומגרה את מערכת העצבים. כדי לתרגל את הנשימה העמוקה יש לשבת במנח נוח, לעצום עיניים ולשאוף שאיפות עמוקות. בזמן זה כדאי לחשוב מחשבות חיוביות, לחייך פנימה ולדמיין כיצד האוויר שנכנס לגוף עובר דרך כל המערכות ומשחרר את המתחים.

להקפיד על מנוחה – לאיכות השינה יש השפעה רבה על המצב הנפשי, חרדה יכולה לגרום לבעיות שינה וחוסר בשינה מגביר את החרדה. לכן, כדי לשבור את המעגל, חשוב להקפיד על מספיק שעות שינה בתנאים טובים ונוחים כדי לישון שינה איכותית. אם ההריון מקשה על השינה או שמא החרדות מפריעות להירדם בלילה כדאי למצוא זמן לחטוף נמנום באמצע היום. בכל הנוגע לחרדות, שינה טובה היא לא עניין של מה בכך ויש לתת לה חשיבות עליונה.

לכתוב על מה שמרגישים – יש נשים שלא אוהבות לדבר ולחלוק את הרגשות שלהן עם אחרים, ויש פעמים שפשוט לא בא לדבר על התחושות הפנימיות. לא צריך לדבר על דברים בכוח, אך כן חשוב להוציא החוצה את התחושות המעיקות. לכן כדאי לכתוב ביומן ולפרט שם על כל התחושות והחרדות, ללא פחד וללא שיפוטיות מגורם חיצוני. פעמים רבות כתיבה של הדברים מסייעת להגדיר את התחושות, לסדר אותן ולקבוע את החשיבות שלהן.

להתגבר על הפחד – 'טוקופוביה' היא המונח הרשמי לפחד לידה. אם חרדת ההריון קשורה להליך הלידה עצמה הדרך הטובה ביותר להתגבר על הפחד הוא להשתתף בקורס הכנה ללידה. בקורס זה לומדים על מה התהליכים שהגוף עובר בזמן הלידה, השלבים השונים של הלידה, למה לצפות בכל שלב ושלב, על שיטות הלידה השונות, על סיבוכים אפשריים ועל הפתרונות שלהם. פעמים רבות הכרה של תהליך הלידה והתכוננות אליו מקלות על הפחד הכרוך בו ומפחיתות את החרדה הן בזמן ההריון והן בלידה עצמה.

אולי יעניין אותך גם:
דיכאון אחרי לידה, נשמע מוכר?
האם קורס הכנה ללידה באמת הכרחי?
התינוק בדרך – אתם מוכנים?
בעיות שינה בזמן ההיריון - חלק א'
חלומות בהריון - חלק א'

טיפול תרופתי – לא קל להשתחרר ממחשבות מלחיצות ומעיקות ולא כל אחת מצליחה להקל על החרדה בדיבור עליה או בפעילות גופנית כזו או אחרת. במקרים אלה, ובעיקר כאשר החרדה מפריעה לסדר היום, יש לפנות לטיפול תרופתי. ישנן תרופות שונות שמקלות על תחושת החרדה והן בטוחות לגמרי לנשים בהריון. חרדה היא לא דבר פשוט וקשה מאוד להתמודד איתה, אין שום סיבה לסבול ולסכן את הבריאות, הן של האם והן של העובר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

היפנוזה רפואית: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול
| 16/05/2018 |
צפיות: 101
היפנוזה רפואית היא לא עוד שיטת בידור אלא זו שיטה טיפולית אשר מסייעת לפתור בעיות שונות כמו חרדות, גמילה מעישון וכאבים כרוניים
קרא עוד
טיפול פסיכולוגי לילד – סיפור המעשה
| 07/05/2018 |
צפיות: 127
הורים רבים חוששים לקחת את הילד שלהם לטיפול פסיכולוגי ולעתים הילדים עצמם מביעים התנגדות ממניעים שונים. טובי פלד, פסיכולוג מומחה, מתאר מקרה של התהליך הטיפולי של ילד אחד ועל התוצאות שמדברות בעד עצמן
קרא עוד
נוירופידבק – רפואה מותאמת אישית לדיכאון ולחרדה
| 22/04/2018 |
צפיות: 584
נטילת תרופות אינה חייבת להיות הדרך היחידה לטיפול בדיכאון ובחרדה. נוירופידבק היא שיטת טיפול המבוססת על איתור תבניות המוח ושליטה בהן וכך אפשר להקל על תסמיני הבעיה ולשפר את מצבו הנפשי של המטופל
קרא עוד
כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב?
מאת מערכת BeOK
| 18/04/2018 |
צפיות: 396
אנשים רבים לא יודעים כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב. בעזרת שמירה על כמה כללים פשוטים אפשר לתת לחבר את מה שהוא צריך בזמנים קשים אלה
קרא עוד
נוירופידבק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז
| 01/04/2018 |
צפיות: 356
נוירופידבק היא שיטה טיפולית לא תרופתית לבעיות קשב וריכוז. בשיטה זו מאמנים את האותות החשמליים במוח לפעול כשורה ולהפחית את המאפיינים של ההפרעה
קרא עוד
פסיכולוגיה חיובית: עקרונות לחיים מלאי משמעות ולשלמות עצמית
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2018 |
צפיות: 360
ענף הפסיכולוגיה אינו מתמקד רק בהתמודדות עם הגורמים השליליים בחיים ופסיכולוגיה חיובית היא אסכולה אשר שמה דגש על חיובי שיש באדם כדי להגיע לאושר מרבי
קרא עוד
הפרעת קשב וריכוז: עד כמה חיוני להכיר את הפרופיל הרגשי של הילד?
| 19/03/2018 |
צפיות: 277
הפרעת קשב וריכוז היא אינה בעיה ביולוגית בלבד והטיפול בה כרוך גם בהבנה פסיכולוגית של צורכי הילד
קרא עוד
האם חייבים לבצע מבחנים ממוחשבים לצורך אבחון הפרעת קשב?
| 26/02/2018 |
צפיות: 307
מבחנים ממוחשבים לאבחון בעיות קשר וריכוז אינם בגדר חובה, אך הם מהווים אמצעי עזר לאבחון הפרעת קשב, כאמצעי תומך החלטה באבחון הכולל שאלונים, מבחנים ממוחשבים, התרשמות קלינית בהתבסס על מפגש הם ההורים והילד או המבוגר
קרא עוד
רווחה וחינוך – טובת הכלל או אינטרסים אישיים?
| 25/02/2018 |
צפיות: 140
טובי פלד, פסיכולוג קליני ופסיכולוג חינוכי, מתאר את ההליך שעוברות משפחות רבות תחת ידם של שירותי הרווחה ויוצא נגד התנהלות הממסד
קרא עוד
מחשבות אובדניות: גורמי סיכון ודרכי התמודדות
מאת מערכת BeOK
| 22/02/2018 |
צפיות: 362
מחשבות אובדניות וניסיונות התאבדות הם תופעה שכיחה אצל אנשים עם דיכאון ואצל אנשים החווים משבר נפשי קשה. במקרים אלה יש לפנות לעזה מקצועית ולהימנע מגורמי סיכון
קרא עוד