הרעלת חלבון: נזקים בריאותיים של עודף חלבון

חלבון הוא רכיב תזונתי אשר הכרחי לתפקוד הגוף. עם זאת, כמות יתרה של חלבון בשילוב מיעוט של פחמימות ושל שומנים עלול להוביל להרעלת חלבון
מאת מערכת BeOK
| 14/05/2018 |
צפיות: 649
דירוג: 3.0 מתוך 3 הצבעות
התקבלו 3 דירוגים בציון ממוצע 3.0 מתוך 5
הגוף נזקק לשלושה מרכיבים תזונתיים בסיסיים – חלבון, פחמימות ושומנים. כל אחד מאבות המזון הללו הכרחי לתפקוד התקין של הגוף, החלבון, למשל, הוא מבין חומרי הגלם אשר מרכיבים תאים חדשים והוא בונה את השריר ותוקף חומרים זרים שחודרים לגוף. הפחמימות נותנות לגוף את האנרגיה שלה הוא נזקק וכן הן מרכיבות סוגים שונים של מולקולות, השומנים מספקים אנרגיה ובונים חלקים שונים בגוף, כמו קרומי התאים.

אך עם זאת, עודף של כל אחד ממרכיבים אלה עלול להוביל לבעיות בריאותיות רבות. למשל, עודף פחמימות גורם להשמנת יתר ועודף שומנים מעלה את כמות הכולסטרול בדם, דבר אשר עלול להוביל למחלות של הלב ושל כלי הדם.

בעוד הנזקים של עודף פחמימות ושל עודף שומנים ידועים לציבור הרחב, לא הרבה אנשים יודעים שגם עודף של חלבונים עלול לגרום לבעיות בריאותיות ואפילו להרעלה. הסיכויים לכך גבוהים במיוחד כאשר התזונה מבוססת על כמות גדולה של חלבונים ועל כמויות מעטות של פחמימות ושל שומנים.

המומחים מחכים לכם בפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום כושר גופני
פורום תמיכה בדיאטה
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל
פורום תזונת ספורט

מחסור בפחמימות ובשומנים מעלה את רמת האמוניה בגוף

הרעלת חלבון מתפתחת בעקבות צריכה גבוהה של חלבון ומיעוט בשומנים ובפחמימות לאורך תקופה ממושכת. מצב זה מכונה באנגלית "rabbit starvation" (רעב הארנבת), והוא בא לתאר מצב שבו ניזונים מחלבונים רזים בלבד, כמו ארנבת. זאת אומרת שגם כאשר מקבלים מספיק קלוריות מצריכה של חלבונים, הגוף למעשה חווה תת תזונה משום שיש מחסור ברכיבים תזונתיים אחרים, כמו פחמימות ושומנים.

הן לכבד והן לכליות יש תפקיד חשוב בפירוק חלבונים ובחילוף החומרים שלהם. צריכה של כמות עודפת של חלבונים מעלה את רמות האמוניה בגוף וכן את רמות השתנן את החומצות האמינו בדם. אף על פי שמקרים אלה נדירים, רמות גבוהות של חומרים אלה יכולה להיות קטלנית.

כאמור, כדי שהגוף יהיה בריא ויתפקד בצורה תקינה הוא נזקק לכל אבות מזון, שהם פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים. כמות עודפת או כמות מעטה מדי של כל אחד מרכיבים תזונתיים אלה משבשת את התפקוד הסדיר של הגוף. האיזון והקפדה על צריכה של כל המרכיבים הללו היא הכרחית, אפילו אם צורכים כמות מספקת של קלוריות ממקור אחד.

כמות מומלצת של חלבון

ההגדרה של עודף חלבון היא כמות הגבוהה יותר מ-35% מהקלוריות שאדם צורך ביום, או צריכה של 175 גרם חלבון לדיאטה המורכבת מ- 2000 קלוריות. הטווחים המקובלים להתפלגות המאקרונוטריינטים (AMDR – acceptable macronutrient distribution range) מגדירים את הטווח של הרכיבים התזונתיים שלהם הגוף נזקק בהקשר של הפחתת הסיכון להתפתחות של מחלות כרוניות. נכון להיום, מדד זה קובע כי כמות החלבונים המומלצת ביום היא בין 10% ל-35% מצריכת הקלוריות היומית. הכמות היומית המומלצת של פחמימות היא בין 45% ל-46% מהקלוריות וכמות השומנים היומית המומלצת היא בין 20% ל-35% מהקלוריות. צריכה של כמות גבוהה מזו שהטווח קובע מעלה את הסיכויים ללקות במחלות כרוניות וכן לספיגה לא יעילה של הרכיבים התזונתיים הנחוצים לתפקוד התקין של הגוף.

RDA (recommended daily allowance), ובעברית – הקצובה היומית המומלצת, מגדירה מהי הכמות המינימלית שאדם צריך לצרוך ממרכיב תזונתי מסוים. לפי מדד זה, יש לצרוך כ- 0.8 גרם חלבון על קילוגרם של משקל הגוף. זו הכמות הנדרשת כדי לספק את הצרכים הבסיסיים של הגוף. עם זאת, כמות זו יכולה להשתנות בהתאם לנתונים שונים, כמו גובה, משקל, מצב בריאותי ורמת פעילות גופנית. לכן לספורטאים ולאנשים אשר עוסקים בפיתוח גוף מומלץ לצרוך כמות גבוהה יותר של חלבונים אשר נעה בין 1.2 גרם ל-1.7 גרם על כל קילוגרם בעוד תינוקות צריכים לצרוך כמות של 2.2 גרם על כל קילוגרם.

אף על פי שישנם יוצאים מהכלל, הן לצריכת פחמימות והן לצריכת שומנים, לא כך הדבר בכל הנוגע לצריכה עודפת של חלבונים. דוגמה לחריגות אלה הם דיאטה קטגונית, אשר בה רוב התפריט מורכב משומנים, ודיאטה שמבוססת על צמחים (plant-based diets) שבה פחמימות מרכיבות כ-65% מהתפריט היומי. לשתי הדיאטות הללו יש יתרונות בריאותיים. זאת לעומת כמות יתרה של חלבונים אשר עלולה להוביל להרעלת חלבונים.

התסמינים של הרעלת חלבון הם חולשה, עייפות, בחילות, שלשולים, כאבי ראש, לחץ דם נמוך, רעב מוגבר קצב לב איטי ושינוי של מצב הרוח.

הרעלת חלבון ודיאטת חלבונים

הטיפול בהרעלת חלבון הוא פשוט וכולל בעיקר צריכה גבוהה יותר של שומנים ושל פחמימות מצד אחד, ובהפחתה של כמות החלבונים מצד שני. יש למצוא את האיזון בין כל המרכיבים הללו לפי המדדים המומלצים בהתאם לבריאות הכללית ולמשקל הגוף. זאת אומרת שאין לצרוך כמות הגדולה מ- 2.0 גרם לקילוגרם של חלבונים, אך גם לשלב כמות מדודה של שומנים ושל פחמימות בשגרה היומית. כמו כן, הוספה של סיבים תשפר את הבריאות הכללית, הן במצבים של הרעלת חלבונים והן בשגרה.

ישנן סוגים שונים של דיאטות חלבונים, ובהן דיאטת אטקינס ותזונת פליאו. העיקרון הבסיסי של דיאטות אלה הוא שמרבית המאכלים המותרים הם עתירי חלבון, כמו בשר, דגים, חלב וגבינות. אף על פי שהדיאטות הללו מתבססות על כמות גדולה של חלבונים, הן כוללות גם צריכה מוגברת של שומנים והפחתה של צריכת פחמימות. זאת אומרת שמי שמקפיד על התפריט המומלץ של דיאטות אלה אמנם צורך כמות גדולה של חלבונים, אך צורך גם שומנים ואפילו פחמימות, פשוט בכמות קטנה יותר. משכך, לאנשים אלה אין סכנה ללקות בהרעלת חלבונים. זאת לעומת דיאטות שמסירות לחלוטין או כמעט לחלוטין את הצריכה של פחמימות ושל שומנים. יש להתאים את הדיאטה שבוחרים לא רק לרצון לרדת במשקל, אלא גם לאורח החיים ולצרכים הבסיסיים של הגוף אשר נזקק לרכיבים התזונתיים הללו, אך במידה נכונה ולא בעודף או בחוסר.

ישנו מצב רפואי בשם פרוטאינוריה (Proteinuria)שבו הכליות אינן מתפקדות כראוי והן לא מצליחות לסנן את החלבונים שבדם. עודף החלבונים בדם יכול ליצור רעילות ולהפרשה של חלבונים לשתן, מצב זה מכונה "רעילות חלבונים". למרות השם הדומה של שני המצבים, הם שונים אחד מהשני במהותם: בעוד הרעלת חלבונים הוא מצב נשלט שבו צורכים כמות יתרה של חלבונים ללא איזון של פחמימות ושל שומנים, רעילות חלבונים היא בעיה בריאותית של הכליות שאי אפשר לגרום לה באופן פעיל. במצב זה הכליות אינן יכולות לפרק את החלבונים שבדם ולכן הם מצטברים ועלולים לגרום לרעילות ולהפרשה שלהם לשתן. רעילות חלבונים שכיחה אצל אנשים עם אי ספיקת כליות או בעיות אחרות של הכליות אשר צורכים כמות גדולה מדי של חלבונים מאשר הכמות שהגוף והכליות יכולים לשאת.

אולי יעניין אתכם גם:
דיאטת אטקינס - יתרון או אסון?
מחקר: דיאטת חלבונים, זה דווקא טוב
אבקות חלבון: האם אתם זקוקים להן?
כל המידע על דיאטה עתירת חלבונים
דיאטת פליאו: מה מותר לאכול בדיאטת האדם הקדמון?

הרעלת חלבון אינה תופעה נפוצה, אך משום שהפופולריות של דיאטות חלבונים הולכת וגוברת, יש להיות מודעים לכך שלולא האיזון של חלבונים עם פחמימות ועם שומנים, רעלת כזו יכולה להתפתח. דיאטות בכלל ודיאטות חלבונים בפרט אינן צריכות להיעשות ללא פיקוח של תזונאי, אשר תפקידו לדעת את האיזון הנכון של כל הרכיבים התזונתיים שהגוף נזקק להם ולשלב את הידע הזה עם הבריאות הכללית של האדם ועם השאיפות שלו לירידה במשקל, לעיצוב הגוף או לבנייה של שרירים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
| 15/08/2018 |
צפיות: 9
כמו שאין דיאטת קסם שהופכת אותנו לרזים בן רגע אין תפריט אחד שמתאים לכולם. שינוי בתפיסת הדיאטות והתאמתן לכל אדם לפי צרכיו הם המפתח לירידה בריאה ונכונה במשקל
קרא עוד
אמריקה מאוהבת: דיאטת 'דיי-טו'
מאת מערכת BeOK
| 13/08/2018 |
צפיות: 51
מחקר שהתפרש על פני חמש שנים העלה ממצאים משמעותיים שתרמו להמצאת דיאטה חדשה, כזו המתאפיינת בשינויים מרחיקי לכת שלא דומים למה שאתם מכירים. ויש גם פאנץ' קטן: אולי תוכלו להתפנק על מתוקים או פחמימות כחלק מן התפריט הדיאטטי החדש. הכירו את הפיתוח הישראלי שנולד במכון ויצמן וכבש את לב האמריקאים
קרא עוד
לרזות בקיץ: איך לשמור על הדיאטה בחודשים החמים?
| 01/08/2018 |
צפיות: 191
הקיץ מסמן את מתקפת הדיאטות, אך העונה החמה מביאה עמה מכשולים שונים שיכולים לחבל בירידה במשקל. כדאי לשמור על דיאטה נכונה ומאוזנת כדי להכיר את המכשולים ולשים לב אליהם
קרא עוד
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
| 11/07/2018 |
צפיות: 442
עודף משקל יכול לגרום לתחושת מסכנות וקיפוח, בעיקר אם הוא נובע מנטייה להשמנה, אך התגברות על תחושות אלה ושינוי הגישה הם המפתח לדיאטה מוצלחת
קרא עוד
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
| 25/06/2018 |
צפיות: 600
אי אפשר להוריד במשקל ללא מאמץ, אך בשמירה על כמה כללים אפשר להקל על ההליך ואפילו ליהנות ממנו
קרא עוד
תזונה וגיל המעבר: כיצד מזון משפיע על גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2018 |
צפיות: 603
גיל המעבר הוא תקופה בלתי נמנעת שעוברת כל אישה, אך חוקרים מצאו כי מאכלים מסוימים יכולים לעכב אותו בעוד מאכלים אחרים יכולים לגרום להקדמה שלו
קרא עוד
תזונה צמחונית לילדים
| 24/05/2018 |
צפיות: 394
תזונה בריאה לילד צמחוני לא צריכה להיות מטלה קשה מדי, הקפדה על כמה כללים פשוטים תקנה נחת להורה המודאג
קרא עוד
לאכול פסטה ולשמור על המשקל
מאת מערכת BeOK
| 03/05/2018 |
צפיות: 575
דיאטה ושמירה על המשקל אינן בהכרח אומרת להפסיק לאכול את כל המאכלים האהובים, בשמירה על כמה כללים אפשר להפוך פסטה למזון על ולשלב אותה בתפריט
קרא עוד
תזונה נכונה לילד הדעתן
| 17/04/2018 |
צפיות: 575
זמן, אנרגיה ומאבקי כוחות עם הילדים, כל אלה יכולים להוביל לפשרות על התזונה של כלל בני המשפחה ושל הילד בפרט. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשמור על תפריט מסודר ובריא החיוני לבריאות הילד
קרא עוד
איך לעבור את הפסח בלי לעלות במשקל?
| 21/03/2018 |
צפיות: 517
חגים בכלל ופסח בפרט הם האתגר הקשה ביותר של שומרי הדיאטה, אך באכילה חכמה אפשר ליהנות ממאכלי החג ולא לעלות במשקל
קרא עוד