תזונה וגיל המעבר: כיצד מזון משפיע על גיל המעבר?

גיל המעבר הוא תקופה בלתי נמנעת שעוברת כל אישה, אך חוקרים מצאו כי מאכלים מסוימים יכולים לעכב אותו בעוד מאכלים אחרים יכולים לגרום להקדמה שלו
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2018 |
צפיות: 1,093
דירוג: 4.0 מתוך 9 הצבעות
התקבלו 9 דירוגים בציון ממוצע 4.0 מתוך 5
תזונה וגיל המעבר: כיצד מזון משפיע על גיל המעבר?
מנפאוזה, או גיל המעבר, היא תקופה שבה נפסק המחזור החודשי אצל נשים. תקופה זה מאופיינת בתסמינים שונים שהמוכרים ביותר הם גלי חום, מחזור לא סדיר ושינויים של מצב הרוח. נשים אשר חוות תסמינים אלה ככל הנראה מתקרבות לגיל המעבר. אצל רוב הנשים גיל המעבר מתחיל בין גיל 45 ל-55 אך ישנן נשים שאצלן תקופה זו מתחילה בגיל מוקדם יותר או מאוחר יותר.

הסיבה לכך אינה ידועה וישנם חוקרים רבים שבודקים את הגורמים שיכולים להוביל לגיל מעבר מוקדם או מאוחר יותר מהנורמה. חוקרים מאוניברסיטת לידס שבאנגליה טוענים שתזונה יכולה להוות המפתח לסוגיה זו. לטענתם צריכה של קבוצות מזון מסוימות יכולה להשפיע על הגיל שבו מתחילה התקופה של גיל המעבר.

רוצות לדעת עוד? היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום גניקולוגיה - רפואת נשים
פורום גיל המעבר
פורום תזונה טבעית
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל

שמן דגים מעכב את גיל המעבר

במחקר נאספו נתונים של יותר מ-14,150 נשים בריטיות בין הגילים 35 ל-69. הנתונים כללו היסטוריה על הריונות קודמים, בעיות פוריות ועל מחלות שונות הקשורות למערכת הרבייה, היסטוריה של שינויי משקל במרוצת השנים, נתונים דמוגרפיים ומידע על תדירות של פעילות גופנית. ארבע שנים לאחר מכן נערך תשאול נוסף שבו העריכו את הרגלי האכילה של הנשים אשר התחילו את תקופת גיל המעבר בשנים אלה.

מתוך כל הנבדקות במחקר כ-900 נשים החלו את גיל המעבר באופן טבעי. זאת אומרת שאותן הנשים לא קיבלו מחזור סדיר במשך 12 חודשים ושהמחזור שלהן לא נפסק בגלל גורמים חיצוניים, כמו מחלת הסרטן, ניתוח או טיפול תרופתי.

מהנתונים שנאספו ממשתתפות המחקר עלה כי יש קשר בין התחלה מאוחרת של תקופת גיל המעבר לבין צריכה מוגברת של מזונות בריאים, ובעיקר שמן דגים וקטניות טריות כמו אפונה ושעועית ירוקה. למעשה, בקרב נשים אשר צרכו בקביעות כמות גדולה של שמן דגים גיל המעבר התעכב בכמעט שלוש שנים.

לעומת זאת, נשים אשר צרכו בקביעות כמות ניכרת של אורז ושל פסטה מחיטה לבנה נטו להתחיל את תקופת גיל המעבר מוקדם יותר מהממוצע, בין שנה לשנה וחצי מוקדם יותר משאר הנשים שהשתתפו במחקר.

מתוצאות המחקר אפשר להסיק כי קבוצות מזון מסוימות, יכולות להשפיע באופן ניכר על הגיל שבו מתחילה התקופה של גיל המעבר.

אחת המסקנות הבולטות ביותר שעלו מתוצאות המחקר היא כי לנוגדי החמצון מסוימים יש תפקיד חשוב בהפחתה של בעיות בריאותיות הקשורות למערכת הרבייה הנשית, כמו אטימות של תאי השחלה, וכך לעכב את ההתחלה של גיל המעבר. נוגדי החמצון הללו מצויים הן בקטניות והן בדגים שומניים.

שליטה על גיל המעבר

ישנה חשיבות רבה להבנה כיצד האוכל שאוכלים משפיע על ההתחלה של תקופת גיל המעבר, נשים צריכות להיות מודעות לכך, בעיקר כאלה שיש להן היסטוריה משפחתית של סיבוכים ובעיות בריאותיות הקשורות לתופעות ולתסמינים של גיל המעבר. המחקר למעשה מקנה לנשים את הידע, וכך גם את הכוח, לשלוט ברמה מסוימת בתהליכים הגופניים הטבעיים של הגוף. הבנה זו מבטלת את המסתורין האופף את הגורמים להתחלה של גיל המעבר וכעת נשים יודעות שהאוכל שהן אוכלות משפיע על האיכות של ההורמונים בגוף שלהן ועל הליך ההזדקנות של הגוף. כך הן יכולות להיות אקטיביות ולדאוג יותר טוב לעצמן ולגופן.

אף על פי שמחקרים רבים נעשו בנושא וחקרו את הגורמים השונים אשר יכולים להשפיע על ההתחלה של גיל המעבר, כמו גורמים גנטיים, גורמים התנהגותיים וגורמים סביבתיים, זהו המחקר הראשון שנעשה על הקשר בין תזונה והרגלי אכילה לבין הגיל שבו מתחיל גיל המעבר. ממצאים אלה חשובים משום שהן התחלה מוקדמת של גיל המעבר והן התחלה מאוחרת שלו עלולה להיות כרוכה בסיכונים בריאותיים שונים.

כך, למשל, נמצא כי התחלה מוקדמת של גיל המעבר קשורה לבעיות בריאותיות שונות, כמו צפיפות עצם נמוכה, אוסטאופורוזיס וסיכון מוגבר ללקות במחלות של הלב וכלי הדם. לעומת זאת, נמצא כי התחלה מאוחרת מהממוצע של תקופת גיל המעבר מגבירה את הסיכויים לחלות בסוגים שונים של סרטן, ובהם סרטן השד, סרטן הרחם וסרטן השחלות.

למרות הסיכונים הכרוכים בהתחלה מאוחרת של תקופת גיל המעבר, לעיכוב שלה יש גם לא מעט יתרונות בריאותיים. התחלה מאוחרת של גיל המעבר יכולה להיטיב עם האישה מכיוון שהאסטרוגן אשר מיוצר בשחלות ומופרש מהן לפני קבלת הווסת החודשית מגן על איברים שונים בגוף האישה, כמו הלב, המוח, העצמות, המפרקים ואף על הבריאות המינית.

מחקר זה הוא ראשוני ויש צורך במחקר נוסף ומעמיק יותר בנושא כדי להבין כיצד מזונות מסוימים משפיעים על האיזון ההורמונלי אצל נשים וכיצד הם משפיעים על ההתחלה של תקופת גיל המעבר. על כן יש לשאול שאלות כמו אם לצריכה מוגברת של ירקות יש השפעה חיובית על חלופת ההורמונים בגוף ואם צריכה קבועה של אומגה 3 משפרת את תהליך הייצור וההפרשה של הורמונים.

דבר נוסף שיש לבדוק הוא אם יש קשר בין תנגודת אינסולין לבין חוסר תפקוד של השחלות. תנגודת אינסולין היא מצב שבו השומן, השרירים ותאי הכבד אינם מגיבים כשורה לאינסולין, כך שהם לא סופגים די גלוקוז מהדם. לאורך זמן תנגודת אינסולין יכולה להתפתח לסוכרת סוג 2. אחד הגורמים המשפיעים ביותר על תנגודת האינסולין הוא הרגלי האכילה ונמצא כי מזון מעובד ופחמימות מזוקקות, כמו פסטה ולחם לבן, תורמים להתפתחות המצב. על כן, אם אכילה מרובה של פסטה גורמת לתנגודת אינסולין, אשר גורם לתפקוד לקוי של השחלות, אזי השחלות אינן מפרישות אסטרוגן כשורה, דבר אשר משפיע באופן ישיר על ההתחלה של תקופת גיל המעבר.

תזונה נכונה להקלת התסמינים של גיל המעבר

תזונה נכונה והרגלי אכילה צריכים להיות בעדיפות עליונה לא רק לנשים אשר רוצות לעכב את ההתחלה של גיל המעבר, אלא גם לנשים שנמצאות בעיצומו. בגלל השינויים ההורמונליים שהגוף עובר בתקופה זו, נשים בגיל המעבר סובלות מתסמינים רבים, כמו עייפות, עצבנות, גלי חום, הזעות בלילה ושינויים במצב הרוח. ישנו מגוון רחב של טיפולים טבעיים שיכולים לסייע להקלה על התסמינים הללו, ורבים מהם קשורים לאוכל שאוכלים.

אוכל עשיר בסידן ובוויטמין D – השינויים ההורמונליים החלים בגיל המעבר מחלישים את העצמות וגבירים את הסיכוי ללקות באוסטאופורוזיס. סידן הוא אחד ממרכיבים החשובים של העצם ולכן כדאי לאכול מאכלים עשירים בסידן, כמו מוצרי חלב, עלים ירוקים, עדשים וטופו. גם ויטמין D שומר על בריאות העצמות, הדרך היעילה ביותר לצרוך את הוויטמין הוא בחשיפה לשמש, אך הוא קיים גם בדגים ובביצים.

מאכלים עתירים בפיטואסטרוגן – פיטואסטרוגנים הם מולקולות טבעיות המצויות בצמחים והם מחקים את ההתנהגות של האסטרוגן בגוף. משכך, אכילה של מאכלים עתירים בפיטואסטרוגנים יכולה להקל על התסמינים של גיל המעבר. את המולקולות הללו ניתן למצוא בסויה, בשעועית, בזרעי פשתה ובזרעי שומשום.

פירות וירקות – בגיל המעבר עולים הסיכויים ללקות במחלות לב וכן ישנה נטייה לעלות במשקל, דבר אשר מגביר את הסיכון הן למחלות לב והן לסוכרת סוג 2. כדי לשמור על משקל תקין ובד בבד להגן על הלב כדאי לאכול פירות וירקות באופן תדיר.

אולי יעניין אותך גם:
גיל המעבר, גם את סובלת מתופעותיו?
תזונה נכונה: מדריך אכילה לכל גיל
תזונה נכונה בגיל ההתבגרות
כיצד גברים חווים את גיל המעבר?
פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים

הימנעות ממאכלים שמגרים את התסמינים – ישנם מאכלים מסוימים שמחמירים את התסמינים של גיל המעבר. מאכלים מעוררים אלה כוללים סוכר, אוכל חריף, קפאין ואלכוהול.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרואנטרולוגיה ילדים, מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

כיצד לרזות ללא דיאטה?
טליה לביא
| 14/01/2019 |
צפיות: 159
עשית כבר את כל הדיאטות האפשריות כמעט ועדיין המשקל יורד ועולה? כנראה שהגיע הזמן ללכת בדרך שונה לגמרי. הדרך הנכונה והמבטיחה לירידה במשקל אינה משטר דיאטה מוקפד, או היצמדות לתפריט או לחוקים, אלא בשינוי התפיסה לגבי אוכל, והפרדה בין צרכים נפשיים לצרכים פיזיולוגיים של הגוף.
קרא עוד
זרעי המפ: סגולות רפואיות ותופעות לוואי
זרעי המפ מכילים רכיבים תזונתיים רבים, כמו סיבים, חלבון מלא וחומצות אמינו. השילוב של כל אלה הופך את הזרעים למזון מושלם לשמירה על בריאות הגוף
קרא עוד
חורף רזה – כיצד לעבור את העונה הקרה מבלי לעלות במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 20/12/2018 |
צפיות: 236
החורף קר, כיף להישאר בבית, להתכסות בשמיכה, לראות סרט טוב ואולי גם להזמין פיצה או לנשנש משהו. אבל אחרי עונה כזו, מה הפלא שעולים במשקל? בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר למנוע את השמנת החורף
קרא עוד
חיים ארוכים? תזונה נכונה!
 רחל גרנות
| 26/11/2018 |
צפיות: 344
המזון שמכניסים לגוף משפיע באופן ישיר על הבריאות הכללית וכך גם על תוחלת החיים. כדי להאריך חיים יש לדעת מה כדאי לאכול וממה יש להימנע
קרא עוד
התמודדות עם אכילה רגשית
טליה לביא
| 22/11/2018 |
צפיות: 898
אכילה רגשית היא מנגנון שביסודו בריחה מרגשות שליליים, אך זו לרוב מובילה לרגשות אשם ולאכילה נוספת. כדי לעצור את המנגנון יש להבין את המקורות שלו, וללמוד לבחור באוכל ולא לתת לו לנהל את החיים
קרא עוד
רוצים לרדת במשקל? אתם צריכים יותר מכוח רצון
 רחל גרנות
| 06/11/2018 |
צפיות: 715
כוח רצון הוא הכרחי כדי לדבוק בדיאטה ולהוריד במשקל, אך לא די בכך. הדרך הנכונה היא למצוא תזונה שתספק את כל הצרכים
קרא עוד
עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי
 רחל גרנות
| 18/10/2018 |
צפיות: 873
עלייה במשקל בעיצומה של דיאטה עלולה להיות מתסכלת ולהוביל למפח נפש. אך יש להסתכל על המכשול כהזדמנות לחזור לתלם ולהכניס דברים לפרופורציות
קרא עוד
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
 רחל גרנות
| 15/08/2018 |
צפיות: 454
כמו שאין דיאטת קסם שהופכת אותנו לרזים בן רגע אין תפריט אחד שמתאים לכולם. שינוי בתפיסת הדיאטות והתאמתן לכל אדם לפי צרכיו הם המפתח לירידה בריאה ונכונה במשקל
קרא עוד
אמריקה מאוהבת: דיאטת 'דיי-טו'
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 13/08/2018 |
צפיות: 956
מחקר שהתפרש על פני חמש שנים העלה ממצאים משמעותיים שתרמו להמצאת דיאטה חדשה, כזו המתאפיינת בשינויים מרחיקי לכת שלא דומים למה שאתם מכירים. ויש גם פאנץ' קטן: אולי תוכלו להתפנק על מתוקים או פחמימות כחלק מן התפריט הדיאטטי החדש. הכירו את הפיתוח הישראלי שנולד במכון ויצמן וכבש את לב האמריקאים
קרא עוד
לרזות בקיץ: איך לשמור על הדיאטה בחודשים החמים?
 רחל גרנות
| 01/08/2018 |
צפיות: 483
הקיץ מסמן את מתקפת הדיאטות, אך העונה החמה מביאה עמה מכשולים שונים שיכולים לחבל בירידה במשקל. כדאי לשמור על דיאטה נכונה ומאוזנת כדי להכיר את המכשולים ולשים לב אליהם
קרא עוד