דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות

דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 471
דירוג: 5.0 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
כמו ששמה מעיד עליה, דיאטה זו היא שיטת הרזיה בה התפריט מבוסס על התזונה המסורתית של הארצות דנמרק, נורבגיה, שוודיה, פינלנד ואיסלנד. קבוצה של תזונאים, מדענים ושפים בנו את הדיאטה הזו ב- 2004 לאור העלייה באחוזי ההשמנה של התושבים בארצות הנורדיות. לעומת דיאטות מערביות אחרות, שיטת ההרזיה מכילה פחות סוכר, פחות שומן, יותר סיבים ויותר דגים ומאכלי ים.

ביקור חפוז בשווקי איכרים מספק גישה נרחבת יותר למזונות מקומיים ועונתיים. כך, למשל, תוכלו למצוא ירקות, פירות יער, פירות וכמובן, בשר טרי הבריא הרבה יותר מכל בשר מעובד. בנוסף, תוכלו למצוא מעדנים נוספים המבוססים על מרכיבים טריים, בריאים ומזינים יותר.

9 העקרונות של אורח החיים הנורדי


הדגש בדיאטה הוא על שינוי החשיבה והגישה בנוגע לתזונה. השיטה אינה מאמינה בניסים מהירים או בהורדת משקל לא מבוקרת.

המטרה העיקרית של דיאטה זו היא לשמור על הבריאות. היא מאופיינת בחזרה לשורשי התזונה המקוריים, אותם יישמו בעבר, לפני כניסת תעשיית המזון המהיר והמזון המעובד לעולם.

אי שם בשנת 2004 התקבצה יחד קבוצה של שפים ותזונאים סקנדינביים. קבוצה זו ניסחה את עקרונות הדיאטה, בהתבסס על מזון מקומי, כפרי וטרי. והנה העקרונות:

1. עדיפות לאוכל אורגני
2. עדיפות לצריכת דגנים מלאים
3. הפחתת כמות הבשר. אם בכל זאת צרכתם בשר- הקפידו שיהיה ברמה גבוהה ותמיד טרי
4. עדיפות לצריכת פירות ומאכלים אקזוטיים
5. אי צריכת תוספי מזון
6. הפחתת כמות הארוחות במסעדות, ועדיפות לארוחות ביתיות
7. עדיפות לצריכת מאכלי ים
8. עדיפות לצריכת ירקות ופירות
9. עדיפות לצריכת מאכלים עונתיים

החלפת המזון המעובד במזון אורגני

הדגש המרכזי בשיטה זו הוא על הגידול המקומי הקיים בארצות הנורדיות, מתוך התייחסות למזון הנחשב בריא ומזין על פי המדע המערבי. העיקרון המנחה עליו מתבססת הדיאטה הוא החלפת המזון המעובד והתעשייתי במזונות אורגניים. לפיכך, האוכל שאותו יש לצרוך הוא פירות, קטניות, אגוזים, זרעים, דגים, ירקות שורש, פירות ים, גרגרי יער, תפוחי אדמה, דגנים מלאים, לחם שיפון, עשבי תיבול, מוצרי חלב דלי שומן ושמן קנולה.

רוצים לשנות את אורח החיים? היכנסו עכשיו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, אכילה רגשית
פורום הפרעות אכילה
פורום ניתוחי קיצור קיבה-השמנת יתר
פורום השמנה - לחיות בגדול

סוגי מזון נוספים שמותר לאכול אך לעתים נדירות הם גבינות ומוצרי חלב, ביצי חופש ובשר ציידים. אוכל שעדיף להימנע ממנו הוא בשר אדום ושומן חיות, ומזונות שכלל אסור לאכול הם משקאות ממותקים, אוכל עתיר סוכר, בשר מעובד ואוכל עם צבעי מאכל ועם תוספי טעם וריח.

הדיאטה הנורדית דומה מאוד לדיאטה הים תיכונית, ההבדל העיקרי בין השתיים הוא השימוש בשמן קנולה ולא בשמן זית. למעשה, רוב המאכלים המותרים בדיאטה זו כלל לא היו מוכרים לתושבי הארצות הנורדיות בעבר. מוצרי חלב דלי שומן ושמן קנולה הם המצאות של הזמנים המודרניים ורוב הפירות, למעט גרגרי יער, אינם גדלים בארצות אלה.

שינוי תזונתי להורדה של לחץ הדם

מחקרים רבים נעשו על ההשפעה של הדיאטה על ירידה במשקל. נעשה מחקר כמותי בו השתתפו
כ-147 גברים ונשים הסובלים ממשקל עודף. המשתתפים שהקפידו על סוג דיאטה זו, הורידו בממוצע 4.7 ק"ג בזמן שהמשתתפים האחרים, שהקפידו על דיאטה רגילה, הורידו בממוצע רק כ-1.5 ק"ג.

לעומת זאת, במחקר אחר, שנמשך כשישה שבועות, קבוצת המשתתפים שהקפידה על השיטה, השילה כ-4% ממשקלה, פער ניכר מקבוצת המשתתפים שהקפידה על דיאטה סטנדרטית.

אורח החיים הנורדי יעיל לא רק לירידה במשקל, יש לו יתרונות בריאותיים רבים – הוא משפר את הבריאות המטבולית ומפחית את הסיכויים ללקות במחלות כרוניות שונות.

אולי יעניין אתכם גם:
אפליקציות תזונה: חישוב קלוריות ויומן דיאטה אצלכם בנייד
כרובית: מדוע כדאי לשלב כרובית בדיאטה?
דיאטה צרפתית: איך אפשר לאכול גבינות ולחם ולהישאר רזים?
דיאטה טבעונית להורדה במשקל – האם זה באמת עובד?
דיאטה קטוגנית: המדריך למתחילים

במחקר שנעשה על אנשים הסובלים מהשמנת יתר במשך שישה חודשים נמצא כי הדיאטה מפחיתה את לחץ הדם הסיסטולי בכ-5.1 mmHg ואת לחץ הדם הדיאסטולי בכ-3.2 mmHg.

ממחקר אחר שנפרש על פני 12 שבועות עלה כי הקפדה על דיאטה זו מסייעת בהפחתה של לחץ הדם הדיאסטולי בקרב משתתפים הלוקים בתסמונת מטבולית. כמו כן, נמצא כי הדיאטה מסייעת באיזון של הכולסטרול הטוב ושל הכולסטרול הרע ואף ביחס בין ApoB ל-ApoA1.

מניעת דלקות בעזרת תזונה נורדית

דלקות כרוניות הן הגורם העיקרי למחלות רבות. מחקרים שנעשו על שיטת הרזיה זו מצאו שהקפדה על התזונה מסייעת בהפחתת הסיכויים לדלקות של חלבון מגיב C‏(CRP) – חלבון אשר מצוי בפלזמת הדם ומהווה מדד לקיום של דלקות בגוף.

במחקר אחר גילו ששיטה זו מפחיתה את התבטאות הגנים הקשורים לזיהומים ולדלקות בשכבות השומן של הגוף.

חוקרי תזונה מצאו כי השינוי התזונתי הנעשה בשיטה זו עובד על יחסים משופרים של כולסטרול רע וכולסטרול טוב. עוד נמצא, כי דיאטה מסוג זה גורמת לירידה משמעותית של עד 40% בסיכון לסוכרת נעורים
(2 TYPE).

יתרונות:


לדיאטה זו יתרונות רבים, והם הולכים יד ביד עם תכנון ארוחות המותאמות נכונה ליורד במשקל:

1. הפחתת הסיכון לדלקות
2. הפחתת לחץ דם
3. הפחתת הסיכוי להתקף לב
4. הפחתת הסיכון לזיהומים
5. הפחתת הסיכון לסוכרת נעורים (2 TYPE)
6. איזון בין הכולסטרול הרע לכולסטרול הטוב
7. אינה נחשבת לדיאטת בזק
8. הירידה במשקל נעשית בהדרגתיות
9. הפחתה מובטחת של 3-7 קילוגרמים במהלך חודשיים וחצי

חסרונות:

שיטה זו פותחה בסקנדינביה, ועקב כך, רוב מרכיביה ניתנים למציאה בשפע רק בארץ המוצא, והם אינם זמינים בארצות אחרות בעולם.

הפתרון נעוץ בנקודת המבט של היורד במשקל על סוג דיאטה זו. אם יסתכל עליה בהיבט של אורח חיים ושינוי גישה, ולא יראה אותה כמפת דרכים תזונתית, הוא יוכל להמשיך ולהתמיד בשיטה.
רק צריך הרבה אמונה עצמית וקורט יצירתיות– אם אוכמניות הן לא בנמצא, ניתן להחליפן בדגים, שהם מתפקדים כנוגדי חמצון ומשמשים כמקור עשיר לאומגה 3. אם דג הבקלה לא ערב לחכם, תוכלו לבחור בדג הסלמון. וכמובן, כמו בכל דיאטה, אל תשכחו להכניס לתפריט עגבניות, זיתים ומלפפונים, השכיחים בכל רחבי העולם.

תוצרת הארץ

הדיאטה הנורדית מאוזנת, מסייעת לבריאות ומביאה לתוצאות מרשימות של ירידה במשקל, והכול נעשה באופן מבוקר. ונכון, אנחנו הישראלים לא חולקים את אותה האדמה ואת אותם היבולים יחד עם צפון אירופה, אך עדיין אנחנו יכולים לקיים חלק ניכר מעקרונות הדיאטה.

העובדה שאנו, גיאוגרפית, צמודים לחופי הים התיכון יכולה לסייע לנו בהליך ולהפוך עבורנו ליתרון. איך, אתם שואלים? אז התשובה היא פשוטה: בשיטה זו עדיף להתמקד באכילת דגים ופחות לפנות לבשר. הקרבה לחופים תספק לנו מאגר בלתי נדלה של סוגי דגים שונים ומגוונים– ואלה בעלי ערך תזונתי גבוה וחשובים מאוד להליך.

התפריט בשיטה זו מתבסס על רכיבים טבעיים הגדלים באזור המחייה. בישראל, ניתן לדבוק בתפריט המבוסס על דגים, ירקות, לחמים מלאים, אגוזים, שמן קנולה, כרוב ושיבולת שועל, בה קיימים נוגדי חמצון.

בנוסף לכך, בדיאטה הנורדית חשוב להרבות באכילת אוכל אורגני ודגנים מלאים. וניתן לעשות זאת בקלות וביעילות. פשוט צריך לזכור לנצל את כל המשאבים הפרוסים לפנינו בישראל ולדבוק בסגנון האוכל המותאם לסביבת המגורים שלנו.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    רפואת משפחה והיפנוזה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים תמי... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 281
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 641
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,399
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,090
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 573
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 470
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 694
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 996
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 403
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד
כיצד לרזות ללא דיאטה?
טליה לביא
| 14/01/2019 |
צפיות: 634
עשית כבר את כל הדיאטות האפשריות כמעט ועדיין המשקל יורד ועולה? כנראה שהגיע הזמן ללכת בדרך שונה לגמרי. הדרך הנכונה והמבטיחה לירידה במשקל אינה משטר דיאטה מוקפד, או היצמדות לתפריט או לחוקים, אלא בשינוי התפיסה לגבי אוכל, והפרדה בין צרכים נפשיים לצרכים פיזיולוגיים של הגוף.
קרא עוד