האם תוספי ויטמינים בריאים לנו?

חברות שונות מציעות לנו תוספי ויטמינים שאמורים לשפר את בריאותנו, אך האם צריכת תוספים שמכילים ויטמינים בריאה בדיוק כמו קבלה של אותם ויטמינים ממזון?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 01/05/2011 |
צפיות: 11,603
חברות רבות משווקות תוספי ויטמינים כבעלי חשיבות בריאותית למגוון מחלות, אך מומחים מצננים את ההתלהבות ומספקים זוית ראיה אחרת על תוספי המזון.

כולנו יודעים כי ויטמינים ומינרלים חיוניים לבריאות טובה - זה כתוב על כל קופסת קורנפלקס שנכנסה אי פעם לשדה הראייה שלנו. אנחנו חיים בעידן שבו התפיסה הרווחת היא ש'כל המרבה הרי זה משובח', מה שמעלה את השאלה המתבקשת: אם נטילת 100% מהרמה המומלצת של ויטמין C, למשל, היא מספיק טובה כדי לעזור לנו לעבור את היום, אז למה שנטילת 1,000% לא תספיק כדי להמיס את השומנים שלנו, לרפא את המלנכוליה שלנו ולאפשר לנו לדלג מעל בניינים גבוהים בקפיצה אחת?

למידע נוסף בנושא ויטמינים ומינרלים היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום רפואה משלימה, רפואה אלטרנטיבית
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים

בינתיים, תעשיית תוספי התזונה, שמגלגלת 19 מיליארד דולר בשנה, מזכירה לנו ללא הרף שאנחנו יכולים לקבל את כל הויטמינים שאנו זקוקים להם באמצעות תוספים. זה מעלה עוד שאלה: למה אנחנו צריכים לטרוח לבשל כרוב ניצנים, כשאפשר להשיג את אותו אפקט על ידי נטילת תוספי מזון שמכילים את אותם הויטמינים?

אם רק החיים היו כל כך קלים. מומחים בתחום התזונה מסיכימים כי בעוד שויטמינים הם אכן חיוניים, במינונים גדולים הם בדרך כלל חסרי תועלת ויכולים אפילו להזיק. אף תוסף לא יוכל אי פעם להוות תחליף לתזונה בריאה.

מדוע הם כה חשובים


ויטמינים ומינרלים הם חומרים שהגוף צריך עבור צמיחה ותפקוד נורמליים. חלק מהם מקלים על תגובות כימיות המתרחשות בגופנו, בעוד שאחרים משמשים כאבני בניין של הגוף.

תזונאים קוראים לויטמינים ומינרלים "יסודות קורֶט", ומבחינים בינם לבין חלבונים, פחמימות ושומנים, שמרכיבים את החלק הארי של המזון שלנו. על אף שכולם חיוניים, אנו זקוקים לויטמינים ומינרלים בכמויות קטנות יותר. ועדיין, מחסור בויטמינים ומינרלים יכול להוביל למחלות חריפות עם שמות אקזוטיים כמו בֶּרִי בֶּרִי, פלגרה וצַפְדִּינָה.

שמירה על תזונה בריאה


קל לקבל כמות מספקת של ויטמינים ומינרלים מהמזון שלנו אם שומרים על תזונה בריאה ומאוזנת, אומרת פרופ' אודרי קרוס מבית הספר לתזונה של אוניברסיטת קולומביה לבריאות הציבור. אבל רוב האנשים לא עומדים בדרישות, הם יאכלו שתיים או שלוש מנות של פירות וירקות ליום, במקום חמש כפי שמומלץ. בגלל זה פרופ' קרוס (ותזונאים רבים אחרים) מציעים מולטי ויטמינים כמעין רשת ביטחון תזונתית עבור רבים מהחולים שלהם.

אבל זו רק רשת ביטחון. מה שמכונה "מזונות מלאים" כמו ירקות ודגנים מלאים מכילים סיבים תזונתיים ומגוון רחב של חומרים מזינים אחרים, שלא יכולים להיות מועברים כראוי באמצעות כדורים ותוספים. למעשה, מדענים עדיין מוצאים במזונות מלאים יסודות קורֶט חדשים שייתכן שיום אחד יוגדרו כחיוניים לבריאות - אבל לא נמצאים בכל התוספים.

"יש ממש אלפי תרכובות כאלה, ואנחנו רק מגרדים את פני השטח בניסיון לדעת מה התפקיד שלהם" אומר דיוויד גרוטו, דובר איגוד המזון והתרופות האמריקני. "אנו שולחים את המסר הלא נכון אם אנשים מאמינים שהכל תחת שליטתם כשהם לוקחים ויטמינים בזמן שהתזונה שלהם אינה מאוזנת".

כאשר מסתכלים על מדפי תוספי המזון של חנויות למזון בריאות או אפילו בסופרמרקט המקומי מוצאים שם חוסר אחידות. בעוד שרבות מהתביעות הבריאותיות הן לא מבוססות או ממש מזויפות, תוספי מזון מסוימים עשוי להיות שימושיים עבור קבוצות מסויימות באוכלוסייה.

יצרנים של מולטי ויטמינים בדרך כלל מייצרים סוגים שונים עבור גברים, נשים, ילדים ואנשים מבוגרים. בחירת התוסף שמתאים לקבוצת המין וגיל שלך היא הגיונית, אומר גרוטו, כיוון שהרמה האופטימלית של רכיבים תזונתיים שונים משתנה לפי גיל ומין.

נשים לפני גיל המעבר, לדוגמה, זקוקות ליותר ברזל מאשר ילדים או קשישים. אבל לקשישים קשה יותר לקבל כמות מספקת של ויטמין B12 ממקורות טבעיים, ולכן הצורך בתוספות עלול לגדול עם הגיל, מסבירה לין ביילי, תזונאית מאוניברסיטת פלורידה, שמעבירה קורסים על ויטמינים.

ביילי מוסיפה כי חומצה פולית היא המפתח למניעת מומים מולדים, וכל הנשים בגיל הפוריות צריכות להבטיח שהן מקבלות 100% מהרמה המומלצת של חומצה פולית דרך מזון מועשר או מולטי ויטמינים.

סידן וויטמין D


תוספי סידן חשובים גם עבור קבוצות גיל מסוימות, אומרת ביילי. האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב ממליצה למתבגרים לצרוך 1,300 מיליגרם של סידן ביום. כוס אחת של חלב או מיץ תפוזים מועשר בסידן מכילים כ - 300 מיליגרם של סידן.

מקורות אחרים לסידן כוללים גבינות, טופו, יוגורט, ירקות וקטניות. תוסף סידן טיפוסי עשוי להכיל 500 מיליגרם או 600 מיליגרם של סידן. ביילי נותנת לבנה בן ה -15 תוסף סידן מדי יום בארוחת הערב. אנשים מעל גיל 50 צריכים לצרוך 1,200 מיליגרם סידן ביום כדי להלחם באוסטאופורוזיס (דלדול העצמות), לדברי ביילי.

הנחיות מנהל המזון האמריקאי ממליצות לקשישים ולאנשים עם עור כהה להגביר את צריכת ויטמין D שלהם גם עם מזונות מועשרים וגם עם תוספי מזון כדי להפחית את הסיכון של איבוד מסת העצם. ויטמין D מסייע בספיגת הסידן, לעיתים קרובות תוספי סידן יכילו גם ויטמין D.

לכתבות נוספות בנושא ויטמינים ומינרלים:
מחקר: ויטמינים לא מגנים מפני מחלות
תוספי מזון מסייעים בטיפול במחלות נפש
חומצה פולית: מנת יתר עשויה להיות מסוכנת
ויטמין C נוזלי: הצד הטוב והצד המסוכן
ויטמינים: מה קורה במצב של מחסור?

קבוצות מיוחדות כמו מעשנים, נשים הרות או אנשים שהחלימו מפציעה טראומטית אולי יצטרכו תוספות נוספות, לדברי פרופ' קרוס. החלטות לגבי נטילת תוספים מעבר למולטי ויטמין יעשו בצורה הטובה ביותר עם רופא המשפחה או עם דיאטנית, היא אומרת.

קיימות ראיות חזקות לכך שתזונה בריאה יכולה למנוע מחלות כרוניות כמו סרטן ומחלות לב. מה שברור פחות הוא, אם הגדלת הצריכה של יסודות קֹרֶט בפרט עשויה להוות אפקט מניעתי נוסף.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר