ויטמינים – חברים או אויבים?

מאמרים חדשים מציגים תוצאות מדאיגות: לא רק שוויטמינים הם לא יעילים, הם גם עלולים להזיק. האם יצרני הוויטמינים מוכרים להמונים את הגרסה שלהם למדע – ולמציאות? תחליטו אתם. המחקרים והתוצאות – במאמר הבא
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/12/2013 |
צפיות: 20,767
השבוע "קורות הרפואה הפנימית" – אחד מירחוני הרפואה המובילים בעולם – פרסם שלושה מאמרים המעריכים את היתרונות בתוספי המזון:

המחקר הראשון בדק האם אנשים בריאים אשר קיבלו תוספי מזון יומיום, לקו פחות במחלות כגון סרטן ומחלות לב והאם תוחלת החיים שלהם הייתה ארוכה יותר. מדובר במחקר לא קטן שבו השתתפו כ-400,000 מבוגרים. המשתתפים במחקר חולקו בצורה אקראית לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה תוסף מזון יומי בצורת מולטי וויטמין, בעוד שהקבוצה השנייה לא קיבלה תוסף. החוקרים לא מצאו יתרונות רפואיים.

למידע נוסף בנושא תרופות וויטמינים הכנסו לפורומים:
פורום בדיקות רפואיות, בדיקות דם
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום מחלות זיהומיות
פורום תרופות ייעוץ תרופתי
פורום תרופות סבתא

המחקר השני בדק 6,000 גברים בגילאי 65 ומעלה על מנת להבין האם מולטי ויטמינים יומיים משפרים תפקוד קוגניטיבי או זיכרון מילולי. הקבוצה שנטלה מולטי ויטמין יומי לא הראתה סימנים שונים מהקבוצה שלא. המחקר נערך במשך 12 שנים על רופאים על ידי נטילה של מולטי ויטמין או פלסיבו.

המחקר השלישי נערך על כ-1,700 גברים ונשים מעל גיל 50 עם היסטוריה של התקפי לב, על מנת להעריך את היתרונות שבנטילת מולטי ויטמין יומי במינון גבוה למניעה של התקף לב נוסף. המחקר עקב אחרי החולים במשך כחמש שנים ושוב קבע שלוויטמינים לא הייתה אף השפעה.

המאמר שדיווח על הממצאים האלה, קיצר את הממצאים: "בטא-קרוטין, ויטמין E, ואולי אף כמויות גבוהות של ויטמין A נמצאו מזיקות" נכתב במאמר. "נוגדי חמצון אחרים, חומצה פולית וקבוצת ויטמין B ומולטי ויטמינים ומינרלים אינם יעילים במניעת מוות או תחלואה הקשורים במחלות חמורות. במילים אחרות, מגה-ויטמינים (אשר מכילים כמויות גבוהות מהכמות היומית המומלצת), נמצאו מזיקים ביותר ומולטי ויטמינים היו חסרי תועלת לחלוטין. כותבת המאמר הייתה מאוד ברורה: "מספיק לבזבז כסף על ויטמינים ומינרלים".


ערוץ ה-CNN דיווח על הסיפור כסיפור חדשותי, אין דבר חדש במחקרים האלו. מאז 1992, מחקרים בנושא נכשלו למצוא או להוכיח יתרונות בוויטמינים ומגה ויטמינים הראו עליה פרדוקסלית בסיכונים לסרטן ומחלות לב. הדבר הנוסף שלא היה חדש הן התגובות הצפויות יחסית של שתי קבוצות הלוביזם החזקות בארה"ב – האגודה הלאומית למוצרים והמועצה לתזונה אחראית.

התגובה הראשונה הייתה שהמחקרים לא עשו שימוש נכון בוויטמינים מבחינת הכמויות או שהמחקרים נערכו לאורך זמן קצר מדי. הארגונים טוענים שמחקר מכריע בנושא עוד לא נערך. הטענה השנייה הייתה לגבי סוג האוכלוסייה שנבדקה. קארה וואלש, סגנית נשיא בכירה באגודה הלאומית למוצרים אמרה: "התופעה נפוצה היום, עם אורח החיים של רבים באוכלוסייה, אנו לא תמיד לוקחים את הזמן בכדי לשמור על תזונה מאוזנת. וגם אם אתם כן שומרים על תזונה מאוזנת, עדיין עלול להיות לכם חסר תזונתי". מדבריה של וואלש ניתן להבין ש-400,000 איש אשר לקחו חלק במחקר הראשון אינם מהווים ייצוג ראוי לאוכלוסייה הכללית מאחר והם אינם חלק מה"רבים" שלא שומרים על דיאטה מאוזנת.

בנוסף, תומכים של התעשייה טוענים שהחוקרים מקבלים תשלום מחברות התרופות, שכנראה לא רוצות שהציבור ידע על היתרונות שבתוספי מזון. עוד טענה של חברות תוספי המזון היא של נציג המועצה לתזונה אחראית: "בעוד שאלו היושבים במגדלי השנהב יטענו שאנשים צריכים לאכול סרדינים וסלט, בעולם האמיתי ישנם פערים תזונתיים". עם זאת חשוב לזכור שמאות האלפים שנבדקו במחקר הראשון לא נלקחו ממרתפי המרכזים האקדמאים – אלו הם אנשים "מהרחוב" – אנשים אמיתיים שחיים בעולם האמיתי.

לכתבות נוספות בנושא ויטמינים:
צריכת פרוביוטיקה מפחיתה אלרגיות
המדריך לרכישת ויטמינים איכותיים
חיים על ויטמינים - זה לא חיים
חשיבותו של ויטמין D לגוף
מיתוסים ועובדות על ויטמינים

על מנת לבחון את תוספי המזון, החוקרים חילקו את הנבחנים לשתי קבוצות, על מנת לוודא שהם דומים מבחינות שונות כגון רקע רפואי, מצב סוציו אקונומי ועוד. כך נערך המחקר המפורסם של ג'יימס לינד באמצע המאה ה-17, שמצא שמיצי פירות מונעים צפדיניה בקרב יודי ים ואנשים המפלידים תקופה ארוכה בספינות. כך גם פועלים כל החוקרים כאשר הם בודקים מוצר מסוים על מנת לוודא את יתרונותיו.

בנוגע לסרדינים וסלט – משפט זה משמעותו שכל האנשים היו יכולים לקבל את כל הוויטמינים שלהם מאוכל, אך הם לא יפיקו הנאה מכך. כלומר, שוויטמינים מהווים תחליף למזון. אך למעשה, אין שום דבר טבעי בוויטמינים. על ידי נטילה של כדור אחד, תוכלו לקבל 1,000 מ"ג של ויטמין C, השווה לכ-14 תפוזים. קשה לאכול 14 תפוזים במכה משום שמערכת העיכול שלנו לא תעמוד בזה. אולי מערכת העיכול שלנו מתמודדת עם 14 תפוזים כפי שהיא מתמודדת עם סיבה מסויימת ולכן אין זה מפתיע שמגה ויטמינים עלולים לגרום לנזק. הלקח מהמאמר הוא ברור: אל תנסו לרמות את הטבע.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר