אומגה 3 - המדריך

אומגה 3, שמן דגים, חיוני לנשים בהריון וכמועיל נגד הפרעות קשב וריכוז, אבל מה בעצם אנחנו יודעים עליו. מדוע לא כדאי להשקיע במזונות המכריזים על עצמם כמכילים אומגה 3 אלא לשמור את הכסף לסושי איכותי? אומגה 3 - מהלידה עד הסושיה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2007 |
צפיות: 10,948
מי לא שמע על אומגה 3, אותו שמן דגים בעל תכונות פלאיות המומלץ לנשים הרות, ילדים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז לומי לא בעצם?

מהו אומגה 3? אומגה 3 הינה חומצת שומן החיונית לגוף, אולם הגוף אינו יודע לייצר אותה בעצמו, ועל כן אנו צריכים לקבל אותה מהמזון שאנו אוכלים.

עם שינוי הרגלי התזונה בעולם התעשייתי המערבי, נוצר חוסר הולך וגדל של אומגה 3 בגופנו. אנו כבר יודעים כי התזונה המערבית לוקה בחסר ומקפידים להשלימה על ידי תוספות שונות למזון (תוספי תזונה). מחקרים מצביעים על קשר בין מחסור באומגה 3 לבין מגוון הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים, דיסלקציה ובעיות מוטוריות.

מחקרי עבר הוכיחו כי תוספת אומגה 3 שיפרה יכולות למידה, מדדי קשב וריכוז ואף בעיות חברתיות בילדים עם בעיות אלו. בנוסף, נמצא שצריכה גבוהה יותר של אומגה 3 קשורה בהתפתחות שכלית גבוהה יותר וציוני IQ גבוהים יותר.

ניצן פרימור, הרוקח הראשי של "נוה פארמה", שעסק במחקר על יתרונות השימוש בחומצות אומגה 3, מסביר כי אומגה 3 מכילה למעשה שתי חומצות שומן: DHA ו-EPA, ויש לשים לב איזו מהן נמצאת במזון.

"DHA היא חומצת השומן בלתי רוויה בעלת מבנה ייחודי, ומכאן שיש חשיבות רבה ל-DHA. למעשה, כשאנו מדברים על חשיבות האומגה 3, אנו מדברים על ה-DHA. לעומת זאת, ב-EPA יכולת הספיגה פחות טובה מספיגת ה-DHA".

המלצות לצריכת אומגה 3 בהריון. גינקולוגים רבים בארץ ובעולם מכירים בחשיבות אומגה 3 במהלך ההריון וממליצים לנשים בהריון לצרוך אומגה 3 באופן קבוע. בכנס השנתי של רפואת ילדים אשר התקיים בסוף אוגוסט באתונה המלצות אלו הפכו לרשמיות.

ועידה של 50 רופאים ותזונאים מומחים מטעם האיחוד האירופאי קבעה, על פי המידע הקליני שהצטבר בשנים האחרונות, כי לחומצת שומן אומגה 3 חשיבות רבה בקידום בריאות ההריון והלידה. כמו כן, צויין כי קיים מחסור בחומצות שומן אומגה 3 בתזונה המערבית אצל נשים הרות ומניקות.

בהתאם להמלצות הועדה, נקבע כי תוספת אומגה 3 ייעודית לנשים בהריון המכילה את מינון חומצות השומן המומלץ לנשים בהריון בתוספת חומצה פולית, חשובה לבריאות האם, העובר והתינוק היונק. ההמלצה הינה צריכה של 200 מ''ג אומגה 3.

על פי המלצות ארגון הבריאות האמריקאי, לנשים הרות מומלץ לצרוך לפחות 300 מ''ג DHA ליום. ההמלצה לצריכת אומגה 3 כוללת המלצה לשילוב של DHA ו- EPA.

חשיבות האומגה 3 בהריון. מדוע בעצם יש חשיבות רבה כל כך לצריכת אומגה 3 בהריון? לדברי ניצן פרימור, לאומגה 3 יש תפקיד חיוני בהתפתחות העובר: "DHA הוא מרכיב מרכזי בבניית המוח ובנוסף, מהווה חלק ניכר מרשתית העין. מחסור באומגה 3 עלול לגרום פגיעה בהתפתחות העובר.

היות ואנו לא צורכים באופן טבעי מספיק אומגה 3, עם כל לידה יש פחות אומגה 3 בגוף האם ולכן הסיכון להפרעות אצל העובר עולה. במחקר שהתפרסם לפני כעשור ב-New England Journal of Medicine, נמצא כי כתוצאה מירידה זו ברמת האומגה 3, הילד השני נמצא בסיכון גבוה יותר להפרעות קשב וריכוז מהילד הראשון וכן הלאה".

עוד על אומגה 3:
החומרים שיעשו לכם טוב
כך תדאגי לגופך בהריון
חמישה מזונות שכדאי להוסיף לתפריט
הכל על תזונה לגיל הזהב
אומגה 3 לטיפול בהפרעות קשב

מחקרים אודות אומגה 3 בהריון. מחקר שהתפרסם במגזין "American Journal of Clinical Nutrition" מראה כי אמהות שנטלו אומגה 3 בזמן הריון ילדו ילדים עם יכולות קוגנטיביות טובות יותר.

החוקרים גייסו 29 נשים בהריון בשבוע ה-24 ובאופן אקראי חילקו להם חטיף דגנים המועשר ב-DHA וחטיף דגנים פלצבו.

התינוקות שנולדו לנשים אלה, נבדקו בגיל תשעה חודשים. הילדים לאמהות שצרכו אומגה 3 הראו ביצועים טובים יותר בפתירת בעיות מאשר הילדים בקבוצת הביקורת. (לא נצפה שינוי באינטלגנציה).

מחקרים מראים כי תפריט עשיר באומגה 3 בזמן ההריון וההנקה מקושר להריון בריא ולהתפתחות מנטלית וראייה תקינים של העובר. אמהות שצרכו אומגה 3 בזמן ההריון היו חשופות פחות לדיכאון לאחר לידה ולשינויים במצב רוח והחלימו מהר יותר מההריון והלידה.

אומגה 3 כתוסף אנטי-דיכאוני. תוצאות של סקירת מחקרים הבוחנים את השפעת אומגה 3 בתזונה על אנשים דיכאוניים מראה כי לאומגה 3 יש השפעה אנטי-דיכאונית. המחקרים התרכזו בחולים דיכאוניים העמידים לטיפול תרופתי, בדיכאון בילדות, ובדיכאון לאחר הלידה.

הרופאים הטיוואנים ין לין ופין סו בחנו 10 מחקרים שנמשכו לפחות ארבעה שבועות והשתמשו בשתי חומצות שומן אומגה 3 (DHA ו-EPA) לטיפול בדיכאון או בהפרעה בי פולרית. כשהחוקרים ריכזו את הנתונים נמצא אפקט אנטידיכאוני משמעותי לאומגה 3.

ד"ר פאו ין לין וד"ר קאון פין סו מטיוואן טוענים במאמרם ששמן דגים וזרעי פשתן הינם מקור עשיר לאומגה 3. נראה שבאזורים שעשירים בצריכת אומגה 3 יש שכיחות פחותה לדיכאון.

עם זאת, קיימת הסתייגות מהמחקר - כיוון שהמחקרים נעשו בשיטות שונות ונבחנו בשיטות שונות, הממצאים צריכים להיבחן במשנה זהירות. בנוסף, לא נמצאו מחקרים סותרים, אולם יכול להיות שקיימים מחקרים שלא מצאו יתרון לאומגה 3 ולא התפרסמו.

הרופאים מסכמים שנדרשים עוד מחקרים כדי לדעת מהי אוכלוסיית היעד, המינון האופטימלי והשפעה ארוכת הטווח לטיפול נגד דיכאון.

דווקא בנקודה זו לפרימור יש חילוקי דעות עם ממצאי המחקר המתייחסים למקור האומגה 3: "ה-DHA נמצא באצות ובדגים, אך לעומת זאת הוא אינו נמצא בפשתן, בביצים של תרנגולות שהואכלו בפשתן ובמוצרי חלב שונים, זוהי טעות נפוצה".

עדיין,יש מי שסבור שתרומת האומגה 3 לבריאותנו הנפשית אינה מוטלת בספק. "חומצות שומן אומגה 3 הן בעלות תפקיד בולט בבריאותנו הנפשית", אומרת דתיה יער, דיאטנית ויועצת למותג "אלספה" של 'טעם טבע אלטמן'.

"בסקרי בריאות הנערכים בכל רחבי העולם נמצא קשר ישיר בין מחסור בחומצות שומן אומגה 3 בתזונה לבין עליה בשכיחות הפרעות מצב רוח, הפרעות התנהגותיות והפרעות תפיסתיות.

בסקרים אחרים נמצא כי בארצות בהן ישנה נוכחות גבוהה של חומצות שומן אומגה 3 בהרכב התזונה, שיעור ההפרעות הנפשיות נמוך יותר".

באיזה מאכלים יש אומגה 3? בעבר היינו מקבלים את כל האומגה 3 החיונית לגופנו מהטבע. אולם כשהחקלאות הפכה לחקלאות מתועשת, המצב השתנה.

כיום, כשחלק גדול מהמזון שאנו אוכלים הוא מזון מעובד, גופנו אינו מקבל את כמות האומגה 3 החיונית, ויש צורך בנטילת תוספי תזונה או אכילת מאכלים עשירים באומגה 3 על מנת להשלים את החסר.

כפי שהשם רומז, אומגה 3 הנקרא גם שמן דגים, נמצא בדגים, או ליתר דיוק, בדגי ים צפוני. אולם, במפתיע, מסתבר כי דגים אינם מהווים את המקור הטוב ביותר לאומגה 3. ניצן פרימור מסביר: "למעשה דגים לא מייצרים אומגה 3, אלא אצות המייצרות את החומר לצורך פוטוסינתזה. הדגים ניזונים מהן ומשום כך עשירים באומגה 3".

לדברי פרימור, עדיף ללכת למקור עצמו ולא להמשך שרשרת המזון. "אצות הן המקור הטוב והטהור ביותר לאומגה 3, כיוון שבאצות הוא אינו עובר עיבוד כמו בדגים. בארה"ב יש כיום חברות המגדלות אצות ים עם שמן תירס בלבד וממצים מהן 43% אומגה 3".

פרימור מספר בנוסטלגיה על מוצר שהיה קיים בארץ אשר יצר סינתזה בין העושר התזונתי של האצות, יחד עם החיבה של הישראלים למוצרי עוף "היינו מאכילים עופות באצות, כך שלמעשה אפשר היה להכין שניצל עשיר באומגה 3. למרבה הצער הביקורת קבעה כי זהו 'סתם עוף' ובכך חתמה את גזר דינו של המוצר, למרות שזה היה הישג - אומגה 3 בלי טעם של דגים".

נסיונות דומים לייצר גבינות עשירות באומגה 3 כשלו אף הם, אולם פרימור מנחם את האנשים שאינם אוהבים לאכול דגים וממליץ להם על תחליף אטרקטיבי: סושי. לדבריו, האצה שבסושי מכילה כמות גדולה של אומגה 3 ולכן מהווה תחליף הולם לאכילת דגים.

מה לא לאכול? פרימור מסביר כי לא כל מוצר שעל אריזתו מופיע הכיתוב "מכיל אומגה 3", אכן מכיל DHA. לדבריו, "כיום, על מוצרים רבים שאינם מכילים DHA נכתב כי הם מכילים אומגה 3, כאשר בפועל הם מכילים חומצת שומן אחרת, הנקראת LNA, שאינה מועילות לבריאות כמו אומגה 3, אלא להיפך, עלולה לגרום לנזקים.

את ה-LNA ניתן למצוא בשמן בישול רגיל. לכן, לפני שמשלמים כסף רב יותר על מוצר המכיל לכאורה אומגה 3, יש לבדוק האם הוא מכיל DHA או LNA".

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר