ויטמינים: על חשיבותו של ויטמין D

ויטמין D נוצר בגוף בעזרת חשיפה לשמש ומהווה קו הגנה חשוב כנגד שלל גדול של מחלות. למרות היכולת להשיג ויטמין D ממזון ובעזרת קרני השמש, רבים לוקים בחוסר במרכיב חיוני זה. על כך בכתבה הבאה.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 26/02/2012 |
צפיות: 8,421
ויטמין D הוא מרכיב חיוני המבטיח יתרונות בריאותיים רבים בהם בריאות העצם והקטנת הסיכון לסרטן, מחלות לב, שבץ, סוכרת, מחלות אוטואימוניות ועוד. מה שהופך את ויטמין D ליחודי הוא העובדה שמדובר בהורמון הנמצא בגוף ונוצר בעת חשיפה לשמש.

ויטמין D נחלק למעשה לשתי קבוצות עיקריות, ויטמין D2 המכונה ארגוקלציפרול וויטמין D3 המכונה כולקלציפרול. ה- D3 מיוצר בגופנו בעת החשיפה לשמש, ואת ויטמין ה- D2 עלינו לצרוך ממזונות שונים.

למידע נוסף על ויטמינים, תוספי מזון ותזונה נכונה הכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום נטורופתיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

למרות היכולת להשיג ויטמין D ממזון ואף בעזרת קרני השמש, כ - 40% עד 75% מהאכלוסיה סובלת ממחסור בויטמין D, זאת מכיוון שאין הוא נמצא ברוב המאכלים הפופולאריים והשמש לא מייצרת כמות מספקת ממנו בהרבה מהמקרים. גורמים רבים משפיעים על יכולתו של הגוף לייצר ויטמין D, כולל עונת השנה, זמן החשיפה לשמש, זיהום אויר, עננות, חלקי הגוף החשופים וגיל.

ויטמין D נמצא במעט מזונות יחסית, לכן יצרנים רבים של מוצרים כגון יוגורט, דגני בוקר, מיץ תפוזים ועוד מעשירים אותם בויטמין D על מנת למלא את הצורך העולה בקרב הצרכנים למרכיב זה בדיאטה שלהם.

באופן אידיאלי יש לצרוך ויטמין D ממזון המכיל סידן, מאחר וויטמין זה נחוץ לגוף לספיגת הסידן במעיים, ומכאן מסייע לבניין העצמות וחוזק השיניים. יחד עם סידן, עשוי ויטמין D לסייע במניעת אוסטאופורוזיס בקרב מבוגרים. ללא כמות נאותה של ויטמין D בגוף עלולות להחלש העצמות ולהימצא בסכנה מוגברת לשברים.

ויטמין D והקטנת הסיכון לסרטן


מחקרים וסטטיסטיקות מצביעים על כך שיש ביכולתו של ויטמין D להקטין את הסיכון למחלות סרטן שונות, בניהן סרטן הערמונית, סרטן המעי הגס וסרטן השד.

ויטמין D ואוסטאופורוזיס


מאחר וויטמין D מסייע לגוף לספוג סידן, ישנו קשר ישיר בין צריכת ויטמין D מספקת וכמויות סידן אידיאליות לבין הפחתת הסיכון לדילדול העצם. מחקרים רבים הראו כי נטילת תוספי מזון הכוללים ויטמין D וסידן הפחיתו משמעותית את הסיכון לדלדול העצם בקרב מבוגרים בגילאים 85-62.

רמות מומלצות


לפניכם הרמה המומלצת למנה יומית של ויטמין D על פי חתך גיל:

עד גיל 50: 5 מ"ג
בגילאים 51 עד 70: 10 מ"ג
מעל לגיל 71: 15 מ"ג

המקורות הטובים ביותר של ויטמין D


השמש היא מקור מצוין של ויטמין D אך קשה לכמת עד כמה ויטמין מופק בפועל בגוף ונספג בעזרתה בלבד. בנוסף הרתיעה מפגעי השמש עושה את שלה ובצדק. מעבר לתוספי מזון ומולטי ויטמינים, על מנת להשיג ויטמין D יש לשלב בתזונה שלכם שמן דגים, סלמון, מקרל, דג טונה משימורים, ביצים וגבינות. בהמשך לכך, שימו לב למזונות אליהם היצרנים נוהגים להוסיף ויטמין D: דגני בוקר, יוגורטים, מיצים ומוצרי חלב רבים.

כתבות נוספות בנושא ויטמינים ותוספי מזון:
האם ניתן להגזים בנטילת ויטמין E?
כיצד לבחור מולטי ויטמין?
ויטמין D: מומלץ לגיל הזהב
ויטמינים: מה קורה במצב של מחסור?

מחסור בויטמין D


בשנים האחרונות עולה יותר ויותר בשיח הרפואי-ציבורי נושא חשיבותו של ויטמין D. נראה שהצלבות בין תוצאות מחקרים שונים הביאו לעליית מודעות זו, שכן ויטמין D נקשר עם הפחתת הסיכון למחלות שונות כגון מחלות לב, מחלות כלי דם ואף סוכרת.

מחקרים במגוון תחומים העלו תוצאות הקשורות כולן עם חשיבותו של ויטמין D לבריאות: נמצא כי גברים עם רמות נמוכות יחסית של ויטמין D נמצאו בסיכון גבוה יותר להתקף לב, בקרב תינוקות, נמצא כי צריכה נכונה של ויטמין D עשויה להפחית את הסיכון לסוכרת סוג 1, וסוכרת סוג 2 בקרב מבוגרים. בנוסף, ויטמין D נקשר עם חיזוק מערכת החיסון, מניעת זיהומים בדרכי הנשימה והפחתת הסיכון לטרשת נפוצה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר