כל האמת על ויטמין D והקשר לאור השמש

ויטמין D, הנוצר בגוף כתוצאה מחשיפה לשמש, קיבל לאחרונה תדמית כויטמין כל יכול. ויטמין D עולה בקשר לבניית עצמות, הרזיה ומניעת מחלות כמו סוכרת, השמנת יתר, טרשת נפוצה ואפילו סרטן. כל מה שרציתם לדעת על ויטמין D
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 08/07/2012 |
צפיות: 10,745
דמיינו ויטמין שיכול לבנות עצמות חזקות, להגן מפני סוכרת, טרשת נפוצה, סרטן, מחלות לב, דיכאון ואפילו לעזור לרדת במשקל. חוקרים מאמינים כי לויטמין D – ויטמין המתקבל מהתגובה של העור שלנו עם אור השמש, או דרך מספר מועט של מזונות או תוספי מזון – יש פוטנציאל גדול להיות ויטמין כל-יכול. אז מה יש בויטמין D ומהן יכולותיו?

ויטמין D ובריאות העצם
ויטמין D חיוני לעצמות חזקות, מינקות עד זקנה. הוא מסייע לגוף לספוג סידן מהמזון. בקרב אנשים מבוגרים, מנה יומית של "D" וסידן מסייעת במניעת שברים ועצמות שבירות. ילדים זקוקים לויטמין D כדי לבנות עצמות חזקות ולמנוע רככת, הפרעה הגורמת לרגליים עקומות, ברכיים מתנגשות ולעצמות חלשות. הוספת הוויטמין לחלב בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת סייעו להיפטר כמעט לחלוטין מהפרעה זו.

למידע נוסף בנושא ויטמינים, תרופות היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום טרשת נפוצה
פורום סוכרת אנדוקרינולוגיה
פורום סרטן (אונקולוגיה)
פורום תרופות ייעוץ תרופתי

ויטמין D וטרשת נפוצה
טרשת נפוצה (MS) שכיחה יותר במדינות הרחוקות יותר מקו המשווה. במשך שנים, מומחים חשדו כי קיים קשר בין אור השמש, רמות ויטמין D, ומחלה אוטואימונית זו (טרשת נפוצה) אשר פוגעת בעצבים. תגלית חדשה יותר מגיעה ממחקר של פגם גנטי נדיר שמוביל לרמות נמוכות של ויטמין D ולסיכון גבוה יותר של טרשת נפוצה. למרות הקשרים האלו, לא קיימות ראיות מוכחות לנטילת ויטמין D למניעה או לטיפול בטרשת נפוצה.

ויטמין D וסוכרת
מספר מחקרים הראו קשר בין רמה נמוכה של ויטמין D וסוכרת מסוג 2 - הגרסה הנפוצה יותר של הפרעות ברמת הסוכר בדם. לכן, האם כדאי להגדיל את רמות ויטמין D על מנת לסייע במניעת המחלה? אין הוכחה מספקת לרופאים להמליץ על נטילת תוסף זה למניעת סוכרת מסוג 2. משקל עודף ושומנים בדם עשויים להיות הגורם לסוכרת ולרמות נמוכות של ויטמין D.

ויטמין D וירידה במשקל
מחקרים הראו כי לאנשים הסובלים מהשמנת יתר בדרך כלל יש רמות נמוכות בדם של ויטמין D. שומנים בגוף לוכדים את הויטמין, מה שהופך אותו לפחות זמין לשימוש אחר בגוף. עדיין לא ברור אם השמנה היא זו שגורמת לרמה נמוכה של ויטמין D או להיפך – ויטמין D נמוך גורם להשמנה. אך ממחקר קטן שנעשה על ידי דיאטנים עולה כי הוספת ויטמין D לדיאטה דלת קלוריות עשויה לעזור לאנשים הסובלים מעודף משקל עם רמות נמוכות של ויטמין D לרדת במשקל בקלות רבה יותר.

כיצד אור השמש קשור לויטמין D?
כאשר השמש זורחת על העור החשוף, הגוף מייצר בעצמו ויטמין D. זהו המקור העיקרי של ויטמין D, אבל זה לא מספיק עבור אנשים רבים. אנשים בהירי עור יכולים לקבל מספיק ויטמין D במשך 5-10 דקות ביום שמשי, כמה פעמים בשבוע. אך בימים מעוננים, כאשר יש רק קצת אור שמש, או כאשר משתמשים בקרם הגנה (החשוב ביותר למניעת סרטן העור) הגוף מייצר פחות ויטמין D. אנשים מבוגרים יותר ובעלי עור כהה לא מרוויחים כל כך הרבה מהחשיפה לשמש. מומחים אומרים כי עדיף להסתמך על מזון עשיר בויטמין D ועל תוספים.

מזון עשיר בויטמין D
רבים מן המזונות שאנו אוכלים לא מכילים ויטמין D באופן טבעי. דגים כמו סלמון, דג חרב או מקרל הם יוצאים מן הכלל - ויכולים לספק כמות בריאה של ויטמין D במנה אחת. דגים שומניים אחרים, כמו טונה וסרדינים מכילים פחות ויטמין D. כמויות קטנות נמצאות גם בחלמון ביצה, כבד בקר ומזונות מועשרים כמו דגני בוקר וחלב.

האם אתם סובלים מחוסר ויטמין D?
בעיות בייצור ויטמין D מהמזון או מהשמש יכולות לגרום לחוסר בויטמין. גורמים המגבירים את הסיכון כוללים:
גיל 50 ומעלה
מגורים באזור דל באור שמש
עור כהה
עודף משקל, השמנת יתר
אלרגיה לחלב או אי סבילות ללקטוז
מחלות כבד או עיכול כמו מחלת קרוהן או צליאק

ויטמין D מדי יום עבור תינוקות יונקים
חלב אם הוא החלב הטוב ביותר שניתן לתת לתינוק, אבל אין בו הרבה ויטמין D. תינוקות יונקים צריכים 400 IU של ויטמין D עד שהם נגמלים ועוברים לבקבוק. החל מגיל שנה, אם התינוק שותה חלב מועשר ואין צורך בתוסף ויטמין D. היזהרו שלא לתת יותר מדי ויטמין D לתינוקות. במינונים גבוהים ויטמין D יכול לגרום לבחילות, הקאות, חוסר תיאבון, צמא מוגבר, כאבי שרירים, או תסמינים חמורים יותר.

כתבות נוספות בנושא ויטמינים, תרופות:
משככי כאבים: כיצד ניתן למנוע התמכרות?
נגד דיכאון: הכל על מירטאזאפין
10 יתרונות בריאותיים של אומגה 3
ויטמינים: עובדות מול מיתוסים נפוצים
תרופות נגד חרדה: הכל על בנזודיאזפינים

ויטמין D וסרטן
מחקרים חדשים מראים כי אנשים עם רמות גבוהות של ויטמין D בדם שלהם עשויים להיות בסיכון נמוך יותר ללקות בסרטן המעי הגס. ישנם גם מחקרים הקושרים בין ויטמין D ומניעת סרטן השד וסרטן הערמונית. אבל לחוקרים עדיין אין מספיק ראיות לומר כי הקשרים הם חד משמעיים. כמו כן, ויטמין D עשוי להגביר את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב. מחקר חשוב שנעשה בימים אלה על ויטמין D ואומגה 3 עוקב אחר 20,000 מתנדבים כדי למצוא תשובות לשאלת היתרונות. אך בינתיים, משקל גוף תקין, פעילות גופנית סדירה ותזונה נכונה עשויים לעזור במניעת סרטן.

ויטמין D ומחלות לב
רמות נמוכות של ויטמין D נמצאו קשורות לסיכון מוגבר להתקף לב, שבץ ומחלות לב. ובכל זאת, לא ברור אם הגדלת ויטמין D תפחית את הסיכונים למחלות לב ומהי הצריכה הנכונה של ויטמין D. רמות גבוהות מאוד של ויטמין D בדם יכולות להזיק לכלי הדם והלב על ידי הגדלת כמות הסידן במחזור הדם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר