ויטמינים ותרופות שיפתרו הפרעות שינה

אנשים אשר הפרעות שינה הפכו לחלק משגרת הלילה שלהם יעידו כי הדבר משפיע על כל תחומי חייהם לרבות זוגיות, משפחה, עבודה ולימודים. מהן הפרעות שינה, ממה הם נובעות וכיצד למגר אותן באמצעות תרופות וויטמינים? כל התשובות בכתבה הבאה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/06/2013 |
צפיות: 5,071
"לישון. רק לישון בבקשה. תנו לי חצי שעה לישון. לא יותר". רבים מאיתנו אמרו את המשפט הזה בשעות הבוקר, או הצהריים לפחות פעם אחת בחייהם, בעיקר באמצע יום עבודה. האירוע היה אולי חד-פעמי, אך לא מעט אנשים סובלים משנת לילה לא שקטה ולא מלאה שגורמת להם לקום בבוקר עייפים מאוד. נכון, יש לא מעט סיבות לכך שלא ישנים: תינוקות בוכים, בילויים עד אמצע הלילה, ציפייה שהנער המתגבר ישוב הביתה. אבל, מה עושים כשרוצים ואפשר לישון אבל זה פשוט לא מצליח? זה פשוט לא עובד?

למידע נוסף בנושא תרופות וויטמינים הכנסו לפורומים:
פורום הפרעות שינה ועייפות
פורום הפרעות שינה תינוקות, הפרעות שינה ילדים
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תרופות ייעוץ תרופתי
פורום תרופות סבתא

מה מונע מאיתנו לישון?


הפרעות שינה הן מכלול תופעות, שיכולות להופיע כתופעה בודדת או כמקבץ, המונעות מאדם לישון שנת ישרים בלילה. בינהן נכללים קשיי הרדמות, השכמות במהלך הלילה ויקיצות מוקדמות במיוחד.
מסתבר שכ-30% מהאוכלוסיה סובלים מהפרעות שינה. חוסר שינה מתאפיין בעוררות של הגוף שמקשה על הליך ההרדמות. העוררות הזו יכולה לנבוע ממצב פיזי כמו עישון, שתיית קפה, נטילת תרופות או מצבים הרומונליים. אבל, אלו הסובלים מקשיים בשינה בגלל הסיבות הפיזיות הם דווקא המיעוט שבאוכלוסיה. מחקרים מראים שרוב האנשים שסובלים מקשיי הרדמות סובלים בשל סיבות נפשיות דווקא. מתח, דיכאון, לחץ – אותו "סטרס" מוכר וידוע, חרדות, פחדים או מחשבות טורדניות.

מהי חשיבותה של שינה ערבה?


תינוק ישן הוא אחד המראות המרגיעים והנעימים לעין. שקט, שלווה והעדר דאגות. אנחנו גם יודעים ששעות השינה עבור תינוקות וילדים קטנים הכרחיים לגדילה ולהתפתחות התקינה שלהם מבחינה פיזית ושכלית. בני האדם בנויים כך, שהשינה מהווה כשליש מהיממה שלהם. נכון, הרבה מאוד אנשים ישנים מעט שעות, אבל עדיין ההמלצה הרפואית לאנשים מבוגרים היא סביב שבע שעות שינה ביממה, משום שהשינה חיונית לגוף. ידוע שכחלק משיטות עינויים נוהגים להשאיר אנשים ערים, ולא לאפשר להם לדעת אם לילה או יום כעת. עינוי מסוג זה יכול פשוטו כמשמעו "להוציא אדם מן הדעת". אנחנו צריכים לנוח. מערכות הגוף והנפש צריכות לנוח כשבזמן השינה נעשות פעולות פיזיולוגיות שונות ואחרות מאלו שנעשות במצב עירות. השינה בנויה ממספר מחזורים ביניהם יש שלבים בהם יש ממש ניתוק מכל מצב תודעתי כמו גם חלימה.


להרגיע את המערכת


כדי להצליח ולהרדם, רצוי להרגיע את המערכות. לא לעשות פעילויות מעוררות לפני השינה, ואם כן, לאפשר לגוף להרגע מהן. כלומר, אם בכוונתכם לעשות ספורט או לצאת לרקוד, פעולות המעלות את רמות האדרנלין בגוף, כדאי לעשות אותן מספיק זמן לפני השינה, כדי לאפשר לגוף להרפות את עצמו, ולשקוע לתוך השינה. גם בכל הנוגע לאוכל כדאי להקפיד ולא לאכול מיני מזונות מעוררים או כבדים במיוחד לפני השינה. גם אלכוהול לא מומלץ.

כשמתחילות להתעורר הפרעות שינה יש לגשת לרופא בהקדם. הוא ידע לזהות באיזה מצב של קושי אתם נמצאים ולהתאים לכם את התרופה. התרופה יכולה להיות תרופה עם מרשם, ללא מרשם, ויטמינים או תוספים או הצעות לשינוי בהרגלי החיים. מה שכן, למרות החשש הקיים של אנשים מהתמכרות לכדורים, כנראה שחשוב יותר לישון. אנשי מקצוע סוברים שעדיפה שנת לילה טובה על התמכרות, והתמיכה המגוונת הקיימת היום היא כזו שאפשר לחיות איתה לאורך זמן. לכן, בגלל הרגישות חשוב להיות מלווים ברופא לאורך האבחון והבחירה בעזרה המתאימה לכם.

תרופות ותוספי מזון מומלצים


התרופות הפופולאריות לטיפול בהפרעות שינה הן ממשפחת הבנזודיאזפינים: בונדורמין, לוריוון, ואבן, נומבון, נוקטורנו או סטילנוקס. מאחר והבנזודיאזפינים פועלים על ה- GABA - קולטן שקושר חומצת אמינו המסייעת לתהליך ההרגעה לפני השינה. ניתן ליטול את ה-GABA גם ככתוסף מזון. תוספים נוספים עליהם ממליצים לסובלים מהפרעות שינה הם הם מגנזיום, וויטמינים שונים מסוג B. אבל, חשוב מאוד לברר עם הרופא בנוגע לכל תרופה, תוסף או ויטמין שאתם מתכוונים לקחת. הוא גם זה שינחה אתכם לגבי המינון איתו תתחילו.

כוס תה


יש כמה צמחים שידוע מזה שנים כי הם מסייעים להרגעת המערכות ולשינה רגועה, עמוקה וארוכה. אחד מהם הוא הקמומיל. במידה ואתם לא אלרגיים, בהריון או מניקים, חלטו 2-3 שקיות תה בקנקן. תנו לו לעמוד סגור זמן מה כדי לאפשר לכל סגולות הקמומיל לצאת אל המים, ושתו את הנוזל המרוכז. מומלץ ליטול את צמח הוולארין, אשר האפקטיביות שלו נרכשת עם הזמן וצמח הקאווה מומלץ אף הוא הודות להיותו מרגיע חרדה.

לכתבות נוספות בנושא הפרעות שינה:
הפרעות שינה בילדים: הכל על ביעותי לילה
לילה לא שקט: מלחמה נגד הפרעות שינה
לילה טוב? הכל על שינה אצל תינוקות
לישון עם האויב - על סיוטים, סיוטי לילה
לילה לא שקט? יש פתרונות

תנאי שינה


שינה ערבה אינה תוצר של תרופות וויטמינים בלבד, אלא גם של תנאי שינה נאותים. יש לסכם את כל פעילויות וטרדות היום, ובכלל זה עבודה, ויכוחים, שיחות נפש עד לשעות בין הערביים, כמה שעות לפני שאתם עולים על יצועכם, כדי לאפשר למחשבות ולגוף להרגע. דאגו לחדר שינה מאוורר היטב, נקי, מסודר ועם אווירה נעימה ומזמינה ככל שניתן. ולכל מכורי הטלוויזיה – זה הזמן להוציא אותה מחוץ לכתלי החדר ולהקפיד על חשיכה מוחלטת ועל שקט.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר עדי אדר
    ד"ר עדי אדר
    מומחה לנוירולוגיית ילדים דר` עדי אדר הינו מומחה לנוירולוגיה והתפתחות הילד, כיום מנהל את מכון אדר , מכון ארצי לאבחון הפרעות קשב וריכוז, נירולוגיה ילדים. מכון אדר זכה גם השנה בסקר שביעות רצון של... קרא עוד
  • ד"ר אליהו סמואל
    ד"ר אליהו סמואל
    פסיכותרפיסט ילדים ונוער פסיכותרפיה, פסיכואנליטיקאי. למד רפואה באונ` ת"א, התמחה ברפואת ילדים ובפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. עבד כרופא פסיכיאטר בכיר ברמת חן ובהמשך שימש כמנהל יחידה בגיל הרך. הקים גן ל... קרא עוד
  • ד"ר דורון תודר
    ד"ר דורון תודר
    פסיכיאטר קליני מומחה נוירופידבק-טיפול לא תרופתי, פסיכיאטר מומחה. מנהל את המרכז הרפואי נוירוקליניק לטיפולי נוירופידבק. מנהל את המרפאה הציבורית היחידה בישראל לטיפול בנוירופידבק, במרכז לבריאות הנפש בב... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

בנזודיאזפינים: הסוף לאינסומניה ובעיות השינה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 13/03/2019 |
צפיות: 781
הפרעות שינה הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהעולם המודרני. הסטרס והמחשבות גורמים לנו לקום בלילה, להיות חסרי מנוחה וחסרי שקט. מצב מתמשך של נדודי שינה ישפיע קשות על תפקוד המוח ובריאות הגוף. הגידו שלום לבנזודיאזפינים– הכדורים שיצילו לכם את השינה
קרא עוד
לציטין: יתרונות בריאותיים ותופעות לוואי
לציטין הוא חומר שומני המצוי באופן טבעי במאכלים מן החי ומן הצומח. לחומר יש סגולות רפואיות רבות הוא מסייע לבעיות בעיכול וכן הוא שומר על בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
ויטמין D: למה הוא כל כך חשוב?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 03/09/2018 |
צפיות: 1,901
ויטמין D הוא הוויטמין שלא מקבלים ממזון אלא מהשמש. מחקרים מצאו שיש קשר בין מחסור של ויטמין D לבין בעיות בריאותיות שונות, כמו אסתמה, סוכרת סוג 2 ואלצהיימר
קרא עוד
ויטמין A בהריון: האם הוא מסוכן לעובר?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 02/08/2017 |
צפיות: 4,507
ויטמין A הוא תרכובת של חומרים אשר מסייעים לבריאות הגוף ולתקינות של הריון, אך כמות גדולה מדי של הוויטמין יכולה לגרום למומים מולדים אצל העובר
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ויטמין K
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 17/07/2017 |
צפיות: 4,775
ויטמין K הוא תרכובת של מינרלים ושל חומרים מזינים נוספים אשר הכרחיים לתפקוד התקין של הגוף. הוויטמין אחראי על קרישת דם והוא מונע בחילות אצל נשים בהריון
קרא עוד
זרחן: כיצד הוא מועיל לבריאות הגוף?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 14/06/2017 |
צפיות: 4,379
זרחן הוא יסוד שלו תפקיד חשוב לתפקוד הגוף. הוא מגן על השיניים, מסייע לחילוף החומרים ושומר על איזון הורמונלי
קרא עוד
בורון: תוסף תזונה לחיזוק העצמות ולפיתוח הגוף
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/06/2017 |
צפיות: 5,250
בורון הוא יסוד חיוני אשר מסייע לתפקוד התקין של הגוף. הוא מונע דלקות מפרקים, מפחית תסמינים של גיל המעבר ומשפר את היכולות הקוגניטיביות
קרא עוד
כיצד סלניום מסייע לבריאות?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/05/2017 |
צפיות: 2,539
סלניום הוא מינרל הכרחי לתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע בוויסות הורמונים ומונע רדיקלים חופשיים
קרא עוד
יוד: מדוע הוא חיוני לתפקוד הגוף?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 21/05/2017 |
צפיות: 2,017
יוד הוא מינרל אשר הכרחי לפעילות של בלוטת התריס ולחילוף החומרים. מחסור ביוד יכול לגרום להשמנת יתר ולבעיות פוריות
קרא עוד
אשלגן: יתרונות בריאותיים ומקורות טבעיים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 17/05/2017 |
צפיות: 1,724
אשלגן הוא מינרל אשר יש לו חשיבות רבה בתפקוד התקין של הגוף. הוא מסייע לקוגניציה, שומר על איזון סוכר בדם ומונע התכווצויות שרירים
קרא עוד