הרגלים שהורסים לנו את השיניים

חוששים להרוס את השיניים שלכם על ידי אכילה מוגזמת של ממתקים? מסתבר שאנו עושים באופן טבעי דברים אחרים שהורסים את השיניים שלנו. לפניכם כמה מהם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 05/02/2014 |
צפיות: 31,001
השיניים שלנו קשות - שכבת הציפוי החלקה והחזקה שמצפה אותן היא החומר הקשיח ביותר בגוף האדם - אבל זה לא אומר שהן ישרדו הזנחה, שימוש לא נכון או פגיעה. להלן מספר דרכים בטוחות כדי לברר עד כמה פגיעות השיניים שלכם - ותאמינו לנו, אתם לא רוצים לעשות את זה:

1. לצחצח שיניים אחרי כל ארוחה


המצב האידיאלי הוא לצחצח שיניים שלוש פעמים ביום: אחרי ארוחת הבוקר, הצהריים והערב. אבל אם אתם עושים את זה מוקדם מדי, אתם יכולים לפגוע באמייל השן, שהופך רך יותר בסביבה החומצית שנוצרת בפה כשאנחנו אוכלים. הקפידו לחכות 30 עד 60 דקות אחרי כל ארוחה. האמייל, שנקרא גם זגוגית השן, מגן על שכבת חומר השן מפני פגיעות ובלאי. הזגוגית היא אמנם הרקמה הדחוסה ביותר בגוף, אבל היא עדיין יכולה להיפגע כתוצאה מחשיפה ממושכת לחומצות המיוצרות בפה בזמן האכילה.

למידע נוסף בנשוא רפואת שיניים הכנסו לפורומים:
פורום אורתודונטיה - יישור שיניים
פורום השתלות שיניים, טיפול שורש
פורום רפואת שיניים
פורום רפואת שיניים לחולים בסיכון
פורום רפואת שיניים לילדים

צחצוח בתדירות גבוהה מדי, בתנועות חזקות מדי או עם מברשת קשה יכול גם הוא לשחוק את שכבת האמייל. הברישו את השיניים בעדינות, תוך שימוש בתנועות מעגליות ובמברשת רכה. מומלץ לבחור מברשת שיניים בעלת משטח ישר של סיבי ניילון ישרים, מעוגלים ורכים. על ידית המברשת להיות ארוכה מספיק ונוחה לאחיזה. בידקו כי ראש מברשת השיניים הוא באורך של שתיים-שלוש שיניים.

2. לשכוח להשתמש בחוט דנטלי


שימוש בחוט דנטלי מסייע לבריאות החניכיים באמצעות ניקוי בין השיניים ומתחת לקו החניכיים. החניכיים שלכם מדממים כאשר אתם מצחצחים שיניים במרץ? זה סימן שיש לכם דלקת חניכיים קלה או מחלת חניכיים, אשר יכול להוביל לאובדן השן. דלקת חניכיים היא מצב דלקתי של רקמת החניכיים בחלל הפה.

ישנם מספר סוגים של מצבי דלקת ברקמת החניכיים: מצב דלקתי המוגבל לרירית החניכיים (הרקמה הרכה המצפה את העצם הנושאת את השיניים) מכונה דלקת חניכיים. מצב המערב את הרקמה הקשה (העצם האלוואולרית הנושאת את השיניים) מכונה מחלת חניכיים. מומלץ לצחצח את השיניים ולהשתמש בחוט דנטלי בכל פעם שאתם אוכלים. ככל שהמזון נשאר במגע עם השיניים והחניכיים, כך עולה הסבירות שייווצרו בעיות.


3. לדלג על בדיקות תקופתיות


רופאי השיניים ממליצים לערוך בדיקות תקופתיות בכל שישה חודשים, אך רוב האנשים לא עומדים בזה. דילוג על בדיקות תקופתיות מאפשר יצירת רובד ואבנית, מה שמושך יותר חיידקים להתפתח על פני שטח השן וכן עמוק יותר בתוך החניכיים. לחיידקים המתפתחים על פני שטח השן, הקרויים פלאק, יש תפקיד מרכזי בעליית החומציות שנוצרת בפה כתוצאה מפירוק המזון. החיידקים מפרקים פחמימות ותוך כך מייצרים חומצת חלב, מה שמוביל לריכוך פני שטח השן ובהמשך לעששת. ככל שתקדימו לאתר בעיות בשניים, יהיה יותר קל והרבה פחות יקר לטפל בהן.

4. להשתמש בשיניים כמו בכלי מטבח


לעיסת קרח וסוכריות קשות, שלא לדבר על חליצת פקקים של בקבוקים ופתיחת שקיות צ'יטוס, יכולה לפצח או לשבור את השיניים. אנשים נוטים לעשות דברים מטורפים עם השיניים שלהם. עדיף שתמצאו פותחן בקבוקים או מספריים. ואם אתם רוצים לעשות להטוטים, נסו להשתמש בידיים.

5. לוותר על מגן שיניים


האקדמיה לרפואת שיניים בארה"ב ממליצה על שימוש במגן שיניים עבור ספורטאים מתחומים רבים. בכל פעם שיש סיכוי משמעותי למגע עם משתתפים אחרים או משטחים קשים, מומלץ ללבוש מגן. אנשים שמשחקים באופן מקצועי בכדורסל, כדורגל, כדור יד, אגרוף ואומנויות לחימה, כמו גם מי שמבלה שעות רבות בנסיעה על סקייטבורד וברכיבה על אופניים, צריך ללבוש מגן שיניים בזמן תחרויות.

לכתבות נוספות בנושא רפואת שיניים:
עובדות על שיניים של ילדים
המדריך המלא ליישור שיניים
זהירות! מכתימי שיניים שחובה להכיר
כך תשמרו על שיניים בריאות
סיבות מוזרות לדימומים בחניכיים

6. לחרוק שיניים


מדובר בפעולה שנעשית באופן לא רצוני ולעיתים אף לא מודע, לפעמים בזמן ערות אך לרוב במהלך השינה. יש אנשים שחורקים את שיניהם כאשר הם משועממים, מרימים משהו כבד או כשהם לחוצים. חריקת שיניים יכולה לנבוע גם מכעסים מודחקים, תחושות ייאוש ועצבות, כאבי אוזניים, שתייה מרובה של אלכוהול, קפאין ועישון סיגריות.

מלבד זה שהיא גורמת ללחץ ולשברים, חריקת שיניים שוחקת את השכבה העליונה של האמייל ואת השכבות הנמוכות יותר של האמייל שמאוחרי הדנטין, רקמת חיבור שעוטפת את מרבית חלקה של השן באזור כתר, הצוואר ושורש השן, מה שיכול להוביל לריקבון. אתם לא יכולים להפסיק? תבדקו היכן משיגים מגני פה מפלסטיק שיגנו על השיניים שלכם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר