C או B? הכל על ויטמינים ותוספי תזונה

לאחרונה חברות מדווחות על עליה במכירות הוויטמינים עקב החורף שמגיע והפחד משפעת ומחלות נוספות. למה כדאי לצרוך ויטמינים ותוספי תזונה? אילו ויטמינים ותוספי תזונה כדאי לרכוש? ומה לבדוק כשקונים ויטמינים ותוספי תזונה. מדריך
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 28/10/2009 |
צפיות: 12,165
חילופי העונות והחורף הקרב הן תקופות קשות לגופנו. המעבר מהחום שבחוץ במהלך היום לקרירות של הערב או של המזגנים גורמים לאלרגיות, צינון ושפעות שונות. גשמים בודדים ומזג אויר הפכפך הספיקו לצרכנים לחפש דרכים לחיזוק הגוף להם ולילדיהם אפילו מבלי להמתין להכרזה הרשמית על פתיחת העונה. חברות מדווחות על עליה של 30-50% במכירות תוספי תזונה וויטמינים.

והסיבות? לא חסר: הפחד מפני שפעת חורף רגילה ושפעת החזירים שנוספה לה השנה, והרצון להתגונן מפניהן ככל שניתן, נגיפי הצטננות ומחלות חום, חזרה למסגרות הלימודים: בתי ספר, גנים ומשפחתונים שמזמינים הידבקות ומביאים הורים לחפש דרכים להקדים תרופה למכה ועוד.

שוק הוויטמינים ותוספי התזונה מגלגל כ-500 מיליון ₪ בשנה, כאשר הוויטמינים עצמם זוכים בשנים האחרונות לתשומת לב מחקרית רבה, כחלק מהתפתחות ענף המזון הפונקציונלי. יואל גרינבוים, Phd , מנכ"ל משותף בחברת "ארומה לייף", המתמחה במוצרי בריאות טיפוליים, מסביר כי בשנים האחרונות צועד תחום תוספי התזונה לכיוון תוספים מבוססי מחקר, שדרגת יעילותם ובטיחותם מתקרבת לזו של תרופות.

למידע נוסף בנושא ויטמינים, תזונה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונת ספורט
פורום תזונה ודיאטה לילדים, השמנה בילדים
פורום תזונה, הרזיה טבעית

בסקר שערכה חברת ארומה לייף עולה כי קיימת מודעות רבה לחיוניותם של ויטמינים במיוחד בקרב הורים, וכי כ- 40% מהילדים בישראל צורכים ויטמינים ותוספי תזונה על בסיס קבוע. תוסף התזונה הפופולרי ביותר הוא המולטי ויטמין, אחריו ויטמין C ואחריו הפרוביוטיקה, שהופכת פופולרית עם נטילת אנטיביוטיקה.

כיום, לצד הדרך הקונבנציונלית של חיסון נגד שפעת, עומדות בפני הציבור דרכים נוספות לחיזוק הגוף והתגוננות מפני מחוללי מחלות: תוספי תזונה ייעודיים, ויטמינים, תזונה מאוזנת, שמנים ארומתרפיים, מוצרי כוורת יחודיים ועוד ועוד...

הקשר הישיר בין מחסור בוויטמינים לבין מחלות נחקר רבות בשנים האחרונות ומיוחסת לו חשיבות רבה. בעוד שאת אבות המזון האחרים (חלבונים, פחמימות, שומנים) אנו צורכים בכמויות גדולות, הרי שהוויטמינים והמינרלים כולם גם יחד מהווים כמות זעירה ביותר, הם חסרי קלוריות אך נוכחותם חיונית בגוף. ויטמינים ממלאים תפקידים שונים בגוף והם חיוניים לפעילות תקינה של המערכות הפנימיות, מחזקים את המערכת החיסונית ומגנים מפני תחלואים שונים, מסייעים בפעילות העיכול ועוד.

הויטמינים אינם מזון, אך, לעיתים נוצרים חוסרים של ויטמינים שונים בגוף הנובעים בין היתר מתזונה לא נכונה, מתחים ולחצים שונים, עישון או אלכוהול בכמויות גדולות, ולעיתים כמות הוויטמינים שאנו מקבלים ממזון אינה מספיקה ועלינו להיעזר בוויטמינים ממקורות מלאכותיים.

השוק המוצף במוצרי ויטמינים ואפשרויות מקשות על הצרכנים את הבחירה הנכונה. יואל גרינבוים ממליץ לשים לב לכמה קריטריונים לפני שבוחרים:

איכותיות


בראש ובראשונה על הצרכן למצוא את הדרך למוצר האמין והאיכותי ביותר – ניתן להבחין בכך באמצעות תקנים שהמוצרים נושאים, רמת כשרות גבוהה, אריזות בטיחותיות, חברות המעניקות קו ייעוץ להורים, חברות המציעות ויטמינים ללא ציפוי לטובת בריאות הילדים ועוד.

ידידותיות לילדים


כל הורה יודע, שאם המוצר לא יהיה טעים וידידותי לילד שלו, הרי שהוא יישאר על המדף, ועד מהרה ימצא דרכו אל הפח. לכן, עדיפות רבה תהיה למוצר עם ויטמינים שהילד תופס אותו כצ'ופר. אופן הגשת המוצר חשוב לא פחות, מן הסתם סירופ יהיה פחות עדיף לילד מאשר סוכריה על מקל שהיא כל כולה ויטמינים.

מוצרים מבוססי מחקר


יש לבחור ויטמינים ותוספי תזונה שיעילותם הוכחה מחקרית ומדעית במחקרים קליניים שונים.

נעים להכיר – ויטמינים ומרכיבים חשובים לגופנו


איתן פורקוש, נטורופת ראשי ב"מעבדות צוף גלובוס", מסביר כי ישנם סוגים שונים של ויטמינים וחומרים, המשמשים פונקציות שונות בגוף, המוכרים לנו מביניהם הם ויטמין C, ויטמין D, פרוביוטיקה, ברזל, סידן, מגנזיום ועוד. הוויטמינים והחומרים מסייעים, בין היתר, לחיזוק המערכת החיסונית ומערכות ההגנה של הגוף. לאנשים שתזונתם איננה מאוזנת מומלץ לצרוך ויטמינים בצורה מלאכותית כתוסף תזונה. להלן מבחר ויטמינים וצמחי מרפא שכדאי לצרוך כתוסף תזונה:

ויטמין בטא קורטן


מחזק את המערכת החיסונית ומגן מפני זיהום אויר. מרפא כיבים במעי ובעור, עוזר לחיזוק וחידוש הריריות בדרכי הנשימה, מומלץ בטא קרוטן ולא ויטמין A מאחר ועמו אין חשש לעודף שלא יתפנה בגוף, בניגוד לוויטמין A העלול להכביד על הכבד.

ויטמין C


מחזק את מערכת החיסון ומשמיד וירוסים. מומלצת הגרסה הלא חומצית כמו כן ויטמין זה מאזן את הגוף בתקופות סטרס בכך שהוא מזין את בלוטת האדרנל וחיוני למטבוליזם של אדרנלין. הגרסה הלא חומצית של ויטמין C הינה המומלצת ביותר, ויטמין C הכי פעיל בצורה הזו וכן ההטמעה הינה גבוה ביותר, כמו כן צורה לא חומצית זו טובה לשימוש בקרב אנשים הסובלים מצרבות, כמו כן מומלץ שהוויטמין יהיה בשחרור מושהה. מאחר וויטמין C הינו ויטמין המסיס במים הפינוי שלו מהגוף הינו גבוה מאוד ולכן אנו זקוקים לפורמולה אשר משהה את נוכחותו בגופנו למיצוי מקסימאלי.

שום


מחזק את מערכת החיסון בצורה אינטנסיבית, אנטי ויראלי, אנטי בקטריאלי. השום הינו מכייח, עוזר בדלקות אוזניים, נחשב לאנטיביוטיקה טבעית ומומלץ לאלה מאיתנו שלא אוהבים שום בצורתו הטבעית במיוחד ילדים, שמסרבים לאכול בשל ריחו וטעמו החריף.

קומפלקס B


מגביר את האנרגיה הכללית ומשתתף בתהליכי המנגנונים החשובים בגוף בהן תפקודי מח-במצב של סטרס, תקינות מערכת העיכול, והגנה על המערכת החיסונית.

פטריית מיטאקי, ריישי, שיטאקי


פטריות אלו ממריצות את פעילות מערכת חיסון והן אנטי ויראליות חזקות.

אסטרגלוס


מחזק את מערכת החיסון, משמש כמניעה לשפעות וצינון, מגביר את האנרגיה הכללית, מחזק את מערכת העיכול, מנקה את הכבד והכליות ומונע זיהומים. אחד הצמחים הבודדים אשר ניתן לשימוש לאורך זמן ללא חשש.

למאמרים נוספים בנושא ויטמינים, תזונה ועוד:
10 הדיברות לבחירת מולטי ויטמין
6 ויטמינים שאסור לוותר עליהם
איך בוחרים מולטי ויטמין
זהירות! מולטי ויטמין גורמים לסרטן
ויטמין C: כשהטבע רוקח תרופות

אכינציאה


להגנת הכבד, לניקוי הגוף מרעלים ולהמרצת מערכת החיסון.

מיצוי עלי זית


בעל השפעה המדכאת את שגשוג הווירוסים.

ספירולינה


אצה ממשפחת האצות הכחולות ירוקות. ממריצה את מערכת החיסון. מעודדת ייצור תאי דם אדומים ואינטרפרון.

ציפורני חתול (cats claw)


מכיל אלקלואיד בשם Oxyindol – רכיב זה הינו החומר הפעיל העיקרי לחיזוק מערכת החיסון ובעל פעילות אנטי דלקתית ואנטי אוקסידנטית.

סמבוק שחור


מחזק את מערכת החיסון, מעודד הזעה כך שהוא טוב להורדת חום, מכייח ביעילות, מטפל בדלקות ובשפעת.

לבריאות

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד