עששת: איך למנוע חורים בשיניים באמצעות תזונה נכונה?

שמירה על בריאות השיניים היא לא רק צחצוח יומיומי. כדי למנוע חורים בשיניים, חשוב להקפיד על תזונה הכוללת מזון המונע שחיקה של השן, כמו גבינות, בננות ופירות יבשים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 18/07/2016 |
צפיות: 14,034
עששת היא אחת המחלות הנפוצות ביותר של האדם. כמעט כל אחד, צעיר או מבוגר חווה במהלך חייו חורים בשיניו. אנשים רבים סבורים כי הדרכים היחידות למנוע עששת הן צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי. אך למעשה, ניתן למנוע חורים בשיניים במידה רבה באמצעות תזונה.

המזון שאנו אוכלים משפיע רבות על בריאות השיניים. כולם יודעים כמה סוכר מזיק לשיניים, אך לא כולם מודעים למזונות שיכולים לחזק אותם ולשפר משמעותית את בריאות הפה ועל ידי כך, למנוע הופעת עששת וחורים בשיניים.

מהי עששת?

עששת היא מחלה זיהומית, שבה חיידקים גורמים להרס רקמת השן. חיידקים בחלל הפה ניזונים משאריות אוכל שנותרו על גבי השיניים. אותם חיידקים מפרקים את הסוכר שבמזון וכתוצאה מכך מייצרים חומצה הגורמת לפירוק החומר ממנו עשויה השן. תהליך זה גורם לחורים בשיניים. העששת מתחילה בפירוק אמייל השן, השכבה החיצונית שעוטפת את השן.

אם לא מטפלים בעששת היא יכולה להמשיך לחדור אל תוך השן ולהגיע אף לשורשו ולגרום לנזק בלתי הפיך. ישנם גורמים שונים שעשויים לעודד התפתחות של עששת, כמו מחסור במינרלים ובוויטמינים, סוכר מעובד, כמות גבוהה של חומצה פיטית ועוד. שינויים בתזונה יכולים לסייע למנוע חורים בשיניים ואף לבלום התפתחות של עששת בתחילתה.

התייעצו עם המומחים שלנו:
פורום השתלות שיניים, טיפול שורש
פורום מחלות חניכיים
פורום רפואת שיניים
פורום רפואת שיניים לילדים
פורום שיקום הפה

מזון עשיר בסידן

לסידן יש חשיבות רבה בשמירה על בריאות השיניים ובמניעת חורים ועששת. סידן משפיע על חומציות הפה ומגביר ייצור רוק, המסייע בחיזוק אמייל השן. מומלץ לצרוך מזונות עשירים בסידן, בייחוד מוצרים חלביים, כמו חלב, גבינות ויוגורט. חשוב לציין שאחוזי השומן אינם חשובים, לכן ניתן גם לאכול גבינות דלות שומן. מאכלים אחרים שעשירים בסידן הם: ברוקולי, כרוב, סרדינים, שקדים ובוק צ'וי.

מסטיק ללא סוכר

רופאים מאז ומתמיד הזהירו מפני מסטיקים המכילים סוכר, כיוון שהם אחד הגורמים הנפוצים ביותר לחורים בשיניים. לעומתם, מסטיקים ללא סוכר מסייעים רבות להילחם בעששת. לעיסת המסטיק מעודדת הפרשת רוק, המנקה את השיניים משאריות מזון, קוטל חיידקים ומווסת את החומציות בפה. בנוסף, לעיסת מסטיק מונעת יובש בפה ושומרת על ריח פה נעים.

כמו כן, ישנם מסטיקים ללא סוכר המכילים ממתיק טבעי הנקרא קסיליטול, שנלחם ביעילות נגד חיידקים מזיקים בפה ובכך מונע עששת וחורים בשיניים. כיוון שלעיסת יתר עלולה להזיק ללסת, מומלץ ללעוס מסטיק ללא סוכר לאחר ארוחות ולפרק זמן של כ – 15 דקות.

סיבים תזונתיים למניעת עששת

מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים הם בעלי יתרונות בריאותיים רבים, ביניהם גם שמירה על שיניים בריאות. פירות וירקות כמו תפוזים, תפוחים, בננות, אפונה וכרוב ניצנים עשירים בסיבים, המעודדים ייצור רוק ומסייעים לנקות את השיניים. כמו כן, ניתן לצרוך פירות יבשים (ללא תוספת סוכר), כמו תאנים, תמרים וצימוקים.

מומלץ לקרוא גם:
עששת, לא תעלם אם תתעלם
עששת: כללים לשמירה על בריאות השיניים
10 טיפים לשמירה על שיניים בריאות
מאכלים מזיקים לשיניים: איך לשמור על שיניים בריאות?
כך תשמרו על שיניים בריאות

משחת שיניים המכילה פלואוריד

פלואוריד הוא יון הנקשר לחומר השן ומגן על האמייל מפני חומצות שמקורן בחיידקים, האחראיות לפירוק השן, שחיקתו והיווצרות חורים. לכן, חשוב להקפיד לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום עם משחה המכילה פלואוריד. כמו כן, הפלואוריד נמצא גם במזונות מסוימים ובמים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד