הליכה מאיטה את ההתדרדרות בחולי אלצהיימר

מחקר חדש מצא כי הליכה מאיטה את הירידה הקוגניטיבית בקרב חולי אלצהיימר ואנשים עם הפרעה קוגנטיבית קלה. נדרשת הליכה קבועה של 8 ק"מ בשבוע על מנת לשמור על נפח המוח.
מאת מערכת BeOK
| 28/02/2011 |
צפיות: 4,266
מחקר חדש מעלה כי הליכה של 8 ק"מ בשבוע עשויה להגן על המוח מפני ירידה קוגניטיבית בקרב אנשים עם הפרעה קוגניטיבית קלה, או מחלת אלצהיימר. חוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג הציגו את הממצאים בכנס השנתי של הרדיולוגים בארה"ב. ממצא חשוב נוסף הוא שבקרב אנשים בריאים הליכה של 10 ק"מ בשבוע תעשה את אותה הפעולה.

למידע נוסף בנושא אלצהיימר היכנסו לפורומים:
פורום אלצהיימר, דמנציה
פורום ביטוח בריאות, ביטוח סיעודי
פורום הפרעות זיכרון הפרעות קוגניטיביות
פורום זכויות רפואיות
פורום פרקינסון

במחקר השתתפו למעלה מ-420 בני אדם בני 80, מתוכם כ-130 שסבלו מהפרעות קוגניטיביות: יותר מ-80 בני אדם עם הפרעה קוגניטיבית קלה ולמעלה מ- 40 שהם חולי אלצהיימר, כאשר היתר בריאים. החוקרים קיבלו דיווח על הרגלי ההליכה של המשתתפים וערכו במשך 10 שנים בדיקת MRI בכדי לעקוב אחרי שינויים בנפח המוח. עורכי המחקר הסבירו כי הנפח מהווה מדד חשוב להבנת תהליכים במוח: כאשר הוא מצטמצם, המשמעות היא שתאי מוח מתים, אך כאשר נפח המוח נשאר גבוה, זה סימן שבריאות המוח נשמרת.

החוקרים מצאו כי בקרב חולי אלצהיימר ואנשים עם הפרעה קוגניטיבית קלה שדיווחו על הליכה קבועה של 8 ק"מ בשבוע והיו במעקב של MRI, נצפתה שמירה בנפח המוח, במיוחד באזורי המפתח לזיכרון ובמרכזי הלמידה של המוח. לדברי החוקרים אצל מטופלים אלו הירידה בזיכרון איטית יותר במשך חמש שנים, לעומת הירידה בזיכרון אצל אלו שאינם מקפידים ללכת.

הפרעה קוגניטיבית קלה מתבטאת בבעיות זיכרון וחשיבה מוגברות יותר לעומת המצב הטיפוסי לקבוצת הגיל המסוים, אך במידה שאינה חמורה כמו אצל בקרב חולי אלצהיימר. אומנם כמחצית מהאנשים הסובלים מהפרעה קוגניטיבית קלה מפתחים בשלב מאוחר יותר אלצהיימר. עקב תוחלת החיים העולה, עלה שיעור הסובלים ממחלות אלה בשנים הבאות. חולי אלצהיימר יכולים להעזר בתרופות שיאטו את הדרדרותם, אך למחלה עצמה אין עדיין תרופה. לכן, מומחים רבים בתחום מנסים למצוא דרכים שיקלו לפחות על התסמינים ויאטו את התקדמות המחלה אצל אנשים שסובלים כבר מהשלבים המוקדמים של בעיות אלה. בארה"ב אלצהיימר הינה הסיבה השישית בחשיבותה כגורם תמותה. 50% עד 70% ממקרי הדמנציה הינם בקרב חולי אלצהיימר, רובם מעל גיל 65.

החוקרים ערכו למשתתפים גם מבחני חשיבה וזיכרון, על מנת לעקוב אחרי התפתחות החשיבה והירידה הקוגניטיבית לאורך שנים. צוות המחקר בדק את הקשר בין פעילות גופנית לבין תוצאות ה-MRI ותוצאות המבחנים, הוא מצא כי ככל שהמשתתף היה פעיל מבחינה גופנית, כך נשמר נפח המוח שלו. ניתוח נוסף של הנתונים הראה כי המינימום הנדרש על מנת לשמור על נפח המוח ולהאט את הירידה הקוגניטיבית הוא 8 ק"מ בשבוע בקרב אנשים עם בעיות קוגניטיביות קיימות, ו-10 ק"מ בקרב בריאים. לעומת זאת, מדגישים החוקרים, כי הליכה ארוכה יותר אינה מועילה יותר. צוות החוקרים מפיטסבורג סיכם כי הליכה קבועה אינה יכולה אומנם לרפא אלצהיימר, אך היא עוזרת למוח להתנגד להתקדמות המחלה.

לדברי ד"ר אלסיה אש, מנהלת המרפאה להפרעות זיכרון וריכוז, המרכז הרפואי ת"א: "המחקר תואם את הגישה החדשנית בתחום, לפיה שינויים בהרגלי חיים יכולים לתרום לדחייה ולמניעה של הפרעות קוגניטיביות. איתור מוקדם של הפרעות קוגניטיביות קלות בשילוב הליכה יומיומית יכולים לדחות בעיות חמורות של חשיבה וזיכרון. לכן חשוב לגשת לאבחון הפרעת זיכרון ולקבל ייעוץ רפואי כשמתחילה ירידה ביכולות המנטאליות".

למאמרים נוספים בנושא אלצהיימר:
לספר לאבא שהוא חולה אלצהיימר?
מחלת אלצהיימר - מיתוסים והפרכתם
אלצהיימר, ניתן לטיפול ע"י הומאופתיה
אלצהיימר, תזונה, כולסטרול ומה שביניהם
גרייה מגנטית מיטיבה עם חולי אלצהיימר

מוח האדם מסתגל לאובדן התאים, מה שמביא לכך שהמחלה לא מאובחנת בשלביה המוקדמים, וגם במצב שבו ישנה פגיעה נרחבת בתאי מוח עדיין מתאפשר תפקוד תקין. למעשה רק כאשר כ-70 אחוז מתאי המוח נפגעים המחלה מאובחנת. במהלך המחלה מתנוונים תאי העצב במוח באופן איטי ומתמשך, מה שגורם לשינויים בזיכרון, להתנהגות בלתי יציבה ובלתי צפויה ולאיבוד תפקודים גופניים. המחלה נוטלת לאט לאט את אישיותו של החולה, את יכולתו לתקשר עם אחרים, לחשוב, לאכול, לדבר, ללכת ולמצוא את דרכו לביתו. לכן, חשוב מאוד לגלות את המחלה בשלביה המוקדמים.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

איך שמן רוזמרין מעכב אלצהיימר?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2016 |
צפיות: 637
חוקרים מצאו כי בשמן הרוזמרין יש מרכיבים אשר משפרים את יכולות הזיכרון והם יכולים לעכב את התסמינים הקוגניטיביים של מחלת האלצהיימר
קרא עוד
יחסי מין בגיל השלישי – טוב לנשים אבל מסוכן לגברים
מאת מערכת BeOK
| 13/10/2016 |
צפיות: 610
יחסי המין אינם מאבדים מחשיבותם גם בגיל השלישי, מחקר חדש גילה כי נשים מרוויחות מסקס הטבות בריאותית בעוד גברים עומדים בסיכון למחלות לב וללחץ דם גבוה
קרא עוד
מחזור בגיל 50: מדוע נשים סובלות ממחזור בגיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 29/05/2016 |
צפיות: 10,584
גיל הבלות או מנופאוזה היא התקופה שבה נשים מפסיקות לקבל את המחזור החודשי. מרבית הנשים נכנסות לגיל המעבר בגיל 50, אך ישנן נשים שממשיכות לקבל את הוסת החודשית. מהי מנופאוזה מאוחרת ומהם הגורמים לה?
קרא עוד
מעבר בטוח ומוצלח לבית אבות
מאת מערכת BeOK
| 01/04/2015 |
צפיות: 20,586
באופן טבעי, המעבר לבית האבות מלווה בלא מעט התבלטויות וחששות אישיים, הן בקרב הקשיש והן בקרב בני משפחתו. לחששות אלו נלווה גם הצורך המעשי בניהולו הנכון של הליך המעבר. ריכזנו עבורכם מידע מקצועי אודות אופן התכנון וההיערכות לקראת המעבר לבית אבות.
קרא עוד
האם ניתן לשפר כושר גופני בגיל מבוגר?
| 12/08/2014 |
צפיות: 31,236
אימון גופני ושמירה על אורח חיים בריא כבר הוכחו כמאריכי חיים ומשפרי איכות חיים. אך האם הקפדה עליהם רק בגיל מבוגר תעשה את העבודה או שזה כבר מאוחר מדי?
קרא עוד
תופעה - ניצול קשישים. כך תמנעו זאת
| 29/07/2014 |
צפיות: 31,353
ניצול קשישים, או Elderly Abuse הפכה לצערנו לתופעה רווחת. לצד אנשי מקצוע ישרים, קיימים נוכלים המנצלים את חוסר התושייה של קשישים על מנת לסחוט מהם כספים בגין הצעות או תיקונים שאינם נחוצים. כך תתמודדו עם התופעה
קרא עוד
הזדקנות בריאה - זה אפשרי
| 15/07/2014 |
צפיות: 31,614
הזדקנות היא נושא מאיים שרבים מאיתנו חוששים לחשוב עליו, אך זה בלתי נמנע. הבשורה הטובה היא כי מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו כי ניתן לשפר את איכות החיים בגיל מבוגר ולהנות מהזדקנות בריאה
קרא עוד
מחקר: ויטמין D נגד התפתחות אלצהיימר
מאת מערכת BeOK
| 01/07/2014 |
צפיות: 31,523
את רשימת היתרונות של ויטמין D רובנו מכירים. לרשימה הזאת מצטרף יתרון נוסף: מחקר מצא שויטמין D מקטין את הסיכון למחלת פרקינסון. אז נצלו את הקיץ ותוך נקיטת אמצעי זהירות כמו מקדם הגנה, כובע ומשקפי שמש, צאו לספוג קצת ויטמין D
קרא עוד
חשיבותה של פעילות גופנית בגיל השלישי
מאת גלית פרי
| 17/06/2014 |
צפיות: 32,392
פעילות גופנית סדירה היא ערך עליון בשמירה על אורח חיים בריא, ויכולה להאריך ולשפר את איכות חיינו. פעילות גופנית חשובה בכל גיל, גם בגיל השלישי והתורמת רבות לחיים פעילים ועצמאיים יותר
קרא עוד
תסמיני גיל המעבר
מאת ד"ר קובי כהן
| 15/05/2014 |
צפיות: 34,994
גיל המעבר חל על נשים סביב גיל חמישים ומביא עימו תסמינים ותופעות שלא הכירו קודם לכן בגופן. על תסמיני גיל המעבר, התופעות השונות ומהם הדברים שכדאי לשים אליהם לב - בכתבה הבאה
קרא עוד