ארבע שאלות ותשובות על הזדקנות

האם אובדן זיכרון הוא תמיד חלק מההזדקנות? כמה פעילות גופנית אנשים מעל גיל 50 באמת צריכים? והאם אוסטאוארתריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) היא חלק מההזדקנות?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 13/07/2011 |
צפיות: 3,475

האם אובדן זיכרון הוא תמיד חלק מהזדקנות? באיזו מידה אובדן זיכרון נחשב נורמלי?



תשובה: מידה מסויימת של אובדן זיכרון מתרחשת ככל שאנו מתבגרים. לא רק שאנחנו מאבדים תאים במוח הקשורים בזיכרון, אנחנו גם מייצרים פחות מהכימיקלים שתאים אלו זקוקים להם על מנת לתפקד כראוי. כנוסף, מוח מזדקן מאחסן מידע בצורה מעט שונה, מה שהופך את זיכרון האירועים האחרונים לקשה יותר. ככך שככל שאנו מזדקנים זה נהיה פחות יוצא דופן שנמצא את עצמנו שוכחים שמות או מתקשים לזכור היכן הנחנו את מפתחות המכונית. זה נורמלי.

למידע נוסף בנושא הזדקנות היכנסו לפורומים:
פורום אלצהיימר, דמנציה
פורום גריאטריה
פורום פסיכולוגיה
פורום פסיכיאטריה
פורום פרקינסון

לעומת זאת, אם אינכם זוכרים איך לעשות דברים פשוטים שעשיתם קודם, או אם, למשל, אתם לא יכולים לעקוב אחרי הוראות, הולכים לאיבוד בקלות בשכונה שלכם או לא יכולים לעקוב אחרי מתכון, יתכן שאתם מפתחים סוג חמור יותר של אובדן זיכרון, שבדרך כלל מעיד על מצב בריאותי ולא על על תופעת לוואי של הזדקנות. יתר על כן, אובדן זיכרון הקשור לגיל בדרך כלל לא מחמיר עם הזמן. בניגוד אליו, אובדן זיכרון הקשור למצב בריאותי כגון שיטיון או אלצהיימר מתגבר לאורך תקופה של חודשים עד שנים.

כמה פעילות גופנית אנשים מעל גיל 50 באמת צריכים?



תשובה: התשובה הפשוטה היא שכמה שאתם יכולים לעשות יותר, יותר טוב! למרות שהנחיות כמו 30 עד 60 דקות ביום הן בסדר גמור עבור חלק מהמבוגרים, עבור קשישים רבים דרישות אלה אינן מציאותית ויכולות אפילו להזיק. מסיבה זו מומחי המכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב (NIH) ממליצים להיוועץ עם הרופא שלכם, כדי לפתח הנחיות להתעמלות המבוססת על מצבכם הבריאותי ורמת הכושר הגופני שלכם. יתר על כן, זכרו כי זה אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל.

המכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב מדווחים כי במחקר אחד, משתתפים בני 80 ומעלה עברו מתלות מוחלטת בהליכון להליכה בעזרת מקל תוך פחות משלושה חודשים, רק על ידי ביצוע תרגילי עיצוב שרירים פשוטים. רק חישבו מה פעילות גופנית יכולה לעשות לאנשים צעירים יותר! עם זאת, לא משנה כמה חזקים אתם מרגישים, ברגע שעברתם את גיל 50 הכרחי לדבר עם רופא המשפחה לפני שמתחילים להתעמל.

האם אוסטאוארתריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) היא חלק ההזדקנות, והאם יש דרך להפחית את הסיכונים גם לאחר גיל 50?



תשובה: אוסטיאוארתריטיס, מחלה ניוונית הפוגעת בסחוסי המפרקים בגוף, קיימת כיום בלמעלה מ-700,000 ישראלים. המחלה פוגעת בכל מפרק, עם שכיחות גבוהה במיוחד לפגיעה במפרקי ידיים, ירכיים, ברכיים ועמוד השדרה. התסמינים כוללים כאב ונוקשות, בדרך כלל מתחילים אחרי גיל 40 ומורגשים יותר ככל שאנו מתבגרים.

ההזדקנות בהחלט מגדילה את הסבירות ללקות בדלקת מפרקים ניוונית, ואם נחיה מספיק זמן, כמעט אצל כולנו תתפתח דלקת מפרקים ניוונית במידה מסוימת. תורשה יכול גם היא לשחק תפקיד. עם זאת, המידה שבה תושפעו נקבעת לעתים קרובות על ידי התשובה לשאלה עד כמה התעללתם במפרקים שלכם בצעירותכם, במיוחד אם היתה לכם פציעה בעצמות או במפרקים.

גם למשקל הגוף יש משמעות, במיוחד באוסטאוארטריטיס של הירכיים והברכיים. עבור כל קילו נוסף שאתם מעלים, אתם מוסיפים 1.4 קילו של לחץ על הברכיים ומגבירים את הלחץ על המותניים. לעומת זאת, ירידה במשקל יכולה להפחית את הסימפטומים ולהאט את התקדמות המחלה. בניית שרירי רגליים חזקים יכולה גם היא לסייע בהקלה על אוסטאוארטריטיס של הברכיים.

האם השינה צריכה להשתנות ככל שאנו מתבגרים? כמה שינה הגוף צריך אחרי גיל 50?



תשובה: בתקופת הילדות וגיל ההתבגרות אנחנו זקוקים ליותר שעות שינה ממספר השעות שאנו זקוקים להן כמבוגרים צעירים. בשנות הזיקנה שלנו שלנו אנו זקוקים לאותן 7-9 שעות שינה שהזדקקנו להן כבני נוער. למרות שמחקרים מראים כי רוב בעיות שינה אינן קשורות להזדקנות, לפעמים מצבים רפואיים או רגשיים הקשורים להזדקנות עלולים להפריע לשינה. אכן, הקרן הלאומית האמריקאית לשינה מדווחת כי במבוגרים עם ארבע או יותר בעיות בריאות 80% מתלוננים על בעיות שינה, לעומת 53% שדיווחו על בריאות טובה יותר.

לכתבות נוספות בנושא הזדקנות:
פרקינסון: מהם הטיפולים הקיימים?
אלצהיימר מואבחן טוב יותר ע"י בני משפחה
גיל הזהב: מה טוב למוח כדי לא לשכוח?
כיצד להתמודד עם הפרעות הליכה בגיל הזהב?
סקס בגיל הזהב, מה משפיע עליו?

בנוסף, ההזדקנות משפיעה גם על דפוס השינה והערות שלנו, גורמת לנו להרגיש מנומנמים בשעה מוקדמת יותר בערב ולהתעורר מוקדם בבוקר - גם אם היינו בדרך כלל "אנשים של לילה" לפני כן. שינה מספקת חשובה במיוחד אחרי גיל 50 מאחר שחוסר שינה עלול להגביר את הסיכון לבעיות זיכרון ודיכאון, כמו גם נפילות בלילה.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר