מדריך: פעילות יומיומית עם מחלת פרקינסון

פרקינסון היא מחלה ניוונית הפוגעת במערכת העצבים של הלוקה בה ומתאפיינת ברעידות, איטיות וקושי בהנעת שרירי הגוף. תכנון מוקדם של הפעילויות היומיומיות כמו מנוחה, רחצה, התלבשות ואכילה יעזרו בהתמודדות עם המחלה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 10/01/2012 |
צפיות: 3,160
מחלת פרקינסון יכולה להשפיע על היבטים רבים של חיי היומיום של האדם הלוקה בה. תסמיניה מתאפיינים בנוקשות שרירים, רעד, איטיות וחוסר שיווי משקל. עם זאת, תכנון קפדני ופעילויות מתונות יכולים לעזור בהתמודדות עם ההשפעות המעוררות חרדה והמתשישות של המחלה.

למידע נוסף בנושא פרקינסון ומחלות בגיל הזהב היכנסו לפורומים:
פורום גיל המעבר
פורום גריאטריה
פורום נוירולוגיה, שבץ מוחי, אירוע מוחי
פורום סיעוד
פורום פרקינסון

המדריך הבא מציע דרכים להתגברות על חלק מהקשיים הקשורים במחלה.

תכנון פרקי זמן של מנוחה
הקפידו לנוח הרבה. ייתכן שיהיה עליכם לתכנן לפחות פרק זמן קבוע לנוח בכל יום. אם יש לכם נפיחות בכפות הרגליים או בקרסוליים, כדאי להניח את הרגליים על גבי כרית במצב בו הרגליים גבוהות מהגוף. הימנעו מלעבוד שעות רבות ביום. הקפידו על מנוחה בין פעילויות.

צבירת אנרגיות
שימוש בפחות אנרגיה בזמן ביצוע מטלות יומיומיות יכול לעזור לכם לצבור אנרגיות למגוון רחב של פעילויות ביום. ייתכן ותחשבו על צמצום חלק מהפעילויות או לאמץ טכניקות לשימור אנרגיה. טיפים לשימור אנרגיה:

הפכו את המשימות היומיומיות לפשוטות יותר וקבעו לעצמכם יעדים מציאותיים יותר. חשוב לזכור כי כעת צריך לשנות את האופן בו עשיתם דברים בעבר.

תכננו את הפעילויות שלכם מבעוד מועד. פרסו אותם לכל אורך היום והקפידו על הפסקות ארוכות ביניהן. אל תקבעו יותר מדי פעילויות ליום אחד. בצעו משימות שדורשות אנרגיה מרובה בימים בהם אתם מרגישים הכי טוב.

תנוחו לפני ואחרי פעילות, במידת הצורך והאפשר.

אם אתם מתעייפים במהלך ביצוע משימה מסוימת, עצרו ותנוחו. ייתכן ותצטרכו לסיים את המשימה ביום אחר או כאשר תרגישו פחות עייפים.

אל תתכננו פעילות לאחר ארוחה. תנוחו בין 20 ל-30 דקות אחרי כל ארוחה.

בקשו עזרה. חלקו את המשימות שעליכם לעשות בין בני משפחה וחברים.

הקפידו על שינה טובה ומספקת והניחו את ראשכם על כרית מוגבהת. השתדלו שלא לנמנם יותר מדי במשך היום כדי שתוכלו לישון בלילה.

עלו במדרגות, רק בעצת רופא. ייתכן שתצטרכו לעצור ולנוח בין גרם מדרגות לשני. נסו לארגן פעילויות בהם אין צורך לטפס במדרגות פעמים רבות מדי.

הימנעו מפעילות גופנית קיצונית. השתדלו לא לדחוף או למשוך או להרים דברים כבדים.

התלבשות


התלבשו בעת ישיבה על כיסא בעל משענות – שיטה זו תעזור לשמור על שיווי המשקל.
נועו מצד לצד על מנת ללבוש מכנסיים בישיבה או בשכיבה.
לבשו בגדים רופפים ומכנסיים אלסטיים.
בחרו חולצות הנסגרות מקדימה או כאלה העוטפות את הגוף במקום כאלה המולבשות מהראש.
השתמשו בבגדים עם רוכסנים, כפתורים או סקוצ'ים.
צרפו לולאה לרוכסן על מנת שיהיה קל יותר למשוך אותו.
בחרו בנעליים ללא שרוכים שקל לנעול אותן או כאלה עם שרוכים אלסטיים.

רחצה


השתמשו בכיסא מקלחת במידת הצורך.
השתמשו בצינור יד.
השתמשו בספוג בעל ידית ארוכה או במברשת קרצוף.
הימנעו משימוש בסבון מוצק.
התקלחו במים פושרים, מים חמים מדי גורמים לעייפות.
הניחו שטיח החלקה על הרצפה על ידי המקלחת כדי למנוע החלקה.
שימו מגבת על גב הכיסא ושפשפו את הגב נגדו על מנת להתייבש. או השתמשו בחלוק מגבת.

טיפוח


בצעו את כל פעולות הטיפוח שלכם בזמן ישיבה. השתמשו במברשות ובמסרקים בעלי ידיות או לולאות לאצבע. השתמשו במברשת שיניים חשמלית או כזו עם אחיזה נוחה.

אכילה ושתייה


אין צורך למהר לסיים את הארוחה. קחו כמה זמן שתצטרכו, הניחו מרפקים על השולחן (למרות שזה לא מנומס) על מנת לספק יותר יכולת תנועה לשורש כף היד. שבו עם ברכיים וירכיים כפופותך בזווית של 90 מעלות בכיסא בעל גב ישר. בחרו כלים קלים לאכילה.

השתמשו במחצלת (פלייסמנט) על מנת למנוע מכלים להחליק על השולחן. שתו עם קש על מנת לא לשפוך וכדי לחזק את שרירי השפתיים, הפה והגרון. כדי להימנע מריור מופרז, תמצצו סוכריות או תלעסו מסטיק כדי לשלוט בעודף רוק.

מישיבה לעמידה


לפני קימה ממצב ישיבה, התכופפו קדימה בזהירות ובאיטיות עד שאתם נוגעים באצבעותיכם ורק אז קומו. לאחר שנעמדתם, הישארו במקומכם כמה שניות לפני הליכה. הניחו כרית או ספר על הכורסא או הכיסא כדי שהמרחק בין עמידה לישיבה יתקטן. נסו לקשור סדין לגב המיטה שיוכל לעזור לכם לעבור ממצב שכיבה לישיבה או ישיבה לעמידה.

כתבות נוספות בנושא פרקינסון וגיל הזהב:
פרקינסון: מהם הטיפולים הקיימים?
גיל הזהב: מה שמעתם על בעיות שמיעה?
קוליטיס כיבית: יצירת תפריט דיאטה
השמנת יתר בגיל הזהב: למה כדאי לנתח
הכרויות בגיל הזהב: איך תמצאו אהבה ברשת

הקלה על התכווצויות ורעד


מומלץ לעסות את הרגליים מדי לילה על מנת להקל על ההתכווצויות ברגליים. אמבטיות חמימות בסוף היום ושימוש בכריות חימום יכולים להקל על התכווצויות שרירים ועוויתות. קרח מינרלי יעזור בהרגעת כאבים במפרקים ובשרירים. כדור גומי יכול לעזור בהפחתת הרעידות בידיים.

במקרים של קפיאה במקום, נסו להטות את משקל הגוף שלכם מצד לצד או דמיינו משהו שצריך לעבור מעליו כדי להמשיך ללכת. נסו לספור צעדיכם בזמן ההליכה.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר סיימון ישראלי קורן
    ד"ר סיימון ישראלי קורן
    רופא נויורולוג מומחה מומחה בנוירולוגיה, בוגר אוניברסיטת קיימברידג` באנגליה וסיים התמחות בנוירולוגיה במרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר. עובד במרפאת פרקינסון והפרעות תנועה וחוקר במחלקת מתמטיקה, במכון ... קרא עוד
  • ד"ר רוברטו שפיגלמן
    ד"ר רוברטו שפיגלמן
    נוירוכירורג מומחה בכיר תחומי טיפול: גידולים מורכבים, גרורות באזורים רגישים, מנינגיומות, נוירומות אקוסטיות ועוד... קרא עוד