אלכוהול יפחית סיכון לדמנציה

לא מעט נאמר בגנותו של האלכוהול, אך ממחקרים אחרונים עולה כי צריכה מתונה של אלכוהול, מפחיתה את הסיכון לחלות בדמנציה. כיצד להתנהל עם אלכוהול על מנת להפחית הסיכון לדמנציה? כל הפרטים בכתבה הבאה
מאת מערכת BeOK
| 01/04/2014 |
צפיות: 26,261
לאחרונה התפרסמה בכתב העת המדעי האמריקאי לפסיכיאטריה גריאטרית סקירה נרחבת של 15 מחקרים מהשנים האחרונות, שכללו 28,000 נחקרים במשך שנתיים לפחות. מהסקירה עולה כי צריכה מתונה של אלכוהול מפחיתה את הסיכון ללקות במחלת דמנציה ב- 45% בממוצע עבור גברים, וב- 27% בממוצע עבור נשים, זאת בהשוואה לאנשים אשר נמנעו כלל מצריכת אלכוהול. המחקרים השונים באסופה הגדירו צריכה קלה עד מתונה של אלכוהול בטווח של מנה עד 28 מנות אלכוהול בשבוע, כשמנה אחת מוגדרת כ-15 גרם אלכוהול (בקבוק בירה אחד).

למידע נוסף בנושא גיל הזהב הכנסו לפורומים:
פורום אלצהיימר, דמנציה
פורום ביטוח בריאות, ביטוח סיעודי
פורום גיל המעבר
פורום גריאטריה
פורום סיעוד

אחד המחקרים מתוך האסופה, שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת וויק פורסט בשיתוף חוקרים מאוניברסיטאות וושינגטון ופיטסבורג בארצות הברית, קבע כי בירה לבנה מעניקה הגנה קוגניטיבית לטווח ארוך ומפחיתה את הסיכון ללקות במחלת הדמנציה אצל אנשים מבוגרים. במהלך המחקר הסתבר כי נחקרים שהחלו את המחקר ללא בעיית זיכרון או חשיבה ושתו שמונה עד 14 יחידות אלכוהול בשבוע הפחיתו בממוצע 37% מהסיכון לפתח דמנציה, זאת ביחס לנחקרים האחרים שלא שתו. המחקר פורסם בכתב העת המדעי למחלת דמנציה ואלצהיימר- Alzheimers and Dementia.

בשונה ממחקרים קודמים שהראו קשר בין שתייה מתונה של אלכוהול להורדת הסיכון ללקות בהתקף לב או במחלת דמנציה ובחנו בעיקר נבדקים עד גיל העמידה. המחקר האמור בדק את יתרונות השתייה דווקא בקרב בני גיל הזהב.


לצורך המחקר הנוכחי ראיינו החוקרים 3,069 בגילאי 75 ומעלה שאינם סובלים מבעיות זיכרון או חשיבה, והתחקו אחר הרגלי השתייה שלהם. הנחקרים סווגו לארבע רמות שתייה: לא שותים, שתייה קלה, שתייה מתונה ושתיינים כרוניים. הנחקרים נבדקו ורואיינו כל שישה חודשים במשך שש שנים, כדי לבדוק אם חל שינוי ביכולות הזיכרון או החשיבה שלהם ולבדוק אם מי מהם לקה במחלת דמנציה. התוצאות, כאמור, הראו כי צריכה מתונה של אלכוהול, מפחיתה ב- 37% בממוצע את הסיכון ללקות במחלת דמנציה בטווח הארוך בהשוואה להימנעות מצריכה.

מחקר זה הוא האחרון בשורה של מחקרים מדעיים שפורסמו לאחרונה וחשפו כי לצריכה מתונה וקבועה של אלכוהול, כדוגמת בירה לבנה, תכונות בריאותיות ומרכיבים תזונתיים אשר תורמים למניעת מחלות שונות.

מחלת דמנציה, או בשמה העברי שיטיון, פוגעת לרוב בבני גיל הזהב. דמנציה גורמת לנזק מתפשט במוח של החולה, דבר שפוגע בתפקודים הקוגניטיביים שלו (כמו למשל, זיכרון, כושר התבטאות, כושר התמצאות, יכולת שיפוט וכו') ומביא לקשת רחבה של שינויים באישיות ו/או בהתנהגות. במקרה ומחלת דמנציה נגרמה עקב חוסר בוויטמינים (כדוגמת חוסר בוויטמין A, ויטמין B1 או B12), גידול במוח או התדרדרות של מחלת הדיכאון – ניתן לטפל בה. ואולם, סיבות אלו מאפיינות רק כ-5% אחוז מבין מקרי דמנציה, כך שב-95% מהמקרים המחלה איננה ניתנת לריפוי, והטיפול בה מתמקד בהאטה מסיבית ככל הניתן של התפתחות התסמינים.

לכתבות נוספות בנושא דמנציה:
11 סימנים מוקדמים של דמנציה
דחיתם את היציאה לפנסיה? דחיתם דמנציה
תולעי ספרים מוגנים יותר מפני דמנציה
מטפורמין נגד סוכרת מגנה מפני דמנציה
פעילות גופנית יכולה למנוע דמנציה

נזקיה של מחלת דמנציה חורגים הרבה מעבר לפגיעה הקוגניטיבית, זאת היות והתפתחותם של תסמיני המחלה מלווה פעמים רבות בהתפתחות תחושת חרדה ו/או דיכאון. תחושות אלו מובילות לעיתים את החולים במחלת דמנציה למחשבות על התאבדות ובמקרים קשים במיוחד אף לניסיונות ממשיים לבצע התאבדות.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

איך שמן רוזמרין מעכב אלצהיימר?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2016 |
צפיות: 747
חוקרים מצאו כי בשמן הרוזמרין יש מרכיבים אשר משפרים את יכולות הזיכרון והם יכולים לעכב את התסמינים הקוגניטיביים של מחלת האלצהיימר
קרא עוד
יחסי מין בגיל השלישי – טוב לנשים אבל מסוכן לגברים
מאת מערכת BeOK
| 13/10/2016 |
צפיות: 719
יחסי המין אינם מאבדים מחשיבותם גם בגיל השלישי, מחקר חדש גילה כי נשים מרוויחות מסקס הטבות בריאותית בעוד גברים עומדים בסיכון למחלות לב וללחץ דם גבוה
קרא עוד
מחזור בגיל 50: מדוע נשים סובלות ממחזור בגיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 29/05/2016 |
צפיות: 10,700
גיל הבלות או מנופאוזה היא התקופה שבה נשים מפסיקות לקבל את המחזור החודשי. מרבית הנשים נכנסות לגיל המעבר בגיל 50, אך ישנן נשים שממשיכות לקבל את הוסת החודשית. מהי מנופאוזה מאוחרת ומהם הגורמים לה?
קרא עוד
מעבר בטוח ומוצלח לבית אבות
מאת מערכת BeOK
| 01/04/2015 |
צפיות: 20,624
באופן טבעי, המעבר לבית האבות מלווה בלא מעט התבלטויות וחששות אישיים, הן בקרב הקשיש והן בקרב בני משפחתו. לחששות אלו נלווה גם הצורך המעשי בניהולו הנכון של הליך המעבר. ריכזנו עבורכם מידע מקצועי אודות אופן התכנון וההיערכות לקראת המעבר לבית אבות.
קרא עוד
האם ניתן לשפר כושר גופני בגיל מבוגר?
| 12/08/2014 |
צפיות: 31,285
אימון גופני ושמירה על אורח חיים בריא כבר הוכחו כמאריכי חיים ומשפרי איכות חיים. אך האם הקפדה עליהם רק בגיל מבוגר תעשה את העבודה או שזה כבר מאוחר מדי?
קרא עוד
תופעה - ניצול קשישים. כך תמנעו זאת
| 29/07/2014 |
צפיות: 31,390
ניצול קשישים, או Elderly Abuse הפכה לצערנו לתופעה רווחת. לצד אנשי מקצוע ישרים, קיימים נוכלים המנצלים את חוסר התושייה של קשישים על מנת לסחוט מהם כספים בגין הצעות או תיקונים שאינם נחוצים. כך תתמודדו עם התופעה
קרא עוד
הזדקנות בריאה - זה אפשרי
| 15/07/2014 |
צפיות: 31,652
הזדקנות היא נושא מאיים שרבים מאיתנו חוששים לחשוב עליו, אך זה בלתי נמנע. הבשורה הטובה היא כי מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו כי ניתן לשפר את איכות החיים בגיל מבוגר ולהנות מהזדקנות בריאה
קרא עוד
מחקר: ויטמין D נגד התפתחות אלצהיימר
מאת מערכת BeOK
| 01/07/2014 |
צפיות: 31,556
את רשימת היתרונות של ויטמין D רובנו מכירים. לרשימה הזאת מצטרף יתרון נוסף: מחקר מצא שויטמין D מקטין את הסיכון למחלת פרקינסון. אז נצלו את הקיץ ותוך נקיטת אמצעי זהירות כמו מקדם הגנה, כובע ומשקפי שמש, צאו לספוג קצת ויטמין D
קרא עוד
חשיבותה של פעילות גופנית בגיל השלישי
מאת גלית פרי
| 17/06/2014 |
צפיות: 32,405
פעילות גופנית סדירה היא ערך עליון בשמירה על אורח חיים בריא, ויכולה להאריך ולשפר את איכות חיינו. פעילות גופנית חשובה בכל גיל, גם בגיל השלישי והתורמת רבות לחיים פעילים ועצמאיים יותר
קרא עוד
תסמיני גיל המעבר
מאת ד"ר קובי כהן
| 15/05/2014 |
צפיות: 35,073
גיל המעבר חל על נשים סביב גיל חמישים ומביא עימו תסמינים ותופעות שלא הכירו קודם לכן בגופן. על תסמיני גיל המעבר, התופעות השונות ומהם הדברים שכדאי לשים אליהם לב - בכתבה הבאה
קרא עוד