קשישים ונוהגים? גשו לאבחון

קשישים נהרגים בכבישים פי 9 מצעירים יותר! פרויקט ייחודי שהוצג בכנס האגודה הגרונטולוגית ינסה להקטין הבעיה ע"י אבחון קשישים, שיקום נהיגתם ותמיכה מקיפה באלו שמקומם כבר אינו על הכביש
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 07/02/2008 |
צפיות: 4,958
פרויקט ייחודי ינסה להקטין באופן משמעותי את מעורבותם של קשישים בתאונות דרכים ולהגביר את ביטחונם כשהם נמצאים על ההגה.

מממצאים שאספה פנינה וייס מהמרכז לאבחון ושיקום כישורי נהיגה במרכז הרפואי רבין מעלים כי בשנים האחרונות גדל מספרם של הנהגים הקשישים, אך לצד זה מתברר כי רבים מהם מעורבים בתאונות דרכים קטלניות.

הנתונים נאספו מהמרכז לאבחון ושיקום כישורי נהיגה, מהמכון לריפוי בעיסוק במרכז הרפואי רבין ומהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל אביב.

בעקבות הממצאים, מציעה וייס כי יותר קשישים יאובחנו במרכזים לאבחון ושיקום כישורי נהיגה על מנת לאפשר אבחון יעיל של קשישים בדבר כשירותם להמשיך ולנהוג.

לשאלות בנושא, היכנסו לפורומים:
פורום רפואת משפחה
פורום הפרעות זיכרון הפרעות קוגניטיביות
פורום גיל המעבר
פורום שבץ מוחי (נוירולוגיה)

הממצאים והפרויקט יוצגו בכינוס הדו שנתי של האגודה הישראלית לגרנטולוגיה - "זקנה מוצלחת בעידן תוחלת חיים עולה" - שיתקיים בקרוב במלון "דיוויד אינטרקונטיננטל" בתל אביב.

הממצאים המעניינים העולים מהנתונים שאספה וייס הם:

שיעור תמותת נהגים בני 85 ומעלה הינו פי 9 ביחס לשיעור התמותה בקרב נהגים בני 25 עד 69.

הגורם המוביל למקרי המוות כתוצאה מתאונות בגיל המבוגר הינו תאונות דרכים בעת נהיגה.

מספר הנהגים המבוגרים עולה בעולם באופן דרמטי כשאוכלוסיות שלמות מזדקנות. 6.2% מהנהגים בישראל בני 65 ומעלה (177,655) ומספרם במגמת עליה מתמדת.

נהגים חולי אלצהיימר נמצאים בסיכון מוגבר לתאונות דרכים פי 2.5 עד 4.7 לעומת אדם בריא בן אותו גיל, וכן לאיבוד הדרך בזמן נהיגה.

המחוקק אינו קובע קריטריונים ברורים לכשירות נהיגה בגיל המבוגר, למעט בתחום הראייה והשמיעה, ובשאר התחומים הדבר נתון לשיקול דעתו של הרופא המטפל.

לרופא אין כלים וידע שיכולים לעזור לו לקבוע באופן מוחלט אם יש עילה ודאית לכך שהלקוח צריך להפסיק לנהוג.

האלטרנטיבה שמציעה וייס היא במסגרת שירותי שיקום נהיגה המופעלים על ידי מרפאים בעיסוק שמיועדים לאבחן ובמידת האפשר לשקם נהיגה של קשישים, ולצד זה לאתר נהגים שמקומם כבר אינו על הכביש. נהגים שיורדו מהכביש יופנו לתכנית של הפסקת נהיגה, שמטרתה ליצור חלופות חדשות לנהיגה.

עוד על גיל הזהב:
איך לעבור לבית דיור מוגן
דיור מוגן: כיצד להקל על המעבר
הגיל השלישי: סוף לתחושת הבדידות
גיל הזהב - יותר תרופות פסיכיאטריות
בתי אבות: הפיקוח התרופתי לקוי

"שיעור התמותה של קשישים כתוצאה מתאונות דרכים לצד העובדה שרבים מהם ממשיכים להיות נהגים פעילים גם בגיל מאוד מבוגר, מצריכה גוף שיסייע באבחון מידת כשירותם של נהגים קשישים", מסכמת וייס.

"ישנה חשיבות ראשונה במעלה לבדוק את יכולת הנהיגה בגיל המבוגר על מנת למזער את הנזק והסיכון העלולים להתרחש בעקבות הנהיגה ולשמר נהיגה בטוחה.

"מצד שני, להפסקת נהיגה ללא תכנון ותוכנית התערבות מתאימה, עלולות להיות תוצאות שליליות, וביניהם הפחתה באיכות חייו של האדם המבוגר, לכן כאן תפקידנו הוא לסייע בתכנון תוכנית שלבית שתביא בהדרגה להפסקת הנהיגה".

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר