מידע רפואי
פורומים
- קרינה סלולרית, סרטן
- אוסטאופורוזיס
- כושר גופני
- סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
- רפואת מטיילים
- השאלת ציוד רפואי, ציוד שיקומי, ציוד אורטופדי
- פילאטיס
- נוירולוגיה, אפילפסיה
- כבדי ראיה, מחלות רשתית, ראיה ירודה
- דלקת פרקים, ראומטולוגיה
- פדיקור
- רפואת כף הרגל - פודיאטריה
- הכנה ללידה, קורס הכנה ללידה
- אימון אישי, קואצ'ינג
- בנות, העצמה נשית
מאמרים וחדשות
יועצים בתחום
טובי פלד
פסיכולוג ילדים ונוער פסיכולוג מומחה בעל קליניקה פרטית. מטפל ומאבחן פעוטות, נוער ומבוגרים. עובד בבתי ספר ובארגונים ציבוריים.ד"ר אליהו סמואל
פסיכותרפיסט ילדים ונוער פסיכותרפיה, פסיכואנליטיקאי. למד רפואה באונ` ת"א, התמחה ברפואת ילדים ובפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. עבד כרופא פסיכיאטר בכיר ברמת חן ובהמשך שימש כמנהל יחידה בגיל הרך. הקים גן לילדים אוטיסטים. מנהל שירות פסיכיאטרי של הילד והמתבגר בב"ח ולפסון. יועץ מערכת החינוך באזור המרכז. עוסק בפרקטיקה פרטית בתחום הפסיכותרפיה בתל אביב בכל הגילאים.
מנהל הפורום

- אכילת ממתקים בסתרשרית27/03/2020
היי
יש לי ילדה בת חמש וחצי (אני אם יחידנית)
היא מאוד אוהבת ממתקים ולא אוהבת אוכל (בבית שלנו יש הרבה ממתקים וחטיפים כי גם אני אוהבת מאוד) לאחרונה שמתי לב שהיא אוכלת ממתקים בסתר והרבה! גם בבית שלנו וגם אצל סבתא וסבא והיא מחביאה את העטיפות בכל מיני מקומות (מתחת לכריות,מתחת לספות וכו') בנוסף היא גם התחילה לשקר כשאני שואלת אותה למשל האם שטפה ידיים עם סבון אומרת כן וזה לא נכון. שאלתי מספר פעמים אם אכלה ממתקים אמרה לי לא וזה שקר! לאחרונה גם לגבי צחצוח שיניים ועוד הרבה פעמים הסברתי לה שאני לא אוהבת שקרים! ושזה לא מכובד ומעליב והרבה פעמים כעסתי עליה מאוד וגם הענשתי אותה שיום יומיים היא לא תקבל שום ממתק וכאילו כלום.
אני לא יודעת איך להתמודד עם זה וממש כועסת על עצמי ועל התגובות שלי והמצב מחמיר בזמן הקורונה כל היום בבית כל היום פירות וממתקים (היא לא אוהבת חטיפים מדובר בעיקר על שוקולדים סוכריות גומי וכו') אני מתכוונת להחביא את כל הממתקים וחושבת שגם זה לא דבר כל כך נכון אני אובדת עצות. אשמח לעזרה
תודה רבה* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר שקרים והסתרות - בת 5.5
נטלי01/04/2020שלום אמא יקרה,
שמי נטלי, אני סטודנטית לתואר שני בייעוץ חינוכי לגיל הרך ואשמח לנסות לסייע לך.
ראשית, אני מבינה את הקושי שלך בעניין השקרים וההסתרות של בתך ואת התסכול שאת חווה מכך שהתופעה ממשיכה ואף מחמירה למרות ניסיונותיך הרבים להפסיקה.
על פי מודל 'מחומש ההורות' שלפיו אנסה לסייע לך בשאלתך, ישנם 5 עקרונות להורות מיטבית ואני אתייחס לכל עקרון תוך מענה לשאלתך. העיקרון הראשון הוא שותפות - אני מבינה שהנך אמא יחידנית, אך במידה וישנם דמויות משמעותיות נוספות בגידול הילדה, כמו – סבא וסבתא, בן זוג או כל דמות משמעותית אחרת, ישנה חשיבות רבה שתתאמו בינכם על דרך התמודדות עם תופעת השקרים וההסתרות. החזית האחידה שתציגו מול הילדה, הגיבוי ההדדי והעקביות בתגובתכם ביחס להתנהגותה זו, ייסעו לכך שהמסר שיועבר לה יהיה ברור יותר, ובהתאם - הסיכוי להביא לשינוי התנהגותי יגדל. עיקרון שני הינו עיקרון המנהיגות - את מציינת כי ביתך אוהבת ממתקים ולא אוהבת אוכל. מוטב לדאוג שיהיה בבית בעיקר אוכל שאת רוצה שהילדה תאכל, ופחות ממתקים. כאשר אין בבית מאכלים לא בריאים, מאכלים שמהווים אלטרנטיבה זמינה לילדה, הוויכוח על כך נעשה פחות רלוונטי. בנוסף, ציינת כי יש בבית הרבה ממתקים וחטיפים כי גם את אוהבת מאד. יש לדעת שילדים צעירים מחקים את הוריהם והדמויות המשמעותיות להם. לכן כהורים אנו צריכים לשמש להם דוגמא אישית באכילה שלנו –אך לא להחביא ממתקים, שכן החבאתם רק תוסיף מתח, תסכול, כעסים ופחדים סביב נושא האוכל. אותו הדבר לגבי אמירת האמת, אנשים נוטים להשתמש ב'שקרים לבנים', שהילדים אינם יודעים להבחין בינם לבין 'שקרים אמיתיים'. ילדים לומדים מהוריהם, ולכן אם כהורים נמעיט כמה שאפשר ב'שקרים קטנים' גם ילדינו יעשו כן. עיקרון נוסף הינו עיקרון האהבה - חשוב להגיד לילדה במהלך היום, וכמה שיותר, מילים אוהבות ונעימות, לפנות זמן ל"ביחד" איתה שאינו קשור במשימות היום יום ולשבח אותה על התנהגויות חיוביות, על מנת שעיקר תשומת הלב שתקבל יהיה סביב התנהגויות חיוביות ולא שליליות. כך יש להעריך את הילדה ולשבחה על כנות ואמירת אמת ולגלות אמפתיה לקושי שלה בהתמודדות עם האמת.
עיקרון העצמאות – יש לדעת כי היכולת לשקר בגילאי 5-6 קשורה להישג התפתחותי, שבו הילד מבין שמחשבתו שונה מזו של האחר, והוא יכול לגרום לאחר להאמין במשהו, כשהדבר עצמו אינו נכון. מוטב לפיכך ללמד את הילדה שכדאי לה יותר לומר את האמת ולקחת עליה אחריות ולא להרגיש, כהורה, נבגדת באופן אישי. בעניין האכילה, יש ללמד את הילדה לקחת אחריות על תזונתה – יש להניח על השולחן מגוון מזונות ולאפשר לילדה לבחור מתוכם, בכמות הדרושה לה, לאפשר לילדה ולעודדה לקחת חלק בתכנון הארוחות ובהכנתן. לבסוף ישנו עיקרון הכללים. יש להציב מסר ברור ועקבי לגבי חשיבות אמירת האמת וחשיבותה של אכילה מאוזנת ונכונה (למשל להנהיג כלל לגבי ארוחות משפחתיות מסודרות, כלל לגבי מספר ממתקים שמותר לאכול ביום...). הכללים אינם עונש, אלא אמירה ברורה שלך לגבי ההתנהגות המצופה ממנה. יש לשים לב שהגבולות גמישים ומתחשבים ושקיימת הקשבה ותקשורת על מנת שהילדה לא תצטרך להתבצר בעמדתה ולהשתמש אף יותר בשקרים ובהסתרות, כמו גם לשים לב לא להגיב בחריפות ובנסערות על מנת לא ללבות את הרצון לשקר ולחמוק מעונש.
מקווה שעזרתי מעט, המון בהצלחה!* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירהמקווה שזה יצליח
שרית02/04/2020תודה נטלי נתת לי כלים רבים וחומר למחשבה מקווה שדברים יסתדרו בקרוב ושנחזור לשגרה בקרוב מאוד כי זה לכשעצמו יגרום לה קצת להתאפס על עצמה בכל מצב חשוב לי לציין עוד שני דברים קטנים
1. אני לא משקרת ואפילו לא שקרים קטנים לא לה ולא בכלל
2. חשוב לי להגיד שבדרך כלל היא ילדה ממש טובה ומאוד ממושמעת גם בבית ובעיקר בגן והיא כמעט ולא עושה דברים שאסור ובגלל זה אני מופתעת מאוד מכל הקיצוניות הזאת שהיא ממש מרגישה "בנוח" לקחת בלי רשות ולשקר בנוגע להרבה דברים אני גם מרשה לעצמי לכתוב פה שאני קצת מאוכזבת...* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה
אכלנית קטנה
טובי פלד03/04/2020שלום שרית מסכים עם כל מה שכתבה נטלי.
ומוסיף שהכמיה למתוק היא מולדת וכך גם ההתמכרות למתוק.
לגבי השקרים . אל תתייחסי לזה יותר מדי ברגישות זה טבעי ואפילו בריא.
אבל תעודד אותה לומר אמת.* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתרלקביעת תורסגירה
שאלות ותשובות נוספות שעניינו את הגולשים שלנו
ערוץ הבריאות
.jpg)
האם יש לכם ביטחון עצמי?
.jpg)
.jpg)
.jpg)






.jpg)
