רשלנות מילולית: דברים שאסור לומר למטופל

סמכות הרופאים היא ערך עליון, ושמירה על תדמית מקצועית אל מול הפציינטים חשובה לאין שיעור. הכירו את הכללים ההתנהגותיים שיסייעו לכם לדבוק במטרה ולשמר את התדמית
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 13/05/2019 |
צפיות: 883
דירוג: 5.0 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
רופאים נמצאים באינטראקציה יומיומית עם מטופלים. אלו רואים בהם דמות סמכותית, פסגת המקצועיות ומודל לחיקוי בכל הקשור לאמינות. לכן, חשוב לשמר את התדמית הזאת מול הפציינטים השונים. כל אחד מהם אמנם יקבל מידע שונה באשר לטיפול שלו וכל אחד גם יגיב בצורה שונה לדברים מסוימים שנאמרים בחדר. אך ישנם דברים מובחנים או מילים מסוימות אשר יוצרות שיבוש בשדה הסמנטי ויגרמו לאותה תגובה מסתייגת, אצל כל מטופל באשר הוא. כדי שזה לא יקרה הכנו בעבורכם, רופאים יקרים, את המרשם שיקל על תופעת מעידות הלשון שלכם.

זה לא יכאב בכלל

המשפט הזה נזרק בקליניקה הרפואית לא פעם ולא פעמיים. הוא מובן, הוא יעיל והוא מרגיע. אך יש משהו נוסף בהקשר למשפט זה – הוא לא תמיד נכון, לפחות לא לגביי הליכים מסוימים או כשמדובר במטופלים רגישים מדי לכאב.

רבים הם ההליכים הרפואיים שאכן יכולים לגרום סוג מסוים של כאב, ומטופלים צריכים לדעת את זה, כדי שלא יופתעו לרעה.

יש לכם שאלות נוספות? היכנסו עכשיו לפורומים הבאים:
פורום פסיכולוגיה
פורום רשלנות רפואית
פורום תאונת עבודה, רפואה תעסוקתית
פורום פסיכותרפיה
פורום ביטוח לאומי

אם קרה מקרה והבטחתם למטופל שזה לא יכאב אך בכל זאת הוא פלט "איה" קטן, ההתנצלות הכנה שלכם לא תקל על החוויה הלא נעימה שלו. לכן, במקום ללכת עם משפט כל כך נחרץ, תנסו משהו פחות חקוק בסלע. משפט כמו: "זה יכול לגרום לאי נוחות קלה" או אפילו משהו בסגנון "זה יכאב מעט, אך זה יגמר לפני שתרגיש את זה".

כך תוסר מכם האחריות לגבי אופן התגובה של הפציינטים, ועדיין תגרמו להם להישאר שלווים ורגועים לקראת ההליך שעומד לצאת לפועל.

האוסטאוגנזיס אימפרפקטה שלך זקוק לאלקטרוקרדיוגרפיה

העגה המקצועית של הרפואה היא כזו השמורה אך ורק לרופאים. נכון, אתם המומחים כאן בחדר. זה חשוב להבליט את הידע המקצועי אל מול הפציינטים, במטרה לעשות רושם של בר סמכות. אך בנוסף לכך, זה חשוב שתנסו לדבר עם המטופלים שלכם בגובה העיניים. מונחים רפואיים שונים ומשונים יכולים להרתיע במעט.

זכרו שהפציינטים לא עברו את המסע המפרך והמייגע של שבע שנות לימוד רפואה, הם מגיעים מעולם המונחים הכלליים. לכן, תנסו 'לרדד' עד כמה שניתן את המונחים המורכבים והמפחידים עבורם.

המטרה היא לא רק לחלוק עם המטופל את המידע שאספתם על מחלתו או על דרכי הטיפול הכשרים, אלא גם לבנות מערכת יחסים של תקשורת והבנה הדדית בין שניכם. אם אתם לא משדרים על אותו הגל ברמה הוורבלית, מערכת היחסים הזאת תיבנה על תשתית של פיגומים רעועים.

מן העבר השני, אילו יושב מולכם פציינט אשר סקרן לדעת על רזי המונחים הרפואיים של בעייתו הרפואית – אתם מוזמנים לשלוף כל מונח ומושג רפואי מהז'רגון המקצועי, רק חשוב שתעקבו אחרי שפת הגוף של המטופל. זאת כדי לדעת אם הוא עדיין עוקב אחר ההסבר הרפואי המעמיק או שהוא כבר מפנטז על הרגע שבו יסתיים השיעור והוא ייצא לחופשי.

טעות לעולם חוזרת

גאון הקולנוע מל ברוקס אמר בעבר: 'כל עוד העולם מסתובב ומתהפך, אנחנו נהיה מסוחררים ונעשה טעויות'. חלק מטעויות אלה מתרחשות בעולם הפרטי – אולי שרפתם את הטוסט מוקדם בבוקר, חתכתם מישהו בכביש או השארתם את הבוילר דולק כשיצאתם מהדירה. אך חלק מהטעויות מתרחשות בעבודה.

אנחנו אנושיים. מותר לנו לטעות. השאלה היא איך אתם מגיבים לטעות מסוימת ובמקרה הזה, 'אופס', זו תגובה שמורידה מערככם כרופאים באופן שאינו משתמע לשתי פנים. וותרו על תגובה זו. איפוק זה שם המשחק במצבים כאלו.

אנחנו פשוט נורא עסוקים


חדר ההמתנה. הגדרת חדר זה היא חותכת וברורה – פשוט להמתין. אין פה שום כפל משמעויות. ברור לגמרי מהי העשייה שמתקיימת בחדר הזה, המורכב מכיסאות ברזל לא נוחים, שולחנות שקופים שעליהם ערמת מגזינים ישנים ומבטים רופסים של ממתינים.

פציינט שחיכה בסבלנות לתור אשר נקבע לו מראש, מתחיל להיות מתוסכל כשהוא רואה איך המחוג בשעון ממשיך לזוז בעוד התור שלו ממשיך להתעכב.

אולי יעניין אתכם גם:
רשלנות רפואית: טעויות במתן תרופות
רשלנות רפואית במהלך ברית מילה
מהי רשלנות רפואית פסיכולוגית?
כל מה שרציתם לדעת על רשלנות רפואית
רשלנות רפואית בגילוי צליאק

אנחנו, הישראלים, גרועים מאוד בהמתנה לתור. פעולה זו של לחכות למשהו מסוים לא עוברת טוב במערכת העצבים של הישראלי הממוצע.

משום כך, על הרופאים להתייחס למצבים אלו שבהם הפציינט מחכה בתור יותר מדי זמן. הכוונה בכך היא לא לשלוף מהמותן את התירוץ הידוע מראש "אנו פשוט נורא עסוקים כאן במרפאה".

יש להתייחס לפציינט כאדם עסוק, וסביר להניח שהוא ביטל חלק מהמחויבויות שלו בשביל להיות אצלכם בקליניקה. אז, אם וכאשר, נוצר מצב שבו לוח הזמנים הוא צפוף והפציינטים מחכים זמן רב, תנסו לגלות אמפתיה, אל תתייחסו לסיטואציה בביטול ותגישו התנצלות כנה ועמוקה.

אני מבין איך אתה מרגיש

האם אתם באמת מבינים? כי אם לא יצא לכם באופן אישי להילחם במחלה מסוימת, כזו אשר בישרתם למטופל שהוא חולה בה כעת, אז אתם לעולם לא תוכלו להבין את התחושות הנלוות לבשורה זו לעומק.

כמובן שהכוונה כאן היא טובה, אין פה מקום לספק. אתם רוצים להביע הזדהות מתחשבת מול הבשורה הלא נעימה שנאלצתם להנחית על הפציינט שיושב מולכם.

מנגד, אתם גם לא מעוניינים ליצור מצב שבו אתם מעליבים או ממעיטים בערך התחושות שלו. נסו לבטא אמפתיה עם משפט כמו: "אני יכול רק לדמיין איך אתה מרגיש כרגע", משפט שהוא קצת יותר נעים לאוזן של המטופל. כך לא תיצרו רושם של אדם יהיר אשר קורא באופן עיוור את מפת התחושות האישית של הפציינט.

אתה צריך להתאמץ יותר עבורך


הגדרת תפקיד הרופא היא לטפל בבעיה שעמה ניגשו הפציינטים.
לא פחות ולא יותר מזה.

אם משקל גופו של המטופל שלכם עולה מפגישה לפגישה, אל תמליצו לו על מסלול ריצה ואל תגידו לו להירגע עם המתוקים. תהיו בטוחים שהוא מודע לכך. זה לא תפקידכם לפקח על הרגלי האכילה שלו, הוא לא הגיע אליכם בשביל לחטוף על הראש, והוא ודאי לא הגיע כדי לקבל תמריצים.

זכרו כי המטופל הוא ילד גדול. הוא נמצא אצלכם כדי לקבל טיפול רפואי ולא פסיכולוגי. אז וותרו על הביקורת, למרות הכוונה הטובה, משום שהצד השני יכול להיפגע מכך.

בתור רופאים, אתם רוצים את הטוב ביותר בעבור המטופלים שלכם. מקצוע הרפואה הוא שליחות בעבור החברה הישראלית וכאחת כזאת, היא נמדדת גם בכישורים החברתיים של הצוות הרפואי.

מילים הן כמו כדורים – יש באפשרותן לטפל ולהקל. אך אם הן במינון הלא נכון, הן עלולות לפגוע ולהזיק. תחילה עליכם להבין את משמעות הדברים שהפה שלכם מפיק, רק לאחר מכן, תוכלו לשחרר דברים אלו אל אוויר העולם. וכך, תצליחו לתקשר בצורה האופטימאלית ביותר עם הפציינטים שלכם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר