אופניים נגד מחלות לב, סוכרת

רוכבים על אופניים? עוד לא? כדאי לכם לאמץ זוג אופניים! מחקר חדש מוכיח כי רכיבה על אופניים מפחיתה מחלות לב בקרב גברים ונשים בעלי לחץ דם גבוה ואפילו מחסנת את הגוף בפני מחלות נוספות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 19/05/2008 |
צפיות: 5,375
רכיבה על אופניים יכולה להפחית מחלות ומהווה יתרון ממשי בהורדת הסיכון למחלות לב.

מחקר חדש וארוך טווח שנערך במחלקה למניעת מחלות כרוניות במכון הלאומי לבריאות הציבור בפינלנד, בדק את הקשר בין רכיבה על אופניים, פעילות גופנית, לבין בריאות ומניעת מחלות לב.

המחקר קבע כי לרכיבה על אופניים, יתרון בריאותי ממשי בהורדת הסיכון למחלות לב. במחקר השתתפו 26,643 נשים וגברים מרחבי פינלנד, בגילאי 25-64 ללא עבר של מחלות לב, שבץ או סוכרת ובעלי לחץ דם גבוה.

במהלך המחקר בוצע מעקב שנמשך כ-20 שנה במהלכן נפטרו 3,743 מהמשתתפים ממחלות לב שונות. החוקרים עיבדו את הנתונים שנאספו במהלך חייהם של המשתתפים במחקר ולבסוף הצטיירה תמונת מצב אופטימית.

למידע נוסף בנושא פעילות גופנית, מחלות לב היכנסו:
פורום כושר גופני
פורום ספינינג
פורום תזונת ספורט
פורום יתר לחץ דם, לחץ דם גבוה
פורום שומנים בדם, מחלות לב

בבדיקה של אחוזי הסיכון של המשתתפים בהשוואה לרמת הפעילות הגופנית שביצעו במהלך השנים, הסתבר כי המשותף לאלו שנותרו בחיים הייתה הרכיבה על אופניים לעבודה ובשעות הפנאי. הדבר בלט במיוחד בקרב הנשים שהשתתפו במחקר ורכבו על אופניים באופן קבוע.

מסקנת החוקרים היתה, כי רכיבה על אופניים מפחיתה מחלות לב בקרב גברים ונשים בעלי לחץ דם גבוה וכי המלצתם הרפואית היא שרכיבה על אופניים לעבודה וממנה בתדירות יומיומית תפחית באופן משמעותי את הסיכון למחלות, בייחוד בקרב נשים הסובלות מלחץ דם גבוה.

המחקר החדש פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי האמריקאי ליתר לחץ דם ויש לו חשיבות אקטואלית ורלוונטית גם לנו כאן בישראל.

ועדת השרים לענייני חקיקה, תדון בקרוב בהצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, אותו יזמו ח"כ דב חנין וח"כ מיכאל מלכיאור, יושבי ראש השדולה הסביבתית חברתית בכנסת. להצעה הצטרפו בתמיכה כ-70 חברי כנסת נוספים.

הצעת החוק שגובשה על ידי עמותת 'ישראל בשביל אופניים' בסיוע עמותת 'אדם טבע ודין' וארגון 'מגמה ירוקה', כוללת בתוכה חובת תיאום בין הרשויות המקומיות ומשרד התחבורה, יצירת רשת שבילי אופניים בטוחים ונוחים לשימוש, שניתן להגיע באמצעותם מכל נקודה לכל נקודה בכל עיר וישוב.

לכתבות נוספות על מחלות לב, פעילות גופנית:
טיפים לקניית אופניים ובטיחות ברכיבה
התמודדות עם לחץ דם גבוה - המדריך
כושר אירובי משפר יכולת קוגניטיבית
פעילות גופנית למניעת מחלות לב
אימון גופני ינצח לך את המחלה

כמו כן, נדרשת הסדרת האפשרות להעלות אופניים על רכבת ישראל ועל הרכבת הקלה, הסדרת מתקני חניה רבים לאופניים, הקמת מקלחות לרוכבים במקומות עבודה ויצירת תמריצים כלכליים שילוו את יישום החוק.

בנוסף, כוללת הצעת החוק גם תיקון של פקודת התעבורה והטלת חובת חבישת קסדה על אוכלוסיה הנתונה בסיכון גבוה (ילדים עד גיל 16) וחבישת קסדה לשיקול דעתם של מבוגרים המשתמשים באופניים כאמצעי תחבורה.

בדברי ההסבר לחוק הודגש כי רשת הכבישים בישראל צפופה, הגודש בדרכים רב מאוד ורבים מאזרחי המדינה מבלים מדי יום שעות ארוכות בהמתנה בפקקים. לרכיבה על אופניים חשיבות גדולה כאמצעי תחבורה חלופי לרכב הפרטי שיפחית את הגודש בדרכים ויקטין את מספר הפקקים.

המחקר החדש אודות מניעת מחלות לב, מצטרף לשורה של מחקרים מדעיים נוספים שפורסמו בשנים האחרונות, שהוכיחו באופן חד משמעי כי רכיבה על אופניים נחשבת פעילות גופנית מתונה.

אם הרכיבה מתבצעת על בסיס יומיומי למשל כאמצעי תחבורה קבוע, יש ביכולתה להאריך את תוחלת החיים, למנוע השמנה, להוריד את לחץ הדם, להקטין את הסיכון לחלות בסוכרת, באוסטיאופורוזיס ובסוגים שונים של סרטן.

על פי המלצת ארגון הבריאות העולמי, חצי שעה יומית של רכיבה על אופניים עשויה להפחית בכ-50% את הסיכון לחלות במחלות לב ובסוכרת ואף בכ-30% את הסיכון לפתח יתר לחץ דם ואף להקל על תסמיני דיכאון וחרדה.

כך גם על פי המלצת האגודה למלחמה בסרטן, ביצוע פעילות גופנית סדירה כגון רכיבה על אופניים כ-30 דקות על פני כחמישה ימים בשבוע, מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד ב-40%.

המחקר החדש והנוספים שקדמו לו מטילים זרקור בריאותי על הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, שמלבד היותה חשובה לטובת הפקקים ורלוונטית לעתיד ירוק היא נוגעת באופן ישיר לתחום בריאות הציבור.

כיוון שנושא איכות הסביבה עדיין נתפש לעיתים כרחוק מתשומת הלב של כלל הציבור, יהווה השיקול הבריאותי גורם השפעה גדול יותר על ההחלטה לרכב על אופניים ויעניק לחברי הכנסת והממשלה עוד סיבה חשובה מדוע להצביע בעד חוק שהוא ירוק גם לכדור הארץ וגם ירוק ללב.

הכותבת, נאוה עינבר, היא יועצת תקשורת ובריאות, רוכבת על אופני עיר ומשמשת בהתנדבות כיועצת אסטרטגית לעמותת ישראל בשביל אופניים. לתגובות: nava@navainbar.co.il

לאתר עמותת ישראל בשביל אופניים

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

שחייה: הפעילות האולטימטיבית לימי הקיץ הקרבים
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/05/2019 |
צפיות: 1,106
שחייה היא ללא כל ספק הפעילות הספורטיבית המושלמת לימי הקיץ. מתי הכי מומלץ להגיע לבריכה? באיזה בגד ים יש לבחור? הגיע הזמן לקפוץ אל המים ולחתור אל המטרה
קרא עוד
הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 2,786
הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
קרא עוד
אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 19,052
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 29,447
התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
קרא עוד
נפש בריאה בגוף בריא
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 39,683
כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 45,372
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 37,971
פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 37,676
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 37,319
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 37,346
ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
קרא עוד