טבעונות, איך לא חשבתם על זה קודם?

טבעונות מפחיתה את הסיכון לחלות במחלות לב, השמנת יתר ו-12 סוגי סרטן, היא מומלצת על ידי ארגון התזונה האמריקאי, התאחדות התזונאים הקנדית ורבים נוספים. אז איך פריקים לבריאות כמונו עוד לא חשבו על טבעונות?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/03/2011 |
צפיות: 20,833
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
טבעונות היא אורח חיים שבמהלכו נמנעים מכל מזון שמקורו מהחי - בשר, דגים ביצים וחלב. לטבעונות יש יותר מהגדרה אחת, ואנשים משתמשים במילה זו במשמעויות שונות ובהתאם להקשר. יש, למשל, אנשים שכוללים בתזונה טבעונית גם הימנעות ממזון מעובד, כמו קמח לבן או סוכר מזוקק. יש טבעונים שאינם אוכלים מזון שלא גדל בצורה אורגנית. יש גם מעטים שמוותרים על מזון מבושל ואוכלים מזון נא בלבד - מה שלרוב נקרא טבעונאות.

למה לי להיות טבעוני?


המניעים לטבעונות הם מגוונים. הסיבה יכולה להיות מצפונית, דתית, אקולוגית, וכמובן בריאותית. מי שמחליט לעבור לתזונה טבעונית משיקולי בריאות מתבסס על כך שמזון מהצומח מכיל כמויות נמוכות יותר של שומן, ובפרט שומן רווי, ואינו מכיל כלל כולסטרול. לפיכך, הימנעות ממזון מהחי מפחיתה את הסיכון ללקות במחלות לב, להשמנת יתר ושלל בעיות בריאותיות נוספות.

למידע נוסף על טבעונות היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום שומנים בדם, מחלות לב
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

נכון אמנם שבמזון מן החי יש כמות גדולה של חלבונים, מינרלים, וויטמין B12. ועדיין, תזונה טבעונית מאוזנת מספקת לגוף את כל אבות המזון ומאפשרת בריאות תקינה. ארגונים בעלי שם ברחבי העולם נתנו את אישורם לכך כגון ארגון התזונאים האמריקאי, הבריטי, הקנדי והאירי.

הרבה יותר ממה שחשבתם


ארגון התזונה האמריקאי (ADA), הארגון הגדול והמשפיע בעולם בתחום התזונה, פרסם כבר ב- 2009 את עמדתו בנושא תזונות צמחונית. מן המסמך: "עמדתו של ארגון התזונה האמריקאי היא שתזונות צמחוניות מתוכננות כהלכה, ובכלל זה תזונה צמחונית לחלוטין או טבעונית, הן בריאות, ראויות מבחינה תזונתית, ועשויות לספק יתרונות בריאותיים במניעת מחלות מסוימות ובטיפול בהן. תזונות צמחוניות מתוכננות היטב מתאימות לפרטים במשך כל השלבים של מחזור החיים, כולל הריון, הנקה, ינקות, ילדות והתבגרות וכן לספורטאים".

עוד נכתב שם כי “לעתים קרובות נמצאה תזונה צמחונית כקשורה ליתרונות בריאותיים כמו רמות נמוכות יותר של כולסטרול בדם, סיכון מופחת לפתח מחלות לב, לחץ דם נמוך יותר, וסיכון מופחת לסוכרת סוג 2. צמחונים נוטים להיות בעלי BMI (מסת גוף) נמוך יותר, וללקות פחות בסרטן. תזונה צמחונית נוטה לכלול כמויות מופחתות של שומן רווי וכולסטרול, וכמויות גבוהות יותר של סיבים תזונתיים, מגנזיום, זרחן, ויטמין C ו-E, פולאט, קרטנואידים, פלבונים ופיטוכימיקלים אחרים. ההבדלים הללו עשויים להסביר חלק מהיתרונות הבריאותיים של אלו המאמצים תזונה צמחונית מגוונת ומאוזנת".

התאחדויות התזונאים של ארצות הברית וקנדה הוציאו עוד בשנת 2003 מסמך הקובע כי תזונה מתוכננת כראוי על בסיס צמחי בלבד (טבעונות) או צמחונות טובה לבריאות, מלאה מבחינה תזונתית ומתאימה לכל גיל, כולל תינוקות, ילדים, מתבגרים, נשים הרות ומניקות. המסמך ציין את יתרונותיה של תזונה הצמחית במניעת מחלות נפוצות, וציין שיעורי תמותה נמוכים יותר ממחלות לב, תחלואה נמוכה יותר בסרטן הפרוסטטה, סרטן המעי הגס וסוכרת.

בארגון האמריקאי "רופאים לרפואה אחראית" (PCRM) חברים כ-5,000 רופאים ומדענים. הארגון ממליץ באופן חד משמעי על תזונה המבוססת על מרכיבים מן הצומח בלבד (טבעונות). באתר העמותה ניתן למצוא מחקרים ומידע מפורט המתאר כיצד תזונה טבעונית מגנה מפני התפתחות סרטן, מחלות לב וכלי דם, מפני סכרת מסוג 2, ומפני השמנת יתר.

יתרונות התזונה הטבעונית אוששו במחקרים מקיפים שנערכו - הבולט שבהם הוא "מחקר סין" שנערך בהנהגתו של פרופ' קולין קמפבל.

מישהו שמע על מחקר סין?


"מחקר סין" (The China Study) הוא סקר התזונה המקיף ביותר שנעשה אי פעם באוכלוסייה אנושית, בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת קורנל, אוניברסיטת אוקספורד והמרכז הלאומי הסיני לרפואה מונעת. הוא עקב אחרי 6,500 אנשים המתגוררים ב-65 מחוזות כפריים או כפריים למחצה בסין, במטרה לתעד הרגלי תזונה, מאפייני אורח חיים, תחלואה ותמותה. במהלך המחקר הנבדקים השיבו לשאלונים, עברו בדיקות דם ושתן, תפריטם נבדק במשך שלושה ימים ומזונם עבר ניתוח מעבדה.

המחקר נערך בראשות פרופ' קולין קמפבל מהחוג לביוכימיה תזונתית באוניברסיטת קורנל, שפירסם אותו ב-2005 כספר. השם שנבחר לספר, The China Study, עשוי להטעות: זהו בעיקרו ספר על תזונה ובריאות במערב, ובמיוחד בארה"ב. הוא מסכם מאות מחקרים רפואיים מרחבי העולם, ומנסה להעביר תמונה עדכנית של מצב המחקר בכל הנוגע לקשר שבין מזון, מחלות ובריאות נכון לשנת 2004. מסקנת הספר היתה שתפריט צמחי מגוון, ללא כל מוצרים מן החי, הוא אמצעי עיקרי למניעת המחלות הכרוניות האופייניות למערב, והוא גם מסייע בריפוי מחלות אלה.

"מחקר סין" חיפש מדדים ל"מחלות מערביות" או "מחלות שפע" – סרטן, סוכרת ומחלות לב. אחד המדדים הוא רמת הכולסטרול בדם, הנמדדת במיליגרם לדציליטר (mg/dL). בארצות-הברית טווח הכולסטרול נמדד בין 170 ל-290 mg/dL. בסין, החוקרים הופתעו למצוא ערכים החורגים מהטווח האמריקאי כולו: הממוצע הוא 127 mg/dL, ובמחוזות מסוימים הוא עמד על 94 בלבד! במחקר נמצאה התאמה משמעותית בין רמות הכולסטרול בדם לבין 12 סוגי סרטן: ככל שירדה רמת הכולסטרול, כך ירד שיעור התחלואה. זאת בנוסף לאישוש הקשר המוכר יותר בין כולסטרול למחלות לב.

למאמרים נוספים בנושא טבעונות וצמחונות:
חלב אינו המקור הבלעדי או ההכרחי לסידן
צריכת ירקות למניעת רעלת הריון
בשר אדום גורם סרטן, ירקות מונעים אותו
האם צמחונות מצילה חיים?
פירות וירקות מאריכים חיים

פרופ' קמפבל: "הסתבר שהמושגים שלנו לגבי ערכים 'נורמליים' מתאימים רק לנבחנים מערביים שצורכים תפריט מערבי. כך קורה, למשל, שרמות הכולסטרול ה'נורמליות' שלנו מייצגות סיכון משמעותי למחלות לב. למרבה הצער, זה גם 'נורמלי' ללקות במחלות לב באמריקה. במשך השנים, הסטנדרטים נקבעו בהתאם למה שאנו רואים במערב.

בעוד שאני ממליץ שלא לדאוג בעניין כמויות קטנות של מוצרים מן החי במזון, אני לא מציע לתכנן במתכוון כמויות קטנות של בשר לתפריט היומי. המלצתי היא לנסות להימנע מכל המוצרים מן החי"

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר