איזה מאכלים מקלים על תסמיני גיל המעבר?

גיל המעבר מלווה בגלי חום, הפרעות שינה ובשינויים הורמונליים נוספים הגורמים לנשים רבות לחשוש ממנו. מה כדאי לאכול על מנת להתמודד טוב יותר עם תופעות גיל המעבר?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 25/07/2011 |
צפיות: 16,386
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
מרבית הנשים חוות שינויים הורמונאליים בסביבות גיל ה-50 לחייהן. כשש שנים לפני הפסקת המחזור בפועל הולך ויורד בהדרגה ייצור ההורמון אסטרוגן, עד להפסקתו המלאה, ובמקביל חלה גם הפסקה בייצור ההורמון פרוגסטרון.

תקופת גיל המעבר נמשכת בין שנתיים לעשר שנים, ותסמיני גיל המעבר עשויים להמשך על פני מספר חודשים או שנים. אצל חלק מן הנשים תסמינים אלה יכולים לגרום לאי נוחות בדרגות שונות, ואילו נשים אחרות לא יסבלו כלל מהתסמינים.

למידע נוסף בנושא תזונה וגיל המעבר היכנסו לפורומים:
פורום גיל המעבר
פורום גניקולוגיה - רפואת נשים
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

גיל המעבר: אילו מזונות כדאי לצרוך?
מומלץ לצרוך תזונה עשירה במזונות המכילים פיטו אסטרוגנים, שהם למעשה רכיבים דמויי אסטרוגן שקיימים במזונות צמחיים רבים, כמו סויה, פשתן, עדשים, שעועית יבשה, אספרגוס, שום, שזיפים חיטה ותפוחי עץ.

רצוי לצרוך תפריט המכיל שפע של מזונות עתירי סיבים מסיסים, כגון פסיליום ושיבולת שועל, המסוגלים לספוח חומרים מזיקים ממערכת העיכול, לעכב את ספיגתם מחדש ולהפחית את העומס על הכבד. יש להעדיף דיאטה עשירה בפירות וירקות עשירים בנוגדי חמצון ולהמעיט בצריכה של מזונות מן החי.

רצוי להפחית צריכת סוכרים ופחמימות פשוטות ולהעדיף פחמימות מלאות ומורכבות, כגון אורז חום מלא וקינואה. כמו כן מומלץ להעשיר את התזונה בשמנים טובים מסוג אומגה 3 ו-9 המצויים בשמן זית ובדגים. כדאי גם להרבות בשתייה ולהימנע מאכילת מזונות עתירי שומנים רווים, אוכל מתובל וחריף, אלכוהול, קפאין ומשקאות חמים.

גיל המעבר והקפדה על אורח חיים בריא
על מנת להישאר בקו הבריאות, יש להקפיד על מספר כללים במהלך תקופת גיל המעבר. הפסקת עישון והפחתת צריכה של קפאין הן הכרחיות. יש להקפיד על דיאטה נכונה המבוססת על מזון דל שומן וכולסטרול, עשירה בסיבים ממקור ירקות ופירות ומועשרת בויטמינים ומינרלים ובכלל זה סידן.

גיל המעבר וטיפול הורמונלי
הטיפול היעיל ביותר בתסמיני גיל המעבר הוא טיפול הורמונלי חלופי באסטרוגן (HRT). טיפול הורמונלי חליפי הינו מערכת של טיפולים רפואיים שניתנים לנשים בגיל המעבר (מנופאוזה), בזמן הפרימנופאוזה (מספר שנים לפני המנופאוזה), ובמידה מופחתת גם במצב הפוסט-מנופואזה (כשהסימפטומים של המנופאוזה נעלמו).

הטיפול ההורמונלי החלופי ניתן במטרה להקל על הסימפטומים הנובעים מהירידה ברמות האסטרוגן ופרוגסטרון, האופיינית לתקופות אלה. למרות היתרונות הרבים של הטיפול החלופי באסטרוגן, הוא עשוי להביא לתופעות לוואי וסיכונים אפשריים נוספים. החשש הבולט ביותר הוא מעליית הסיכון לסרטן השד, מחלות לב וכלי דם וסוכרת.

גיל המעבר ובריחת סידן
לאחר גיל המעבר עולה משמעותית סיכון לפיתוח של שברים ולהיחלשות העצמות בעקבות איבוד סידן. גברים ובמיוחד נשים מעל גיל 50 הם קהל היעד בעל תצרוכת הסידן המומלצת הגבוהה ביותר, והיא עומדת על כ-1,200 מ"ג סידן ו-1,000 יחב"ל ויטמין D ליום.

לכתבות נוספות בנושא תזונה וגיל המעבר:
דיאטת כסאח: הדרך הבטוחה לפגוע במטבוליזם
מה הקשר בין שינה לבין תזונה נכונה?
התמכרות לאוכל: האם יש דבר כזה?
מה עדיף: 6 ארוחות קטנות או 3 מלאות?
טבעונות, איך לא חשבתם על זה קודם?

סידן הוא המינרל הנפוץ ביותר בגוף והוא חיוני לבניית מערכת שלד חזקה, לצפיפות עצם נאותה ולמניעת אוסטאופורוזיס. מחסור בסידן עלול לגרום לתופעות של כאבים ושברים בעצמות, חולשה בשרירים, כאבי גב, ואף לגירוי לא תקין של מערכת העצבים הגורם להתכווצויות בכפות הידיים ,הרגליים והפנים.

מרבית האוכלוסייה אינה צורכת את כמות הסידן הנדרשת בכדי לשמור על רמה תקינה של סידן בגוף. מומלץ לכל אישה עם הגעתה לגיל המעבר להתייעץ עם רופא הנשים המטפל ורופא המשפחה על מנת להתאים לה טיפול הולם למצבה הבריאותי.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר