כאבי גב תחתון: איך תטפלו בהם בבית

כאבי גב תחתון הם תופעה נפוצה ומעיקה שיכולה לשבש את איכות החיים באופן משמעותי. אולם, אם הם אינם חמורים מאד ולא נלוות אליהם תופעות נוספות אתם יכולים לטפל בהם בבית. כיצד לטפל לבד בכאבי גב תחתון?
מאת מערכת BeOK
| 17/10/2011 |
צפיות: 16,589
אם קמתם בבוקר עם כאבי גב תחתון, אתם לא לבד. מדובר בתופעה נפוצה מאד. האם כאבי גב תחתון מצריכים ביקור אצל הרופא? לא בהכרח. רוב המקרים נפתרים מעצמם תוך תקופה של ארבעה עד שישה שבועות, עם או בלי טיפול רפואי. ברוב המקרים ניתן לטפל בכאבים אלו גם בבית.

למידע נוסף בנושא כאבי גב תחתון היכנסו לפורומים:
פורום אורטופדיה
פורום דלקת פרקים, ראומטולוגיה
פורום ניתוחי גב, כאבי גב, עמוד שדרה
פורום עיסוי, כאבי גב
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי

עם זאת, עליכם לדעת מתי זה לא רעיון טוב לנסות לטפל בכאבי הגב שלכם בעצמכם. אם הכאבים מלווים באחד או יותר מהתסמינים הבאים, עליכם לגשת לרופא:

כאבי הגב הם תוצאה של פציעה
הכאבים הם כה חזקים שהם מקשים עליכם לזוז במהלך היום ולישון בלילה
הכאבים מתמשכים מהגב התחתון אל הרגל ומתחת לברך
אתם חשים תחושת קהות ברגל, כף הרגל, מפשעה או באזור פי הטבעת
הכאבים מלווים בחום, בחילות, הקאות, כאבי בטן, חולשה או הזעה
אתם חווים איבוד שליטה על שלפוחית השתן או פעילות המעיים
יש לכם היסטוריה משפחתית של אוסטאופורוזיס או סרטן
אתם מאבדים משקל ללא הסבר
יש לכם היסטוריה של נטילת סטרואידים, תרופות הניתנות בזריקות, או שימוש בסמים ואלכוהול

עם זאת, במידה והקריטריונים שלעיל אינם מתייחסים אליכם, להלן כמה דרכים בהן תוכלו להקל על כאבי גב תחתון גם בבית.

מנוחה


ראשית, עליכם לתת לגב שלכם לנוח. אין מדובר בשבועות של מנוחה במיטה כפי שהמליצו בעבר. למעשה, אורטופדים מומחים טוענים שזהו הדבר הגרוע ביותר שאתם יכולים לעשות. ההמלצה היא לתת לגב מנוחה במשך 48 השעות הראשונות לאחר פציעה או לאחר שהתחלתם לחוש בכאב משמעותי. לאחר מכן ניתן להעלות את רמת הפעילות באטיות. קימה ותנועה לאחר שהכאבים החדים שוככים עשויים לתרום להקלה על הכאבים והנוקשות בגב.

קירור או חימום


חימום הגב התחתון או קירור שלו באמצעות קרח יכולים לעזור להפחית תופעות של נפיחות ודלקות ולהקל על הכאב. מחקרים הראו שחימום עשוי להיות עדיף על קירור, אך מאידך נמצא ששניהם יכולים להקל על כאבי גב תחתון.

חימום עובד באמצעות הרחבת כלי הדם. הרחבתם מעלה את אספקת החמצן לאזור הגב ועוזרת להפחית עוויתות שרירים. בנוגע לקירור, משערים שהוא מקטין את נפח כלי הדם ולפיכך מוריד את אספקת הדם לאזור, מה שעשוי להפחית תופעות של דלקתיות. כמו כן, על אף שקירור עשוי לכאוב בהתחלה, הוא יכול לעזור בהקלה על כאבים עמוקים.

ניתן לחמם את האזור בכמה דרכים, למשל, שימוש ברפידת חום או בעטיפה חמה חד פעמית (heat wrap). באשר לקירור, ניתן פשוט להשתמש בשקית ירקות קפואים מהפריזר או לקנות קרח מוכן באריזה ולהניח אותם על האזור הכואב.

משככי כאבים ללא מרשם רופא


משככי כאבים ללא מרשם כמו אצטמינופן (טילנול) ותרופות אנטי דלקתיות ללא סטרואידים (NSAIDS) כמו איבופרופן (אדוויל) ונפרוקסן (Aleve), נמצאו כמקלים על כאבי גב תחתון. לא ידוע איזה מבין סוגי התרופות (משככי כאבים או תרופות אנטי דלקתיות) יעיל יותר בהקלה על כאבי גב תחתון. שיקול שיכול לסייע בהחלטה איזו תרופה לקחת הוא תופעות הלוואי שלהן.

תופעות הלוואי של תרופות אנטי דלקתיות כוללות בעיות מעיים ובעיות כליות, בעוד שמשככי כאבים כמו אצטמינופן יכולים להזיק לכבד. עם זאת, ברוב המקרים יהיה עליכם ליטול מינונים גבוהים מהתרופות לאורך זמן ממושך כדי שיגרם נזק. משחות וג'לים לשימוש חיצוני המכילים קפסאיצין, סליצילאט, קמפור, שמן אקליפטוס ומנטול עשויים גם הם להרגיע כאבי גב תחתון.

פעילות גופנית


על אף שטרם התגלו תרגילים ספציפים שהם יעילים במיוחד להקלה על כאבי גב תחתון, פעילות גופנית היא בעלת חשיבות גבוהה לשמירת התנועתיות אצל אנשים הסובלים מכאבי גב. אם עשיתם פיזיותרפיה בעבר ואתם יודעים מה עליכם לעשות, התחילו בתוכנית אימונים מתונה. אם אינכם יודעים אלו תרגילים עליכם לעשות, התייעצו עם הרופא שלכם או בקשו מפיזיותרפיסט שידגים לכם.

יתכן שהפיזיותרפיסט המטפל בכם יבקש מכם לעשות תרגילים אשר מגדילים את הרווחים בין החוליות וכך מפחיתים את הלחץ על העצבים. יתכן שימליצו לכם לעשות תרגילים ששמים דגש על מתיחת שרירי הגב והירך ומחזקים את שרירי הבטן.

לכתבות נוספות בנושא כאבי גב תחתון:
כיצד טיפולי עיסוי עוזרים בהפחתת כאבים?
מה הקשר בין כאבי גב תחתון לחרדה ודכאון?
כאבי גב תחתון: על תהליך האבחון והטיפול
איך יוגה מסייעת לכאב שמקורו בעמוד השדרה
יושבים בעבודה? בצעו פעילות גופנית

תרגילים נוספים שעשויים לעזור הם תרגילי מתיחות שנועדו להקל על הנוקשות ולהעלות את טווח התנועה, תרגילים אירוביים לשיפור הכושר הגופני הכללי וכן תרגילים המערבים כיפוף לאחור, כמו הרמות רגליים, אשר עשויים להפחית את הקרנת כאבי הגב לאזורים אחרים בגוף. אל תתאמנו בדיוק כאשר אתם חווים כאבים חזקים כי זה עשוי להחמיר אותם. חכו שהכאבים ירגעו ואז תתחילו למתוח את השרירים באטיות.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

נפגעת? חלית? יש לך זכויות!
רוצה לדעת מה הזכויות שלך בביטוח לאומי או בחברות הביטוח?
מלא/י פרטייך ונחזור אלייך בהקדם
השירות ניתן ללא התחייבות.
אנו מתחייבים על דיסקרטיות מלאה.

אולי יעניין אותך גם

מה ההבדל בין דלקת מפרקים שגרונית לדלקת מפרקים ניוונית?
מאת מערכת BeOK
| 22/02/2017 |
צפיות: 286
לדלקת מפרקים שגרונית ולדלקת מפרקים ניוונית יש תסמינים דומים, כמו כאבים, נפיחות וטווח תנועה מוגבל אבל למעשה אלו שתי מחלות שונות
קרא עוד
דלקת חוליות מקשחת – תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 01/02/2017 |
צפיות: 235
דלקת חוליות מקשחת (AS) היא מחלה תורשתית הגורמת לכאבים במפרקים ולטשטוש הראייה. הזנחה של המחלה יכולה לגרום לעקמומיות עמוד השדרה ולעיוותים במפרקים
קרא עוד
אצבעות פטיש – סימני זיהוי ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 19/01/2017 |
צפיות: 375
"אצבעות פטיש" הוא מצב שבו מופעל לחץ על אצבעות הרגליים הגורם להן להתכופף. התופעה גורמת לכאבים ולחוסר נוחות והזנחה שלה יכולה להוביל לניתוח
קרא עוד
גאוט - תסמינים מוקדמים של התקף שיגדון?
מאת מערכת BeOK
| 28/12/2016 |
צפיות: 522
שיגדון - גאוט, היא מחלה כרונית הנגרמת מחומצת שתן בדם אשר באה בהתקפים. אף שלמחלה אין תסמינים מובהקים, יש לה רמזים מקדימים כמו אדמומיות מפרקים, כאבים בבוהן ורגישות יתר בברך
קרא עוד
מהי פיברומיאלגיה ומדוע היא פוגעת בעיקר בנשים?
מאת מערכת BeOK
| 05/12/2016 |
צפיות: 5,947
פיברומיאלגיה היא מחלה כרונית הפוגעת בעיקר בנשים. המחלה גורמת לכאבי שרירים, לרגישות יתר ובאופן כללי משפיעה על איכות החיים
קרא עוד
קרע בגיד: מהו קרע בשרוול המסובב וכיצד ניתן לטפל בו בדרכים טבעיות?
מאת מערכת BeOK
| 06/07/2016 |
צפיות: 10,984
קרע בשרוול המסובב מתרחש כאשר נפגעים גידים המחברים בין השרירים לעצם הזרוע, באזור הכתף. כתוצאה מכך תנועת הכתף עשויה להיפגע רבות. תזונה נכונה, שמנים אתריים ומנוחה יכולים לשכך כאבים ולשפר את תפקוד הכתף
קרא עוד
כאבי סיאטיקה בגב וברגליים: דרכים טבעיות לטיפול בכאבים כרוניים
מאת מערכת BeOK
| 30/05/2016 |
צפיות: 13,991
אם אתם סובלים מכאבים כרוניים ברגליים, בגב תחתון או בישבן, ייתכן והמקור לכאבים הוא מערכת העצבים. בכתבה הבאה דרכים טבעיות לשיכוך כאבי סיאטיקה
קרא עוד
קרע במיניסקוס: תסמינים, טיפול וזמן החלמה
מאת מערכת BeOK
| 18/01/2016 |
צפיות: 28,157
המיניסקוס הוא סחוס הממוקם בצידי הברך המשמש ליציבות, בלימת זעזועים וחלוקת עומסי משקל הגוף על הרגל. הקרע במיניסקוס נוצר עקב תהליכי ניוון, שחיקה וחבלות, וגורם לכאבים ברגליים ולהגבלת התנועה
קרא עוד
דיקור לטיפול בכאבי מפרקים
| 29/07/2014 |
צפיות: 42,100
כאבי פרקים עשויים לקרות לכל אחד ובעיקר לספורטאים. הרפואה המשלימה מציעה טיפולים שונים נגד כאבי פרקים, בעיקר דיקור. על כאבי פרקים והטיפול בהם בכתבה הבאה
קרא עוד
פציעות נפוצות בקרב רוכבי אופניים
מאת ד"ר ירון ברקוביץ'
| 15/07/2014 |
צפיות: 42,796
רכיבת אופניים הפכה בשנים האחרונות בישראל לטרנד סוחף. אולם, גם לרכיבת אופניים כמו לכל ענף ספורט אחר יש צד נעים פחות: הפציעות. על הפציעות הנפוצות בקרב רוכבי אופניים ומניעתן בכתבה הבאה
קרא עוד