יוגה: איך להימנע מפציעות מיותרות

פציעות בזמן תרגול יוגה עלולות להתרחש מסיבות שונות, בהן, אי הקשבה לגוף וניסיון להתחרות עם המתרגלים סביבי. כמה טיפים לתרגול יוגה באופן בטוח יותר
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 17/01/2012 |
צפיות: 3,640
דירוג: 4.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 4.0 מתוך 5
לאחרונה דובר רבות על כך כי ישנו גידול במספר הפציעות הנובעות מתרגול יוגה יחד עם גידול רב במספר מתרגלי היוגה. ואכן, מספר הפצועים שהגיעו לחדרי המיון או לחדרי הרופא והתלוננו על מתיחות שרירים או קרע של הרצועה, עלה לכמה אלפים בשנים האחרונות.

לעומת זאת, חלה עלייה במספר הפציעות שטופלו בחדרי מיון גם בענפי ספורט אחרים כמו אימון משקולות, ספינינג ואף גולף. שלושת סוגי אימונים אלה נמצאו כמסוכנים יותר במדדים של מספר הפציעות לשנה לעומת מספר הפציעות באימוני יוגה. אך חשוב לדעת, כי כל סוג של פעילות גופנית שמטרתה לחזק את הכושר הגופני טומנת בחובה אי אלו סיכונים.

למידע נוסף בנושא יוגה ורפואה משלימה היכנסו לפורומים:
פורום יוגה, מדיטציה
פורום סרטן ורפואה משלימה
פורום רפואה משלימה בהריון
פורום רפואה משלימה ילדים
פורום רפואה משלימה, רפואה אלטרנטיבית

פעילות גופנית משפרת את הבריאות על ידי הצבת אתגרים לגוף. אימון כושר גורם לגוף לעבור שינויים על מנת להיות חזק יותר – הוא מחזק את מסת השריר, את העצמות, משפר את הגמישות, הקואורדינציה ואת טווח התנועה.

האם צריך לחשוש מיוגה?
בפירוש לא. ישנם יותר מ-50 יתרונות בריאותיים לתרגול יוגה הידועים לרפואה המודרנית. מחקרים רבים על יוגה מוכיחים יעילות כטיפול משלים לסוכרת, סרטן, טרשת נפוצה, מחלות לב, כאבי גב ועוד. רופאים בכירים משתמשים ביעילות השיטה היוגית לטיפול במספר בעיות שרירים ושלד כמו קרע במסובבי הכתף, סכיאטיקה, פיברומיאלגיה ועוד.

איך לתרגל יוגה נכון?
כל פעילות גופנית מאתגרת את הגוף ולכן חשוב לתרגל באופן מודע וזהיר. כמה טיפים לתרגול יוגה בדרך הבטוחה ביותר:

הקפד על היסודות הבסיסיים. חשוב להבין כי יוגה היא בדיוק כמו בלט או קיקבוקסינג, במובן שחובה להתחיל ביסודות הבסיסיים ומשם להתקדם. יוגה עלולה להיראות יחסית פשוטה למתרגל המתחיל. אבל היא לא. התחל עם סדרה ממוקדת של שיעורי יוגה למתחילים, אשר תציג לך את היסודות באופן שיטתי. לא כל מרכזי לימודי היוגה מציעים קורס הקדמה, לכן חשוב לחפש היטב. ודא שיש לך בסיס איתן של ידע לפני שאתה נכנס לשיעורים מתקדמים יותר.

למד להקשיב לגוף שלך. בשיעור יוגה כלשהו, הגוף שלך, ולא המורה, הוא המדריך האמיתי למה שטוב בשבילך. הקשבה לגוף שלך והתייחסות לדברים שהוא מאותת לך הם המפתח לאימון בטוח. אם משהו לא מרגיש נכון בתנוחה מסוימת, צאו ממנה בצורה איטית. אם תנוחה מסוימת מרגישה כמותחת יותר מדי את השריר, כנראה שאתה מנסה חזק מדי ולכן כדאי לשחרר. אם הגוף שלך מרגיש שהוא צריך פסק זמן, חזור לתנוחת הילד.

עשה את התנוחה המתאימה לך ולא של האיש שלצידך. עובר רובנו, המוח נוטה לרצונו של הגוף. אם האדם שלידך מצליח להגיע עם הפנים אל הברכיים בתנוחה מסוימת, גם אתה תצליח, השאלה היא באיזה מחיר. מהות היוגה היא לקבל בהרמוניה את הגוף שלך ויכולותיו. הדרך היחידה להתאמן היא לעשות זאת בצורה המכבדת ביותר לגוף שלך ולא לנסות להכריח את עצמך לבצע תנוחות שהאנשים לידך מבצעים.

חפש את הסף שלך. חפש את הנקודה המתוקה בכל תנוחה. נקודה זו היא הנקודה בה אתה מאתגר את הגוף שלך אבל עדיין נשאר לחלוטין בתוך אזור הנוחות שלך. הסף הזה הוא המקום בו אתה מרגיש מתיחה, השרירים עובדים אבל אין כאב, מתיחה או תשישות.

כתבות נוספות בנושא יוגה ורפואה משלימה:
מדיטציה מסייעת להיפטר מהסחות דעת
חוקרים קובעים: דיקור סיני בטוח לילדים
טיפולים אלטרנטיביים לחולי פיברומיאלגיה
עשרה מיתוסים נפוצים על מדיטציה
איך יוגה מסייעת לכאב שמקורו בעמוד השדרה


בחר במורה הנכון בעל הגישה הנכונה. כשמדובר בתרגול ולימוד יוגה, אין שיטה אחת שעובדת אצל כולם. מורים ליוגה שונים בגישה ובסגנון האימון שלהם. אם אתה צעיר ובכושר טוב, תהיה מסוגל להתמודד עם מגוון רחב של סגנונות יוגה. אך אם אתה בן 50+, חסר גמישות ואתה רק מתחיל לתרגל יוגה, כדאי אולי לקחת בחשבון שיעורי יוגה פרטיים עם מורה מנוסה.

גם לאנשים בעלי פציעות או מגבלות פיזיות מומלץ לעבוד עם מורה ליוגה באופן פרטני. במידה ובחירה ביוגה מול כיתה, חשוב ליידע את המורה על המגבלה הפיזית מבעוד מועד ואף לא להתבייש לשאול האם הכיתה תתאים למצבך. אם המורה אינו מסוגל להציע לך משובים באשר למצבך, ייתכן וזהו סימן כי הוא לא מתאים לך.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד