10 עובדות על חילוף חומרים

מה אנחנו יודעים על קצב חילוף חומרים? הרבה מיתוסים ועובדות לא נכונות סובבים סביב הנושא, מה שמטעה אנשים לחשוב כי משקל גופם תלוי בעצם רק בו. הנה 10 עובדות שכל אחד מאיתנו צריך לדעת על חילוף חומרים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2012 |
צפיות: 8,175
כאשר אנחנו מנסים לרדת במשקל, או לשמור על המשקל הנוכחי שלנו, אנחנו עסוקים כל הזמן בלחשוב על שומנים, פחמימות והקלוריות שנכנסות לגוף. אנחנו חושבים גם על איך למצוא זמן לעסוק בכושר גופני בלוח הזמנים הצפוף שלנו ואיך לא להתפתות ולנגוס בעוגת השוקולד המדהימה שעומדת על השיש וקורצת לנו. אבל לפעמים מרוב מחשבות על הדיאטה אנחנו שוכחים לחשוב על אחד הגורמים החשובים שקובע את משקל הגוף שלנו – חילוף החומרים.

למידע נוסף בנושא חילוף חומרים ודיאטה, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תמיכה בדיאטה

הנה 10 עובדות חשובות על קצב חילוף החומרים שצריך לתת עליהם את הדעת כשמנסים לרדת או לשמור על המשקל:

1. לא ניתן לשנות את קצב חילוף החומרים, אך ניתן להשפיע עליו


כאשר אנחנו מנסים לאבד קילוגרמים מיותרים ולשמור על המשקל, אנחנו חייבים להבין כיצד הגוף שלנו משתמש במזון שאנחנו אוכלים. חילוף החומרים משמש את הגוף לעבד את המזון והמשקאות שאנחנו צורכים וממיר אותם לסוכר, חלבון ושומן שמשמשים אנרגיה לגוף. חילוף החומרים מתחלק ל-2 חלקים עיקריים:
אנאבוליזם – תהליך יצור ושימור האנרגיה.
קטאבוליזם – תהליך שחרור האנרגיה.
המהירות בה מתרחשים שני התהליכים אנאבוליזם וקטאבוליזם בגופנו מגדירה את המטבוליזם – קצב חילוף החומרים.

שני התהליכים נשלטים על-ידי המערכת האנדוקרינית (בלוטת התריס) מערכת אשר אחראית על הרבה תהליכים בגוף שלנו כמו צמיחת תאים חדשים ורקמות, פוריות וויסות מצב הרוח.

אנחנו לא יכולים לשלוט באופן ישיר בפעילות חילוף החומרים אבל אנחנו יכולים לשלוט במה שאנחנו אוכלים, כמה אנחנו אוכלים ובפעילות הגופנית שאנחנו מבצעים. לשלושת הגורמים הללו יכולים להשפיע על חילוף החומרים שלנו.

2. אפשר לחשב את קצב חילוף החומרים


הגוף של כל אחד מאיתנו עובד באופן שונה ולכן לכל מאיתנו יהיה קצב חילוף חומרים שונה. החוכמה היא להבין כמה מהר או כמה לאט חילוף החומרים שלנו עובד. קצב חילוף החומרים הבסיסי נקרא BMR Basal Metabolic Rate – קצב חילוף החומרים בזמן מנוחה. גם כשאנחנו לא פעילים, הגוף שלנו ממשיך לשרוף קלוריות בזכות תהליך הנשימה וקצב עבודתם של האיברים הפנימיים. ה-BMR מחושב לפי גיל, מין, גובה ומשקל והוא נוטה לרדת עם הגיל, לכן אנשים רבים מתקשים לעיתים לשמור על משקל גופם למרות שהם אוכלים אותו הדבר.

3. חילוף חומרים מהיר הוא מיתוס


כולנו אמרנו או שמענו לפחות כמה פעמים בחיינו את המשפט "אבל הוא אכל כל היום איך הוא כזה רזה?". אז הוא או היא נשארים רזים לא בזכות "קצב חומרים מהיר" כפי שאנחנו טועים לחשוב אלא בזכות אורך החיים שלהם שמשלב לרוב הרבה ארוחות קטנות במהלך היום שערכן הקלורי קטן, הרבה פעילות ותזזיתיות, מסת השריר, שעות שינה וכן גם גנטיקה.

כאשר אנחנו מדלגים על ארוחות או עושים דיאטה קיצונית שמצמצמת את כמות הקלוריות שאנחנו צורכים ביום באופן קיצוני הגוף "מעניש" על כך ומאט את קצב חילוף החומרים וכאן מתקבלת תוצאה הפוכה מזאת שקיווינו לה, במקום ירידה דרסטית במשקל, המשקל שלנו אינו משתנה ובנוסף אנחנו חלשים מאוד ולא חשים בטוב. גם כשאנחנו אוכלים יותר קלוריות ממה שצריך במהלך היום ולא שורפים אותן בעזרת פעילות גופנית, קצב חילוף החומרים שלנו יורד. פעילות גופנית לעומת זאת גורמת לשיפור ה-BMR וכך נשרפות יותר קלוריות גם בזמן הפעילות וגם בזמן מנוחה.


4. פעילות גופנית משפרת את קצב חילוף החומרים


בסופו של דבר, הירידה במשקל מתבצעת כך: ככל שהגוף פעיל יותר, יותר קלוריות נשרפות גם בזמן הפעילות וגם בזמן מנוחה משום שפעילות גופנית משפיעה על קצב חילוף החומרים גם כשהגוף נח. כלומר לפעילות גופנית יש חשיבות גדולה יותר לירידה במשקל מאשר לקצב חילוף החומרים. לכן לא מספיק להסתמך על קצב חילוף החומרים.

5. יותר מסת שריר פירושו קצב חילוף חומרים מהיר יותר


הקשר בין מסת שריר לחילוף החומרים הוא הדוק מאוד. מסת שריר נבנת באמצעות תרגילי כוח כמו הרמת משקולות ותרגילי התנגדות. מחקרים רבים מצאו כי כאשר אימוני כוח מצטרפים לשגרת האימונים השבועית שלנו, קצב חילוף החומרים הבסיסי (בזמן מנוחה) שלנו משתפר.

6. שינה בריאה גורמת לחילוף חומרים בריא


עובדה חשובה שכדאי להכיר: מה שיכול להרוס דיאטה זה לא חטיף קטן שאכלתם בחיפזון בלילה ליד המקרר אלא דווקא זה שלא ישנתם מספיק שעות. כאשר אנחנו לא ישנים מספיק, התפקוד של המערכת האנדוקרינית שלנו נפגעת וזה משפיע ישירות על קצב חילוף החומרים.

7. קצב חילוף החומרים מאט עם הגיל


ככל שאנחנו מזדקנים, קצב חילוף החומרים שלנו מאט. ולכן אנשים רבים מתקשים לרדת או לשמור על משקל גופם כפי שהצליחו בעבר. כדי לשמור על משקל גופנו לאחר גיל 40 עלינו לנקוט צעדים כמו לצרוך פחות קלוריות ולעשות יותר פעילות גופנית.

לכתבות נוספות בנושא דיאטה ותזונה:
שום שחור וסגולותיו הרפואיות
ארוחת בוקר: ביצים משביעות יותר מדגנים
האם תזונה נכונה יכולה להאט את ההזדקנות?
תזונה נכונה: כיצד לשמור עליה ביום שרבי?
תזונה לא בריאה: המאכלים שעושים לך כרס

8. בעיה בבלוטת התריס משפיעה על קצב חילוף החומרים


בלוטת התריס היא בלוטה בצורת פרפר שממוקמת בצוואר שלנו. בעיה בבלוטת התריס יכולה להתבטא בשני אופנים: תת פעילות של בלוטת התריס – גורמת בין היתר להאטה בקצב חילוף החומרים. ויתר פעילות של הבלוטה שגורמת לירידה במשקל ולפעילות מוגברת של קצב חילוף החומרים. אם אתם מזהים עליה פתאומית במשקל מבלי ששיניתם משהו באורח החיים, או להפך ירידה דרסטית במשקל מלווה בשינויים במצב הרוח, כדאי לגשת לבדיקה רפואית.

9. קפאין מזרז את קצב חילוף החומרים


קפאין ידוע כחומר מעורר, מלבד זאת קפאין משפיע על מערכת העצבים המרכזית ומגביר את קצב חילוף החומרים בכך שהוא משפיע על מערכת העיכול. גם לתה ירוק יש תכונות דומות והשפעות דומות על הגוף.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר