פעילות גופנית מונעת דיכאון בקרב חולים

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה מראה שוב, כפי שהראו מחקרים רבים לפניו כי פעילות גופנית סדירה מסיעת רבות לשיפור מצב הרוח ולירידה בדיכאון בקרב חולים במחלות כרוניות ובכלל. כיצד פעילות גופנית עושה זאת והאם היא מתאימה לכל החולים?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 05/09/2012 |
צפיות: 5,224
חולים במחלות כרוניות מתמודדים לעיתים מלבד עם תסמיני המחלה ממנה הם סובלים גם עם השפעות המחלה על מצבם הנפשי וסובלים לעיתים מדיכאון. פעילות גופנית – כפי שעולה ממחקרים רבים שנעשים בנושא – מסייעת להלחם בדיכאון, עייפות וחרדה בקרב חולים במחלות כרוניות כמו סרטן, מחלות לב, פיברומיאלגיה, כאבים כרוניים והשמנת יתר. לא כל החולים במחלות אלו ואחרות יכולים מבחינה פיזית לעסוק בפעילות גופנית, אבל עבור מי שכן יכול לעסוק בה היא מומלצת מאוד.

למידע נוסף בנושא כושר גופני היכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני לנשים
פורום כושר קרבי
פורום תזונת ספורט

כיצד זה עובד?


בעת פעילות גופנית משתחררים במוח חומרים כימיים הנקראים "אנדורפינים" אלו חומרים שמצויים במוח כל הזמן אבל זקוקים לפעילות גופנית מאומצת כלשהי כדי להשתחרר. סוגי הפעילות הגופנית להם זקוק המוח כדי לשחרר אנדורפינים הם מגוונים. פעילות גופנית מאומצת יכולה להיות ספורט, יחסי מין, שמחה, צחוק, עיסוי הגוף וגם שינה. מלבד פעילות גופנית גם שוקולד יכול לשחרר אנדורפינים ולכן אנשים אוהבים אותו כל-כך. כשהאנדורפינים משתחררים במוח הם שולטים על המצב הנפשי ומסעים להילחם בחרדה, דיכאון, פחד וכאב וגורמים במקומם הנאה.

איגודים פסיכיאטרים בכל העולם ממליצים לחולים ולאנשים שסובלים מדיכאון וחרדה לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע. זאת אומנם לא תרופת פלא ולא תמיד פעילות גופנית יכולה לבוא במקום טיפול תרופתי אבל בהרבה מקרים דווקא כן. וגם אם לא, זאת תרופה משלימה יעילה ביותר עבור חולים רבים.


מחקרים


מחקר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Internal Medicine בדק את השפעות פעילות גופנית על חולים במחלות כרוניות שלא אובחנו כסובלים מדיכאון אבל עדיין סבלו מירידה במצב הרוח ומעצבות בשל מחלתם. החוקרים בדקו 90 מחקרים קודמים שנעשו על יותר מ-10,000 אנשים שחלו במחלות כמו סרטן, מחלות לב, מחלת ריאות חסימתית כרונית, פיברומיאלגיה, כאבים כרונים והשמנת יתר. חלק מהחולים הללו נתבקשו לעסוק בפעילות גופנית שלוש פעמים בשבוע במשך 17 שבועות. החלק השני התבקש שלא לעסוק בפעילות גופנית למען המחקר.

תוצאות המחקרים הראו כי תסמיני הדיכאון בקרב חולים במחלות כרוניות ירדו ב-22% בזכות הפעילות הגופנית. הם סבלו פחות מעייפות, חרדה, כאבים ומצבים נפשיים אחרים. עוד עולה מהמחקר כי 150 דקות של פעילות גופנית מתונה בשבוע או 75 דקות של פעילות גופנית נמרצת היא משך הפעילות המומלצת כדי להילחם בדיכאון ולשפר את מצב הרוח.

למרות הממצאים הללו, המחקר מתפרסם עם כמה הסתייגויות כמו למשל העובדה שלא כל החולים במחלות כרוניות מורשים או מסוגלים לעסוק בפעילות גופנית. כמו כן חשוב לזכור כי שחרור האנדורפינים במוח בעזרת פעילות גופנית היא לטווח קצר ולאחר כמה שעות הם מתפוגגים. עוד נכתב כי החוקרים לא בדקו איזו פעילות גופנית היא הטובה ביותר מבין כל שלל האפשרויות הקיימות כמו אירובי, ריצה, הליכה, שחייה, אימוני כוח או הרמת משקולות.

יחד עם הסתייגויות אלו, השפעת הפעילות הגופנית על בריאות הנפש היא ללא ספק חיובית, זאת יכולים להעיד אנשים רבים העוסקים בה באופן קבוע כבר שנים, עם או בלי קשר למחלה כלשהי. פעילות גופנית עוזרת כמובן לירידה במשקל ולשמירה על משקל הגוף ואורח חיים בריא מה שמביא בתורו לעליה בביטחון העצמי וירידה בדיכאון. אבל גם עבור אנשים שאינם סובלים מהשמנת יתר אלא ממחלה אחרת או שמצב בריאותם טוב, היא יכולה לסייע כדי לשמור על בריאות הלב והריאות ולהיות מאושרים יותר.

לכתבות נוספות בנושא כושר גופני:
תרגילים למניעת כאבי גב ב-15 דקות ביום
לשרוף קלוריות באמצעות אימון מדרגות
ספורט משפיע על הגיל הביולוגי של ילדים
השמנה קיצונית: הבדלים בין גברים לנשים
צלילה מקצועית והשפעתה על הקוגניציה

מלבד פעילות גופנית מומלץ להקפיד לאכול מזון בריא ולעסוק בתחביבים אהובים כמו להיפגש עם חברים, לקרוא ספרים, לטייל, להאזין למוזיקה וכל מה שעושה טוב על הלב. מומלץ לעסוק בפעילויות אלו מידי יום ובמיוחד כשמרגישים עצבות או ירידה במצב הרוח. במקרים בהם דבר אינו עוזר ותחושת העצבות משתלטת, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי כדי לשקול טיפול תרופתי. כיום אין צורך לגשת לפסיכיאטר כדי לקבל מרשם לתרופות נגד דיכאון, גם רופאי משפחה מורשים לתת מרשמים כאלו. במקרה שרופא המשפחה יחליט שיש צורך, הוא יפנה לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר נועה ברק
    ד"ר נועה ברק
    טיפול בהיפנוזה. פסיכולוגית קלינית ורפואית. מתמחה בבעיות חרדה וטראומה ובטיפול קוגניטיבי התנהגותי. עובדת עם מבוגרים בטיפול פרטני. ריבוי תחומי ההתמחות מאפשר לטפל בבעיות שונות כמו דיכאון, טראומה, חרדה, לח... קרא עוד
  • ד"ר דורון תודר
    ד"ר דורון תודר
    נוירופידבק-טיפול לא תרופתי, פסיכיאטר מומחה. מנהל את המרכז הרפואי נוירוקליניק לטיפולי נוירופידבק. מנהל את המרפאה הציבורית היחידה בישראל לטיפול בנוירופידבק, במרכז לבריאות הנפש בב"ש. יו"ר תחום נוירופידבק... קרא עוד
  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    רפואת משפחה והיפנוזה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בשילוב בין פעילות ספורטיבית לתזונה בריאה. שילוב זה יכול להביא לשיפור ניכר במצב המטופל ולהפחתה מש... קרא עוד
  • ד"ר תמרה אליזוב פישל
    ד"ר תמרה אליזוב פישל
    פסיכיאטרית העוסקת בנוירופסיכיאטריה תחומי טיפול: אפילפסיה, פרקינסון, פגיעות ראש, חרדה, דיכאון, פוסט טראומה, משברים, קשיי הסתגלות ועוד ... קרא עוד
  • ד"ר בן עמית
    ד"ר בן עמית
    פסיכיאטר מומחה. תחומי טיפול: דיכאון, מתח וחרדה, כאבים כרוניים, מאניה- דיפרסיה והפרעה פוסט- טראומתית (PTSD) ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 2,392
הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
קרא עוד
אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 18,779
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 29,282
התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
קרא עוד
נפש בריאה בגוף בריא
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 39,501
כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 44,890
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 37,751
פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 37,535
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 37,211
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 37,207
ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
קרא עוד
בכוחות משותפים - פעילות גופנית בקבוצה
מאת אורנה הראל
| 02/07/2014 |
צפיות: 36,874
לפעילות גופנית בקבוצה לעומת לבד יש יתרונות רבים, החל בחברותא ועד לשיפור הכושר הגופני ונטיעת מוטיבציה. על פעילות גופנית בקבוצה בכלל ובקרב נשים בפרט בכתבה הבאה
קרא עוד