10 דרכים להתמודד עם בורסיטיס

בורסיטיס הוא מצב לא נעים של כאבים ונפיחות במפרק עקב שימוש יתר. בורסיטיס יכול לתקוף ספורטאים מהליגה הראשונה וגם אתכם, הנהנים להשעין את המרפק על מסעד הכסא וכך להעמיס עליו כבדרך קבע את משקל גופכם. לפניכם 10 דרכים להתמודדות עם בורסיטיס
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 10/06/2013 |
צפיות: 23,957
דירוג: 4.1 מתוך 28 הצבעות
התקבלו 28 דירוגים בציון ממוצע 4.1 מתוך 5
כשאנחנו עושים משהו טוב אך בקיצוניות – גם הוא עלול להפוך לרע. וזה נכון לגבי כל דבר כמעט וכך גם לגבי אימון גופני או פעילות חוזרת ונשנית. אימון יתר עלול לגרום לבורסיטיס – דלקת כואבת בבורסה, חלל מלא נוזל שתפקידו להגן על המפרקים ולמסך אותם. בורסיטיס עלול להגרם מחבורות, פציעות, לחץ חוזר ונשנה על המקום או במקרים רבים – משימוש יתר. אם יש לכם בורסיטיס אתם כבר יודעים שהוא קיים, כי זה כואב. כואב מאוד.

החדשות הטובות הן שברגע שתמתנו את מידת הפעילות הגופנית שלכם ואת העצימות שלה, הסימפטומים של הבורסיטיס יחלו להעלם. אם אתם יודעים מהי התנועה המדוייקת שגורמת לכאב, זה הזמן להפסיק לבצע אותה, לפחות באופן זמני. כאבי הבורסיטיס עשויים להעלם לאחר מספר ימים בהם המפרקים הפגועים יהנו ממנוחה. אך אין זה אומר לחדול מפעילות באופן כללי, בעיקר אם הבעיה היא בכתף. חוסר תנועתיות של הכתף יכולה "להקפיא" את המפרק על ידי הידבקויות ברקמת החיבור והווצרות רקמה צלקתית. יש לבצע תנועות קלות ולא מכבידות ולנסות להמנע מתנועות שגרמו לכאב להופיע מלכתחילה.

למידע נוסף בנושא כאבים בפרקים הכנסו לפורומים:
פורום אורטופדיה
פורום בעיות מפרקים, החלפת מפרק, בעיות ברכיים
פורום דלקת פרקים, ראומטולוגיה
פורום כירופרקטיקה
פורום מחלות פרקים בילדים, כאבי פרקים

אז איך מתאוששים מבורסיטיס:

1. ציוד חדש


יש מקרים בהם שינוי הציוד שגרם להופעת הכאבים, יעשה את העבודה. למשל, בורסיטיס בעקב נגרם בדרך כלל על ידי נעליים לא מתאימות. הפתרון פשוט – החליפו אותן באחרות. אם במסגרת הספורט שאתם עושים אתם נפגעים כל הזמן במרפק, דאגו למגני מרפקים, כנ"ל לגבי פגיעות חוזרות ונשנות בברכיים מספורט או מעבודות הבית, למשל.

2. הזהרו מזיהומים


אם החלטתם להיות קשוחים ולהמשיך למרות הכאב הנובע מהבורסיטיס, וודאו שאינכם מתעלמים מבעיה חמורה יותר. תחושת חום סביב האזור הפגוע היא נפוצה, אך אם עולה לכם החום, כנראה שיש לכם זיהום, במקרה כזה יש לגשת לרופא. בנוסף, אם מופיעים תסמינים כמו נפיחות וכאב למשך שבועיים או יותר, יש להוועץ ברופא.

3. עשו שינוי


אם אתם סובלים מבורסיטיס במרפק או בברך, חידלו מהפעילות שגרמה לו להופיע. למשל אם השענות על המרפק או זחילה על ארבע לעיתים תכופות גרמה לכך, הפסיקו לעשות זאת. יש לכולנו הרגלים, חלקם לא מועילים לנו כלל ואף מזיקים, אדפטציה היא מילת המפתח לשינוי הרגלים מזיקים.

4. הפטרו מהדלקת


אספירין או איבופרופן יעזור להורדת הנפיחות שנגרמה עקב הבורסיטיס. יש להמנע מכדורים אלו אם אתם סובלים מבעיות בכליות או בהתאם להמלצת רופא. כמו כן זיכרו כי תרופות נגד דלקות, בין אם במרשם רופא ובין אם לאו, לא נועדו לנטילה לאורך זמן.


5. קררו את האזור


קרח מוריד את הנפיחות על ידי האטת קצב זרימת הדם לאזור. הניחו שקית קרח על המפרק הכואב למשך 20 דקות, או כפול מכך אם הכאב חד במיוחד. על תשכחו להגן על העור באמצעות כיסוי השקית במגבת. טיפול בקרח יעיל במיוחד בימים הראשונים להופעת הכאב.

6. חממו את האזור


אבל הרגע אמרנו לכם לקרר את האזור, לא? נכון, אך לאחר שהנפיחות הראשונית יורדת, חימום האזור יעזור לתחושה הטובה וגם יסייע להפטר מעודפי נוזל בבורסה על ידי הגברת זרימת הדם. רצוי לחמם את המפרק על ידי פעילות עדינה לפני שמתחילים בפעילות שגרמה לבורסיטיס.

7. התחילו לסובב


יש חשיבות גבוהה לשמירה על טווח התנועה בכלל וכשסובלים מבורסיטיס בפרט. רוב התרגילים המתאימים לכך יומלצו לכם על ידי פיזיותרפיסט, אך יש תרגיל אחד שאתם יכולים לעשות לבדכם – לסובלים מבורסיטיס בכתף, מומלץ לסובב את הכתף. התכופפו מהמותניים ותמכו את משקלכם על ידי השענת היד הבריאה כנגד שולחן או מסעד של כסא. הניפו את היד הכואבת אחורה וקדימה ואז סובבו אותה בכיוון השעון ונגד כיוון השעון. תרגיל קטן כזה יכול למנוע הצטלקויות של רקמת החיבור ולשמור על השרירים מהתנוונות.

8. אל תמשכו כתפיים אל מול כאבי כתפיים


אל תתייגו כל כאב כתפיים כבורסיטיס, בעיקר אם מצבכם אינו משתפר אחרי מספר ימי מנוחה. יש כל מיני סיבות אפשריות להופעת כאבי כתפיים, ולעולם אין להתעלם מנפיחות וכאב. יש לגשת למומחה לבדיקה ולעשות צילום רנטגן, בעיקר אם כאבי הכתפיים מפריעים לפעילות היומיומית ולשינה. כנ"ל לגבי מפרקים אחרים.

לכתבות נוספות בנושא כאבי פרקים:
בורסיטיס מרפאים ע"י רפואה סינית
מקלידים? מנקים? זהירות מדלקת בורסיטיס
כאבי ברכיים - מהם הגורמים לכאב?
כאבי פרקים ביד? נסו את התרגילים הבאים
דלקת פרקים ובעיות שינה

9. שכללו את הטיפול


אם קור, חום, מנוחה ותנועתיות עדינה לא הקלו על הכאב והנפיחות זה הזמן להעלות הילוך. לעיתים הרופא יפנה אתכם לזריקת קורטיזול המוזרק ישירות לאזור הנפוח להקלה מיידית. בנוסף, לעיתים קרובות יופנה המטופל לפיזיותרפיה על מנת לחזק את השרירים המקיפים את האזור הכואב. שרירים חזקים יותר סביב המפרק יכולים לשמש כסופגי בלמים ולמנוע הישנות של הבורסיטיס, או לפחות הישנות לעיתים תכופות.

10. ניקוז הנוזל או הסרת שק הבורסה


כשכלום לא עוזר, הפתרון הוא הקזת הנוזל מהבורסה על מנת להקל על הכאב ולאפשר טווח תנועה גדול יותר. במקרים נדירים ינותח החולה במפרק הכואב ושק הבורסה יוסר. לשק הבורסה יש תפקיד חשוב, אך כשהוא מודלק באופן יוצא דופן וגורם להופעת כאב רציני, הסרתו מהגוף היא המוצא הטוב ביותר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר