השפעות גנטיות על השמנת יתר

האפקט שיש למזונות מטוגנים על חלק מהאנשים גדול יותר מאשר על אחרים. מה הסיבה לכך? מחקר חדש מציע כי הסיבה שחלק מהאנשים סובלים מהשמנת יתר עקב אכילת מזון מטוגן ואחרים פחות, היא גנטית
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 07/04/2014 |
צפיות: 14,233
מחקר חדש מצא כי אכילת מזון מטוגן למעלה מארבע פעמים בשבוע השפיעה פי שניים על המשקל של אנשים המצויים בסיכון גנטי גבוה להשמנת יתר, לעומת אנשים שהסיכון הגנטי שלהם להשמנת יתר הוא נמוך. בנוסף, ככל שניחנתם ביותר גנים המעודדים השמנה, כך תשמינו יותר עקב אכילת מזונות מטוגנים. מחקרים מסוג זה תורמים להבנה מדוע בקרב האוכלוסיה המערבית שסיגלה לעצמה הרגלי אכילה לא בריאים, חלק מושפעים יותר ואחרים פחות.

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה הכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום ניתוחי קיצור קיבה-השמנה חולנית
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים

הרגלי התזונה שלנו והעדר הפעילות הגופנית מעודדים את תופעת ההשמנה שהפכה מזמן למגפה של ממש. אך הגורם ההתנהגותי אינו זהה אצל כולם. יש לנו גם גורם ביולוגי שאצל חלק מהאנשים השפעתו קטנה מאוד לעומת אחרים. אצל חלק מהאנשים הגורם הביולוגי מסכן אותם בהתנהגות המעודדת אכילת יתר.

מחקרים אחרים מצאו יחסים דומים בין גורמי הסיכון הגנטיים הללו לבין גורמי סיכון סביבתיים אחרים להשמנה, בינהם פעילות גופנית וסך הקלוריות שאנו צורכים. אנשים שאורח חייהם יותר יושבני או אוכלים יותר, הם בעלי סיכון גבוה יותר לעלות במשקל אם הם נושאים את גורמי הסיכון הגנטיים בנוסף.


בעתיד, מיפוי גנטי יסייע לגלות מי נמצא בסיכון גבוה לפתח השמנת יתר וכך אנשים יוכלו לנקוט במשנה זהירות. אין מדובר בוודאות להשמנת יתר אלא בסיכון גדול יותר לסבול מכך. המחקרים הללו נותנים מענה על השאלה מדוע אנשים שחיים אורח חיים מאוד דומה משקפים זאת אחרת על המשקל.

הממצאים מבוססים על שלושה מחקרים שכללו 37,000 נשים וגברים. החוקרים בדקו 32 גנים שונים המקושרים להשמנת יתר, עקבו אחר צריכת המזונות המטוגנים על ידי הנחקרים באמצעות שאלונים שהנחקרים התבקשו למלא וכמו כן נמדד ה-BMI של כל אחד מהמשתתפים – מדד השומן בגוף המבוסס על נתוני גובה ומשקל.

אנשים שנשאו גורמי סיכון גנטיים להשמנת יתר אשר צרכו מזון מטוגן ארבע פעמים בשבוע או יותר, היו בעלי מדד BMI גבוה ביחידה לעומת אנשים בעלי אותם גורמי סיכון גנטיים אשר צרכו מזון מטוגן פעם בשבוע או פחות. בקרב משתתפים עם סיכון גנטי נמוך להשמנת יתר נראו הבדלים מאוד מינוריים בין אלו שאכלו הרבה מזון מטוגן לעומת אחרים שאכלו מעט.

לכתבות נוספות בנושא תזונה נכונה:
טיפים לחג הפסח - עשה ואל תעשה
הכל על צריכת חלבונים נכונה
15 טיפים להרזיה נכונה
המדריך המלא להפרעות אכילה
לחנך את הילדים לתזונה בריאה

BMI גבוה מ-25 נחשב למשקל עודף. החוקרים מצאו גם כי הסיכון הכללי של נבדק לפתח השמנת יתר עקב צריכת מזון מטוגן, עולה בקשר ישיר ככל שהוא נושא יותר גנים המקדמים השמנת יתר. טרם קיימת עדות ביולוגית לאופן בו הגנים הללו משפיעים על תגובת הגוף למזון מטוגן, אך החוקרים מאמינים כי ההשפעה נובעת מהאופן בו חלק מהגנים הללו קשורים לאיזון האנרגטי בגוף.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר דורון תודר
    ד"ר דורון תודר
    נוירופידבק-טיפול לא תרופתי, פסיכיאטר מומחה. מנהל את המרכז הרפואי נוירוקליניק לטיפולי נוירופידבק. מנהל את המרפאה הציבורית היחידה בישראל לטיפול בנוירופידבק, במרכז לבריאות הנפש בב"ש. יו"ר תחום נוירופידבק... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 115
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד
כיצד לרזות ללא דיאטה?
טליה לביא
| 14/01/2019 |
צפיות: 370
עשית כבר את כל הדיאטות האפשריות כמעט ועדיין המשקל יורד ועולה? כנראה שהגיע הזמן ללכת בדרך שונה לגמרי. הדרך הנכונה והמבטיחה לירידה במשקל אינה משטר דיאטה מוקפד, או היצמדות לתפריט או לחוקים, אלא בשינוי התפיסה לגבי אוכל, והפרדה בין צרכים נפשיים לצרכים פיזיולוגיים של הגוף.
קרא עוד
זרעי המפ: סגולות רפואיות ותופעות לוואי
זרעי המפ מכילים רכיבים תזונתיים רבים, כמו סיבים, חלבון מלא וחומצות אמינו. השילוב של כל אלה הופך את הזרעים למזון מושלם לשמירה על בריאות הגוף
קרא עוד
חורף רזה – כיצד לעבור את העונה הקרה מבלי לעלות במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 20/12/2018 |
צפיות: 342
החורף קר, כיף להישאר בבית, להתכסות בשמיכה, לראות סרט טוב ואולי גם להזמין פיצה או לנשנש משהו. אבל אחרי עונה כזו, מה הפלא שעולים במשקל? בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר למנוע את השמנת החורף
קרא עוד
חיים ארוכים? תזונה נכונה!
 רחל גרנות
| 26/11/2018 |
צפיות: 424
המזון שמכניסים לגוף משפיע באופן ישיר על הבריאות הכללית וכך גם על תוחלת החיים. כדי להאריך חיים יש לדעת מה כדאי לאכול וממה יש להימנע
קרא עוד
התמודדות עם אכילה רגשית
טליה לביא
| 22/11/2018 |
צפיות: 955
אכילה רגשית היא מנגנון שביסודו בריחה מרגשות שליליים, אך זו לרוב מובילה לרגשות אשם ולאכילה נוספת. כדי לעצור את המנגנון יש להבין את המקורות שלו, וללמוד לבחור באוכל ולא לתת לו לנהל את החיים
קרא עוד
רוצים לרדת במשקל? אתם צריכים יותר מכוח רצון
 רחל גרנות
| 06/11/2018 |
צפיות: 778
כוח רצון הוא הכרחי כדי לדבוק בדיאטה ולהוריד במשקל, אך לא די בכך. הדרך הנכונה היא למצוא תזונה שתספק את כל הצרכים
קרא עוד
עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי
 רחל גרנות
| 18/10/2018 |
צפיות: 913
עלייה במשקל בעיצומה של דיאטה עלולה להיות מתסכלת ולהוביל למפח נפש. אך יש להסתכל על המכשול כהזדמנות לחזור לתלם ולהכניס דברים לפרופורציות
קרא עוד
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
 רחל גרנות
| 15/08/2018 |
צפיות: 485
כמו שאין דיאטת קסם שהופכת אותנו לרזים בן רגע אין תפריט אחד שמתאים לכולם. שינוי בתפיסת הדיאטות והתאמתן לכל אדם לפי צרכיו הם המפתח לירידה בריאה ונכונה במשקל
קרא עוד
אמריקה מאוהבת: דיאטת 'דיי-טו'
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 13/08/2018 |
צפיות: 1,076
מחקר שהתפרש על פני חמש שנים העלה ממצאים משמעותיים שתרמו להמצאת דיאטה חדשה, כזו המתאפיינת בשינויים מרחיקי לכת שלא דומים למה שאתם מכירים. ויש גם פאנץ' קטן: אולי תוכלו להתפנק על מתוקים או פחמימות כחלק מן התפריט הדיאטטי החדש. הכירו את הפיתוח הישראלי שנולד במכון ויצמן וכבש את לב האמריקאים
קרא עוד