השפעות גנטיות על השמנת יתר

האפקט שיש למזונות מטוגנים על חלק מהאנשים גדול יותר מאשר על אחרים. מה הסיבה לכך? מחקר חדש מציע כי הסיבה שחלק מהאנשים סובלים מהשמנת יתר עקב אכילת מזון מטוגן ואחרים פחות, היא גנטית
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 07/04/2014 |
צפיות: 14,256
מחקר חדש מצא כי אכילת מזון מטוגן למעלה מארבע פעמים בשבוע השפיעה פי שניים על המשקל של אנשים המצויים בסיכון גנטי גבוה להשמנת יתר, לעומת אנשים שהסיכון הגנטי שלהם להשמנת יתר הוא נמוך. בנוסף, ככל שניחנתם ביותר גנים המעודדים השמנה, כך תשמינו יותר עקב אכילת מזונות מטוגנים. מחקרים מסוג זה תורמים להבנה מדוע בקרב האוכלוסיה המערבית שסיגלה לעצמה הרגלי אכילה לא בריאים, חלק מושפעים יותר ואחרים פחות.

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה הכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום ניתוחי קיצור קיבה-השמנה חולנית
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים

הרגלי התזונה שלנו והעדר הפעילות הגופנית מעודדים את תופעת ההשמנה שהפכה מזמן למגפה של ממש. אך הגורם ההתנהגותי אינו זהה אצל כולם. יש לנו גם גורם ביולוגי שאצל חלק מהאנשים השפעתו קטנה מאוד לעומת אחרים. אצל חלק מהאנשים הגורם הביולוגי מסכן אותם בהתנהגות המעודדת אכילת יתר.

מחקרים אחרים מצאו יחסים דומים בין גורמי הסיכון הגנטיים הללו לבין גורמי סיכון סביבתיים אחרים להשמנה, בינהם פעילות גופנית וסך הקלוריות שאנו צורכים. אנשים שאורח חייהם יותר יושבני או אוכלים יותר, הם בעלי סיכון גבוה יותר לעלות במשקל אם הם נושאים את גורמי הסיכון הגנטיים בנוסף.


בעתיד, מיפוי גנטי יסייע לגלות מי נמצא בסיכון גבוה לפתח השמנת יתר וכך אנשים יוכלו לנקוט במשנה זהירות. אין מדובר בוודאות להשמנת יתר אלא בסיכון גדול יותר לסבול מכך. המחקרים הללו נותנים מענה על השאלה מדוע אנשים שחיים אורח חיים מאוד דומה משקפים זאת אחרת על המשקל.

הממצאים מבוססים על שלושה מחקרים שכללו 37,000 נשים וגברים. החוקרים בדקו 32 גנים שונים המקושרים להשמנת יתר, עקבו אחר צריכת המזונות המטוגנים על ידי הנחקרים באמצעות שאלונים שהנחקרים התבקשו למלא וכמו כן נמדד ה-BMI של כל אחד מהמשתתפים – מדד השומן בגוף המבוסס על נתוני גובה ומשקל.

אנשים שנשאו גורמי סיכון גנטיים להשמנת יתר אשר צרכו מזון מטוגן ארבע פעמים בשבוע או יותר, היו בעלי מדד BMI גבוה ביחידה לעומת אנשים בעלי אותם גורמי סיכון גנטיים אשר צרכו מזון מטוגן פעם בשבוע או פחות. בקרב משתתפים עם סיכון גנטי נמוך להשמנת יתר נראו הבדלים מאוד מינוריים בין אלו שאכלו הרבה מזון מטוגן לעומת אחרים שאכלו מעט.

לכתבות נוספות בנושא תזונה נכונה:
טיפים לחג הפסח - עשה ואל תעשה
הכל על צריכת חלבונים נכונה
15 טיפים להרזיה נכונה
המדריך המלא להפרעות אכילה
לחנך את הילדים לתזונה בריאה

BMI גבוה מ-25 נחשב למשקל עודף. החוקרים מצאו גם כי הסיכון הכללי של נבדק לפתח השמנת יתר עקב צריכת מזון מטוגן, עולה בקשר ישיר ככל שהוא נושא יותר גנים המקדמים השמנת יתר. טרם קיימת עדות ביולוגית לאופן בו הגנים הללו משפיעים על תגובת הגוף למזון מטוגן, אך החוקרים מאמינים כי ההשפעה נובעת מהאופן בו חלק מהגנים הללו קשורים לאיזון האנרגטי בגוף.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר דורון תודר
    ד"ר דורון תודר
    נוירופידבק-טיפול לא תרופתי, פסיכיאטר מומחה. מנהל את המרכז הרפואי נוירוקליניק לטיפולי נוירופידבק. מנהל את המרפאה הציבורית היחידה בישראל לטיפול בנוירופידבק, במרכז לבריאות הנפש בב"ש. יו"ר תחום נוירופידבק... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 34
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 791
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 296
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 463
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 351
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 537
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 625
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 311
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד
כיצד לרזות ללא דיאטה?
טליה לביא
| 14/01/2019 |
צפיות: 544
עשית כבר את כל הדיאטות האפשריות כמעט ועדיין המשקל יורד ועולה? כנראה שהגיע הזמן ללכת בדרך שונה לגמרי. הדרך הנכונה והמבטיחה לירידה במשקל אינה משטר דיאטה מוקפד, או היצמדות לתפריט או לחוקים, אלא בשינוי התפיסה לגבי אוכל, והפרדה בין צרכים נפשיים לצרכים פיזיולוגיים של הגוף.
קרא עוד
זרעי המפ: סגולות רפואיות ותופעות לוואי
זרעי המפ מכילים רכיבים תזונתיים רבים, כמו סיבים, חלבון מלא וחומצות אמינו. השילוב של כל אלה הופך את הזרעים למזון מושלם לשמירה על בריאות הגוף
קרא עוד