מהי צריכה נכונה של מלח ושל סוכר?

כשאנו אוכלים יותר מדי סוכר ומלח, שניים מהתבלינים הכי נפוצים בכל מטבח, אנו מסתכנים במחלות לב ובעליה במשקל. אנו יודעים כי עלינו להפחית בצריכת המלח והסוכר, אך מה לגבי הכמות הנכונה? כל התשובות בכתבה הבאה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 12/05/2014 |
צפיות: 25,072

למה להפחית במלח?


יותר מדי מלח בתזונה יגרום לעליה בלחץ הדם ועשוי להגביר את הסיכון למחלות לב. איגוד הלב האמריקאי מדווח כי אם האמריקאים יפחיתו את צריכת המלח שלהם לקצת פחות ממחצית, זה יביא לחסכון של כ-26 ביליון דולרים מקופת משרד הבריאות האמריקאי ויפחית את הישנות העליה בלחץ הדם ב-26%. צריכה מוגזמת של מלח יכולה גם לגרום לאצירת מים בגוף ולהתנפחות אצל אנשים מסויימים.

למידע נוסף בנושא תזונה הכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ספורט

המלצות לגבי מלח


איגוד החקלאות האמריקאי ממליץ לצרוך לא יותר מ-2,300 מיליגרם מלח ביום. אדם בן 51 הסובל מלחץ דם גבוה, סוכרת או מחלת כליה כרונית, צריך להגביל את עצמו ל-1,500 מיליגרם מלח ביום. יש להכליל את כל הארוחות שאנו אוכלים, כולל ארוחות ביניים וחטיפים, בחישוב של כמויות המלח שאנו מכניסים לגוף. כך, אם אתם מתכוונים לעמוד בהמלצות ולצרוך 2,300 מיליגרם מלח ביום, ואתם נוהגים לאכול שלוש ארוחות עיקריות ושתי ארוחות ביניים ביום, יש לצרוך בכל ארוחה כ-460 מיליגרם מלח.

למה להפחית בסוכר?


סוכר טבעי המצוי בפירות, בחלק מהירקות ובמוצרי חלב, מתלווה לחבילה תזונתית שלמה הקיימת במוצרים אלו, המציעה ויטמינים, מינרלים, חלבונים ונוגדי חימצון. בעוד שלא כדאי לצרוך יותר מדי ממזון מסוג מסויים על חשבון מזון מסוג אחר, צריכת הסוכרים הטבעיים אינה מהווה סיכון בריאותי משמעותי. מזונות שהוספו להם סוכרים, כמו מזונות מעובדים, משקאות מוגזים, ממתקים ומוצרי אפייה, בדרך כלל מגיעים עם פחות ערכים תזונתיים והם עתירי קלוריות.

יותר מדי סוכר יביא לעליה במשקל, עשוי לתרום לעלייה בלחץ הדם ומגביר את הסיכון לתסמונת המטבולית – שעשויה להביא לסוכרת מסוג 2. כמו כן, בחירה במזונות עתירי סוכרים ומעובדים, על פני מזונות טבעיים ובריאים, יכולה להביא לירידה בכלל הערכים התזונתיים בגוף.


המלצות לגבי סוכר


המלצת המכון האמריקאי לרפואה היא לשמור כי הסוכרים המוספים למזונות מעובדים שונים, לא יעלו על 25% מכלל הקלוריות היומיות שאנו צורכים. כך, אדם שסך הקלוריות היומיות שלו מסתכם ב-2,000 קלוריות, עליו לצרוך 12-13 כפיות סוכר מוסף ביום, לא יותר. בכל מקרה, יש להפחית כמה שניתן בצריכת הסוכרים המוספים. האמריקאי הממוצע צורך 22 כפיות של סוכר מוסף ליום. המלצות איגוד הלב האמריקאי הן נוקשות יותר ולפיהן נשים יכולות לצרוך עד 6 כפיות סוכר מוסף ליום, וגברים – עד 9 כפיות ביום.

מה כדאי לקחת בחשבון?


ניתן לחשב בקלות מהי תכולת המלח במזונות על ידי קריאת התווית כמו שצריך. עם זאת, תוויות המזון לא מבחינות בין סוכרים טבעיים למעובדים. באופן כללי, פירות טריים, ירקות עמילניים ומוצרי חלב יכילו מעט סוכר. יוגורטים ממותקים, פירות בסירופ וירקות משומרים ברטבים שונים, יכילו הרבה יותר סוכר מהגרסא הפשוטה והטבעית שלהם, בגלל הוספת הטעמים למזונות אלו.

לכתבות נוספות בנושא תזונה נכונה:
להפטר מהמכה ה-11: חזרה לשגרה ולגזרה
הכל על צריכת חלבונים נכונה
המדריך המלא להפרעות אכילה
10 טעויות דיאטה נפוצות ופתרונות
השמנת יתר וכאבי גב תחתון

שאר המזונות לא מכילים הרבה סוכר באופן טבעי, ואם מופיעים על התווית איזכורים לסוכר, יש להניח שזה סוכר מעובד שהוסף למזון ולא סוכר טבעי. כמו כן יש לחפש על תוויות המזון רכיבים כמו סוכר קנים, סירופ תירס עתיר פרוקטוז, פרוקטוז קריסטלי, דקסטרוז, דבש, אגבה ומולסה – כל אלו הם סוכרים שהוספו למזון.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 519
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 647
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,439
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,103
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 496
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 585
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 482
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 707
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 1,038
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 408
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד