עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים

פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 37,813
דירוג: 5.0 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
שרירים הם הרקמה האחראית על המרה של אנרגיה בגוף לכדי תנועה. אימוני כוח, שרירים, חלבונים ומה שבניהם הם מתחומי הכושר הגופני המדוברים ביותר ועד היום, לאחר שנים של מחקר, עדיין יש אי אילו הסכמות בין מומחים לגבי רבות מהסוגיות הקשורות בפעילות גופנית שמטרתה חיזוק והגדלה של נפח השריר. עם זאת, שימו לב לחמישה מיתוסים נפוצים, אשר נבדקו ויש הסכמה חובקת עולם בין מומחים לגבי אי דיוקים או אמת מאחוריהם. חמישה מיתוסים על שרירים.

למידע נוסף בנושא כושר גופני הכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני לנשים
פורום כושר קרבי
פורום פילאטיס

מיתוס 1: פעולת שריר איטית לא בונה שרירים גדולים


תפיסה זו אינה נכונה. רבים מאיתנו שמתאמנים בחדר הכושר ודאי רואים סביבם את אלו המתיישבים על מכשיר כזה או אחר ומבצעים את החזרות במהירות מקסימלית, בקצב מהיר מאוד ובמשקלים גבוהים מאוד. סט שכזה מסתיים ברוב המקרים תוך כחצי דקה לערך. כאן בדיוק הטעות. מחקרים בתחום מראים חד משמעית, כי במהלך החזרות בסט יש להניף את המשקל בצורה איטית ומבוקרת, אך לא די בכך, יש לבצע את הפעולה ההפוכה (הנחת המשקל) בקצב איטי בהתאם.

שתי סיבות טובות לכך, הראשונה טמונה ביחידות המוטוריות שבשריר. חזרות אטיות ומבוקרות מפעילות יותר יחידות מוטוריות בשריר ובכך משפיעה כל חלקים נרחבים ממנו הנהנים מהאימון. כך מחזקים ומגדילים את נפח השריר. סיבה שנייה בגינה יש לבצע את הנפות המשקל לאט טמונה בסכנת הפציעה שבפעולה מהירה. ככל שמבצעים חזרות בצורה מהירה יותר, מאבדים למעשה שליטה על התנועה ובכך מסכנים בפציעה.

מיתוס 2: צריכה מוגברת של חלבון בונה את השריר


זה נכון ששילוב של תרגילי כוח וצריכה מוגברת של חלבון הוא מתכון מנצח לבניית מסת שריר חזקה וגדולה. חלבונים הם אבני הבניין של השריר אבל חשוב מאוד לדעת כמה חלבון יש לצרוך ליום ולא לעבור את הכמות הזו, מאחר ועודף חלבון מתפרק והופך לחומצות אמינו וחנקן אשר מופרשים החוצה מהגוף, או הופכים לפחמימות המאוכסנות בגוף. כמה חלבון יש לצרוך?

כמות החלבון הנדרשת ליום בקרב אנשים שלא מתאמנים עומדת על כ-0.8 גרם חלבון על כל קילוגרם של משקל הגוף. אנשים המבצעים פעילות אנאירובית במטרה לחזק ולהגדיל את מסת השריר יכולים לצרוך כמות של בין 1.6 ל-2 גרם חלבון על כל קילוגרם של משקלם, אך זאת בתנאי שהם בריאים ונהנים מתזונה יומית העשירה בשאר הוויטמינים, המינרלים והמרכיבים התזונתיים החשובים לתפקוד תקין של הגוף.


מיתוס 3: מתיחות מונעות פציעות


חוקרים מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב סקרו יותר מ-350 מחקרים ומאמרים הבוחנים את הקשר בין מתיחות לפציעות במהלך אימונים והגיע למסקנה כי למתיחה במהלך החימום יש השפעה מועטה על מניעת פציעות. מתיחות מסייעות לגמישות ומרחיבות את טווח התנועה, אך הבעיה היא שרוב הפציעות מתרחשות בטווח התקין של התנועה. חימום ומתיחות הם מרכיב חשוב וקריטי באימון כוח. הם עשויים למנוע פציעה על ידי הזרמת דם אל השריר והכנה לפעילות הקרובה. הגמשת השרירים גם היא מסייעת למניעת פציעות. לסיכום, המשיכו להקפיד על חימום ומתיחות, הם נדבך חשוב וחלק בלתי נפרד מכל אימון. עם זאת זיכרו, רוב הפציעות הקשורות באימוני כוח קורות בטווח התקין של התנועה, לכן הקפידו בנוסף לשמור על עצימות אימון התואמת את הרמה שלכם וביצוע נכון של התנועות השונות.

מיתוס 4: רק משקולות חופשיות מגדילות את השרירים


הנחה זו מקובלת מאוד, אך לא מדוייקת. אפשר לפתח יופי של שרירים, גדולים וחטובים, רק בעזרת מכשירי הכושר ובלי להתאמן עם משקולות חופשיות. היתרון הגדול של המשקולות החופשיות הוא ביכולת שלהן להרחיב את טווחי התנועה ולהפעיל יותר ויותר יחידות מוטוריות בכל שריר. החסרון בתנועה חופשית ולא מבוקרת זו הוא בסכנת פציעה גדולה בהרבה מאשר ממכשירי הכושר השונים, בהם טווח התנועה מוגבל ומבוקר. מכשירי הכושר מפחיתים את הסיכון לפציעה, אך מפעילים פחות יחידות מוטוריות.

לכתבות נוספות בנושא כושר גופני:
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
מתיחות בוקר לימים מתוחים
אימונים ותזונה נכונה במקום ניתוח אסתטי
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
אחוז שומן נמוך יבטיח גוף חטוב? לא בהכרח

מיתוס 5: הפסקת האימונים גורמת לשריר להפוך לשומן


אין אמת במיתוס זה. שריר ושומן הם סוגים שונים לחלוטין של רקמות, לכן אין הגיון בטענה שרקמה אחת תהפוך לאחרת מבחינה פזיולוגית. הפסקת האימונים גורמת לירידה במסת השרירים. הם מאבדים מהנפח שלהם ולמעשה מתכווצים. במצב בו לא מקפידים על צריכה נכונה של קלוריות ושומנים, תאי שומן מתחילים להתמלא ולתפוס את המקום בו היו שרירים קודם לכן.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

שחייה: הפעילות האולטימטיבית לימי הקיץ הקרבים
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/05/2019 |
צפיות: 682
שחייה היא ללא כל ספק הפעילות הספורטיבית המושלמת לימי הקיץ. מתי הכי מומלץ להגיע לבריכה? באיזה בגד ים יש לבחור? הגיע הזמן לקפוץ אל המים ולחתור אל המטרה
קרא עוד
הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 2,503
הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
קרא עוד
אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 18,897
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 29,322
התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
קרא עוד
נפש בריאה בגוף בריא
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 39,542
כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 45,062
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 37,568
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 37,245
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 37,247
ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
קרא עוד
בכוחות משותפים - פעילות גופנית בקבוצה
מאת אורנה הראל
| 02/07/2014 |
צפיות: 36,883
לפעילות גופנית בקבוצה לעומת לבד יש יתרונות רבים, החל בחברותא ועד לשיפור הכושר הגופני ונטיעת מוטיבציה. על פעילות גופנית בקבוצה בכלל ובקרב נשים בפרט בכתבה הבאה
קרא עוד