כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם

התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 29,325
דבקות בפעילות כושר גופני איננה תכונה מולדת. לעולם לא מאוחר להתחיל בפעילות כושר גופני מתונה ולהעלות בהדרגה את הכושר שלכם, גם אם לא התעמלתם כל חייכם, בצורה מסודרת. פעילות כושר גופני היא תהליך שנבנה, והיא מותאמת גיל ויכולות גופניות. כאשר היא נעשית בצורה מותאמת ומבוקרת, היא מביאה תועלת מרובה, מבחינה פיזית ונפשית ומסייעת לשיפור איכות ומשך החיים שלנו. אז איך נדע איזו פעילות כושר גופני הינה היעילה ביותר בשבילנו?

היכולת של כל אחד מאתנו לבצע סוג מסוים של פעילות כושר גופני נגזרת מאופי הפעילות ומושפעת ממגוון גורמים פיזיולוגיים סביבתיים ומסתבר שגם גנטיים. מחקרים אחרונים מתחום הגנטיקה מנסים לסייע לנו לבחור בפעילות הגופנית המיטבית עבורנו ומצביעים על קשר אפשרי בין המערך הגנטי שלנו ליכולת הגופנית.

למידע נוסף בנושא כושר גופני הכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני לנשים
פורום כושר קרבי
פורום פילאטיס

ממצאים מהשנים האחרונות איתרו מספר גנים, העשויים להשפיע על היכולת הגופנית שלנו, אם כי עדיין לא ידועה במדויק מידת ההשפעה שלהם וקשה למפות ולמצב אותם ביחס לסביבה, לחברה ולהיבט הפסיכולוגי. ההנחה היא, שחקר הגנטיקה בעולם הספורט יאפשר לזהות אילו אנשים הם בעלי יכולות גופניות מוגברות בתחומים ספציפיים, וכתוצאה מכך יטו לאמץ אותם וכן, החשש מפגיעה או נזק כתוצאה מהתעסקות באותו ספורט תהיה נמוכה עבורם.

ההשלכה של איתור הגנים האחראים על יכולתנו הגופנית הינה חשובה ביותר בזירה הרפואית, ועם התקדמות המחקר בתחום נוכל לגלות את הגורמים למחלות שונות, כגון ניוון שרירים ולהציע פתרון או אפילו אמצעי מניעה. התרומה הנוספת תועיל לבניית תוכנית אימוני כושר גופני, התפורה לצרכים וליכולות הפיזיולוגיות של כל אחת ואחת או לבחירת ענף פעילות כושר גופני שבו ישתתפו. התאמה מיטבית שכזו תאפשר לנו לדבוק יותר באותה פעילות כושר גופני בהיותה עונה על הצרכים המדויקים שלנו.

ההוכחות המדעיות העכשוויות בתחום זה, מצביעות על קשר בין גנטיקה ליכולת גופנית והפוטנציאל המדעי הוא רב. יחד עם זאת, לדעת כולם, יש צורך בהעמקת המחקר וישנה עוד כברת דרך עד שנגיע לזיהוי מוחלט של הגנים הקשורים ליכולת הגופנית והשפעתם. עד אז אל לנו להזניח פעילות כושר גופני ועלינו להשתדל להתאים אותה ליכולות המוחשיות שלנו, להעדפות הפיזיולוגיות והנפשיות שלנו.

בבואנו לבחור פעילות כושר גופני בה נעסוק, חשוב לדעת כי כושר גופני מורכב מרכיבים שונים, אשר מביאים לשיפור בתפקודי הגוף שלנו ואשר כולם ביחד יכולים לגרום לנו להפוך לנשים ולגברים פעילים וחיוניים יותר. כושר גופני הינו מכלול הקשור בתזונה נכונה ובריאה, הימנעות ממשקל יתר ופעילות תכופה של מספר פעמים בשבוע שמבוצעת באופן סדיר. עלינו לבדוק את אורח חיינו ולראות כיצד והיכן לבצע את השינוי ומתי לנסות לבצע מאמץ מוגבר יותר, ברמה הגופנית, בהדרגה, על מנת להשיג את השיפור בכושר הגופני.

כושר גופני הוא לא מונח ערטילאי קשה להשגה, נהפוך הוא – הוא הרבה יותר בהישג ידנו ממה שנראה לנו. יש באפשרותנו להפוך לאנשים עם כושר גופני ואיכות חיים טובה על ידי שינויים קטנים בחיי היומיום ברמת התזונה והפעילות הגופנית.


לפני כל פעילות כושר גופני שאנו רוצים להירתם אליה לאורך זמן עלינו לעשות חושבים עם עצמנו ולהחליט איזה מטרות אנו רוצים להשיג. הבחירה צריכה להיות בפעילות שכיף לנו לבצע וזה מה שיאפשר לנו להתמיד בה לאורך זמן.

חשוב להתחיל ולהתמיד בפעילות כושר גופני כבר בגיל הצעיר ולהפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אך היות וגופינו בנוי לתנועה ניתן להתחיל ולהתעמל בכל שלב בחיינו, רק חשוב שהפעילות תהיה מותאמת לגיל, למטרות ולמגבלות הפיזיות של המתאמן.

שלושה גורמים עיקריים יעזרו לנו לדבוק בפעילות כושר גופני כאורח חיים בריא:

בחירה בפעילות כושר גופני שתמשוך אותנו ותגרום לנו להנאה מנטאלית ו/או פיזית. הפן המנטאלי מתייחס להנאה מהסיפוק שבהצלחה בביצוע התרגילים ותחושת השיפור וההתקדמות עם הזמן. הפן הפיזיולוגי מכוון לפעילות אירובית אינטנסיבית יותר, הגורמת לשחרור אנדורפינים בגוף. אלה מביאים לתחושת ה- היי .זו תחושה ממכרת דיה בכדי לעזור בהתמדה.

לעיתים פעילות כושר גופני מהווה מסגרת חברתית תומכת. הדבר שכיח מאוד באוכלוסייה המבוגרת יותר, שאינה נמצאת כבר במעגל העבודה, וזו לה מסגרת חלופית תומכת.

הבנה והפנמה של תרומת פעילות כושר גופני לניהול אורח חיים בריא וחיוני. עם הזמן, אנשים מבינים שמרכיבי הכושר הגופני השונים משפרים את תפקודי הגוף שלהם ויכולים לגרום להם להפוך לאנשים פעילים, נמרצים וחזקים יותר.

מחקרים מראים שלא חייבים לשרוף שעתיים בספינינג בחדר כושר וניתן להסתפק גם בפעילות כושר גופני מתונה על בסיס יומיומי במשך 45 דקות לפחות. ככל שנהיה פעילים יותר בחיי היומיום שלנו כך יהיו לנו יותר אנרגיות שנרצה להשקיען בפעילות כושר גופני וכך גם נשרוף יותר אנרגיות.

כל אחד רוצה שגופו ייראה חטוב ומוצק. המטרה הזו חשובה לנשים ולגברים רבים, אבל חשובה עוד יותר הדרך. הדרך להשגת הגוף החטוב מלווה בניהול אורח חיים בריא, התמדה וחשוב מכל הקשבה לגוף ולצרכיו הייחודים.

לכתבות נוספות בנושא כושר גופני:
נפש בריאה בגוף בריא
10 יתרונות של כושר גופני
בכוחות משותפים - פעילות גופנית בקבוצה
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
על סדר היום - פעילות גופנית לקשישים

הגוף מתעצב על ידי כיווץ והידוק של שרירים רפויים וכך ההיקפים מצטמצמים. העבודה בשילוב של ניעות קטנות וממוקדות מאפשרת לכיווץ להגיע לשכבות העמוקות ביותר בשריר ולחזק קבוצות שרירים "בעייתיים" יותר, כמו אזור הבטן, הישבן והירכיים. עבודה ממוקדת וייחודית בכל אותם אזורים בעייתיים משפיעה ישירות על כוח השרירים ומכאן על המראה החיצוני של הגוף, על יציבה ועל הרגשה טובה וחיוניות.

סיכומו של דבר, על מנת להתמיד בפעילות כושר גופני, יש להתאים אותה ליכולות הגופניות שלנו, לבצע אותה באופן מבוקר ומושכל, לבחור בפעילות מהנה, אשר תשתלב בסדר היום ואשר תניב תוצאות בהתאם למטרות שהוגדרו.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    רפואת משפחה והיפנוזה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים תמי... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

שחייה: הפעילות האולטימטיבית לימי הקיץ הקרבים
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/05/2019 |
צפיות: 763
שחייה היא ללא כל ספק הפעילות הספורטיבית המושלמת לימי הקיץ. מתי הכי מומלץ להגיע לבריכה? באיזה בגד ים יש לבחור? הגיע הזמן לקפוץ אל המים ולחתור אל המטרה
קרא עוד
הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 2,515
הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
קרא עוד
אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 18,903
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
נפש בריאה בגוף בריא
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 39,544
כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 45,078
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 37,821
פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 37,570
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 37,248
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 37,254
ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
קרא עוד
בכוחות משותפים - פעילות גופנית בקבוצה
מאת אורנה הראל
| 02/07/2014 |
צפיות: 36,885
לפעילות גופנית בקבוצה לעומת לבד יש יתרונות רבים, החל בחברותא ועד לשיפור הכושר הגופני ונטיעת מוטיבציה. על פעילות גופנית בקבוצה בכלל ובקרב נשים בפרט בכתבה הבאה
קרא עוד