כל האמת על מוצרי חלב

"חלב עושה ליחה", "אל תתנו לו חלב כשהוא משלשל", "אני אלרגי לחלב". החלב, משקה תמים, לבן ובריא, הצליח לעורר גל של מיתוסים וטעויות בקשר אליו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים יצאה השנה בשני ניירות עמדה כדי לפזר מיתוסים אלו. אז מי באמת אלרגי לחלב, ולמה מוצרי סויה אינם תחליף מספק? כל האמת על מוצרי החלב
מאת מערכת BeOK
| 29/06/2007 |
צפיות: 17,788
AAP, האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, הארגון החשוב והנחשב ביותר ברפואת ילדים, יצא בשנה האחרונה בשני ניירות עמדה לגבי חשיבות סידן ומוצרי חלב בתזונת ילדים. מסמכים אלו נועדו לפזר מיתוסים וטעויות נפוצות.

1. ערכו התזונתי של החלב. חלב, גבינה ויוגורט הם בעלי ערכים תזונתיים גבוהים ומספקים כמות משמעותית של סידן, זרחן, אשלגן, מגנזיום, ויטמין A, B D , וחלבון החיוני לגדילה ולהתפתחות.

2.רגישות ללקטוז. הדוח ממליץ אף לילדים הרגישים ללקטוז לצרוך מוצרי חלב כדי לקבל רכיבים תזונתיים לבריאות העצם. רגישות ללקטוז מונעת לעיתים מהורים להציע חלב ומוצריו לילדים ולפעוטות, דבר העשוי להוביל לחוסרים בתזונה.

רגישות אמיתית ללקטוז היא נדירה, וגם אם קיימת, ניתן לצרוך כמות קטנה של מוצרי חלב כמו חלב דל שומן, גבינה מיושנת, או יוגורט, מבלי לפתח סימפטומים של רגישות.

3. סויה. אמנם משקאות סויה הם מקורות טובים לחלבון מהצומח, אך הם לא מספקים את אותה הספיגה או את החבילה התזונתית של סידן, מינראליים, ויטמיני A, D, B12 ריבופלבין וניאצין אשר נמצאים בחלב. לכן, אין לתת פורמולות של סויה לפעוטות אלא אם קיים איסור דתי חמור ונוקשה.

4. חלב בטעמים. חלב זה מעניק את הערך התזונתי של החלב הרגיל, אבל לעיתים מכיל תוספת סוכר. למרות הסוכר, חלב בטעמים יכול להוות אלטרנטיבה טובה, כשתוספת הסוכר בחלב היא מינימאלית.
<@ --- IMG_2 --- @>
איגודים נוספים מכירים בחשיבות החלב. המדריך התזונתי לאמריקאים משנת 2005 קובע כי החלב חשוב לבריאות העצם. המדריך הציג מחקרים לפיהם אנשים אשר צורכים יותר מוצרי חלב זוכים לתזונה טובה יותר. לפי המדריך, תוספים אינם מספקים את היתרונות התזונתיים הנמצאים במוצרי החלב.

בתחילת שנת 2005 פרסם מינהל המזון האמריקני הנחיות חדשות לתזונה נכונה ובריאות. בהנחיות מומלץ לצרוך לפחות שלוש מנות חלב ליום או שווה ערך להם כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה. צריכת כמו זו נמצאה כיעילה להפחתת הסיכון לשמנה, יתר לחץ דם, אוסטיאופורוזיס ושברים, מחלות לב וכלי דם וסוגים מסוימים של סרטן.

איך אנשים בישראל מתייחסים לחלב?

לילי רוזן ונדיה גרינשטיין-כהן, דיאטניות קליניות מוסמכות בעלות מרכז "שיווי משקל" אומרות: 5 מתוך 10 אנשים המגיעים ל"שיווי משקל" מצהירים על אלרגיה לחלב.

כאשר מנסים להבין כיצד אובחנה "אלרגיה" זו נוכחים שב-90% מהמקרים לא נעשו בדיקות להוכחת ה"אלרגיה", רק אחוז קטן סובל באמת מאלרגיה או מאי סבילות לסוכר החלב והיתר מונעים מעצמם מאכלים מזינים וטעימים לשווא.

אוכל בריאותי וטעים? לימדו כיצד עושים את זה, בפורום בישול גורמה בריאותי
יש לכם שאלות בקשר לתזונה? התייעצו עם המומחים בפורום תזונה ודיאטה
רוצים שהילד יאכל טוב? היכנסו לפורום תזונה ודיאטה לילדים

שרית עטיה שמואלי - דיאטנית קלינית מדגישה כי אלרגיה לחלבון חלב ואי סבילות ללקטוז הן שתי תגובות השונות מהותית זו מזו, ומופיעות בעקבות צריכת חלב ומוצריו. לכל אחת מהאבחנות סיבות, שכיחות ומאפיינים שונים. אבחנה ביניהן הכרחית לצורך טיפול תזונתי מתאים והורדת שיעורי הימנעות מיותרת ממוצרי חלב.

מהי אלרגיה לחלב? אלרגיה לחלב היא תגובה של מערכת החיסון לחלבוני החלב הגורמת לשלשולים, כאבי בטן חזקים, קשיי נשימה, פריחות בעור ואפילו הלם פיזיולוגי שעלול להסתיים במוות לאחר אכילת מוצרי חלב.

אלרגיה זו מופיעה אצל כ 2%-5% מהילדים בשנות הינקות והילדות המוקדמות, אצל רובם היא תחלוף עד גיל 5. האבחון נעשה בבדיקת דם או בתבחין עורי.

הטיפול כולל הימנעות מחלב ומוצריו וממזונות המכילים חלבוני חלב פרה (קזאין,whey). הימנעות זו מצריכה הערכת איש מקצוע מתחום התזונה למניעת חסרים תזונתיים.

מהי אי סבילות לחלב? רגישות לחלב או אי סבילות לחלב מתייחסת לחוסר יכולת של הגוף לעכל כמויות משמעותיות של סוכר החלב - הלקטוז. בעיה זו נובעת ממחסור באנזים לקטאז, הנוצר על ידי תאים בדופן המעי הדק.

אנזים זה קיים בכל התינוקות היונקים (לא קיימת אי סבילות ללקטוז בתינוקות קטנים אלא במצב קיצוני של שלשולים חריפים) וכמותו פוחתת באופן טבעי לאחר שנות החיים הראשונות במידות שונות. בשונה מאלרגיה לחלבון חלב, אי סבילות ללקטוז מתרחשת לרוב מגיל ההתבגרות ואילך.

הרגישות ללקטוז מתבטאת בשילשולים, גזים, נפיחות, וכאבי בטן לאחר אכילת חלב ומוצריו.

לדברי שרית עטיה שמואלי, מחקרים מראים כי מרבית האנשים שסובלים מהתופעה מסוגלים לצרוך כמות לקטוז יומית המשתווה לזו שבשתי כוסות חלב, בשני תנאים: צריכת החלב היא יחד עם ארוחה, וכמות הלקטוז המקסימאלית לאכילה בבת אחת, שווה לזו שבכוס חלב.

אנשים אלה מונחים לשתות חלב במנות של עד כוס אחת, לצרוך מוצרי חלב יחד עם מזון אחר, להעדיף קוטג' או גבינות קשות המכילים פחות לקטוז ולאכול יוגורט ביו. לילי רוזן ונדיה גרינשטיין-כהן מציינות כי אפשר ליטול את האנזים החסר בכמוסות בטרם אכילת מוצרי חלב.

ואחרי שהבנו מהי אי סבילות לחלב ומהי אלרגיה לחלב, שרית עטיה שמואלי פונה להפריך מיתוסים נוספים:

חלב מגביר ליחה. אין הוכחה מדעית למיתוס בדבר הקשר בין צריכת חלב ומוצריו לבין מחלות דרכי הנשימה כמו נזלת ואסטמה.

קיימת תפיסה חסרת כל בסיס מדעי לפיה מוצרי חלב מגבירים ייצור ריר ובכך מחמירים את חסימת דרכי הנשימה ואת הסימפטומים של אסטמה. תפיסה זו גוררת אנשים רבים להימנע ממוצרי חלב או למנוע אותם מילדיהם.

במחקרים שונים תופעות במערכת הנשימה נצפו רק בקרב אנשים שנמצאו כאלרגיים לחלבון חלב. תופעות אלו הפסיקו מיידית עם הפסקת הצריכה.

מידע נוסף בנוגע לתזונה שכדאי לדעת:
אספרטיים לא מזיק, המיתוסים כן
פיסטוק חלבי - בשביל הלב
חטאים מתוקים
מיתוסים ואמונות הנוגעות לדיאטה
כמה חומרי הדברה יש בתבלין שלכם?

אפשר ואפילו רצוי: מוצרי חלב בזמן שלשול. בעבר נטען כי בזמן שלשול חריף יש להגביל את כמות מוצרי החלב וכשמדובר בתינוקות להעביר אותם לתמ"ל צמחי (תרכובת מזון לתינוקות).

כבר ב- 96' יצא ה-AAP עם נייר עמדה בנושא טיפול בילדים עם שלשול חריף. ההנחיות הן לחזור מיידית לאכילה רגילה, כולל מוצרי חלב, בילדים שאינם מיובשים. בילדים מיובשים יש לספק נוזלים לטיפול בהתייבשות ורק לאחר מכן לחזור לאכילה.

רק בשלשולים קשים או ממושכים קיימת אפשרות שהנזק במעי כולל פגיעה בלקטאז במידה המחייבת הפסקת צריכת חלב. במרבית המקרים, לירידה זו אין שום התבטאות רפואית.

נמצא כי אכילה רגילה בזמן שלשול מקצרת את זמן השלשול. כמו כן, מחקרים רבים מצאו כי אכילת מוצרי חלב מותססים (כדוגמת יוגורט) בזמן שלשול מקצרת את משכו ומורידה את חומרת הסימפטומים.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

תרופות טבעיות לכאבי מחזור
מאת מערכת BeOK
| 26/04/2017 |
צפיות: 180
כאבי מחזור היא תופעה מוכרת לכל אישה. כדי להקל עליהם ולמנוע אותם אפשר להניח כרית חימום, לשתות חליטת קמומיל ואפילו לחוות אורגזמה
קרא עוד
למה כדאי לשתות מי לימון בבוקר?
מאת מערכת BeOK
| 23/04/2017 |
צפיות: 484
לימון עתיר בוויטמינים והוא מחזק את מערכת החיסון, אך ישנן סיבות נוספות שבגללן כדאי לשתות מי לימון בכל בוקר, הם מפחיתים זיהומים, מנקים רעלים ומונעים את הזדקנות העור
קרא עוד
כבד שומני: מהי התזונה המומלצת?
מאת מערכת BeOK
| 12/04/2017 |
צפיות: 527
שומן עודף וצריכה מופרזת של אלכוהול יכולים לגרום למחלת הכבד השומני. מאכלים, תוספי מזון וצמחי מרפא שונים יכולים למנוע את המחלה ולשקם את הכבד של החולים בה
קרא עוד
מהם התסמינים של מחסור באשלגן?
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2017 |
צפיות: 409
אשלגן הוא יסוד חשוב לבריאות הגוף ומחסור ממנו יכול לגרום לתסמינים שונים, כמו עייפות, קצב לב מואץ ותחושת נימול
קרא עוד
דלקות בדרכי השתן
דלקת בדרכי השתן היא אחת המחלות הנפוצות בקרב נשים. תזונה נכונה ושמירה על הרגלים מסוימים ירפאו את הדלקת וימנעו את החזרה שלה
קרא עוד
סופר פוד: מהם מזונות על ואיך הם מסייעים לבריאות?
מאת מערכת BeOK
| 07/03/2017 |
צפיות: 367
מזונות על הם מאכלים שמכילים רכיבים תזונתיים רבים, כמו ויטמינים, נוגדי חמצון וחומצה פולית. בין מזונות העל אפשר למצוא שמן זית, שוקולד מריר ואגוזי קשיו
קרא עוד
מה כדאי לאכול כדי לשמור על איזון הורמונלי ולהוריד במשקל?
מאת מערכת BeOK
| 31/01/2017 |
צפיות: 761
חוסר איזון הורמונלי יכול לשבש דיאטות ולגרום לשינויים קיצוניים במצב הרוח, מאכלים שונים כמו אגוזים, קינמון, ברוקולי ורימונים מסייעים לשמור על רמה תקינה של הורמונים
קרא עוד
מה מומלץ לאכול כדי לשמור על בריאות הכבד?
מאת מערכת BeOK
| 15/01/2017 |
צפיות: 599
הכבד אחראי על תהליך העיכול, הוא מגן על הגוף מפני רעלים ומפרק שומנים. איך צריכה קבועה של אשכוליות, אבוקדו וכורכום עוזרת לשמור על כבד בריא?
קרא עוד
בלוטת התריס בראי האירידולוגיה
במקרים רבים שבהם בלוטת התריס נמצאת בתת תפקוד הרופאים מתקשים לאבחן זאת. בעזרת אירידולוגיה אפשר לאבחן את המצב בקלות
קרא עוד
ארוניה ברי: מהם היתרונות הבריאותיים של מזון העל החדש?
מאת מערכת BeOK
| 09/01/2017 |
צפיות: 431
ארוניה ברי תפס את מקומו בראש מצעד מזונות העל, זאת משום שהוא מכיל נוגדי חמצון רבים, עשיר בסיבים תזונתיים ומונע הצטננות ושפעת
קרא עוד