למה גמילה מעישון גוררת עליה במשקל?

83% מהנגמלים מעישון עלו לפחות ק"ג אחד, 41% עלו חמישה ק"ג ויותר ו-10% מהנגמלים יעלו כ-13 ק"ג במשקל - כך עולה מנתונים שיוצגו בוועידה ובתערוכה המדעית לתזונה Nutrition 2009
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 09/01/2009 |
צפיות: 10,133
83% מהנגמלים מעישון עלו לפחות ק"ג אחד, 41% עלו חמישה ק"ג ויותר, 7% הוסיפו למשקלם לפחות עשרה ק"ג ו- 10% מהנגמלים יעלו כ-13 ק"ג במשקל - כך עולה מנתונים שתציג בוועידה ובתערוכה המדעית לתזונה Nutrition 2009 , ד"ר רחל דהן, רופאה בכירה במחלקה לרפואת משפחה, במרכז הרפואי "העמק".

רוב הנגמלים עולים כק"ג אחד עד שני ק"ג בשבועיים הראשונים, המלווים לרוב, בעלייה נוספת של שניים-שלושה ק"ג במשקל במשך ארבעה-חמישה חודשים.

יחד עם זאת, נמצא כי 11% מהנגמלים מעישון ירדו במשקל ובקרב 6% לא חל שינוי במשקל. נשים נוטות להעלות מעט יותר במשקל מאשר גברים.

לדברי ד"ר דהן, "למרות שתהליך הגמילה מעישון מלווה לעתים קרובות בעלייה במשקל, הסיכון הבריאותי של העליה במשקל זניח בהשוואה לסיכון הכרוך בהמשך העישון. אצל חלק מהמעשנים, במיוחד נשים, דאגה מהמשקל או חשש מעלייה במשקל מהווים גורמים להתחלת עישון, המשך העישון או חידוש העישון לאחר גמילה. מתבגרים, אפילו צעירים, אשר מודאגים מהמשקל שלהם, מועדים יותר להתחיל לעשן".

המנגנון מאחורי העליה במשקל, מקורו ככל הנראה, גם בירידה בקצב המטבולי, שינויים בהעדפות המזון ועלייה בצריכה הקלורית.

עקב הירידה במטבוליזם, אנשים שמפסיקים לעשן יעלו במשקל גם אם לא ישנו כלל את הרגלי התזונה. נמצא כי מי שמעשן בממוצע חפיסת סיגריות אחת ליום, "שורף" 150 - 300 קלוריות ליום יותר מאדם שאיננו מעשן.

יש לכם שאלות על דיאטה? היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום גמילה מעישון
פורום תזונה קלינית
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום פוד קואצ'ינג
פורום תמיכה בדיאטה

אצל אדם שהפסיק לעשן, נעלם הניקוטין ויורד קצב חילוף החומרים. כאשר הנגמלים חוזרים לעשן, לרוב חלה ירידה במשקל, וחזרה למשקל שלפני הפסקת העישון.

ההנחה גורסת כי הניקוטין שבסיגריה מפחית מאוד את הפרשת האינסולין לדם. כתוצאה מכך, הסוכר מסולק מהדם באופן איטי יותר ולכן יש תחושה ממושכת יותר של שובע.

עם הפסקת העישון עולה רמת האינסולין בדם והסוכר נעלם מהר יותר. הניקוטין מעלה גם את רמת הורמון האדרנלין בדם. הורמון זה אחראי לזירוזה של פעילות העיכול ומעבר המזון במעי. ברגע שמפסיקים לעשן, יורדת הפרשת הורמון האדרנלין, פעילות מערכת העיכול מואטת ויש תופעות של עצירות.

התופעות האופייניות להפסקת עישון, כמו עצבנות וכמיהה עזה ל"משהו מתוק" מתגברות לקראת השעה ה-48 או ה-72 לאחר ההפסקה.

ד"ר דהן מסבירה כי "יש הקבלה בין התמכרות לעישון לבין התמכרות לאוכל. לכל התמכרות יש תבנית אחת קבועה שחוזרת על עצמה - מצב עולה ויורד של הגוף. מיד לאחר צריכת החומר הממכר, מתחיל מצב קיצוני של התעלות פיזית והנאה, שלאחריו מתרחשת נפילה חזקה וחוזר חלילה.

אכילה של מאכלים עתירי שומנים וסוכרים גורמת תחילה להרגשה של התעלות ואופוריה, המובילה בתוך זמן קצר, לאחר מכן, לנפילה ולדיכאון אשר יוצרים חלל ותחושת חוסר הגורמת לצורך לשוב לתחושת ההתעלות והאופוריה הראשונית דרך צריכה חוזרת של החומרים הממכרים וחוזר חלילה".

מסטיקים וטיפול תרופתי מעכבים עלייה במשקל. ד"ר דהן מוסיפה ומסבירה: "הכוונה התנהגותית מושכלת היא אבן יסוד בהצלחת הגמילה מעישון ומהווה את התשתית המרכזית לגמילה מעישון לטווח ארוך, בשילוב של טיפול תרופתי מתאים.

"לשם הגברת ההצלחה בתהליך הגמילה, על המטפל לנסות לזהות את החסמים או המכשולים להפסקת עישון ולהציע טיפול התנהגותי או תרופתי על מנת לעזור למטופל להתגבר על המכשולים או החסמים.

"החסמים האופייניים כוללים: חשש מתסמיני גמילה, פחד מכישלון, דיכאון, חוסר אמונה ביכולת, חשש מעלייה במשקל, חוסר תמיכה מהסביבה, הימצאות בסביבת מעשנים וחשש להיפרד מההנאה שבעישון.

"הסיבות השכיחות להישנות העישון במטופלים שנגמלו כוללות: דיכאון, עליה במשקל, צריכת אלכוהול, הימצאות בסביבת מעשנים, מתחים וסטרסורים משמעותיים. כיוון שכך, התמודדות עם העליה במשקל היא חלק בלתי נפרד מתהליך הגמילה מעישון והכרחית להצלחתו.

תחליפי ניקוטין, כמו מסטיקים נמצאו יעילים בדחיית העלייה במשקל בעקבות הגמילה מעישון. גם זייבן מעכב את העליה במשקל. אם כי, כאשר מפסיקים את הטיפול בזייבן או בתחליפי הניקוטין, חלה עליה במשקל דומה לזאת אשר היתה מתרחשת אילו לא היה נעשה שימוש בתרופות לגמילה".

דיאטה בעת גמילה מעישון. "הפסקת העישון כשלעצמה היא תהליך קשה ולכן לא פשוט לצרף לה במקביל גם שינויים אחרים בהרגלים", גורסת ד"ר דהן.

"במידת הניתן, כדאי למעשן לאמץ הרגלים חדשים עוד בשלב ההכנה להפסקת העישון - שינוי הרגלי האכילה, הגברת הפעילות הגופנית וצמצום הפעילות אשר קשורה בעישון.

"באופן כללי אפשר לומר, כי רצויה דיאטה עם שעור גבוה של פחמימות מורכבות על מנת שפירוקן וספיגתן בדם יהיו איטיות, ותישמר רמה קבועה של סוכר בדם לצורך ויסות הרעב והתיאבון.

"על מנת למנוע עצירות, על התפריט להכיל מזונות שמסייעים לפעילות מערכת העיכול, כגון : דגני הבוקר למיניהם, שיבולת השועל, סובין חיטה, פרג לא טחון, תירס, סלק אדום ועוד.

"המטפל צריך להכיר בכך שגמילה מעישון קשורה לעתים תכופות בעלייה במשקל. בנוסף על המטפל להסביר למטופל שהסיכון הבריאותי מהעלייה במשקל קטן בהשוואה לסיכונים שיש להמשך העישון ולהמליץ על פעילות גופנית ותזונה בריאה על מנת למתן את העלייה במשקל.

יש להמליץ למטופל להתרכז בעיקר בהפסקת העישון ולא בהורדת משקל. זאת, עד שהמטופל יחוש ביטחון בגמילה מהעישון וביכולת שלא לא לחזור לעשן.

בהתאם לצורך, יש להמליץ על טיפול תרופתי, כמו זייבן או על תחליפי ניקוטין, בעיקר מסטיקים או לכסניות, אשר השימוש בהם הוכח כדוחה את העלייה במשקל בתהליך הגמילה מהעישון".

טיפים: כיצד ניתן להצליח בגמילה מעישון ולמתן את העלייה במשקל?

שים לב למצבים הקשורים לעישון כמו: צפייה בטלוויזיה, נהיגה ברכב. הכן לעצמך תחליפים כגון בקבוק מים קרים, מסטיק ללא סוכר.

אל תנסה לעשות דיאטה להפחתת משקל בתקופה הראשונה של הפסקת העישון אך הקפד לאכול ארוחות מסודרות ומזון בריא, עשיר בירקות ובפירות טריים.

אם אתה רגיל לעשן לאחר שתיית קפה, השתדל לצמצם בתקופה זו את שתיית הקפה והימנע עד כמה שאפשר משתיית אלכוהול.

עוד על הנושא:
התמכרויות. יש לכם הרגל או התמכרות?
למה להפסיק לעשן, איך להפסיק לעשן
עישון בישראל: המצב משתפר
10 עובדות חשובות על עישון
וידאו: מה אתם יודעים על התמכרויות?

הרבה בשתייה לא ממותקת (אפשר להשתמש בממתיק מלאכותי) והקפד לשתות כוס מים לפני כל ארוחה.

פנה זמן לפעילות גופנית יומית. אפשר לבצע לבד ואפשר להצטרף לקבוצה מאורגנת.

העסק את עצמך בתחביבים, העסק את הידיים, או כל פעילות שמתאימה לך ותעסיק אותך במקום סיגריה.

סלק סיגריות ומאפרות מהבית.

ברגעי ה"משבר", כדאי לך לצאת להתאוורר, לבצע תרגילי נשימה להרפיית הגוף, לשאוף עמוק, לספור עד חמש ולנשוף את האוויר לאט. לחזור על התרגיל מספר פעמים ולגלות שאפשר גם בלי הסיגריה וגם בלי הזלילה.

פנה זמן לשינה. כשעייפים, נוטים לעשן ולאכול יותר.

חשוב ביותר! לא להתפתות לעשן אפילו סיגריה אחת - זו עלולה להיות הדרך חזרה להרגל העישון.

כדאי לדעת: גם אם ניסית בעבר להפסיק לעשן אך חזרת לעשן, אין לראות בכך כישלון. הסתכל על כך כאמצעי להתקדם הלאה וללמוד מה לא "עבד" קודם, או מה הפריע בעבר – כדי לשפר ולנסות אמצעים אחרים ובעיקר, ללמוד ולהתכונן למצבים שעלולים לגרום לחזרה לעישון. העיקר לא להתייאש, יש מעשנים שהצליחו לאחר כמה נסיונות.

בקש תמיכה מחברים, ממשפחה, מאיש מקצוע או השתתף בקבוצת תמיכה.

ועידת Nutrition 2009 נערכת בניהולה המדעי של הדיאטנית הקלינית אולגה רז, תתקיים ב-14.1.09 במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. בוועידה צפויים להשתתף כ-1,000 רופאים ודיאטניות.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר