האם אומגה 3 מונעת התפתחות מחלות לב?

מחקר חדש טוען כי צריכה יום-יומית של אומגה 3 מסייעת למניעת מחלות לב אצל אנשים בריאים ומיטיבה עם בריאותם של חולי לב וכלי דם. התגובות לתוצאות המחקר מעורבות, כאשר רופאים בכירים עדיין מפקפקים ביכולתה של אומגה 3 למנוע מחלות לב באנשים בריאים.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 05/11/2009 |
צפיות: 18,878
הרפואה המודרנית בכלל והקרדיולוגיה בפרט, מנסים במשך שנים למצוא פיתרונות ושיטות שונות למנוע מחלות לב וכלי דם אצל אנשים בריאים. פעילות גופנית, שמירה על תזונה נכונה ומאוזנת, הימנעות מעישון הינן רק חלק קטן מההמלצות האמורות לעזור לאנשים בריאים להימנע ממחלות לב ולחולי לב להימנע מהישנות והחמרת המחלה הקיימת.

לאחרונה, מחקר אמריקני ניסה לברר מהי הכמות המומלצת לצריכה על ידי אנשים בריאים של חומצות שומן אומגה 3, לעומת הכמות המומלצת לחולי לב וכלי דם. הנתונים שעל פיהם חושבו הכמויות הדרושות מלקחו מארבעה מחקרים קודמים אשר עסקו בהשפעת חומצות שומן אומגה 3 על מטופלים לאחר התקף לב ו/או מ חלות לב נוספות, בהם השתתפו כ-40,000 משתתפים.

את המחקר ערך ד"ר קארל לביא, ממכון אוקסנר לבריאות הלב וכלי הדם בניו אורלינס, והוא מתפרסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology - הירחון המדעי של איגוד הקרדיולוגים בארה"ב.

למידע נוסף על אומגה 3, מחלות לב ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום שומנים בדם, מחלות לב
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום ניתוחי לב, השתלות לב, ניתוח מעקפים, התקף לב
פורום תזונה קלינית

מהן חומצות שומן אומגה 3?


אומגה 3 היא אחת מתת הקבוצות של חומצות שומן בלתי רוויות והיא אחראית על בניית קרומי התאים שבגוף האדם ועל שמירת המבנה התקין שלהם, זאת על מנת שיוכלו לקלוט ולהעביר מסרים שונים. בנוסף, ידוע כי אומגה 3 מסייעת בהפחתת דלקות על ידי ייצור חומרים אנטי-דלקתיים.

צריכת אומגה 3 הינה מומלצת על ידי רופאים ודיאטנים רבים בכל רחבי העולם. ניתן לצרוך אומגה 3 על ידי נטילות תוספי מזון או על ידי תזונה מועשרת בחומצות שומן מסוג אומגה 3. בין המאכלים העשירים באומגה 3, ניתן למצוא בעיקר בדגים, או ליתר דיוק דגי ים צפוני, כגון סלמון, מקרל, בקלה, סרדינים, טונה ועוד. לעומתם, דגי בריכה כגון קרפיון, אמנון ובורי אינם עשירים בחומצות שומן אומגה 3.

אז מה הקשר בין אומגה 3 למניעת מחלות לב?


לפי המחקר החדש ועל פי תוצאות הסקירה, מומלץ כי מטופלים בריאים, ללא גורמי סיכון ידועים למחלות לב, יצרכו מדי יום 500 מ"ג אומגה 3 המורכבת מחומצה איקוסאפנטאנואית (EPA) בשילוב חומצה דוקוסהקסאנואית (DHA), זאת על מנת להיטיב עם בריאותם. לאנשים בעלי גורמי סיכון לבביים, ההמלצה שונה ועומדת על 800-1,000 מ"ג של חומצת שומן אומגה 3 ביום.

רופאי לב רבים ממליצים על אומגה 3 כבר שנים ומחזיקים בדעה כי יש להכניס לאלתר את חומצת השומן לטבלאות התצרוכת היומית המומלצת של מערכות הבריאות. חרף זאת, עדיין קיימות בקרב אנשי המקצוע דעות הפוכות, הגורסות כי אומגה 3 הינה בעלת השפעה מיטיבה רק על הטריגליצדירים ואין לה כל השפעה של ממש על איזון יתר לחץ דם או הפחתת רמות הכולסטרול ה"רע" (LDL).

למאמרים נוספים בנושאים אומגה :
צריכת אומגה 3 מגבירה יכולות קוגניטיביות
חומצות אומגה 3 מונעות ניוון מקולרי
אומגה 3 מפחית את הסיכון למחלות לב
דג שמן ברשת: אומגה 3 מפחית דיכאון
אומגה 3 לבריאות הלב - יש גם ביין

אחד מהטוענים הוא ד"ר סטיבן ניסן, מנהל המחלקה לב וכלי דם במרכז הרפואי הנחשב "קליבלנד קליניק". לדעת ד"ר ניסן, מסקנות מחקרו של ד"ר לביא אינן בשלות ומעט נמהרות. "עד כה לא מצאתי עדויות מדעיות משכנעות לשימוש נרחב וקבוע באומגה 3", הסביר.

גם מדענים אחרים, ובהם ד"ר רוברט בונאו, מנהל שותף של מחלקת לב וכלי דם בבית החולים נורת'ווסטרן בשיקגו, ניסו לצנן מעט את גלי ההתלהבות שעלו מן המחקר. "למרות שההמלצה לחולי לב לצרוך אומגה 3 היא המלצה טובה", הסביר ד"ר בונאו, "יש לסייג אותה ולציין כי הממצאים מראים השפעה רק על חולי לב הסובלים מהפרעות קצב חמורות. ממצאי המחקר תומכים באופן חקי בלבד בהשפעה המיטיבה של אומגה 3 על מקרי לב וכלי דם אחרים.

* המידע התקבל באדיבות חברת שחל טלרפואה. לאתר של שחל - לחצו כאן.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר