פעילות גופנית לבני גיל הזהב: ההנחיות

בני גיל הזהב, רוצים לשפר את שיווי המשקל, הכוח והתפקוד היום יומי? אז בצעו פעילות גופנית. היכנסו ללמוד איזו פעילות גופנית מומלצת לגיל הזהב ומהם אמצעי הזהירות שיש לנקוט בביצועה. סרטון וידאו - פרק ג'.
מאת מערכת BeOK
| 04/03/2010 |
צפיות: 73,143


בפרק א' של סדרת כושר לבני גיל הזהב למדנו על תרגילי חיזוק עצמות לגיל המבוגר. בפרק ב' למדנו כיצד לבצע תרגילים לבעיות אורתופדיות שונות. בפרק זה נלמד אילו סוגי פעילות גופנית מומלצים לבני גיל הזהב ומהם אמצעי הזהירות שעל בני גיל הזהב לנקוט כדי לבצע פעילות גופנית בבטחה.

פעילות גופנית מונעת השמנה ואת סיבוכיה כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, דיכאון, סרטן השד והמעי הגס ואבני כיס מרה. פעילות גופנית מקטינה עייפות ותשישות. מחקרים מראים שפעילות גופנית משפרת את מצב הרוח ואת רמת התפקוד הנפשי, מביאה לשיפור בזיכרון וביצירתיות ותורמת גם לתפקוד המיני. ידוע גם כי פעילות גופנית משפרת ריכוז ומפחיתה עצבים ומתחים. בקרב בני גיל הזהב פעילות גופנית משפרת סבולת לב-ריאה, כוח, גמישות ושיווי משקל, ובכך משפרת את התפקוד היומיומי ושומרת על איכות חיים ועצמאות. האין כל אלו סיבות טובות להתחיל לבצע פעילות גופנית?

למידע נוסף בנושא פעילות גופנית לבני גיל הזהב ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי
פורום כושר גופני לנשים
פורום אורטופדיה
פורום פיזיותרפיה

בסרטון שלפניכם, גלעד שר, מנהל מרכז הכושר במרכז עלית לספורט באוניברסיטת תל אביב ומנהל תחום גיל הזהב בקמפוס "שיאים", מדגים תרגילי כושר שמומלצים לבני גיל הזהב, מלמד אילו סוגי פעילות גופנית מומלצים לבני גיל הזהב, ומסביר מהם אמצעי הזהירות שעל בני גיל הזהב לנקוט כדי לבצע פעילות גופנית בבטחה. להלן ההנחיות ודגשים לפעילות גופנית לבני גיל הזהב:

על בני גיל הזהב לדעת כי ניתן להתחיל פעילות גופנית בכל גיל גם אם סובלים ממחלה כרונית מסוימת, אולם רק לאחר אישור מרופא המשפחה או הרופא המטפל.

צריך להתאים את הפעילות הגופנית באופן אישי לכל אחד בהתאם לגילו ומצבו הגופני מבחינת המשתנים הבאים: סוג הפעילות, משך הפעילות, עצימות הפעילות ותדירות.

לבני גיל הזהב ולבני כל הגילאים מומלץ לבצע פעילות גופנית מספר פעמים בשבוע. פעם אחת בשבוע לא מספיקה כדי ליהנות מכל היתרונות של הפעילות הגופנית לגוף ולנפש.

מומלץ לעבוד על ארבעת מרכיבי הכושר הגופני הבריאותי: סבולת לב-ריאה, כוח, גמישות ושיווי משקל. מטרת הפעילות היא לשפר את התפקוד היומיומי ולשמור על איכות חיים ועצמאות.

פעילות אירובית לבני גיל הזהב מומלץ לבצע שלוש עד חמש פעמים בשבוע למשך זמן מצטבר של 30 דקות ביום. גם 10 דקות של פעילות רציפה תורמת מאוד לבריאות. יש להרגיש שהפעילות "קצת קשה" ועדיין ניתן לדבר תוך כדי הפעילות.

אימוני חיזוק - יש לבצע שניים-שלושה אימוני כוח בשבוע לדוגמא: תרגיל קימה וישיבה על כיסא עם 20-10 חזרות. לתרגיל זה חשיבות עצומה לשמירה על כוח שרירי הרגליים, שיפור מהירות ההליכה ומניעת נפילות. בנוסף, יש לחזק את כל קבוצות השרירים העיקריות הקשורות לפעילות היומיומית.

למאמרים נוספים בנושא פעילות גופנית לבני גיל הזהב ועוד:
אילו שירותים בית אבות חייב לספק?
בני גיל הזהב: בצעו אימוני התנגדות!
בני גיל הזהב: כך תהיו סבא וסבתא לדוגמה
מחלת פרקינסון: הטיפול שמציעה הומאופתיה
נדודי שינה בגיל הזהב: אפשר לטפל בזה

גמישות – לבני גיל הזהב חשוב לבצע תרגילי גמישות שיעזרו לתפקוד היומיומי בעיקר לשרירי הירך, הקרסול, עמוד השדרה, הכתף והצוואר על בסיס יומיומי. התרגילים צריכים להיות מבוצעים באיטיות ועם מינימום כאב. יש לשהות בתנוחה בין 30-10 שניות ולחזור על התרגיל שלוש פעמים. נשימה איטית ומבוקרת מאוד עוזרת.

שיווי משקל – לבני גיל הזהב מומלץ לבצע תרגילי שיווי משקל סטטיים ודינמיים על בסיס יומיומי. תרגילים סטטיים כעמידה על רגל אחת למשך 30-10 שניות, או תרגילים דינמיים פשוטים של העברת משקל מרגל לרגל בכיוונים שונים. יש מגוון גדול של תרגילים וחשוב להתאים אותם באופן אישי ולהקפיד על בטיחות בתרגול.

יש לפעול בהדרגה ולהקשיב לגוף בכל עת. חשוב לשים לב לכל שינוי במצב הבריאותי במיוחד עם יש שינוי תרופתי. כמו כן, במקרה שלא מרגישים טוב אין להתאמן.

במצבים של עייפות מוגברת, קוצר נשימה, סחרחורת או כאבים כלשהם, מומלץ להפסיק את הפעילות, להתייעץ עם רופא בהקדם האפשרי ולחזור לפעילות רק כשחוזרים לאיזון.

* לפרק א' בסדרה כושר לבני גיל הזהב – לחצו כאן

* לפרק ב' בסדרה כושר לבני גיל הזהב – לחצו כאן

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

איך שמן רוזמרין מעכב אלצהיימר?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2016 |
צפיות: 849
חוקרים מצאו כי בשמן הרוזמרין יש מרכיבים אשר משפרים את יכולות הזיכרון והם יכולים לעכב את התסמינים הקוגניטיביים של מחלת האלצהיימר
קרא עוד
יחסי מין בגיל השלישי – טוב לנשים אבל מסוכן לגברים
מאת מערכת BeOK
| 13/10/2016 |
צפיות: 867
יחסי המין אינם מאבדים מחשיבותם גם בגיל השלישי, מחקר חדש גילה כי נשים מרוויחות מסקס הטבות בריאותית בעוד גברים עומדים בסיכון למחלות לב וללחץ דם גבוה
קרא עוד
מחזור בגיל 50: מדוע נשים סובלות ממחזור בגיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 29/05/2016 |
צפיות: 10,835
גיל הבלות או מנופאוזה היא התקופה שבה נשים מפסיקות לקבל את המחזור החודשי. מרבית הנשים נכנסות לגיל המעבר בגיל 50, אך ישנן נשים שממשיכות לקבל את הוסת החודשית. מהי מנופאוזה מאוחרת ומהם הגורמים לה?
קרא עוד
מעבר בטוח ומוצלח לבית אבות
מאת מערכת BeOK
| 01/04/2015 |
צפיות: 20,661
באופן טבעי, המעבר לבית האבות מלווה בלא מעט התבלטויות וחששות אישיים, הן בקרב הקשיש והן בקרב בני משפחתו. לחששות אלו נלווה גם הצורך המעשי בניהולו הנכון של הליך המעבר. ריכזנו עבורכם מידע מקצועי אודות אופן התכנון וההיערכות לקראת המעבר לבית אבות.
קרא עוד
האם ניתן לשפר כושר גופני בגיל מבוגר?
| 12/08/2014 |
צפיות: 31,351
אימון גופני ושמירה על אורח חיים בריא כבר הוכחו כמאריכי חיים ומשפרי איכות חיים. אך האם הקפדה עליהם רק בגיל מבוגר תעשה את העבודה או שזה כבר מאוחר מדי?
קרא עוד
תופעה - ניצול קשישים. כך תמנעו זאת
| 29/07/2014 |
צפיות: 31,432
ניצול קשישים, או Elderly Abuse הפכה לצערנו לתופעה רווחת. לצד אנשי מקצוע ישרים, קיימים נוכלים המנצלים את חוסר התושייה של קשישים על מנת לסחוט מהם כספים בגין הצעות או תיקונים שאינם נחוצים. כך תתמודדו עם התופעה
קרא עוד
הזדקנות בריאה - זה אפשרי
| 15/07/2014 |
צפיות: 31,692
הזדקנות היא נושא מאיים שרבים מאיתנו חוששים לחשוב עליו, אך זה בלתי נמנע. הבשורה הטובה היא כי מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו כי ניתן לשפר את איכות החיים בגיל מבוגר ולהנות מהזדקנות בריאה
קרא עוד
מחקר: ויטמין D נגד התפתחות אלצהיימר
מאת מערכת BeOK
| 01/07/2014 |
צפיות: 31,590
את רשימת היתרונות של ויטמין D רובנו מכירים. לרשימה הזאת מצטרף יתרון נוסף: מחקר מצא שויטמין D מקטין את הסיכון למחלת פרקינסון. אז נצלו את הקיץ ותוך נקיטת אמצעי זהירות כמו מקדם הגנה, כובע ומשקפי שמש, צאו לספוג קצת ויטמין D
קרא עוד
חשיבותה של פעילות גופנית בגיל השלישי
מאת גלית פרי
| 17/06/2014 |
צפיות: 32,419
פעילות גופנית סדירה היא ערך עליון בשמירה על אורח חיים בריא, ויכולה להאריך ולשפר את איכות חיינו. פעילות גופנית חשובה בכל גיל, גם בגיל השלישי והתורמת רבות לחיים פעילים ועצמאיים יותר
קרא עוד
תסמיני גיל המעבר
מאת ד"ר קובי כהן
| 15/05/2014 |
צפיות: 35,163
גיל המעבר חל על נשים סביב גיל חמישים ומביא עימו תסמינים ותופעות שלא הכירו קודם לכן בגופן. על תסמיני גיל המעבר, התופעות השונות ומהם הדברים שכדאי לשים אליהם לב - בכתבה הבאה
קרא עוד