בריאות, רפואה
מאמרים | פורומים | קהילות | רופאים  
  חיפוש במאמרים  
הריון ולידהדיאטה, תזונהתרופות, ויטמיניםעיניים, משקפייםניתוחים פלסטייםרפואה משלימהקוסמטיקה, איפורעיצוב שיערפסיכולוגיהאורטופדיה
 
מין, יחסים, זוגיותכושר גופנירפואת שינייםרפואת ילדיםלב, כלי דםעזרה ראשונהמחלות, טיפוליםגיל הזהבחוק משפט, ביטוחמתכוני בריאות
 בריאות ראשי»מילון רפואי»חומצה פולית
הוסף למועדפים 
האם אתם נוטלים ויטמינים או תוספי מזון?
ברור, כל מה שטבעי זה אני
רק אם הרופא ממליץ
לפעמים, רק כשאני חולה
אם מתחילים אין לזה סוף
לא, זה מיותר לחלוטין
 שלח
מילון רפואי
 | עקבו אחרינו
 

חומצה פולית

חומצה פולית חיונית לגופינו בכמה מישורים. הכול על חומצה פולית, חומצה פולית בהריון, מינון חומצה פולית, עודף חומצה פולית, חוסר חומצה פולית ועוד.
חומצה פולית, הידועה גם בשם B9, היא למעשה ויטמין ממשפחת ויטמיני ה-B, שהם ויטמינים מסיסים במים. חשיבותה של חומצה פולית היא בהיווצרות תאי גופינו בכלל ותאי דם אדומים בפרט, אשר תפקידם הוא לשאת חמצן ומזון אל תאי הגוף השונים. חשיבותה של חומצה פולית עולה שבעתיים עבור נשים בהריון ועבור אלו המתכננות להיכנס להריון, שכן חוסר של חומצה פולית עלול לגרום למומים קשים אצל העובר. לכן, מוטב כי נשים אלו לא יסתפקו בחומצה פולית המגיעה מן המזון אלא ייטלו תוספת של חומצה פולית באמצעות כדורים.

למי שאוכל אוכל בריא ומקפיד על תזונה נכונה, רוב הסיכויים שהוא מקבל את הכמות הנדרשת של חומצה פולית. עם זאת, חשוב להקפיד על המאכלים הבאים על מנת שלא להגיע לחסר: כל סוגי העלים הירוקים (תרד, מנגולד, משפחת הכרובים, צמחי תבלין ועוד), כבד (ממקור אורגני אשר אינו מכיל חומרים העלולים להיות מסוכנים לגוף ובנוסף מנטרלים חומצה פולית).

מזונות המכילים חומצה פולית:


אבוקדו 62
אגוזי לוז 72
אגוזי מלך 66
אגוזי קשיו 69
אפונה ירוקה מבושלת 63
ביצה עם קליפה 40
בננה 19
בצל חי 19
ברוקולי מבושל 50
גזר חי 14
חומוס מבושל 172
חסה 136
חציל מבושל 14
טופו 15
כבד בקר מבושל 217
כבד עוף מבושל 770
כרוב אדום חי 21
עגבניה 19
פטרוזליה 133
פלפל אדום 190
פלפל ירוק 89
צנון 23
קיווי 98
תפוזים 53

חומצה פולית בהריון (חומצה פולית לפני הריון)


חומצה פולית החשובה לבניית כל תאי הגוף, חיונית במיוחד לפני תחילת ההריון ובשלושה החודשים הראשונים להריון בשלב התפתחות העובר. היא מסייעת להתפתחות תקינה של המוח ושל שאר מערכות הגוף של העובר. לכן, לנשים בגיל הפוריות מומלץ לקבל תוסף של 0.4 מ"ג חומצה פולית מדי יום. נטילת חומצה פולית על פי ההמלצות מקטינה ב-70% את הסיכון למומים מולדים פתוחים בתעלת השדרה (NTD) של העובר שגורמים לנזק קשה למוח, לסכנה של תמותת העובר או התינוק, או נכות לכל החיים. בנוסף נטילת תוסף של חומצה פולית מאפשרת להקטין את הסיכון למומים מולדים בלב ובמערכות אחרות של העובר עד 30%. מחסור בחומצה פולית מעלה ב-37% את הסיכון לרעלת הריון, מחלה המופיעה בקרב כ-5% מבין היולדות ומתאפיינת בעליה בלחץ הדם, הפרשה מוגברת של חלבון בשתן ובבצקות קשות. בקרב חלק מהנשים עלולה להיות גם פגיעה באיברים ומערכות נוספות, כמו בכבד, בכליות, בעיניים, במוח וכן במערכת קרישת הדם. המחלה מסכנת גם את העובר ועלולה לגרום לו לנזקים בלתי הפיכים ואפילו למוות. אצל נשים בהריון אשר צרכו באופן קבוע תוסף חומצה פולית בכמות יומית של 1 מ"ג, ירדה השכיחות לרעלת הריון ב-63%.

התקופה הקריטית לנטילת חומצה פולית בקרב נשים בהריון היא במהלך השליש הראשון והשני להריונן. יעילותו של תוסף התזונה אינה מושפעת ממועד תחילת נטילתו - האם הן החלו ליטול את התוסף לפני ההתעברות, במהלכה או לחילופין, הפסיקו ליטול אותו בשליש השלישי להריון.

רמה תקינה של חומצה פולית, המתגלה בבדיקת דם (בממוצע 906 מיקרמול לליטר), מסייעת בהשרשת השלייה והתפתחותה, משפרת את תפקודם של התאים בדופן עורקי הדם, המזינים את הרחם ואת השליה ומקנה להם גמישות, יכולת להתרחב ולהגביר את אספקת הדם לרחם ולשליה. כל ההשפעות הללו, שמקורן בחומצה הפולית, מסייעות למניעת רעלת הריון. לנשים שמעוניינות להיכנס להריון מומלץ לצרוך תוספת של חומצה פולית עוד לפני כניסתן להריון ובמהלך ההריון כולו.

מינון חומצה פולית


גברים ונשים מעל גיל 18 מוטב שיצרכו 400 מק"ג - כדור אחד של 0.4 מ"ג ליום. נשים בהריון 600 מק"ג - כדור אחד של 0.6 מ"ג ונשים מניקות 500 מק"ג - כדור אחד של 0.5 מ"ג. הכדורים ניתנים לרכישה בבית מרקחת ללא צורך במרשם רופא. אין לצרוך מינון גבוה יותר ללא התייעצות עם רופא.

חומצה פולית תופעות לוואי


ברוב המקרים לא אמורות להופיע תופעות לוואי בעקבות נטילת חומצה פולית. עם זאת, ישנם תסמינים נדירים והם: אלרגיה אשר באה לידי ביטוי בגרד, פריחה, סומק וכן האלה. במקרים בהן תופעות הלוואי מפריעות להתנהלות היומיומית, מומלץ להחליף את סוג הכדורים. במקרים של עודף נטילת חומצה פולית יתכנו תופעות לוואי הכוללות: חוסר תיאבון, גזים, בחילות, בטן נפוחה וכדומה, אם כי ראוי לציין שמדובר במצב נדיר.

עודף חומצה פולית


ראשית, כדאי שנבין שפעולת הכבד, בעת המפגש שלו עם מזון המועשר בחומצה פולית, הינה פעולה איטית מאוד ולכן כל תוספת מיותרת, לכאורה, של חומצה פולית לא רק שאינה יעילה אלא עלולה להיות מסוכנת לגופינו. משום שהכבד אינו יכול להשתלט על העודפים, הפלסמה מוצפת בשאריות של חומצה פולית, דבר אשר עלול להגביר, בסופו של דבר, מצבים של סוגי סרטן הקיימים בגוף, או כאלה מסוג טרום סרטני, כמו גם לגרום לבעיות בזיכרון. בנוסף, עודף חומצה פולית עלול לפגוע בפעילות של המערכת החיסונית. בעיה נוספת אשר עלולה להיווצר במצב של עודף חומצה פולית היא המסכה (מלשון מסך) של רמות B12, זאת אומרת עודף של חומצה פולית יסתיר מצב של חוסר בויטמין B12, דבר שיתגלה רק במצב של חוסר קיצוני שזהו שלב בו נזק לגוף, שיכול להיות גם נזק למערכת העצבים, יהיה בלתי נמנע.

חוסר חומצה פולית


חוסר של חומצה פולית יכול לגרום לאנמיה מגלובלסטית - באנמיה זו תאי הדם האדומים משנים את גודלם ואת צורתם ובנוסף יש חוסר של תאי דם לבנים וכן של טסיות הדם. חוסר זה עלול לגרום להפרעות מנטליות וגם למומי לידה הקשורים למערכת העצבים של העובר. גוף האדם מכיל, מלכתחילה, כמות קטנה של חומצה פולית ולכן יש להקפיד למלא את המאגרים באמצעות תזונה נכונה. חוסרים בחומצה פולית יופיעו אצל מי שעושה דיאטה קיצונית, לרבות אנורקטיות, אצל אלכוהוליסטים ובקרב תינוקות יונקים מאם בעלת חסך בחומצה פולית. חולים בצליאק וכאלה הנוטלים תרופות שונות, כגון תרופות נגד אפילפיסה או תרופות לשינה עלולים לסבול מאי-ספיגה של חומצה פולית. חוסר של חומצה פולית יכול לבוא לידי ביטוי בכאבי בטן, בחניכיים מדממות, במחלות כרוניות של הכבד, עצירות, שלשול, אפילפסיה, גזים, הפרעות עיכול, איבוד אנרגיה, פצעים בציידי הפה ועוד.

רמה נמוכה של חומצה פולית


מצבים כאלה עלולים לבוא לידי ביטוי ברמה מוגברת של פוליפים טרום-סרטניים במעיים, דלקת במעי הגס או סרטן במעיים.
 טיפ בנושא חומצה פולית

מזון בריא בבית - מפתח לתזונה נכונה אצל ילדיכם

יותר מזון בריא זמין בבית - כהורים עליכם לדאוג שמזונות ומאכלים בריאים יהיו זמינים ונגישים בבית (מוצרי חלב, ירקות, פירות וכו'), ומזונות ומאכלים לא בריאים יהיו פחות נגישים וזמינים.