מחקר חדש, שנערך במכון לתזונה וטכנולוגיית מזון באוניברסיטת צ'ילה, שבדרום אמריקה, קובע כי שתיית מיץ חמוציות מונעת דלקת קיבה בקרב ילדים.
המחקר מצא כי מיץ חמוציות מונע דלקת בקיבה הודות לרכיבים הייחודים המצויים בו, המנטרלים את פעילותם המזיקה של חיידקים בקיבה.
במסגרת המחקר נבדקה לראשונה ההשפעה של צריכה קבועה בילדים של מיץ חמוציות ופרוביוטיקה (חיידקי מעיים ידידותיים) כנגד חיידק מזיק המצוי בקיבה.
מדובר בחיידק הנקרא הליקובקטר פילורי (Helicobacter Pylori) אשר מצוי בקיבה של רוב האוכלוסייה, אולם בדרך כלל אינו גורם לבעיה בריאותית.
יחד עם זאת, בקרב חלק מהאוכלוסייה, נוכחותו של החיידק עלולה לגרום למצב דלקתי, לכיב קיבה (אולקוס) ולכיב בתריסריון. הפגיעה מתרחשת כאשר החיידק פוגע בציפוי המגן הפנימי של הקיבה דבר המאפשר לחומצה בקיבה לפגוע בדפנות.
על פי הערכה כ-10% מהילדים בעולם המערבי נדבקים עד גיל 10 בחיידק, כ-15% מהילדים המודבקים יפתחו כיב קיבה, השאר עלולים לסבול מכאבי בטן. כמו כן, מצב כרוני בילדים עלול להגביר עבורם את הסיכון לחלות בסרטן הקיבה בבגרותם.
במחקר השתתפו 295 ילדים, בגילאי 6 עד 16, אשר אובחנו, באמצעות מבחן נשיפה, כנשאים של החיידק, אך עדיין אינם סובלים מסימפטומים.
לשאלות בנושא, היכנסו לפורומים:
פורום רפואת ילדים
פורום גסטרואנטרולוגיה ילדים
פורום תזונה ודיאטה לילדים
פורום תזונה קלינית
פורום תזונה ודיאטה
פורום ויטמינים תוספי מזון
המשתתפים חולקו לארבע קבוצות, באופן אקראי וצרכו משקאות שונים, בכמות של 200 מ"ל, מדי יום, במשך שלושה שבועות.
הקבוצה הראשונה צרכה משקה, המכיל מיץ חמוציות בשילוב פרוביוטיקה והקבוצה השנייה, ששימשה כקבוצת בקרה, צרכה משקה המכיל פרוביוטיקה ללא חמוציות.
הקבוצה השלישית, צרכה משקה, המכיל מיץ חמוציות בלבד ללא פרוביוטיקה והקבוצה הרביעית, ששימשה כבקרה, צרכה משקה פלצבו, שאינו מכיל מיץ חמוציות. לאחר שלושה שבועות בוצעה בדיקת נשיפה שנייה לאבחון הימצאות החיידק בקרב המשתתפים.
מניתוח תוצאות המחקר עולה תמונה המראה כי בקרב הנבדקים שצרכו מיץ חמוציות, נמצאה ירידה משמעותית בכמות החיידקים בקיבה, בהשוואה לכמותם לפני צריכת המיץ. נמצא כי, בקרב הילדים שצרכו מיץ חמוציות היתה ירידה של 16.9% בכמות החיידקים.
מעבר לכך, בקרב הילדים שצרכו מיץ חמוציות בשילוב פרוביוטיקה הייתה ירידה של 22.9% בכמות החיידקים, לעומת קבוצת הביקורת בה נראתה ירידה של 1.5% בלבד בכמות החיידקים.
כאשר נבדקו שוב, לאחר שלושה שבועות, חלק מהילדים אשר צרכו במהלך המחקר מיץ חמוציות ואשר נראתה בהם ירידה משמעותית בכמות החיידקים, נמצאה חזרה של החיידק בשיעור של כ-80%.
מסקנת החוקרים אשר התבססה על פעילותו של מיץ החמוציות, המכיל רכיבים ייחודים הנקראים פרואנטוציאנידינים, היא כי שתייה יומית של כוס מיץ חמוציות (200 מ"ל) משפיעה באופן משמעותי על ילדים הנושאים את החיידק הליקובקטר פילורי ושאינם סובלים מסימפטומים וכתוצאה מכך מסייעת במניעת דלקת ומחלות קיבה.
המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי האמריקאי לתזונה (Nutrition) ומצטרף לשורה של מחקרים חדשים שפורסמו לאחרונה אשר מצביעים על האופן בו המרכיבים הייחודים המצויים במיץ החמוציות מחזקים את מערכת החיסון, מונעים זיהומים במערכת דרכי השתן ומסייעים בהורדת הסיכון למחלות לב וסרטן.
עוד על מיץ חמוציות:
מיץ חמוציות: גם נגד סרטן הוושט
חמוציות, לשיפור בריאות הלב בגברים
חמוציות. למען בריאות האישה
מיץ חמוציות: לוחמה טבעית נגד אולקוס
כך תמנעי מדלקת בדרכי השתן
על חמוציות ותרומתן לבריאות. חמוציות הן פירות השייכים למשפחת פירות היער ומקורן בצפון אמריקה. ילידי אמריקה הלבנים כינו את שיח החמוציות בשם קרנבריז (CRANBERRY) שכן הגבעול והפרח הזכירו להם את ראשו ומקורו של עגור (CRANE).
חמוציות נחשבות לפרי מרפא ברפואה העממית של צפון אמריקה. בין היתר שימשו פרחי חמוציות לחבישת פצעים, העלים שימשו לטיפול בבעיות של דרכי השתן וטיפול בשלשולים, והפירות הסגולים אדומים שימשו למניעת דלקות בדרכי השתן וחיזוק המערכת החיסונית.
פרי החמוציות שימש כמקור לוויטמין C בקרב מלחים בזמן הפלגתם ברחבי האוקיינוס. לפני עידן השימוש באנטיביוטיקה היו כבר החמוציות טיפול פופולארי בדלקות בדרכי השתן.
לחמוציות ערכים תזונתיים רבים, כגון סיבים תזונתיים, ויטמין C, פיטוכימיקלים שונים, פרואנטוציאנידינים (נוגדי חמצון ייחודיים), פוליפנולים, חומצה אלגית ועוד. החל משנת 1984 הצביעו מחקרים רבים על כך שחמוציות הן בעלות יתרונות בריאותיים.
המחקר המדעי הראשון על חמוציות קשור למערכת דרכי השתן. היתרון הבריאותי הוא הודות לרכיבים הקיימים בפרי החמוציות, הנקראים פרואנטוציאנידינים (נוגדי חמצון ייחודיים), אשר נמצאו כאחראים על יצירת מנגנון המונע ההיצמדות חיידקית לדופן הרקמה וכך מסייע לנטרול הפעילות המזיקה של החיידקים.
עם התקדמות המחקר המדעי בעולם הולכות ומצטברות עדויות נוספות הסוברות כי חמוציות יכולות לשמש כגורם מגן גם באזורים נוספים בגוף ובהשפעתם נוגדת החמצון המגנה על הלב, מונעת סרטן ומאיטה הזדקנות תאים.
* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר
.jpg)
.jpg)
.jpg)



.jpg)



