תזונה נכונה: מה נושאים עימם זרעי צ'יה?

כבר בשבטי המאיה והאינקה שימשו זרעי צ'יה להגברת האנרגיות וכמנחה לשליטים, ולא בכדי: הם מכילים חלבונים, פחמימות, אומגה 3, נוגדי חמצון ועוד. האם זרעי צ'יה עוזרים לרדת במשקל?
מאת מערכת BeOK
| 04/04/2011 |
צפיות: 40,651
דירוג: 4.0 מתוך 7 הצבעות
התקבלו 7 דירוגים בציון ממוצע 4.0 מתוך 5
יתכן ששמעתם לאחרונה על זרעי צ'יה כדרך יעילה לשלוט ברעב ולשמור על הדיאטה. אך מה באמת נושאים איתם זרעי צ'יה ואיך הם משתלבים בשגרת תזונה נכונה?

מהם זרעי צ'יה?


זרעי צ'יה הם זרעים שמגיעים מהצמח המדברי סלביה היספניקה שגדל במקסיקו וידוע כבר מהעבר הרחוק כצמח שהשתמשו בו בני המאיה והתרבויות האצטקיות. זרעי צ'יה ניתנו כמנחה לשליטים. על פי המסורת בתרבויות אלו השתמשו בזרעים השחורים-לבנים כמגבירי אנרגיה. סביר בהחלט, כיוון שזרעי צ'יה מכילים חומצות אומגה 3, פחמימות, חלבונים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון וסידן.

למידע נוסף בנושא זרעי צ'יה, תזונה נכונה ועוד היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום נטורופתיה
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

גידולי צ'יה הם בעיקר באקוודור, גוואטמלה, בוליביה ובאוסטרליה. גודלם של זרעי צ'יה הוא כשני מילימטר, הם יכולים להיספג בגוף כזרעים (בניגוד לזרעי הפשתן, שיש לטחון אותם כדי להנות מהיתרונות התזונתיים). שתי כפיות זרעי צ'יה מכילות 139 קלוריות, 4 גרם חלבון, 9 גרם שומן, 12 גרם פחמימות ו-11 גרם של סיבים תזונתיים, בנוסף לויטמינים ומינרלים.

לזרעי צ'יה טעם עדין, אגוזי במקצת ולכן אפשר להוסיף אותם בקלות למאכלים ולשתיה. אפשר לערבב אותם עם דגני בוקר, רטבים ,ירקות, מאכלי אורז, יוגורט ואפילו במאפים. אפשר לאכול זרעי צ'יה בצורתם הגולמית או טחונים.

האם זרעי צ'יה עוזרים לרדת במשקל?


רבים מייחסים לזרעי צ'יה השפעות על ירידה במשקל כיוון שהם נותנים תחושה של שובע ומלאות, מה שגורם לאכול פחות וכך לרזות. אך מחקר שנערך לאחרונה מראה אחרת:

"במשך תקופה של 12 שבועות לא ראינו שינוי ברמת התיאבון או ירידה במשקל" אומר פרופ' דיוויד ניימן מאוניברסיטת צפון קרולינה שביצע מחקר על משתתפים שצרכו 50 גרם של זרעי צ'יה ביום. "המחקר שלנו לא הראה ירידה במשקל, ברמת השומן או שיפור במערכת הקרדיו-וסקולרית".

חוקרים מציינים שדרושים מחקרים נוספים על מנת לבחון את יתרונותיהם של זרעי צ'יה. באחד המחקרים הנוספים שנערכו נראו השפעות חיוביות על הלב, אך לא נראה הבדל בירידה במשקל.

מחקר על צריכת זרעי צ'יה בקרב חולי סוכרת שפורסם בכתב העת Diabetic Care, מצא שיש לזרעי צ'יה ערך גליקמי נמוך, כך שאכילת צ'יה עם מזונות אחרים מגביר את רמת הסוכר בדם כשעה לאחר הארוחה, וכך הירידה ברמת הסוכר לאחר הארוחה היא פחות חדה, לכן יתכן גם שאכילת זרעי צ'יה מפחיתה את תחושת הרעב, על פי כתב העת Diabetes Care.

למרות שאין הוכחות לגבי ירידה במשקל, זרעי צ'יה יכולים להיות תוספת טובה לתזונה שלכם. תזונאים ממליצים לאכול אותה כתחליף ללחם לבן, כיוון שהיא שייכת למשפחת הדגנים המלאים, שעל פי מחקרים מפחיתים מחלות לב. הצריכה היומית המומלצת של זרעי צ'יה היא כ-20 גרם (קצת פחות משתי כפיות). זרעי צ'יה מכילים באופן יחסי כמות גדולה של נוגדי חימצון, יותר מאשר דגנים מלאים אחרים.

האם יש חסרונות?


אם יש לכם אלרגיה לסוגי מזון מסויימים (בעיקר לזרעי שומשום או חרדל) או אם אתם נוטלים תרופות נגד לחץ דם גבוה או לדילול הדם מומלץ להתייעץ עם גורם מוסמך לפני שאתם מתחילים להכניס זרעי צ'יה לתזונה שלכם באופן קבוע, כיוון שיש להם השפעה על דילול הדם.

למאמרים נוספים בנושא זרעי צ'יה, תזונה נכונה ועוד:
רפואה משלימה: למה כדאי לכם לצרוך קקאו?
חלב אינו המקור הבלעדי או ההכרחי לסידן
כדי למנוע מחלות לב צריך לאכול נכון
לא שומעים טוב? קחו אומגה 3
רפואה משלימה בזמן הריון: לא הכל בטוח

בשורה התחתונה


אפשר להנות מזרעי צ'יה, מטעמם ומכל היתרונות הבריאותיים שלהם כמו אומגה 3, נוגדי חמצון, חלבונים ועוד, אך אל תצפו מהם לגרום לכם לרזות. למרות שהם אוצר בריאותי, הם אינם זרעי קסם לירידה במשקל. כדי לרדת במשקל יש לשמור על תזונה נכונה ומבוקרת ולבצע כושר גופני באופן קבוע.

מעבר ליתרונותיהם הבריאותיים, זרעי צ'יה נודעו בעולם גם בתחומים אחרים. הצמיחה של הצ'יה נראית דומה לשיער או פרווה, ולכן הם מוכרים בארצות הברית גם כמנביטי השיער של בובות צ'יה (Chia Pet), בדומה לגירסה הישראלית של "ראש דשא".

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

תזונה וגיל המעבר: כיצד מזון משפיע על גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2018 |
צפיות: 141
גיל המעבר הוא תקופה בלתי נמנעת שעוברת כל אישה, אך חוקרים מצאו כי מאכלים מסוימים יכולים לעכב אותו בעוד מאכלים אחרים יכולים לגרום להקדמה שלו
קרא עוד
תזונה צמחונית לילדים
| 24/05/2018 |
צפיות: 254
תזונה בריאה לילד צמחוני לא צריכה להיות מטלה קשה מדי, הקפדה על כמה כללים פשוטים תקנה נחת להורה המודאג
קרא עוד
הרעלת חלבון: נזקים בריאותיים של עודף חלבון
מאת מערכת BeOK
| 14/05/2018 |
צפיות: 364
חלבון הוא רכיב תזונתי אשר הכרחי לתפקוד הגוף. עם זאת, כמות יתרה של חלבון בשילוב מיעוט של פחמימות ושל שומנים עלול להוביל להרעלת חלבון
קרא עוד
לאכול פסטה ולשמור על המשקל
מאת מערכת BeOK
| 03/05/2018 |
צפיות: 442
דיאטה ושמירה על המשקל אינן בהכרח אומרת להפסיק לאכול את כל המאכלים האהובים, בשמירה על כמה כללים אפשר להפוך פסטה למזון על ולשלב אותה בתפריט
קרא עוד
תזונה נכונה לילד הדעתן
| 17/04/2018 |
צפיות: 505
זמן, אנרגיה ומאבקי כוחות עם הילדים, כל אלה יכולים להוביל לפשרות על התזונה של כלל בני המשפחה ושל הילד בפרט. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשמור על תפריט מסודר ובריא החיוני לבריאות הילד
קרא עוד
איך לעבור את הפסח בלי לעלות במשקל?
| 21/03/2018 |
צפיות: 459
חגים בכלל ופסח בפרט הם האתגר הקשה ביותר של שומרי הדיאטה, אך באכילה חכמה אפשר ליהנות ממאכלי החג ולא לעלות במשקל
קרא עוד
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?
| 07/03/2018 |
צפיות: 326
תרבות השפע מביאה עמה בעיות אכילה ויותר ויותר ילדים סובלים מעודף משקל. המשימה לדבוק בדיאטה מוטלת על כל המשפחה ולא רק על הילד
קרא עוד
לא ייאמן, אבל גם יבשת אפריקה משמינה
| 19/02/2018 |
צפיות: 252
בעיית ההשמנה החולנית אינה מטרידה את העולם המערבי בלבד, השפע הגיע לאפריקה ואיתו גם המחירים הזולים של המזון התעשייתי והעלייה במשקל של האוכלוסייה המקומית
קרא עוד
תזונה וסוג דם
| 31/01/2018 |
צפיות: 834
סוג הדם משפיע על הבריאות ועל הנטייה למחלות של כל אדם, תזונה המותאמת לסוג הדם יכולה לחזק את הגוף ולהפחית את הסיכויים לחלות במחלות
קרא עוד
מדוע הדיאטה שוב נכשלה וכיצד להצליח להוריד במשקל?
| 21/01/2018 |
צפיות: 610
רוב הדיאטות מועדות לכישלון. יש לכך סיבות רבות, חלקן קשורות לתפריט עצמו וחלקן למי שמנסה לרדת במשקל. בחירה בדיאטה מתאימה תעזור לנצח את הסטטיסטיקה
קרא עוד