תזונה נכונה: מה נושאים עימם זרעי צ'יה?

כבר בשבטי המאיה והאינקה שימשו זרעי צ'יה להגברת האנרגיות וכמנחה לשליטים, ולא בכדי: הם מכילים חלבונים, פחמימות, אומגה 3, נוגדי חמצון ועוד. האם זרעי צ'יה עוזרים לרדת במשקל?
מאת מערכת BeOK
| 04/04/2011 |
צפיות: 34,913
יתכן ששמעתם לאחרונה על זרעי צ'יה כדרך יעילה לשלוט ברעב ולשמור על הדיאטה. אך מה באמת נושאים איתם זרעי צ'יה ואיך הם משתלבים בשגרת תזונה נכונה?

מהם זרעי צ'יה?


זרעי צ'יה הם זרעים שמגיעים מהצמח המדברי סלביה היספניקה שגדל במקסיקו וידוע כבר מהעבר הרחוק כצמח שהשתמשו בו בני המאיה והתרבויות האצטקיות. זרעי צ'יה ניתנו כמנחה לשליטים. על פי המסורת בתרבויות אלו השתמשו בזרעים השחורים-לבנים כמגבירי אנרגיה. סביר בהחלט, כיוון שזרעי צ'יה מכילים חומצות אומגה 3, פחמימות, חלבונים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון וסידן.

למידע נוסף בנושא זרעי צ'יה, תזונה נכונה ועוד היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום נטורופתיה
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

גידולי צ'יה הם בעיקר באקוודור, גוואטמלה, בוליביה ובאוסטרליה. גודלם של זרעי צ'יה הוא כשני מילימטר, הם יכולים להיספג בגוף כזרעים (בניגוד לזרעי הפשתן, שיש לטחון אותם כדי להנות מהיתרונות התזונתיים). שתי כפיות זרעי צ'יה מכילות 139 קלוריות, 4 גרם חלבון, 9 גרם שומן, 12 גרם פחמימות ו-11 גרם של סיבים תזונתיים, בנוסף לויטמינים ומינרלים.

לזרעי צ'יה טעם עדין, אגוזי במקצת ולכן אפשר להוסיף אותם בקלות למאכלים ולשתיה. אפשר לערבב אותם עם דגני בוקר, רטבים ,ירקות, מאכלי אורז, יוגורט ואפילו במאפים. אפשר לאכול זרעי צ'יה בצורתם הגולמית או טחונים.

האם זרעי צ'יה עוזרים לרדת במשקל?


רבים מייחסים לזרעי צ'יה השפעות על ירידה במשקל כיוון שהם נותנים תחושה של שובע ומלאות, מה שגורם לאכול פחות וכך לרזות. אך מחקר שנערך לאחרונה מראה אחרת:

"במשך תקופה של 12 שבועות לא ראינו שינוי ברמת התיאבון או ירידה במשקל" אומר פרופ' דיוויד ניימן מאוניברסיטת צפון קרולינה שביצע מחקר על משתתפים שצרכו 50 גרם של זרעי צ'יה ביום. "המחקר שלנו לא הראה ירידה במשקל, ברמת השומן או שיפור במערכת הקרדיו-וסקולרית".

חוקרים מציינים שדרושים מחקרים נוספים על מנת לבחון את יתרונותיהם של זרעי צ'יה. באחד המחקרים הנוספים שנערכו נראו השפעות חיוביות על הלב, אך לא נראה הבדל בירידה במשקל.

מחקר על צריכת זרעי צ'יה בקרב חולי סוכרת שפורסם בכתב העת Diabetic Care, מצא שיש לזרעי צ'יה ערך גליקמי נמוך, כך שאכילת צ'יה עם מזונות אחרים מגביר את רמת הסוכר בדם כשעה לאחר הארוחה, וכך הירידה ברמת הסוכר לאחר הארוחה היא פחות חדה, לכן יתכן גם שאכילת זרעי צ'יה מפחיתה את תחושת הרעב, על פי כתב העת Diabetes Care.

למרות שאין הוכחות לגבי ירידה במשקל, זרעי צ'יה יכולים להיות תוספת טובה לתזונה שלכם. תזונאים ממליצים לאכול אותה כתחליף ללחם לבן, כיוון שהיא שייכת למשפחת הדגנים המלאים, שעל פי מחקרים מפחיתים מחלות לב. הצריכה היומית המומלצת של זרעי צ'יה היא כ-20 גרם (קצת פחות משתי כפיות). זרעי צ'יה מכילים באופן יחסי כמות גדולה של נוגדי חימצון, יותר מאשר דגנים מלאים אחרים.

האם יש חסרונות?


אם יש לכם אלרגיה לסוגי מזון מסויימים (בעיקר לזרעי שומשום או חרדל) או אם אתם נוטלים תרופות נגד לחץ דם גבוה או לדילול הדם מומלץ להתייעץ עם גורם מוסמך לפני שאתם מתחילים להכניס זרעי צ'יה לתזונה שלכם באופן קבוע, כיוון שיש להם השפעה על דילול הדם.

למאמרים נוספים בנושא זרעי צ'יה, תזונה נכונה ועוד:
רפואה משלימה: למה כדאי לכם לצרוך קקאו?
חלב אינו המקור הבלעדי או ההכרחי לסידן
כדי למנוע מחלות לב צריך לאכול נכון
לא שומעים טוב? קחו אומגה 3
רפואה משלימה בזמן הריון: לא הכל בטוח

בשורה התחתונה


אפשר להנות מזרעי צ'יה, מטעמם ומכל היתרונות הבריאותיים שלהם כמו אומגה 3, נוגדי חמצון, חלבונים ועוד, אך אל תצפו מהם לגרום לכם לרזות. למרות שהם אוצר בריאותי, הם אינם זרעי קסם לירידה במשקל. כדי לרדת במשקל יש לשמור על תזונה נכונה ומבוקרת ולבצע כושר גופני באופן קבוע.

מעבר ליתרונותיהם הבריאותיים, זרעי צ'יה נודעו בעולם גם בתחומים אחרים. הצמיחה של הצ'יה נראית דומה לשיער או פרווה, ולכן הם מוכרים בארצות הברית גם כמנביטי השיער של בובות צ'יה (Chia Pet), בדומה לגירסה הישראלית של "ראש דשא".

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

נפגעת? חלית? יש לך זכויות!
רוצה לדעת מה הזכויות שלך בביטוח לאומי או בחברות הביטוח?
מלא/י פרטייך ונחזור אלייך בהקדם
השירות ניתן ללא התחייבות.
אנו מתחייבים על דיסקרטיות מלאה.

אולי יעניין אותך גם

מה מומלץ לאכול כדי לשמור על בריאות הכבד?
מאת מערכת BeOK
| 15/01/2017 |
צפיות: 80
הכבד אחראי על תהליך העיכול, הוא מגן על הגוף מפני רעלים ומפרק שומנים. איך צריכה קבועה של אשכוליות, אבוקדו וכורכום עוזרת לשמור על כבד בריא?
קרא עוד
בלוטת התריס בראי האירידולוגיה
במקרים רבים שבהם בלוטת התריס נמצאת בתת תפקוד הרופאים מתקשים לאבחן זאת. בעזרת אירידולוגיה אפשר לאבחן את המצב בקלות
קרא עוד
ארוניה ברי – מהם היתרונות הבריאותיים של מזון העל החדש?
מאת מערכת BeOK
| 09/01/2017 |
צפיות: 90
ארוניה ברי תפס את מקומו בראש מצעד מזונות העל, זאת משום שהוא מכיל נוגדי חמצון רבים, עשיר בסיבים תזונתיים ומונע הצטננות ושפעת
קרא עוד
דם אמיתי: עובדות שכל אחד צריך לדעת על סוג הדם שלו
מאת מערכת BeOK
| 29/12/2016 |
צפיות: 219
סוג הדם הוא גורם המשפיע על הבריאות, יש לו מאפיינים אישיותיים ויש לו תפקיד חשוב בפוריות האישה ובתקינות העובר
קרא עוד
גיל המעבר – מהם התסמינים ואיך אפשר למנוע אותם?
מאת מערכת BeOK
| 27/12/2016 |
צפיות: 137
גיל המעבר הוא תהליך טבעי בקרב נשים. למרות שאי אפשר למנוע אותו, אפשר לשלוט בתסמינים הנלווים לו בעזרת תזונה נכונה, הקפדה על פעילות גופנית ושמירה על לחץ דם יציב
קרא עוד
איך גברים חווים את גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 14/12/2016 |
צפיות: 178
גם גברים חווים את גיל המעבר – החל מגיל 50 רמת הטסטוסטרון יורדת וגורמת לדיכאון, להשמנה ולירידה בחשק המיני
קרא עוד
סוכריות גומי: עצמות טחונות, צבעי מאכל והרבה סוכר
מאת מערכת BeOK
| 06/12/2016 |
צפיות: 484
על אף המראה התמים שלהן, סוכריות גומי מכילות רכיבים מזיקים כמו סוכר וצבעי מאכל, אבל המרכיב העיקרי שלהן הוא ג'לטין אשר עשוי מעצמות של בעלי חיים
קרא עוד
מה באמת בריא לנו
כיום ישנה מודעות הולכת וגוברת לחשיבות של איכות המזון שאנו אוכלים והשפעתה על איכות החיים שלנו. אחת הבעיות המרכזיות היא שקשה לדעת האם כל מה שנחשב בריא, הוא אכן בריא
קרא עוד
מהם היתרונות הבריאותיים של חמאה?
מאת מערכת BeOK
| 23/11/2016 |
צפיות: 314
על אף שלחמאה יצא שם רע יש לה הרבה סגולות, היא עוזרת לתפקוד בלוטת התריס, מונעת מחלות לב ומשפרת את התפקוד המיני
קרא עוד
למה כדאי לשתות ויסקי ומהם יתרונותיו הבריאותיים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2016 |
צפיות: 327
שתייה מתונה של ויסקי מונעת עלייה במשקל, משפרת את הזיכרון ומסייעת לתהליך העיכול, וכל זה בלי חמרמורת ביום שאחרי
קרא עוד