תזונה נכונה: מה נושאים עימם זרעי צ'יה?

כבר בשבטי המאיה והאינקה שימשו זרעי צ'יה להגברת האנרגיות וכמנחה לשליטים, ולא בכדי: הם מכילים חלבונים, פחמימות, אומגה 3, נוגדי חמצון ועוד. האם זרעי צ'יה עוזרים לרדת במשקל?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/04/2011 |
צפיות: 46,866
דירוג: 3.6 מתוך 11 הצבעות
התקבלו 11 דירוגים בציון ממוצע 3.6 מתוך 5
יתכן ששמעתם לאחרונה על זרעי צ'יה כדרך יעילה לשלוט ברעב ולשמור על הדיאטה. אך מה באמת נושאים איתם זרעי צ'יה ואיך הם משתלבים בשגרת תזונה נכונה?

מהם זרעי צ'יה?


זרעי צ'יה הם זרעים שמגיעים מהצמח המדברי סלביה היספניקה שגדל במקסיקו וידוע כבר מהעבר הרחוק כצמח שהשתמשו בו בני המאיה והתרבויות האצטקיות. זרעי צ'יה ניתנו כמנחה לשליטים. על פי המסורת בתרבויות אלו השתמשו בזרעים השחורים-לבנים כמגבירי אנרגיה. סביר בהחלט, כיוון שזרעי צ'יה מכילים חומצות אומגה 3, פחמימות, חלבונים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון וסידן.

למידע נוסף בנושא זרעי צ'יה, תזונה נכונה ועוד היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום נטורופתיה
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

גידולי צ'יה הם בעיקר באקוודור, גוואטמלה, בוליביה ובאוסטרליה. גודלם של זרעי צ'יה הוא כשני מילימטר, הם יכולים להיספג בגוף כזרעים (בניגוד לזרעי הפשתן, שיש לטחון אותם כדי להנות מהיתרונות התזונתיים). שתי כפיות זרעי צ'יה מכילות 139 קלוריות, 4 גרם חלבון, 9 גרם שומן, 12 גרם פחמימות ו-11 גרם של סיבים תזונתיים, בנוסף לויטמינים ומינרלים.

לזרעי צ'יה טעם עדין, אגוזי במקצת ולכן אפשר להוסיף אותם בקלות למאכלים ולשתיה. אפשר לערבב אותם עם דגני בוקר, רטבים ,ירקות, מאכלי אורז, יוגורט ואפילו במאפים. אפשר לאכול זרעי צ'יה בצורתם הגולמית או טחונים.

האם זרעי צ'יה עוזרים לרדת במשקל?


רבים מייחסים לזרעי צ'יה השפעות על ירידה במשקל כיוון שהם נותנים תחושה של שובע ומלאות, מה שגורם לאכול פחות וכך לרזות. אך מחקר שנערך לאחרונה מראה אחרת:

"במשך תקופה של 12 שבועות לא ראינו שינוי ברמת התיאבון או ירידה במשקל" אומר פרופ' דיוויד ניימן מאוניברסיטת צפון קרולינה שביצע מחקר על משתתפים שצרכו 50 גרם של זרעי צ'יה ביום. "המחקר שלנו לא הראה ירידה במשקל, ברמת השומן או שיפור במערכת הקרדיו-וסקולרית".

חוקרים מציינים שדרושים מחקרים נוספים על מנת לבחון את יתרונותיהם של זרעי צ'יה. באחד המחקרים הנוספים שנערכו נראו השפעות חיוביות על הלב, אך לא נראה הבדל בירידה במשקל.

מחקר על צריכת זרעי צ'יה בקרב חולי סוכרת שפורסם בכתב העת Diabetic Care, מצא שיש לזרעי צ'יה ערך גליקמי נמוך, כך שאכילת צ'יה עם מזונות אחרים מגביר את רמת הסוכר בדם כשעה לאחר הארוחה, וכך הירידה ברמת הסוכר לאחר הארוחה היא פחות חדה, לכן יתכן גם שאכילת זרעי צ'יה מפחיתה את תחושת הרעב, על פי כתב העת Diabetes Care.

למרות שאין הוכחות לגבי ירידה במשקל, זרעי צ'יה יכולים להיות תוספת טובה לתזונה שלכם. תזונאים ממליצים לאכול אותה כתחליף ללחם לבן, כיוון שהיא שייכת למשפחת הדגנים המלאים, שעל פי מחקרים מפחיתים מחלות לב. הצריכה היומית המומלצת של זרעי צ'יה היא כ-20 גרם (קצת פחות משתי כפיות). זרעי צ'יה מכילים באופן יחסי כמות גדולה של נוגדי חימצון, יותר מאשר דגנים מלאים אחרים.

האם יש חסרונות?


אם יש לכם אלרגיה לסוגי מזון מסויימים (בעיקר לזרעי שומשום או חרדל) או אם אתם נוטלים תרופות נגד לחץ דם גבוה או לדילול הדם מומלץ להתייעץ עם גורם מוסמך לפני שאתם מתחילים להכניס זרעי צ'יה לתזונה שלכם באופן קבוע, כיוון שיש להם השפעה על דילול הדם.

למאמרים נוספים בנושא זרעי צ'יה, תזונה נכונה ועוד:
רפואה משלימה: למה כדאי לכם לצרוך קקאו?
חלב אינו המקור הבלעדי או ההכרחי לסידן
כדי למנוע מחלות לב צריך לאכול נכון
לא שומעים טוב? קחו אומגה 3
רפואה משלימה בזמן הריון: לא הכל בטוח

בשורה התחתונה


אפשר להנות מזרעי צ'יה, מטעמם ומכל היתרונות הבריאותיים שלהם כמו אומגה 3, נוגדי חמצון, חלבונים ועוד, אך אל תצפו מהם לגרום לכם לרזות. למרות שהם אוצר בריאותי, הם אינם זרעי קסם לירידה במשקל. כדי לרדת במשקל יש לשמור על תזונה נכונה ומבוקרת ולבצע כושר גופני באופן קבוע.

מעבר ליתרונותיהם הבריאותיים, זרעי צ'יה נודעו בעולם גם בתחומים אחרים. הצמיחה של הצ'יה נראית דומה לשיער או פרווה, ולכן הם מוכרים בארצות הברית גם כמנביטי השיער של בובות צ'יה (Chia Pet), בדומה לגירסה הישראלית של "ראש דשא".

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד