מה עדיף: 6 ארוחות קטנות או 3 מלאות?

האם דיאטה של 6 ארוחות קטנות ביום אכן עדיפה על פני 3 ארוחות מלאות עבור מי שסובל מעודף משקל? מחקר חדש מעלה כי אכילת 6 ארוחות קטנות ליום לא מסייעת להפחתת תחושת הרעב.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/05/2011 |
צפיות: 8,110
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
דיאטנים רבים מקדמים את ההנחייה לצרוך 5-6 ארוחות קטנות ביום, במקום שלוש ארוחות גדולות. הנחייה זו מתבססת על כך שארוחות קטנות ותכופות מאזנות את רמת הסוכר בדם. מניעת התנודות ברמות הסוכר תורמת לתחושת השובע ומעודדות שימוש במאגרי השומן. בנוסף, אומרים הממליצים על שגרת דיאטה זו, סגנון האכילה של ארוחות קטנות ותכופות מסייע בשמירה על פרופיל שומנים תקין בדם, מקטין את התאווה למתוק ומשפר את היכולת הקוגניטיבית.

למידע נוסף על דיאטה ותזונה היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום ניתוחי קיצור קיבה-השמנה חולנית
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום תמיכה בדיאטה

אולם, יתכן שבחירה בארוחות קטנות אינה טובה יותר מאכילה של שלוש ארוחות מלאות ביום כשמדובר בתחושת שובע ומלאות, על פי מחקר חדש בנושא השמנת יתר.

"אנחנו שומעים הרבה בעיתונות את הטענה שארוחות קטנות הן טובות יותר, אבל אין הוכחות מדעיות שתומכות בטענות אלה", אומרת אחת החוקרות, ד"ר הת'ר ליידי מהחוג לתזונה ופיזיולוגיית ספורט באוניברסיטת מיזורי שבקולומביה. ליידי קיבלה את הדוקטורט שלה באוניברסיטת פרדו שבאינדיאנה כאשר המחקר נערך. "אנחנו לא אומרים שאכילת שלוש ארוחות ביום זו הבחירה הכי טובה, אבל ארוחות קטנות לא מועילות יותר בשליטה על התיאבון", היא אומרת.

3 ארוחות מול 6


לעשרים ושבעה גברים בעלי עודף משקל הותאמה דיאטה מופחתת קלוריות שבה או 25% או 14% מהקלוריות הגיעו מחלבון רזה במשך 12 שבועות. הנבדקים התבקשו לאכול את אותו התפריט בשלוש או שש ארוחות ביום במשך שלושה ימים החל מהשבוע השביעי, ולאחר מכן לעבור לדפוס האכילה האחר במשך שלושה ימים נוספים.

הנבדקים תיעדו באמצעות מכשיר אלקטרוני את תחושות הרעב או השובע בכל שעה שבה היו ערים במהלך החלק של המחקר שבו אכלו שלוש או שש ארוחות ביום. לפי תוצאות המחקר, הגברים שעשו דיאטה דלת קלוריות ועשירה בחלבונים היו מרוצים יותר ורעבים פחות מאלו שעשו דיאטה דלת קלוריות עם כמות חלבונים סטנדרטית.

הגברים שאכלו שש ארוחות קטנות ביום לא הראו שיפור בבקרת התיאבון או בתחושת השובע בהשוואה לאלו שאכלו שלוש ארוחות ביום. "הממצאים ככל הנראה תקפים גם עבור נשים בעלות עודף משקל או השמנת יתר, אומרת ליידי.

ספורטאים, אנשים שרצים בשעות הפנאי, וכן אנשים עם סוכרת או טרום סוכרת, לעומת זאת, עשויים להפיק תועלת מאכילת ארוחות קטנות יותר בתדירות גבוהה יותר במהלך היום. "לאכול בתדירות גבוהה יותר זו לא אסטרטגיית הדיאטה הטובה ביותר להילחם בהשמנה", היא אומרת.

אין אסטרטגיה אחת שמתאימה לכולם


"הניסיון למצוא שגרת דיאטה שתתאים לכולם נועד לכישלון", אומרת דנה גרין, MS, RD, תזונאית מברוקליין, מסצ'וסטס. "חלק מהאנשים נהנים לאכול ארוחות קטנות לאורך היום, ואילו לאחרים אין את הזמן ו/או לא רוצים לאכול כל כך לעתים קרובות", היא אומרת.

בשלוש הארוחות במחקר היה פיקוח על הקלוריות, וזה מה שעזר לירידה במשקל, גרין אומרת. "היו שחשבו שאכילת ארוחות קטנות יותר בתדירות גבוהה עוזרת לייצב את רמות הסוכר בדם ולשלוט יותר בתיאבון, אך אם הארוחות תכופות אינן מכילות את כמות הפרוטאינים הראויה, זה לא יעבוד", היא אומרת. "אני לא חושבת שיש תשובה אחת שמתאימה לכולם".

ציפיות לא מציאותיות


טניה צוקרברוט, תזונאית מניו יורק והמחברת של ה- F-Factor Diet, אומרת כי "דיאטה המורכבת משש ארוחות לאורך כל היום יכולה להיות בלתי אפשרית לתחזוק בהתחשב באורח החיים הקדחתני של אנשים".

היא מוסיפה כי "כאשר אתם אוכלים ארוחה משמעותית יותר אתם מקבלים יותר גירויים חושיים, כיוון שיש יותר אוכל שעובר דרך הפה שלכם ואתם אוכלים במשך פרק זמן ארוך יותר. שני הדברים עוזרים לקדם תחושות של שביעות רצון".

לכתבות נוספות בנושא דיאטה ותזונה:
התמכרות לאוכל: האם יש דבר כזה?
מותר ואסור בבחירת דיאטה של אחרי החגים
טבעונות, איך לא חשבתם על זה קודם?
השמנת יתר, סיבות רבות לה
חלב אינו המקור הבלעדי או ההכרחי לסידן

צוקרברוט מקדמת את השילוב של חלבון רזה וסיבים בכל ארוחה. "ארוחות המורכבות משילוב של סיבים וחלבון מסייעות לשמור על תחושת מלאות זמן ארוך יותר, כי הן דורשות את משך הזמן הארוך ביותר לעיכול", היא אומרת. "הן גם שומרות על רמות הסוכר בדם יציבות ובכך מונעות עליות וירידות דרסטיות ברמות הסוכר שיכולות להביא בסופו של דבר לרעב מוגבר, זלילה, ו/או קבלת החלטות גרועה בנוגע לארוחות".

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 2,244
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 2,431
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,134
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 869
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 2,030
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,345
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 723
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 770
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 645
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 1,057
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד