מה עדיף: 6 ארוחות קטנות או 3 מלאות?

האם דיאטה של 6 ארוחות קטנות ביום אכן עדיפה על פני 3 ארוחות מלאות עבור מי שסובל מעודף משקל? מחקר חדש מעלה כי אכילת 6 ארוחות קטנות ליום לא מסייעת להפחתת תחושת הרעב.
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/05/2011 |
צפיות: 8,720
דירוג: 4.5 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 4.5 מתוך 5
דיאטנים רבים מקדמים את ההנחייה לצרוך 5-6 ארוחות קטנות ביום, במקום שלוש ארוחות גדולות. הנחייה זו מתבססת על כך שארוחות קטנות ותכופות מאזנות את רמת הסוכר בדם. מניעת התנודות ברמות הסוכר תורמת לתחושת השובע ומעודדות שימוש במאגרי השומן. בנוסף, אומרים הממליצים על שגרת דיאטה זו, סגנון האכילה של ארוחות קטנות ותכופות מסייע בשמירה על פרופיל שומנים תקין בדם, מקטין את התאווה למתוק ומשפר את היכולת הקוגניטיבית.

למידע נוסף על דיאטה ותזונה היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום ניתוחי קיצור קיבה-השמנה חולנית
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום תמיכה בדיאטה

אולם, יתכן שבחירה בארוחות קטנות אינה טובה יותר מאכילה של שלוש ארוחות מלאות ביום כשמדובר בתחושת שובע ומלאות, על פי מחקר חדש בנושא השמנת יתר.

"אנחנו שומעים הרבה בעיתונות את הטענה שארוחות קטנות הן טובות יותר, אבל אין הוכחות מדעיות שתומכות בטענות אלה", אומרת אחת החוקרות, ד"ר הת'ר ליידי מהחוג לתזונה ופיזיולוגיית ספורט באוניברסיטת מיזורי שבקולומביה. ליידי קיבלה את הדוקטורט שלה באוניברסיטת פרדו שבאינדיאנה כאשר המחקר נערך. "אנחנו לא אומרים שאכילת שלוש ארוחות ביום זו הבחירה הכי טובה, אבל ארוחות קטנות לא מועילות יותר בשליטה על התיאבון", היא אומרת.

3 ארוחות מול 6


לעשרים ושבעה גברים בעלי עודף משקל הותאמה דיאטה מופחתת קלוריות שבה או 25% או 14% מהקלוריות הגיעו מחלבון רזה במשך 12 שבועות. הנבדקים התבקשו לאכול את אותו התפריט בשלוש או שש ארוחות ביום במשך שלושה ימים החל מהשבוע השביעי, ולאחר מכן לעבור לדפוס האכילה האחר במשך שלושה ימים נוספים.

הנבדקים תיעדו באמצעות מכשיר אלקטרוני את תחושות הרעב או השובע בכל שעה שבה היו ערים במהלך החלק של המחקר שבו אכלו שלוש או שש ארוחות ביום. לפי תוצאות המחקר, הגברים שעשו דיאטה דלת קלוריות ועשירה בחלבונים היו מרוצים יותר ורעבים פחות מאלו שעשו דיאטה דלת קלוריות עם כמות חלבונים סטנדרטית.

הגברים שאכלו שש ארוחות קטנות ביום לא הראו שיפור בבקרת התיאבון או בתחושת השובע בהשוואה לאלו שאכלו שלוש ארוחות ביום. "הממצאים ככל הנראה תקפים גם עבור נשים בעלות עודף משקל או השמנת יתר, אומרת ליידי.

ספורטאים, אנשים שרצים בשעות הפנאי, וכן אנשים עם סוכרת או טרום סוכרת, לעומת זאת, עשויים להפיק תועלת מאכילת ארוחות קטנות יותר בתדירות גבוהה יותר במהלך היום. "לאכול בתדירות גבוהה יותר זו לא אסטרטגיית הדיאטה הטובה ביותר להילחם בהשמנה", היא אומרת.

אין אסטרטגיה אחת שמתאימה לכולם


"הניסיון למצוא שגרת דיאטה שתתאים לכולם נועד לכישלון", אומרת דנה גרין, MS, RD, תזונאית מברוקליין, מסצ'וסטס. "חלק מהאנשים נהנים לאכול ארוחות קטנות לאורך היום, ואילו לאחרים אין את הזמן ו/או לא רוצים לאכול כל כך לעתים קרובות", היא אומרת.

בשלוש הארוחות במחקר היה פיקוח על הקלוריות, וזה מה שעזר לירידה במשקל, גרין אומרת. "היו שחשבו שאכילת ארוחות קטנות יותר בתדירות גבוהה עוזרת לייצב את רמות הסוכר בדם ולשלוט יותר בתיאבון, אך אם הארוחות תכופות אינן מכילות את כמות הפרוטאינים הראויה, זה לא יעבוד", היא אומרת. "אני לא חושבת שיש תשובה אחת שמתאימה לכולם".

ציפיות לא מציאותיות


טניה צוקרברוט, תזונאית מניו יורק והמחברת של ה- F-Factor Diet, אומרת כי "דיאטה המורכבת משש ארוחות לאורך כל היום יכולה להיות בלתי אפשרית לתחזוק בהתחשב באורח החיים הקדחתני של אנשים".

היא מוסיפה כי "כאשר אתם אוכלים ארוחה משמעותית יותר אתם מקבלים יותר גירויים חושיים, כיוון שיש יותר אוכל שעובר דרך הפה שלכם ואתם אוכלים במשך פרק זמן ארוך יותר. שני הדברים עוזרים לקדם תחושות של שביעות רצון".

לכתבות נוספות בנושא דיאטה ותזונה:
התמכרות לאוכל: האם יש דבר כזה?
מותר ואסור בבחירת דיאטה של אחרי החגים
טבעונות, איך לא חשבתם על זה קודם?
השמנת יתר, סיבות רבות לה
חלב אינו המקור הבלעדי או ההכרחי לסידן

צוקרברוט מקדמת את השילוב של חלבון רזה וסיבים בכל ארוחה. "ארוחות המורכבות משילוב של סיבים וחלבון מסייעות לשמור על תחושת מלאות זמן ארוך יותר, כי הן דורשות את משך הזמן הארוך ביותר לעיכול", היא אומרת. "הן גם שומרות על רמות הסוכר בדם יציבות ובכך מונעות עליות וירידות דרסטיות ברמות הסוכר שיכולות להביא בסופו של דבר לרעב מוגבר, זלילה, ו/או קבלת החלטות גרועה בנוגע לארוחות".

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר