לחיות עם כאב כרוני: 11 טיפים

כאב כרוני הוא בעיה שכיחה הפוגעת בכ-16% מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל. הכאב נוטה להיות מלווה בדיכאון. כאב כרוני חמור עלול לגרום להידרדרות פיזית ונפשית ולפגוע באיכות החיים באופן משמעותי. איך תחיו בשלום עם כאב כרוני?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 07/11/2011 |
צפיות: 4,273
כאב כרוני הוא כאב המתמשך מעל שישה חודשים. לעתים קרובות הוא מלווה בדיכאון ואם לא חל שיפור במהלך הזמן, האדם הסובל ממנו עשוי לחוות ירידה באיכות החיים עד כדי הידרדרות תפקודית ונפשית. כאב כרוני הוא בעיה נפוצה, והוא שכיח אצל כ-16% מן האוכלוסיה הבוגרת (מעל גיל 18) בישראל. נשים מהוות 60% מהסובלים מכאב כרוני. אצל רוב הישראלים שיש להם כאב כרוני הכאב מופיע בגב התחתון.

למידע נוסף בנושא כאב כרוני, אורטפדיה היכנסו לפורומים:
פורום כאב
פורום כאב ורפואה סינית
פורום מחלות פרקים בילדים, כאבי פרקים
פורום עיסוי, כאבי גב
פורום פיברומיאלגיה

כאב כרוני יכול להיות מתון או חריף, להופיע לפרקים או להימשך לאורך זמן, להגביל את האדם במידה מועטה או להביא לחוסר תפקוד כולל. בכאב כרוני, אותות הכאב במערכת העצבים נשארים פעילים למשך שבועות, חודשים ואף שנים.

המקורות השכיחים ביותר לכאב כרוני הם כאבי ראש, כאבי פרקים, כאבים מפציעה וכאבי גב. סוגים אחרים של כאב כרוני כולל כאב בסינוסים, תסמונת התעלה הקרפלית, וכאבים בכתפיים, באגן ובצוואר. גם כאב מפושט בשרירים או בעצבים יכול להתפתח לכדי כאב כרוני.

לכאב כרוני יש מחיר נפשי, אשר עשוי להחמיר את הכאב עוד יותר. תסמינים נפשיים נפוצים אצל אנשים החווים כאב כרוני הם: חרדה, לחץ, דיכאון, כעס ועייפות, אשר ביחד עלולים להפחית את ייצור משככי הכאבים הטבעיים של הגוף ולהעלות את רמתם של חומרים שמגבירים תחושות של כאב.

על אף האמור לעיל, אין להתייחס לכאב כרוני כגזירה משמיים שאי אפשר לשנותה. בעזרת הטיפים הבאים תלמדו כיצד ניתן לחיות עם כאב כרוני ואף לשפר את המצב ולהעלות את איכות החיים שלכם.

#1 למדו טכניקות של נשימה עמוקה


נשימה עמוקה ומדיטציה הן טכניקות העוזרות לגוף להירגע, מה שמפחית את הכאב בו הוא שרוי. קיימות שיטות רבות לבצע מדיטציה, ובכמה מהן הדגש הוא על כוחה המרגיע של חזרתיות. התמקדות בנשימה, התעלמות מהמחשבות וחזרה על מילה או משפט - מנטרה - גורמים להרפייה של הגוף. ניתן ללמוד מדיטציה לבד באמצעות חומר עזר בנושא או לקחת שיעורים.

נשימה עמוקה גם היא טכניקת הרפייה. מצאו מקום שקט, התמקמו בתנוחה שנוחה לגופכם, ותחסמו מחשבות שעלולות להסיח את דעתכם. דמיינו נקודה מתחת לטבור שלכם. נשמו לתוך נקודה זו ומלאו את הבטן שלכם באוויר. תנו לאוויר למלא אתכם מהבטן כלפי מעלה, ואז נשפו אותו, כמו בלון שמתרוקן.

#2 הפחיתו את גורמי הלחץ בחייכם


רגשות שליליים כמו דיכאון, חרדה, לחץ וכעס מעצימים את רגישותו של הגוף לכאב. אם תלמדו לשלוט על גורמי הלחץ בחיים, תתחילו לחוש שהכאב נרגע. ישנן מספר טכניקות שמסייעות בהפחתת לחץ ומרגיעות את הנפש והגוף. האזנה למוסיקה נעימה ומרגיעה תוכל לשפר את מצב הרוח שלכם ולגרום לכאב להיות נסבל יותר. קיימים דיסקים עם מוסיקה מרגיעה שהותאמה במיוחד למטרה זו.

טכניקה נוספת היא דמיון מודרך. דמיון מודרך הוא סוג של אסקפיזם מנטלי שיכול לעזור לכם להרגיש שלווים יותר. בדמיון מודרך יוצרים בראש דימויים מרגיעים ושלווים. גם הרפיית שרירים היא טכניקה שעשויה לסייע בהרגעת הגוף והנפש.

#3 עשו פעילות גופנית: אנדורפינים הם משככי כאבים טבעיים


אנדורפינים הם כימיקלים של המוח שעוזרים בשיפור מצב הרוח ובמקביל חוסמים אותות של כאב מהגוף. לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה נוספת על כאב - היא מחזקת את השרירים ובכך מונעת פציעות וכאב נוסף. כמו כן, פעילות גופנית יכולה לסייע בשמירה על המשקל, להפחית את הסיכון למחלות לב ולשלוט על רמות הסוכר בדם.

התייעצו עם הרופא שלכם ועם מאמן הכושר בכדי להתאים לעצמכם תוכנית אימונים אופטימלית. אם אתם סובלים מבעיות בריאותיות כלשהן, כמו נוירופטיה סוכרתית, עליכם להיזהר בפעילות שאתם בוחרים לבצע. שאלו את הרופא לכם מהי הפעילות הגופנית המומלצת לכם ומאלו פעילויות כדאי להימנע.

#4 הפחיתו את צריכת האלכוהול שלכם; אלכוהול עלול להחמיר הפרעות שינה


לעתים קרובות כאבים מקשים לישון כמו שצריך ואלכוהול רק יחמיר את הבעיה. אם אתם חיים עם כאב כרוני, צריכת אלכוהול מופחתת או הימנעות מאלכוהול כליל עשויה לשפר את איכות החיים שלכם.

#5 הצטרפו לקבוצת תמיכה: תכירו אנשים נוספים החיים עם כאב כרוני


אם תפגשו ותתחברו עם אנשים אחרים הסובלים מכאב כרוני ומבינים מה עובר עליכם, תרגישו פחות לבד. כמו כן, הם עשויים לתת לכם עצות מועילות לאופן בו ניתן לחיות עם כאב כרוני. בנוסף, כדאי לשקול להיפגש עם מומחה לבריאות הנפש. קבלת ייעוץ וטיפול מתאימים יוכלו ללמד אתכם להתמודד טוב יותר, להימנע ממחשבות שליליות ולפתח גישה בריאה יותר לחיים.

#6 אל תעשנו. עישון יכול להחמיר כאב כרוני


עישון יכול להחמיר בעיות בזרם הדם הגורמות לכאב וכן להעלות את הסיכוי למחלות לב וסרטן.

#7 עקבו אחרי הכאב ורמות הפעילות שלכם מדי יום


כדי לטפל בכאב שלכם ביעילות, הרופא שלכם צריך לדעת כיצד אתם מרגישים בין ביקור אחד למשנהו. אם תכתבו 'יומן' או תעשו רישום מסודר של רמות הכאב שלכם בכל יום, תוכלו לעקוב אחרי שינויים שחלים בו.

איך תעשו זאת? בסוף כל יום, דרגו את הכאב שחשתם באותו היום בסולם כאב של 1 עד 10. בנוסף, ציינו אלו פעילויות עשיתם באותו היום. קחו את 'יומן הכאב' שלכם לכל ביקור אצל הרופא וכך תוכלו לעזור לו להבין את האופן בו אתם חיים עם הכאב שלכם ואת רמת התפקוד הפיזי שלכם.
<@ --- IMG_2 --- @>

#8 למדו טכניקות ביו-פידבק כדי להפחית את הכאב


ביו-פידבק מסייע בשליטה על תפקודי גוף שונים. ייתכן שזה נשמע לכם כמו מדע בדיוני, אך קיימות ראיות לכך שביו-פידבק עובד, ושלא קשה ללמוד את השיטה. איך זה עובד? בביו-פידבק מונחים עליכם חיישנים שמאפשרים לכם "לשמוע" או "לראות" תפקודי גוף כמו קצב הלב, העיכול, טמפרטורת הגוף ומתח השרירים.

הקווים והצפצופים של המוניטורים המחוברים אליכם משקפים את מה שמתחולל בגופכם. במהלך הטיפול תלמדו כיצד לשלוט בהם ודרך כך כיצד לשלוט בתפקודי הגוף. לאחר מספר פגישות, המוח שלכם יאמן את המערכות הביולוגיות בגופכם ללמוד כיצד לשלוט בתפקודיהן.


#9 עיסוי עושה את ההבדל


עיסוי יכול לסייע בהפחתת לחצים והרגעת מתח ונוקשות בשרירים. אנשים רבים הסובלים מכאב כרוני מסוגים שונים נעזרים בעיסוי כדי להפחית את הכאב ולהרגיע את הגוף.

#10 הקפידו על תזונה בריאה


תזונה מאוזנת היא חשובה מבחינות רבות - היא מסייעת לתהליך העיכול, היא מפחיתה את הסיכון למחלות לב, היא מסייעת בשמירה על משקל תקין ומשפרת את רמות הסוכר בדם. כדי לשמור על תזונה דלת-שומן ודלה בנתרן, הקפידו לאכול מהמזונות הבאים: פירות וירקות טריים; שעועית ואפונה מבושלות; לחמים ודגני בוקר מחיטה מלאה; מוצרי חלב (גבינה, חלב ויוגורט) דלי שומן; ובשר רזה.

לכתבות נוספות בנושא כאב כרוני, אורטופדיה:
כיצד ניתן למנוע אוסטיאופורוזיס?
כאב כרוני: כל הטיפולים התרופתיים
קריסה של כף הרגל: אל תקרסו בזמן ריצה
חדשות טובות לסובלים מבעיית כאב כרוני
כאבי גב תחתון: איך תטפלו בהם בבית

#11 מצאו הסחות דעת מהנות שיעזרו לכם לשכוח מהכאב


אם תתמקדו בכאב, הוא רק יחמיר, לא יפחת. מצאו משהו שאתם נהנים לעשות - פעילות שמעסיקה אתכם וגורמת לכם לחשוב על דברים אחרים שהם לא הכאב. סביר להניח שלא תוכלו להימנע מהכאב לגמרי, אך עצם העובדה שלא תתמקדו רק בו אלא תיהנו מדברים אחרים בחייכם תגרום לכם לקחת שליטה על החיים שלכם ולא לתת לכאב לשלוט בהם.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר ראובן אייכנבאום
    ד"ר ראובן אייכנבאום
    נוירולוג בכיר ומומחה ברפואה פיזיקלית, שיקום ושיקום נוירולוגי. נותן חוות דעת שניה, רפואית ורפואית משפטית.... קרא עוד