תזונה נכונה: הכל על בטטה

היא מדורגת ראשונה כירק הבריא ביותר בתפריט של תזונה נכונה על ידי האגודה האמריקאית לתזונה, היא עמוסה בויטמינים ובראשם ויטמין A והיא מתוקה וטעימה. כל מה שרציתם לדעת על בטטה ושילובה בתפריט תזונה נכונה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 05/01/2012 |
צפיות: 12,909
מלבד היותה הירק היחיד המתוק בשוק, בטטה נבחרה לאחרונה לירק הבריא ביותר על ידי האגודה האמריקאית לתזונה. בטטה היא שורש עמילני השומר על בריאות הלב וכלי הדם בגוף האדם. בטטה, אשר שמה העממי הוא לפופית נאכלת, היא מקור עשיר של נוגדי חמצון קרטנואידים, ויטמינים (במיוחד ויטמין A), מינרלים וסיבים תזונתיים החיוניים לבריאות אופטימלית.

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה ודיאטה היכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום סוכרת אנדוקרינולוגיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

הבטטה גדלה באזורים טרופים וחמימים. היבול מחייב רק כמות קטנה ותשומת לב מועטה לגידול. לשורש הבטטה צורה מלבנית-ארוכה וקצה מחודד וצבעה החיצוני נע בין אדום, סגול, חום ולבן. למרות שרובינו אוכלים רק את שורש הבטטה, גם עלי הבטטה אכילים ולמעשה מכילים המון חומרים מזינים. עלים אלה מכילים ריכוז גבוה יותר של ויטמין A מאשר עלים ירוקים אחר כמו תרד.

למה בטטה בריאה כל כך?


בטטה היא ירק דל קלוריות שאינו מכיל שומנים רוויים וכולסטרול והוא מקור עשיר לסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים. בטטות נכללות בקטגוריה של פחמימות מורכבות והן מעלות את רמות הסוכר בדם באופן איטי יותר מאשר סוכרים אחרים ולכן הן גם מומלצות כתחליף סוכר לחולי סוכרת. בטטות נחשבות לסוכרתיות פחות מאשר תפוחי אדמה, על פי מדד גליקמי.

בטטה היא מקור מצוין של קרוטנואידים כמו ויטמין A בצורת בטא קרוטן. ערכי קרטנואידים אלה בבטטה, הם מהגבוהים בירקות השורש. תרכובות אלה הן חומרים נוגדי חמצון טבעיים רבי עוצמה. ויטמין A מסייע לשמור על שלמות הריריות בריאות ומתחת לעור. ויטמין A גם משפר את הראייה. צריכת ירקות ופירות עשירים בקרוטנואידים מסייעת בהגנה מפני סרטן ריאות וסרטן חלל הפה.

הריכוזים הגבוהים של ויטמין A בצורת בטא קרוטן מסייעים גם לשמירה על העור. תכשירים קוסמטיים רבים מכילים ויטמין A. בנוסף, בטא קרוטן נלחם ברדיקלים החופשיים הגורמים להזדקנות העור.

פקעת הבטטה עמוסה בויטמינים חיוניים כמו חומצה פנטותנית (ויטמין B5), פירידוקסין (ויטמין B6), תיאמין (ויטמין B1), ניאצין (ויטמין B3), ריבופלאבין (ויטמין B2) וגם ויטמין C. ויטמינים אלה חיוניים לגוף שכן הגוף יכול לצרוך אותם רק דרך מקורות חיצוניים על מנת לחדש את מאגריהם. ויטמינים אלה ממלאים גם חלק בזירוז אנזימים המשתתפים בתהליך המטבוליזם.

בטטה מכילה גם כמות רבה של מינרלים כמו ברזל, סידן, מגנזיום, מנגן ואשלגן, אשר חיוניים מאוד בתהליך חילוף החומרים בגוף. הריכוז הגבוה של אשלגן בבטטה יכול לסייע להתכווצויות שרירים הנגרמות לעיתים מחוסר באשלגן. בנוסף, בזמן מתח נפשי הגוף משתמש ביותר אשלגן, לכן אכילת בטטה יכולה לעזור בעיתות מתח.

איך לבחור בטטה?


למרות שעלי הבטטה נאכלים בחלקים מסוימים של העולם, שורש הבטטה הוא החלק המזוהה ביותר עם הבטטה והאהוב על ידי רבים. כאשר בוחרים בטטות , כדאי לבחור בפקעות עם עור חלק אך חזק ותוכן נוקשה. מומלץ להימנע מבטטות רכות, חלקות, נבולות או כאלה שכבר הנביטו. כדאי לשטוף את הבטטות במים זורמים על מנת להסיר חול ואדמה ולאחסן אותן במקום קריר, חשוך ומאוורר היטב.

וריאציות של בישול והגשה


על מנת להשיג את מירב היתרונות התזונתיים של הבטטה מומלץ שלא לקלף את קליפתה. מרבית החומרים הבריאותיים בבטטה נמצאים באזורים הקרובים לקליפה. בנוסף מומלץ יותר לאדות מאשר לאפות בטטות בתנור.

מרק בטטה, תבשיל בטטה, פאי ועוגת בטטות – כולם אופציות טובות וטעימות לאכילת בטטה. בנוסף, בטטה היא אוכל מצוין עבור תינוקות בשל רכותה וטעמה המתוק. ניתן להכין גם צ'יפס בטטה שיכול להחליף את חטיפי הצ'יפס מתפוחי אדמה האהובים כל כך.

כתבות נוספות בנושא תזונה נכונה ודיאטה:
תזונה נכונה: הכל על העגבנייה
11 טיפים לשמור על דיאטה לשנה החדשה
הרזיה: 6 דרכים איך לא לעשות את זה
איך להתמודד עם לחץ בעזרת תזונה נכונה?
מצעד 14 המזונות המומלצים לניקוי כבד

גדלו בעצמכם בטטה


גידול ירקות גינה היא דרך טובה להורדת חשבון המכולת או הסופר. שורש הבטטה זקוק ל-100 ימים ללא קרה על מנת לגדול, אקלים שניתן למצוא בחלקים רבים בארץ. לצמחי בטטה יש פחות מחלות מאשר תפוחי אדמה אחרים. בנוסף, בטטות לא דורשות הרבה התעסקות, מים או דישון.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד