שומן זה משמין? 7 מיתוסים על שומן

מה עדיף, מרגרינה או חמאה? האם מומלץ לאכול מוצרים דלי שומן? והאם שומן הוא באמת האשם העיקרי בידיות האהבה שמעטרות לכם את המותניים?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 14/03/2013 |
צפיות: 9,619
דירוג: 1.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 1.0 מתוך 5
כשאנשים שומעים את המילה "שומן" הם ישר מדמיינים המבורגר נוטף שמן או הררי קצפת ובכלל, המילה "שומן" אינה מתקשרת אצלנו למזון בריאות. אולם חומצות שומן הן חלק חיוני בתפריט של כל אחד מאיתנו, למעשה, ללא שומן, הגוף שלנו לא יוכל להתקיים. בשל המוניטין הרע שיצא לו ובשל הבלבול הקיים בנוגע לתפקיד השומן בגוף הכנו עבורכם את הכתבה הבאה. בכתבה נסקור את שבעת המיתוסים הנפוצים העוסקים בשומן ונבדוק האם הם באמת נכונים.

למידע נוסף בנושא שומן היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום שומנים בדם, מחלות לב
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ספורט

הגוף אינו צריך שומן


הגוף בהחלט דורש שומן. אנחנו לא יכולים לחיות בלי שומן. החומרים המרכיבים את השומן
נחוצים לתפקוד מערכת העצבים. ללא שומנים בריאים, המוח לא יהיה מסוגל להפיק אנרגיה, לתאם ולשלוט בתפקודי הגוף.

שומן בריא אינו קיים


אומגה 3, חומצות שומן ממקורות כמו דגים, זרעי פשתן וצ'יה הם בריאים וחיוניים לתפקוד מערכות הגוף, ובפרט מערכת העצבים. אומגה 3 תורמת להורדת ערכי הכולסטרול בדם ומפחיתה את הסיכון למחלות לב. בנוסף שמנים צמחיים כמו שמן זית ושמן אבוקדו נחשבים לבריאים ומומלצים בתזונה.

אכילת שומן גורמת להשמנה


אכילת שומנים לא תעשה אתכם שמנים יותר, למעשה היא יכולה לגרום לירידה במשקל. מומחים רבים מאמינים כי שומנים בריאים כמו חומצות שומן מסוג אומגה 3 תורמות לתהליך ההרזיה. עודף משקל מאפיין מדינות מפותחת בהם קיימת צריכה מוגברת של ממתקים, משקאות ממותקים פסטות ומאפים והם האשמים העיקריים במגפת ההשמנה.


אכילת שומן רווי ממוצרי חלב ובשר אדום מזיקה ללב


לרוב מיתוס זה הוא נכון, אבל הדבר תלוי באופן משמעותי בתזונה ובתנאי הגידול של הפרות. אם הפרה ניזונה רק מדשא, התוצרת שלה תהיה בריאה יותר עבור האדם. בשרה יהיה רזה יותר ובעל ערך תזונתי גבוה, בנוסף בשרה יהיה עשיר בחומצה לינולאית מצומדת (CLA) שהיא חומצת שומן שתורמת לתהליך הירידה ומשקל ומגנה על הגוף מפני סרטן. ניתן לרכוש בחנויות נבחרות בשר בקר אורגני ללא הורמונים.

מרגרינה עדיפה מחמאה


מיתוס זה שהונצח על ידי הממסד הרפואי הוא שגוי בתכלית. מרגרינה מכילה שומן טראנס שחוסם את העורקים ומקשה על זרימת הדם. צריכה גבוהה של שומן טראנס מעלה את רמת הכולסטרול הרע (LDL), מורידה את רמת הכולסטרול הטוב (HDL) ומגבירה את הסיכון למחלות לב. חמאה אינה מכילה כלל שומן טראנס.

עדיף לאכול מוצרים דלי שומן


שנות ה-90 הביאו איתם גל של מאכלים מסוג "לייט" או לחילופין "דלי שומן". אולם מה שקורה בדרך כלל הוא שהיצרנים אמנם מורידים את אחוזי השומן אך מחליפים אותם בערכי סוכר גבוהים שיערבו לחך של הצרכנים. שיעורים גבוהים של סוכר מזוקק גורמים לסוכרת, עודף משקל ויתר לחץ דם.

אכילת שומן מעלה את רמת הכולסטרול


רוב המטופלים מאמינים שיש להם השפעה מעטה על רמת הכולסטרול שלהם, אולם לבחירות התזונתיות שאנו עושים ישנה השפעה דרמטית על רמת הכולסטרול וכפועל יוצא על הסיכון למחלות לב. אכילה של שלוש מנות ירקות ופירות מדי יום עוזרת להגן על הלב ולהוריד את ערכי הכולסטרול. שומנים בריאים, כמו אלו המצויים בדגים, מסייעים להעלות את רמת הכולסטרול ה"טוב" ולהפחית את רמות הכולסטרול ה"רע".

לכתבות נוספות בנושא תזונה:
להתמודד עם פיתוי: על מלכודת כוח הרצון
עקרון העונג: על עונג וכאב באכילה
אכילה רגשית: כשפיצוי הופך לעונש
מי כסף: טיפול שנוי במחלוקת
12 חטיפים בריאים שמצויים בכל בבית

הימנעות ממזונות מטוגנים ושמנים מוקשים יכולה לעזור במניעת טרשת עורקים ומחלות כרוניות נוספות. שמירה על תפריט מאוזן המורכב מחלבונים, שומנים בריאים, פירות וירקות יכולה להוריד דרמטית את ערכי הכולסטרול בדם. שומנים בריאים מסופקים על ידי דגים כמו סלמון, סרדינים, אנשובי וטונה. הם המקור הטוב ביותר של חומצות שומן מסוג אומגה 3. בשל זיהומים של מתכות כבדות אוכלוסיית הדגים הולכת ומתדלדלת, תוספי תזונה של שמן דגים יכולים לשמש כתחליף ראוי.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 327
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,206
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,035
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 386
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 532
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 432
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 636
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 841
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 373
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד
כיצד לרזות ללא דיאטה?
טליה לביא
| 14/01/2019 |
צפיות: 609
עשית כבר את כל הדיאטות האפשריות כמעט ועדיין המשקל יורד ועולה? כנראה שהגיע הזמן ללכת בדרך שונה לגמרי. הדרך הנכונה והמבטיחה לירידה במשקל אינה משטר דיאטה מוקפד, או היצמדות לתפריט או לחוקים, אלא בשינוי התפיסה לגבי אוכל, והפרדה בין צרכים נפשיים לצרכים פיזיולוגיים של הגוף.
קרא עוד