שומן זה משמין? 7 מיתוסים על שומן

מה עדיף, מרגרינה או חמאה? האם מומלץ לאכול מוצרים דלי שומן? והאם שומן הוא באמת האשם העיקרי בידיות האהבה שמעטרות לכם את המותניים?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 14/03/2013 |
צפיות: 11,378
דירוג: 1.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 1.0 מתוך 5
כשאנשים שומעים את המילה "שומן" הם ישר מדמיינים המבורגר נוטף שמן או הררי קצפת ובכלל, המילה "שומן" אינה מתקשרת אצלנו למזון בריאות. אולם חומצות שומן הן חלק חיוני בתפריט של כל אחד מאיתנו, למעשה, ללא שומן, הגוף שלנו לא יוכל להתקיים. בשל המוניטין הרע שיצא לו ובשל הבלבול הקיים בנוגע לתפקיד השומן בגוף הכנו עבורכם את הכתבה הבאה. בכתבה נסקור את שבעת המיתוסים הנפוצים העוסקים בשומן ונבדוק האם הם באמת נכונים.

למידע נוסף בנושא שומן היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום שומנים בדם, מחלות לב
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ספורט

הגוף אינו צריך שומן


הגוף בהחלט דורש שומן. אנחנו לא יכולים לחיות בלי שומן. החומרים המרכיבים את השומן
נחוצים לתפקוד מערכת העצבים. ללא שומנים בריאים, המוח לא יהיה מסוגל להפיק אנרגיה, לתאם ולשלוט בתפקודי הגוף.

שומן בריא אינו קיים


אומגה 3, חומצות שומן ממקורות כמו דגים, זרעי פשתן וצ'יה הם בריאים וחיוניים לתפקוד מערכות הגוף, ובפרט מערכת העצבים. אומגה 3 תורמת להורדת ערכי הכולסטרול בדם ומפחיתה את הסיכון למחלות לב. בנוסף שמנים צמחיים כמו שמן זית ושמן אבוקדו נחשבים לבריאים ומומלצים בתזונה.

אכילת שומן גורמת להשמנה


אכילת שומנים לא תעשה אתכם שמנים יותר, למעשה היא יכולה לגרום לירידה במשקל. מומחים רבים מאמינים כי שומנים בריאים כמו חומצות שומן מסוג אומגה 3 תורמות לתהליך ההרזיה. עודף משקל מאפיין מדינות מפותחת בהם קיימת צריכה מוגברת של ממתקים, משקאות ממותקים פסטות ומאפים והם האשמים העיקריים במגפת ההשמנה.


אכילת שומן רווי ממוצרי חלב ובשר אדום מזיקה ללב


לרוב מיתוס זה הוא נכון, אבל הדבר תלוי באופן משמעותי בתזונה ובתנאי הגידול של הפרות. אם הפרה ניזונה רק מדשא, התוצרת שלה תהיה בריאה יותר עבור האדם. בשרה יהיה רזה יותר ובעל ערך תזונתי גבוה, בנוסף בשרה יהיה עשיר בחומצה לינולאית מצומדת (CLA) שהיא חומצת שומן שתורמת לתהליך הירידה ומשקל ומגנה על הגוף מפני סרטן. ניתן לרכוש בחנויות נבחרות בשר בקר אורגני ללא הורמונים.

מרגרינה עדיפה מחמאה


מיתוס זה שהונצח על ידי הממסד הרפואי הוא שגוי בתכלית. מרגרינה מכילה שומן טראנס שחוסם את העורקים ומקשה על זרימת הדם. צריכה גבוהה של שומן טראנס מעלה את רמת הכולסטרול הרע (LDL), מורידה את רמת הכולסטרול הטוב (HDL) ומגבירה את הסיכון למחלות לב. חמאה אינה מכילה כלל שומן טראנס.

עדיף לאכול מוצרים דלי שומן


שנות ה-90 הביאו איתם גל של מאכלים מסוג "לייט" או לחילופין "דלי שומן". אולם מה שקורה בדרך כלל הוא שהיצרנים אמנם מורידים את אחוזי השומן אך מחליפים אותם בערכי סוכר גבוהים שיערבו לחך של הצרכנים. שיעורים גבוהים של סוכר מזוקק גורמים לסוכרת, עודף משקל ויתר לחץ דם.

אכילת שומן מעלה את רמת הכולסטרול


רוב המטופלים מאמינים שיש להם השפעה מעטה על רמת הכולסטרול שלהם, אולם לבחירות התזונתיות שאנו עושים ישנה השפעה דרמטית על רמת הכולסטרול וכפועל יוצא על הסיכון למחלות לב. אכילה של שלוש מנות ירקות ופירות מדי יום עוזרת להגן על הלב ולהוריד את ערכי הכולסטרול. שומנים בריאים, כמו אלו המצויים בדגים, מסייעים להעלות את רמת הכולסטרול ה"טוב" ולהפחית את רמות הכולסטרול ה"רע".

לכתבות נוספות בנושא תזונה:
להתמודד עם פיתוי: על מלכודת כוח הרצון
עקרון העונג: על עונג וכאב באכילה
אכילה רגשית: כשפיצוי הופך לעונש
מי כסף: טיפול שנוי במחלוקת
12 חטיפים בריאים שמצויים בכל בבית

הימנעות ממזונות מטוגנים ושמנים מוקשים יכולה לעזור במניעת טרשת עורקים ומחלות כרוניות נוספות. שמירה על תפריט מאוזן המורכב מחלבונים, שומנים בריאים, פירות וירקות יכולה להוריד דרמטית את ערכי הכולסטרול בדם. שומנים בריאים מסופקים על ידי דגים כמו סלמון, סרדינים, אנשובי וטונה. הם המקור הטוב ביותר של חומצות שומן מסוג אומגה 3. בשל זיהומים של מתכות כבדות אוכלוסיית הדגים הולכת ומתדלדלת, תוספי תזונה של שמן דגים יכולים לשמש כתחליף ראוי.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר