תזונה נכונה מונעת סרטן: תוספי תזונה יעילים במניעת מחלת הסרטן

לתזונה השפעה רבה על מצבו הבריאותי של הגוף ותזונה לא נכונה עלולה להוביל למחלות שונות ואף לסרטן. אומגה 3 ופרוביוטיקה הם רק חלק מתוספי התזונה שיכולים למנוע התפתחות תאים סרטניים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 02/06/2016 |
צפיות: 16,700
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
התפתחות של גידולים סרטניים בגוף נגרמת כתוצאה מגורמים שונים, ביניהם גנטיקה, עליה אין לנו יכולת לשנות או להשפיע. יחד עם זאת, מחקרים רבים נעשו בעניין ומצאו כי לגורמים סביבתיים יש השפעה ניכרת על התפתחות מחלת הסרטן. מסקנתם הייתה שהקפדה על תזונה נכונה ופעילות גופנית יכולים במידה רבה לסייע במניעת גידולים ממאירים.

כמו כן, תזונה בריאה עשויה גם למנוע הופעה חוזרת של גידולים סרטניים אצל מטופלים שהחלימו מהמחלה. תוספי תזונה לא רק מספקים חומרים חיוניים לגוף, אלא גם יכולים למנוע התפתחות מחלת הסרטן, על ידי חיזוק המערכת החיסונית, הפחתת דלקות כרוניות, שיפור תפקוד מערכת העיכול ובקרת הורמוני לחץ.

צריכת תוספי תזונה אינה מונעת במאת האחוזים ייצור גידולים סרטניים, שכן יכולות להיות סיבות אחרות להתפתחותם, אך הם עוזרים לנו לשמור על גוף בריא ובכך מפחיתים את הסיכויים לסרטן ולמחלות אחרות.

למידע נוסף, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום סרטן (אונקולוגיה)
פורום רפואה משלימה, רפואה אלטרנטיבית
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה

אומגה 3 (שמן דגים)

אומגה 3 הוא שם כולל לקבוצה של חומצות שומן חיוניות. ישנם מספר סוגים שונים של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3. EPA היא חומצת שומן חיונית, החשובה לוויסות ולהפחתת לחץ הדם וקרישיות הדם. כמו כן, היא מסייעת להפחית דלקות בגוף. חומצת שומן חיונית מסוג DHA היא חיונית לתפקוד תקין של מערכת העצבים והמוח. אומגה 3 הוא תוסף תזונה חשוב למניעת סרטן עקב פעילותו האנטי דלקתית.

חלק נכבד ממחלות הסרטן נגרם בעקבות דלקות כרוניות. דלקת בכבד (הפטיטיס) עלולה לגרום לסרטן הכבד וסרטן המעי הגס עשוי להיגרם בעקבות דלקת כרונית הנקראת קוליטיס במעי. אומגה 3 יכול לסייע רבות גם לאנשים שהחלימו מסרטן, כאשר מחקרים שמים דגש על סרטן הערמונית, סרטן השד וסרטן הריאות.

ניתן ליטול אומגה 3 בכמוסות או באמצעות צריכת מאכלים כמו דג סלמון, דג סול ודג טונה, העשירים באומגה 3. המינון המומלץ הוא בין 1000 ל-3000 מ"ג ביום. נטילת אומגה 3 אינה מומלצת לאנשים המטופלים במדללי דם, לכן מומלץ להיוועץ ברופא טרם השימוש.

פוליפנולים מפחיתים סיכון לסרטן השד

פוליפנולים, או בשמם הנוסף פלבונואידים הם קבוצה של תרכובות המצויות בירקות ובפירות. הפוליפנולים אחראים בין היתר לפיגמנטציה של פירות וירקות ולהענקת צבעם. ישנם סוגים שונים של פוליפנולים שיכולים לסייע רבות במניעת סרטן. אחד מהם הוא הכורכומין, פוליפנול המצוי בכורכום, המקנה לו את צבעו הצהוב.

הכורכומין יכול לסייע במניעת היווצרות תאים סרטניים מסוגים שונים. פוליפנול הנקרא קטצ'ין המצוי בתה ירוק גם הוא עשוי להפחית סיכון לסוגים שונים של סרטן, לרבות סרטן השד, סרטן שלפוחית השתן וסרטן הוושט. מרבית המחקרים על פוליפנולים התמקדו בהשפעתם על בעלי חיים, לכן צריכתם אינה מבטיחה הימנעות מסרטן במאת האחוזים, אך יכולה בהחלט לסייע.

פרוביוטיקה לחיזוק המערכת החיסונית

פרוביוטיקה היא מזון ותוספי מזון, הכוללים חיידקים ידידותיים, החיוניים לפעילות מאוזנת של המעיים והפה. כמו כן, הם מסייעים בחיזוק המערכת החיסונית, שיפור מערכת העיכול ונלחמים בזיהומים. חיידקים ידידותיים במערכת העיכול מאפשרים עיכול וספיגת חומרים מזינים וכן סילוק פסולת מהגוף. כאשר מערכת העיכול אינה מכילה כמות מספקת של חיידקים ידידותיים, עלולים להתפתח זיהומים, מחלות ודלקות העשויות להוביל להתפתחות של תאים סרטניים במערכת העיכול.

על כן, תוספי תזונה פרוביוטיים יכולים לסייע במניעת סרטן, גם אצל חולים שהחלימו מהמחלה. ניתן להשיג פרוביוטיקה גם במאכלים מסוימים, כגון יוגורט, כרוב כבוש ומרק מיסו. יש להדגיש כי פרוביוטיקה אינה מומלצת לאנשים בעלי ספירת תאי דם לבנים נמוכה, כיוון שהיא עלולה להעלות סיכון לזיהומים בדם.

אולי יעניין אתכם גם:
פרוביוטיקה: 6 מאכלים עשירים בחיידקים פרוביוטיים שישפרו את מערכת העיכול
10 יתרונות בריאותיים של אומגה 3
עומדים על המשמר: הכל על נוגדי חמצון
טיפול תזונתי למניעת מחלות
תזונה: למה הסינים יותר בריאים?

נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים)

רדיקלים חופשיים הם צורנים כימיים הפוגעים במערכות הגוף, גורמים למחלות ולהזדקנות מואצת של תאי הגוף. הם עושים זאת באמצעות תגובות חמצון בתא, הגורמים לפגיעה בקרום התא, הפחתת יכולת התא לסילוק פסולת וספיגת חומרי מזון וכן לשינוי מבנה ה-DNA. פגיעה בתאי הגוף ושינוי ה-DNA עשויים להוביל להתפתחות של תאים סרטניים וגידולים ממאירים בגוף.

נוגדי חמצון הם חומרים כימיים הנלחמים נגד פעילותם של רדיקלים חופשיים ועל ידי כך הם מסוגלים להאריך חיי תא, מניעת בלאי מוקדם של תאי הגוף והזדקנות מוקדמת. על כן, צריכה של נוגדי חמצון עשויה לסייע במניעת מחלת הסרטן.

מבין נוגדי החמצון המומלצים נמנים גלוטתיון וקו-אנזים Q10. ישנם רופאים הממליצים על צריכת מזונות עתירי נוגדי חמצון על פני תוספי תזונה נוגדי חמצון. נוגדי חמצון ניתן למצוא כויטמינים כגון ויטמין A, ויטמין C וויטמין E בפירות ובירקות. מבין המזונות המכילים נוגדי חמצון ניתן למצוא פלפל אדום, תות שדה, פטרוזיליה, זרעי פשתן, צ'יה, בוטנים וירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי וכרובית.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד