ספירולינה: מזון על בעל הערך התזונתי הגבוה ביותר

ספירולינה היא אצה כחולה – ירוקה המוגדרת בתור מזון על כיוון שהיא עשירה בערכים תזונתיים. היא בעלת ערך קלורי נמוך ויתרונות בריאותיים רבים הכוללים מניעת תהליכי הזדקנות, ויסות לחץ הדם וחיזוק מערכת החיסון
מאת מערכת BeOK
| 21/06/2016 |
צפיות: 15,426
ספירולינה היא אצה מיקרוסקופית כחולה – ירוקה הגדלה במים מתוקים. הספירולינה נמצאת בשימוש בני האדם מזה מאות שנים ואף ניתן למצוא תיעוד לשימוש באצת הספירולינה כבר במאה ה -15, בידי התרבות האצטקית במקסיקו. הספירולינה היוותה מקור חלבון עיקרי במשך שנים רבות באזור אגם טקסקוקו, שעד היום מפיק אצות ספירולינה.

ספירולינה – ערך תזונתי

לספירולינה ערך תזונתי גבוה ולכן אין זה מפתיע שמתייחסים אליה בתור מזון על. היא מכילה כ-60% חלבון עשיר בחומצות אמינו חיוניות, הנחוצות לפעילות תקינה של מערכות הגוף. חלבון זה דומה לחלבון המגיע מן החי ולפיכך הספירולינה מומלצת לאנשים שאינם צורכים בשר. בספירולינה חומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 ואומגה 6, החשובים בשמירה על מערכת העצבים ובמניעת דלקות כרוניות.

היא מכילה ויטמינים ומינרלים רבים ובעיקר ברזל, סידן, מגנזיום, מנגן, ויטמין A, ויטמין C וויטמין B. צבעה הירוק העז מעיד על הימצאות גבוהה של כלורופיל, פיגמנט ירוק בעל השפעות מטיבות רבות על הגוף. ביניהן ניקוי הדם והכבד, מניעת מחלות וסיוע בייצור כדוריות דם אדומות. מעבר לכך, הספירולינה עשירה בנוגדי חמצון המגנים על הגוף מפני רדיקלים חופשיים, מונעים דלקות כרוניות, הזדקנות מואצת של תאי הגוף והתפתחות של תאים סרטניים.

למידע נוסף, התייעצו בפורומים שלנו:
פורום הומאופתיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום נטורופתיה
פורום צמחי מרפא
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה

חיזוק מערכת החיסון

על פי מחקרים שנעשו, ספירולינה יעילה ביותר לחיזוק מערכת החיסון. היא מגבירה ייצור של ציטוקינים ונוגדנים, המהווים חלק נכבד מהתגובה החיסונית של הגוף. כמו כן, לספירולינה פי 25 יותר בטא-קרוטן מהמצוי בגזר. מדובר בנוגד חמצון חזק ביותר האחראי להגברת פעילות מערכת החיסון על ידי נטרול רדיקלים חופשיים העשויים לגרום לדלקות כרוניות ולהתפתחות של תאים סרטניים.

עשירה בחלבונים

מרבית הצמחונים והטבעונים מקבלים את מנת החלבון היומית שלהם מעדשים, משעועית וממוצרי סויה שונים. רובם אינם מודעים לעובדה כי ספירולינה מכילה 60% חלבון, לעומת 26% חלבון המצוי בעדשים. כמו כן, ספירולינה היא מקור עשיר בוויטמינים ובמינרלים, העשויים להיות חסרים אצל צמחונים וכן מכילה חומצות אמינו חיוניות בכמות גבוהה. מדובר בתרכובות אורגניות המהוות אבני בניין לייצור חלבונים.

איזון לחץ דם

לחץ דם גבוה היא מחלה כרונית נפוצה העלולה להוביל לפגיעה בכלי הדם, להתקף לב ולמפרצת. מחקר הנעשה במקסיקו בקרב נשים וגברים בגילאי 18 עד 65, מצא כי צריכה של 4.5 גרם ספירולינה מדי יום מסייעת לאזן את לחץ הדם. חשוב לציין כי ספירולינה אינה חלופה לתרופות המומלצות על ידי רופאים, אך שילובה בתפריט בריא יכולה בהחלט לסייע.

שמירה על החיידקים הטובים בגוף

תרופות אנטיביוטיות נועדו להשמיד חיידקים מזיקים בגוף. אך נטילת אנטיביוטיקה עשויה גם להרוג חיידקים טובים הנקראים פרוביוטיקה. חיידקים פרוביוטיים חיוניים למערכות הגוף ובייחוד לפעילות תקינה של מערכת העיכול. כמו כן, הם מווסתים רמות חומציות באזורים שונים בגוף ובלעדיהם עשויות להתפתח פטריות שונות. לספירולינה היכולת לעודד צמיחה של פרוביוטיקה מסוגים שונים בגוף ויכולה לסייע לאנשים לאחר נטילה ממושכת של אנטיביוטיקה.

למי מומלץ לצרוך ספירולינה?

כיוון שהיא עשירה בחלבונים, היא מומלצת לספורטאים ולכל אדם העוסק בפעילות גופנית מאומצת. החלבון שבספירולינה עוזר בבניית השרירים ובכך מסייע להתאוששות קלה יותר לאחר מאמץ גופני רב ולהפחתת הנזק שעלול להיגרם לשריר. צמחונים וטבעונים יכולים למצוא בה ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים וחלבון שחסר להם מן החי.

לאנשים בגיל השלישי, מומלץ לצרוך לפחות מנה אחת של ספירולינה ביום, שכן ספיגת חומרים תזונתיים נפגעת עם הגיל וספירולינה מסייעת לספיגה טובה יותר. עקב ערכה התזונתי, היא עשויה להשפיע על תרופות ולכן כדאי להיוועץ ברופא לפני השימוש בה. לדוגמא, צריכת ספירולינה אינה מומלצת לאנשים הנוטלים תרופות מדללות דם עקב נוכחות גבוהה של ויטמין K.

כדאי לקרוא גם:
כיפת ברזל: תזונה לחיזוק מערכת החיסון
כמה יודע הרופא שלכם על תוספי מזון?
פרוביוטיקה: 6 מאכלים עשירים בחיידקים פרוביוטיים שישפרו את מערכת העיכול
מורינגה: מזון על שנלחם בדלקות, בסוכרת ובזיהומים
כל מה שרציתם לדעת על תוספי מזון לגברים

איך כדאי לצרוך ספירולינה?

ספירולינה נמכרת באבקה, בכמוסות ובקפסולות קפואות. הדרך המומלצת ביותר היא בקפסולות קפואות, כיוון שכך נשמר ערכה התזונתי בצורה הטובה ביותר. ספירולינה באבקה ובכמוסות עוברות תהליך של חימום שבמהלכו ערכה התזונתי יורד משמעותית.

את הספירולינה ניתן לשלב בשייקים, במשקאות בריאותיים, בסלטים ובממרחים כמו טחינה וממרח אבוקדו. המינון המומלץ למבוגר משתנה בהתאם לפרמטרים שונים כמו משקל, גובה וגיל, אך לרוב כדאי לצרוך כ – 3 גרם (כפית) ספירולינה ביום. כיוון שהיא מסייעת בניקוי רעלים מהגוף, חשוב לצרוך אותה בכמות מתונה.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 118
סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 198
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד
מהם היתרונות הבריאותיים של טפיוקה?
מאת מערכת BeOK
| 21/08/2017 |
צפיות: 207
טפיוקה היא סוג של עמילן המשמש כבסיס למאכלים ולקינוחים רבים. לטפיוקה יש סגולות בריאותיות רבות והיא מסייעת לעיכול, מונעת מומים מולדים ומחזקת את הלב
קרא עוד
כיצד מזון מהיר משפיע על הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 17/08/2017 |
צפיות: 236
הוא טעים ונגיש ועושה טוב על הלב, אבל אכילה תדירה של מזון מהיר כמו צ'יפס ופיצה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו אקנה, דיכאון ובעיות לב
קרא עוד
נתרן: למה צריך אותו וכיצד הוא מזיק לגוף?
מאת מערכת BeOK
| 14/08/2017 |
צפיות: 184
הנתרן שבמלח הוא מתכת המצויה בשפע במאכלים שונים. למרות הנזקים שמייחסים לו, יש לו תפקידים חשובים לתפקוד התקין של הגוף ולשמירה על הבריאות הכללית שלו
קרא עוד
מה לאכול כדי לעכב את תהליך ההזדקנות?
מאת מערכת BeOK
| 07/08/2017 |
צפיות: 379
אי אפשר למנוע מהגוף להזדקן, אך בצריכה של מאכלים שונים אפשר לעכב את התהליך ולהגן על הגוף מפני נזקים ומחלות שונות
קרא עוד
מיץ נוני: יתרונות בריאותיים וסגולות רפואיות
מאת מערכת BeOK
| 25/07/2017 |
צפיות: 222
נוני הוא פרי המצוי באיים הפולינזיים והוא ידוע ביכולתו לסייע במצבים בריאותיים רבים כמו ריפוי של דלקות מפרקים, שמירה על בריאות הלב ומניעה של סוכרת
קרא עוד
פיברומיאלגיה: טיפול טבעי בדאבת שרירים
מאת מערכת BeOK
| 10/07/2017 |
צפיות: 438
פיברומיאלגיה היא מחלה המאופיינת בעייפות ובכאבים בשרירים ובעצמות. כדי להקל על התסמינים באופן טבעי אפשר לשתות תה ג'ינג'ר, למרוח שמן קמפור ולצרוך הרבה נוזלים
קרא עוד
מהן הסגולות הבריאותיות של כמון?
מאת מערכת BeOK
| 03/07/2017 |
צפיות: 610
כמון הוא יותר מרק תבלין להוספת טעם, יש לו רכיבים בריאותיים רבים והוא יעיל לחיזוק מערכת החיסון, לניקוי מערכת הנשימה ולמניעת אנמיה
קרא עוד
מהן הסגולות הבריאותיות של שמן חריע?
מאת מערכת BeOK
| 21/06/2017 |
צפיות: 1,899
שמן חריע הוא שמן צמחי בעל יכולות בריאותיות רבות, הוא שומר על סוכר מאוזן, מחזק את מערכת החיסון ופותח את נקבוביות העור
קרא עוד