ספירולינה: מזון על בעל הערך התזונתי הגבוה ביותר

ספירולינה היא אצה כחולה – ירוקה המוגדרת בתור מזון על כיוון שהיא עשירה בערכים תזונתיים. היא בעלת ערך קלורי נמוך ויתרונות בריאותיים רבים הכוללים מניעת תהליכי הזדקנות, ויסות לחץ הדם וחיזוק מערכת החיסון
מאת מערכת BeOK
| 21/06/2016 |
צפיות: 15,515
ספירולינה היא אצה מיקרוסקופית כחולה – ירוקה הגדלה במים מתוקים. הספירולינה נמצאת בשימוש בני האדם מזה מאות שנים ואף ניתן למצוא תיעוד לשימוש באצת הספירולינה כבר במאה ה -15, בידי התרבות האצטקית במקסיקו. הספירולינה היוותה מקור חלבון עיקרי במשך שנים רבות באזור אגם טקסקוקו, שעד היום מפיק אצות ספירולינה.

ספירולינה – ערך תזונתי

לספירולינה ערך תזונתי גבוה ולכן אין זה מפתיע שמתייחסים אליה בתור מזון על. היא מכילה כ-60% חלבון עשיר בחומצות אמינו חיוניות, הנחוצות לפעילות תקינה של מערכות הגוף. חלבון זה דומה לחלבון המגיע מן החי ולפיכך הספירולינה מומלצת לאנשים שאינם צורכים בשר. בספירולינה חומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 ואומגה 6, החשובים בשמירה על מערכת העצבים ובמניעת דלקות כרוניות.

היא מכילה ויטמינים ומינרלים רבים ובעיקר ברזל, סידן, מגנזיום, מנגן, ויטמין A, ויטמין C וויטמין B. צבעה הירוק העז מעיד על הימצאות גבוהה של כלורופיל, פיגמנט ירוק בעל השפעות מטיבות רבות על הגוף. ביניהן ניקוי הדם והכבד, מניעת מחלות וסיוע בייצור כדוריות דם אדומות. מעבר לכך, הספירולינה עשירה בנוגדי חמצון המגנים על הגוף מפני רדיקלים חופשיים, מונעים דלקות כרוניות, הזדקנות מואצת של תאי הגוף והתפתחות של תאים סרטניים.

למידע נוסף, התייעצו בפורומים שלנו:
פורום הומאופתיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום נטורופתיה
פורום צמחי מרפא
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה

חיזוק מערכת החיסון

על פי מחקרים שנעשו, ספירולינה יעילה ביותר לחיזוק מערכת החיסון. היא מגבירה ייצור של ציטוקינים ונוגדנים, המהווים חלק נכבד מהתגובה החיסונית של הגוף. כמו כן, לספירולינה פי 25 יותר בטא-קרוטן מהמצוי בגזר. מדובר בנוגד חמצון חזק ביותר האחראי להגברת פעילות מערכת החיסון על ידי נטרול רדיקלים חופשיים העשויים לגרום לדלקות כרוניות ולהתפתחות של תאים סרטניים.

עשירה בחלבונים

מרבית הצמחונים והטבעונים מקבלים את מנת החלבון היומית שלהם מעדשים, משעועית וממוצרי סויה שונים. רובם אינם מודעים לעובדה כי ספירולינה מכילה 60% חלבון, לעומת 26% חלבון המצוי בעדשים. כמו כן, ספירולינה היא מקור עשיר בוויטמינים ובמינרלים, העשויים להיות חסרים אצל צמחונים וכן מכילה חומצות אמינו חיוניות בכמות גבוהה. מדובר בתרכובות אורגניות המהוות אבני בניין לייצור חלבונים.

איזון לחץ דם

לחץ דם גבוה היא מחלה כרונית נפוצה העלולה להוביל לפגיעה בכלי הדם, להתקף לב ולמפרצת. מחקר הנעשה במקסיקו בקרב נשים וגברים בגילאי 18 עד 65, מצא כי צריכה של 4.5 גרם ספירולינה מדי יום מסייעת לאזן את לחץ הדם. חשוב לציין כי ספירולינה אינה חלופה לתרופות המומלצות על ידי רופאים, אך שילובה בתפריט בריא יכולה בהחלט לסייע.

שמירה על החיידקים הטובים בגוף

תרופות אנטיביוטיות נועדו להשמיד חיידקים מזיקים בגוף. אך נטילת אנטיביוטיקה עשויה גם להרוג חיידקים טובים הנקראים פרוביוטיקה. חיידקים פרוביוטיים חיוניים למערכות הגוף ובייחוד לפעילות תקינה של מערכת העיכול. כמו כן, הם מווסתים רמות חומציות באזורים שונים בגוף ובלעדיהם עשויות להתפתח פטריות שונות. לספירולינה היכולת לעודד צמיחה של פרוביוטיקה מסוגים שונים בגוף ויכולה לסייע לאנשים לאחר נטילה ממושכת של אנטיביוטיקה.

למי מומלץ לצרוך ספירולינה?

כיוון שהיא עשירה בחלבונים, היא מומלצת לספורטאים ולכל אדם העוסק בפעילות גופנית מאומצת. החלבון שבספירולינה עוזר בבניית השרירים ובכך מסייע להתאוששות קלה יותר לאחר מאמץ גופני רב ולהפחתת הנזק שעלול להיגרם לשריר. צמחונים וטבעונים יכולים למצוא בה ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים וחלבון שחסר להם מן החי.

לאנשים בגיל השלישי, מומלץ לצרוך לפחות מנה אחת של ספירולינה ביום, שכן ספיגת חומרים תזונתיים נפגעת עם הגיל וספירולינה מסייעת לספיגה טובה יותר. עקב ערכה התזונתי, היא עשויה להשפיע על תרופות ולכן כדאי להיוועץ ברופא לפני השימוש בה. לדוגמא, צריכת ספירולינה אינה מומלצת לאנשים הנוטלים תרופות מדללות דם עקב נוכחות גבוהה של ויטמין K.

כדאי לקרוא גם:
כיפת ברזל: תזונה לחיזוק מערכת החיסון
כמה יודע הרופא שלכם על תוספי מזון?
פרוביוטיקה: 6 מאכלים עשירים בחיידקים פרוביוטיים שישפרו את מערכת העיכול
מורינגה: מזון על שנלחם בדלקות, בסוכרת ובזיהומים
כל מה שרציתם לדעת על תוספי מזון לגברים

איך כדאי לצרוך ספירולינה?

ספירולינה נמכרת באבקה, בכמוסות ובקפסולות קפואות. הדרך המומלצת ביותר היא בקפסולות קפואות, כיוון שכך נשמר ערכה התזונתי בצורה הטובה ביותר. ספירולינה באבקה ובכמוסות עוברות תהליך של חימום שבמהלכו ערכה התזונתי יורד משמעותית.

את הספירולינה ניתן לשלב בשייקים, במשקאות בריאותיים, בסלטים ובממרחים כמו טחינה וממרח אבוקדו. המינון המומלץ למבוגר משתנה בהתאם לפרמטרים שונים כמו משקל, גובה וגיל, אך לרוב כדאי לצרוך כ – 3 גרם (כפית) ספירולינה ביום. כיוון שהיא מסייעת בניקוי רעלים מהגוף, חשוב לצרוך אותה בכמות מתונה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

דיאטה קטוגנית: המדריך למתחילים
מאת מערכת BeOK
| 16/01/2018 |
צפיות: 41
דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומנים שנוסף לירידה במשקל יש לה יתרונות בריאותיים רבים והיא מסייעת במניעה של סרטן, מגנה על מערכת הלב ומעכבת אלצהיימר
קרא עוד
עושים סדר בבלגן הפחמימתי
| 07/01/2018 |
צפיות: 365
"הורדתי לגמרי את הפחמימות מהתזונה" או "האם כדאי להוריד לגמרי את הפחמימות מהתפריט שלי?"
קרא עוד
דיאטה טבעונית להורדה במשקל – האם זה באמת עובד?
מאת מערכת BeOK
| 18/12/2017 |
צפיות: 268
טבעונות יכולה להיות יותר מאידיאולוגיה והקפדה על תזונה טבעונית מסודרת יכולה לסייע בהורדה במשקל
קרא עוד
לקראת חנוכה – על שמנים ושומנים
| 26/11/2017 |
צפיות: 260
ישנם סוגים שונים של שמנים ושל שומנים. לקראת חג האור והשמן כדאי לעשות סדר במושגים
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 206
דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 279
ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
קרא עוד
פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 370
פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
קרא עוד
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 438
השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
קרא עוד
סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 407
סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 678
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד