10 הדיברות למולטי ויטמין

רוב האנשים אינם מקבלים כמות מספקת של ויטמינים מהתזונה בלבד ולכן הם בסיכון גבוה לפתח מחלות כרוניות. ההמלצה של כל תזונאי היא לצרוך מולטי ויטמין על בסיס קבוע, אבל כיצד נדע אם בחרנו במולטי-ויטמין אמיתי או במוצר שרק מתהדר בתואר ובעצם חסר את היתרונות של המולטי-ויטמין? קבלו 10 טיפים לבחירה של מולטי-ויטמין
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 18/02/2007 |
צפיות: 7,548
בשנים האחרונות, הפך העולם למתועש יותר, מזוהם יותר, וכמובן פחות בריא. גם חיינו השתנו בהתאם. הסביבה וקצב החיים המהיר מכתיבים לנו כיצד לחיות, ומה לאכול. אנחנו עצבניים יותר, מקדישים פחות זמן לאכילה וכשאנו כבר אוכלים סוף סוף זה בדרך כלל אוכל סינתטי, שומני ולא בריא.

מזון המאוכסן בקירור חודשים רבים, שומר אמנם על טריות ואינו מתקלקל, אך הוא מאבד את ערכיו התזונתיים, והדוגמאות לכך רבות.

ד"ר גילית שטיינר, יועצת לחברת "ניו ווייס" בתחום תוספי תזונה טוענת כי "אם ניקח לדוגמא את הירקות והפירות, פעם כל עונה התאפיינה בסוג מסוים בלבד של פירות וירקות. היום אנו משיגים אותם בכל ימות השנה - המדובר במזון מהונדס.

אולם הפרי או הירק כבר אינו מגיע ישר מהשדה, אלא מהקפאה, ולכן הם איבדו בדרך את איכותם - ערכיהם התזונתיים אינם ברמה מספקת לצריכה יומית והם מגיעים אלינו ללא ויטמינים ומינרלים. לכן, צריכת ויטמינים הפכה לעניין של הכרח, והיא באה לתת מענה לחסרים החיוניים לגוף. צריכה יומיומית של מולטיויטמין המכיל מרכיבים טבעיים ומקדם ה-ORAC הגבוה, מספקת לגוף את האיזון המושלם", אומרת ד"ר שטיינר.

מהו ה-ORAC? מושג זה משמעותו Oxygen Radical Absorbance Capacity - מדובר במדד הבוחן את יכולת ספיגת נוגדי החמצון הנובעת מאכילת מאכלים שונים.

ולד"ר שטיינר יש עוד המלצה אחת נוספת. אם כבר בחרתם במולטי-ויטמין, לכו על הנוזלי: "צריכה של מולטיויטמין נוזלי, אפקטיבית יותר בשל העובדה שקל יותר לשתות, מאשר לבלוע מספר רב של סוגי ויטמינים (שלא לדבר על כך שיש אנשים שאינם מסוגלים בכלל לבלוע כדורים), והן בשל הספיגה האופטימלית בגוף".

לקחת אחד ביום

מאמר מדעי חשוב שהתפרסם בכתב העת הרפואי היוקרתי The Journal of the American Medical Association, קבע כי מומלץ לכל אדם לקחת בקביעות מולטי-ויטמין להשלמת התזונה היומית, על מנת להפחית את הסיכון ללקות במחלות כרוניות כגון מחלות-לב וכלי-דם.

המאמר, שנכתב על ידי צמד חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, מסתמך על תוצאותיהם של למעלה מ-150 מחקרים, שנאספו במשך 35 שנה לגבי יעילותם של ויטמינים ומינרלים במינונים מתונים, במניעת מחלות כרוניות.

"במאמר מוסבר כי המחסורים בויטמינים ובמינרלים בחברה המערבית הם בדרך כלל מחסורים תת-קליניים", אומרת אילה אורי, הדיאטנית הראשית של חברת 'צנטרום', שמוסיפה כי "תוצאות המחסור לא יתבטאו באופן מיידי וניכר לעין, אלא במהלך השנים, כמחלות כרוניות, המתפתחות כתוצאה מנזק מצטבר בתאים וברקמות.

רוצים מידע נוסף על ויטמינים? היכנסו לפורום המומחים שלנו

רוב האנשים אינם מקבלים כמות מספקת של ויטמינים מהתזונה בלבד (עקב הרגלי אכילה לקויים, הפחתה בספיגה בגיל מבוגר, צמחונות וכו') ולכן הם בסיכון גבוה יותר לפיתוח מחלות כרוניות כגון מחלות לב וכלי דם, סרטן השד, סרטן המעי-הגס, אוסטיאופורוזיס ומחלות נוספות וכן מומים מולדים בקרב נשים בגיל הפוריות", מסכמת אורי.

10 הדיברות לרכישות מולטי-ויטמין

איכות חומרי הגלם - לכל רכיב תזונה יש תהליכי גידול, מיון, זיהוי ועיבוד שונים. ההבדל בין מולטי-ויטמין אחד למשנהו טמון באמינות, ברמת בקרת האיכות ובמקצועיות של החברה המייצרת אותו.

רק מפעל מוכר המייצר את המולטי-ויטמין שלו בעצמו, והמבקר אותו במערכת בקרת איכות קפדנית, יוכל להבטיח לך מוצר איכותי ואמין.

1. בטא קרוטן. רב הוא הפיתוי לנצל את חוסר הידע של הצרכן הממוצע ולכלול במולטי-ויטמין בטא קרוטן סינתטי, שמחירו זול לאין שיעור מזה הטבעי, אך פעילותו כרכיב תזונה שנויה במחלוקת. אם היצרן מציין על גבי התווית "בטא קרוטן", אבל אינו מציין מהו המקור הצמחי שממנו הופק הבטא קרוטן (בדרך כלל אצה ששמה דונליאלה סאלינה), הרי סביר מאוד להניח כי מדובר בבטא קרוטן סינתטי ולא טבעי.

2. ויטמין E. ויטמין E טבעי מוכר בשם Tocopherol או Tocopheryl, וסימונו המדעי מתחיל באות D. שים לב: אם סימונו של ויטמין E על תווית המולטי-ויטמין שלך מתחיל באותיות DL, הריהו ויטמין E סינתטי. צורה זו של ויטמין E אינה יעילה כמו זו הטבעית וזולה ממנה במידה רבה.

ידוע כי ויטמין E הוא גורם חשוב, אולי ראשון במעלה, בהגנה על הלב, על המוח ועל כלי הדם. המינון היומי המינימלי של ויטמין זה לצורך הגנה הוא 100 יחב"ל (יחידות בינלאומיות) לפחות. האם המולטי-ויטמין שלכם מכיל מינון מינימלי זה?

3. מינרלים. המינרלים קשים לספיגה בגוף, והקושי מחריף והולך ככל שאנו מתקדמים בגיל. יצרן המבטיח לך "ספיגה מוגברת" מצד אחד, אך מצד שני מנצל את תמימותך ומבסס את המולטי-ויטמינים שלו לא על מינרלים אורגניים (דוגמת אלה המצויים במזון ובמולטי-ויטמינים של סולגאר), אלא על מינרלים לא-אורגניים שקשירתם וספיגתם בעייתית, עושה לעצמו מלאכה קלה, ובעיקר זולה - על חשבונך.

4. רכיבים טבעיים. במקרים רבים שונה רכיב תזונה טבעי מזה הסינתטי לא רק במבנהו הכימי אלא גם ובעיקר בתועלת הבריאותית שניתן להפיק ממנו. מולטי-ויטמין, בדומה לתזונה שנועד להשלים, חייב להיות מבוסס על רכיבים טבעיים על מנת להשיג בשלמותה את המטרה אשר לשמה נוטלים אותו.

5. כמה? מרבית צרכני הוויטמינים מכירים בחשיבותם של תוספי-תזונה לבריאותם אך מתמקדים בשאלה, אלו ויטמינים יש ליטול. כאן חייבת להישאל שאלה נוספת - שאלת ה"כמה". לכל רכיב תזונה מינון סף בסיסי אשר רק מעליו תיתכן תרומה תזונתית-בריאותית בעלת השפעה לגוף. יש לבחור מולטי-ויטמין של חברה אשר אינה חוששת לייצר מולטי-ויטמין המכיל מינונים עשירים ואופטימליים, אשר יעילותם ובטיחותם הוכחו באופן מובהק.

6. ויטמיני B. מחקרים רבים מוכיחים כי חסר בוויטמיני B ובעיקר בחומצה פולית, בוויטמין B-12 ובוויטמין B-6, גורם להיווצרותן של מחלות כלי דם של הלב, לפגיעה בפעילותו התקינה של המוח, לדיכאון קליני ואף לאלצהיימר, וכי נטילתם המשולבת מפחיתה מן הסיכון ללקות במחלות אלה.

רק מינון של 30 עד 100 מ"ג של B-6 ומינון של 30 עד 250 מק"ג של B-12 יכולים להבטיח תוצאה זו. מינונים של שניים עד שלושה מ"ג ויטמין B-6 הם בבחינת לעג לרש, ניצול חוסר הידע של הצרכן ובמקרה הטוב הם שריד של גישה מיושנת הרואה בנטילה תוספי תזונה מעשה אשר נועד לרפא ממחלות של חסר קליני בוויטמינים, גישה המתאימה יותר לעולם השלישי, שם אכן קיימת תת-תזונה, ולא לעולם המערבי, שבו הבעיה היא דווקא עודף תזונה.

7. רכיבי-על. כל אותם רכיבי תזונה המצויים בחזית המחקר התזונתי (אשר מטבעם הם יקרים יחסית), מעשירים כל פורמולה תזונתית והופכים אותה ממולטי-ויטמין בסיסי למוצר-על בעל תרומה בריאותית נרחבת. תרומה זו פירושה הגנה ייעודית מפני מחלות ספציפיות ושמירה על כלל תפקודיו הפיזיולוגיים החיוניים של הגוף.

8. מחיר. כמו כל מוצר אחר, רעיון המפתח בנושא מחירו של המולטי-ויטמין שלך הוא היחס בין העלות לבין התועלת. מחיריהם של מולטי-ויטמינים עשויים להרקיע שחקים ביחס לדלות רכיביהם שלעיתים הם כה דלים עד שאינם תורמים כלל. מחירו של מולטי-ויטמין צריך לבטא את מידת איכותם של מרכיביו.

9. רמת ספיגה. מולטי-ויטמין איכותי חייב להיספג היטב בגוף, גם בקרב קשישים או בקרב בני-אדם אשר פעילותה של מערכת העיכול בגופם אינה תקינה או אינה אופטימלית.

10. ספר יצרן בנקודת המכירה. כל יצרן רציני ומקצועי מוציא לאור ספר יצרן המתאר את מפרט המוצר והמכיל נתונים נוספים על אלה המופיעים על התווית. ספר זה אמור להימצא בנקודות המכירה או אצל המפיץ בישראל. היעדרו של ספר זה מגלה שהמולטי-ויטמין שאתם לוקחים עלול להיות מותג פרטי המגיע לידכם ללא כיסוי של ממש להבטחות בדבר אבטחת איכות.

העיצות והטיפים לבחירת מולטי-ויטמין באדיבות מחלקת ההדרכה של חברת סולגר

למידע נוסף על ויטמינים ותוספי הכנסו לפורום והתייעצו עם מומחי התזונה

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר