10 הדיברות למולטי ויטמין

רוב האנשים אינם מקבלים כמות מספקת של ויטמינים מהתזונה בלבד ולכן הם בסיכון גבוה לפתח מחלות כרוניות. ההמלצה של כל תזונאי היא לצרוך מולטי ויטמין על בסיס קבוע, אבל כיצד נדע אם בחרנו במולטי-ויטמין אמיתי או במוצר שרק מתהדר בתואר ובעצם חסר את היתרונות של המולטי-ויטמין? קבלו 10 טיפים לבחירה של מולטי-ויטמין
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 18/02/2007 |
צפיות: 7,371
בשנים האחרונות, הפך העולם למתועש יותר, מזוהם יותר, וכמובן פחות בריא. גם חיינו השתנו בהתאם. הסביבה וקצב החיים המהיר מכתיבים לנו כיצד לחיות, ומה לאכול. אנחנו עצבניים יותר, מקדישים פחות זמן לאכילה וכשאנו כבר אוכלים סוף סוף זה בדרך כלל אוכל סינתטי, שומני ולא בריא.

מזון המאוכסן בקירור חודשים רבים, שומר אמנם על טריות ואינו מתקלקל, אך הוא מאבד את ערכיו התזונתיים, והדוגמאות לכך רבות.

ד"ר גילית שטיינר, יועצת לחברת "ניו ווייס" בתחום תוספי תזונה טוענת כי "אם ניקח לדוגמא את הירקות והפירות, פעם כל עונה התאפיינה בסוג מסוים בלבד של פירות וירקות. היום אנו משיגים אותם בכל ימות השנה - המדובר במזון מהונדס.

אולם הפרי או הירק כבר אינו מגיע ישר מהשדה, אלא מהקפאה, ולכן הם איבדו בדרך את איכותם - ערכיהם התזונתיים אינם ברמה מספקת לצריכה יומית והם מגיעים אלינו ללא ויטמינים ומינרלים. לכן, צריכת ויטמינים הפכה לעניין של הכרח, והיא באה לתת מענה לחסרים החיוניים לגוף. צריכה יומיומית של מולטיויטמין המכיל מרכיבים טבעיים ומקדם ה-ORAC הגבוה, מספקת לגוף את האיזון המושלם", אומרת ד"ר שטיינר.

מהו ה-ORAC? מושג זה משמעותו Oxygen Radical Absorbance Capacity - מדובר במדד הבוחן את יכולת ספיגת נוגדי החמצון הנובעת מאכילת מאכלים שונים.

ולד"ר שטיינר יש עוד המלצה אחת נוספת. אם כבר בחרתם במולטי-ויטמין, לכו על הנוזלי: "צריכה של מולטיויטמין נוזלי, אפקטיבית יותר בשל העובדה שקל יותר לשתות, מאשר לבלוע מספר רב של סוגי ויטמינים (שלא לדבר על כך שיש אנשים שאינם מסוגלים בכלל לבלוע כדורים), והן בשל הספיגה האופטימלית בגוף".

לקחת אחד ביום

מאמר מדעי חשוב שהתפרסם בכתב העת הרפואי היוקרתי The Journal of the American Medical Association, קבע כי מומלץ לכל אדם לקחת בקביעות מולטי-ויטמין להשלמת התזונה היומית, על מנת להפחית את הסיכון ללקות במחלות כרוניות כגון מחלות-לב וכלי-דם.

המאמר, שנכתב על ידי צמד חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, מסתמך על תוצאותיהם של למעלה מ-150 מחקרים, שנאספו במשך 35 שנה לגבי יעילותם של ויטמינים ומינרלים במינונים מתונים, במניעת מחלות כרוניות.

"במאמר מוסבר כי המחסורים בויטמינים ובמינרלים בחברה המערבית הם בדרך כלל מחסורים תת-קליניים", אומרת אילה אורי, הדיאטנית הראשית של חברת 'צנטרום', שמוסיפה כי "תוצאות המחסור לא יתבטאו באופן מיידי וניכר לעין, אלא במהלך השנים, כמחלות כרוניות, המתפתחות כתוצאה מנזק מצטבר בתאים וברקמות.

רוצים מידע נוסף על ויטמינים? היכנסו לפורום המומחים שלנו

רוב האנשים אינם מקבלים כמות מספקת של ויטמינים מהתזונה בלבד (עקב הרגלי אכילה לקויים, הפחתה בספיגה בגיל מבוגר, צמחונות וכו') ולכן הם בסיכון גבוה יותר לפיתוח מחלות כרוניות כגון מחלות לב וכלי דם, סרטן השד, סרטן המעי-הגס, אוסטיאופורוזיס ומחלות נוספות וכן מומים מולדים בקרב נשים בגיל הפוריות", מסכמת אורי.

10 הדיברות לרכישות מולטי-ויטמין

איכות חומרי הגלם - לכל רכיב תזונה יש תהליכי גידול, מיון, זיהוי ועיבוד שונים. ההבדל בין מולטי-ויטמין אחד למשנהו טמון באמינות, ברמת בקרת האיכות ובמקצועיות של החברה המייצרת אותו.

רק מפעל מוכר המייצר את המולטי-ויטמין שלו בעצמו, והמבקר אותו במערכת בקרת איכות קפדנית, יוכל להבטיח לך מוצר איכותי ואמין.

1. בטא קרוטן. רב הוא הפיתוי לנצל את חוסר הידע של הצרכן הממוצע ולכלול במולטי-ויטמין בטא קרוטן סינתטי, שמחירו זול לאין שיעור מזה הטבעי, אך פעילותו כרכיב תזונה שנויה במחלוקת. אם היצרן מציין על גבי התווית "בטא קרוטן", אבל אינו מציין מהו המקור הצמחי שממנו הופק הבטא קרוטן (בדרך כלל אצה ששמה דונליאלה סאלינה), הרי סביר מאוד להניח כי מדובר בבטא קרוטן סינתטי ולא טבעי.

2. ויטמין E. ויטמין E טבעי מוכר בשם Tocopherol או Tocopheryl, וסימונו המדעי מתחיל באות D. שים לב: אם סימונו של ויטמין E על תווית המולטי-ויטמין שלך מתחיל באותיות DL, הריהו ויטמין E סינתטי. צורה זו של ויטמין E אינה יעילה כמו זו הטבעית וזולה ממנה במידה רבה.

ידוע כי ויטמין E הוא גורם חשוב, אולי ראשון במעלה, בהגנה על הלב, על המוח ועל כלי הדם. המינון היומי המינימלי של ויטמין זה לצורך הגנה הוא 100 יחב"ל (יחידות בינלאומיות) לפחות. האם המולטי-ויטמין שלכם מכיל מינון מינימלי זה?

3. מינרלים. המינרלים קשים לספיגה בגוף, והקושי מחריף והולך ככל שאנו מתקדמים בגיל. יצרן המבטיח לך "ספיגה מוגברת" מצד אחד, אך מצד שני מנצל את תמימותך ומבסס את המולטי-ויטמינים שלו לא על מינרלים אורגניים (דוגמת אלה המצויים במזון ובמולטי-ויטמינים של סולגאר), אלא על מינרלים לא-אורגניים שקשירתם וספיגתם בעייתית, עושה לעצמו מלאכה קלה, ובעיקר זולה - על חשבונך.

4. רכיבים טבעיים. במקרים רבים שונה רכיב תזונה טבעי מזה הסינתטי לא רק במבנהו הכימי אלא גם ובעיקר בתועלת הבריאותית שניתן להפיק ממנו. מולטי-ויטמין, בדומה לתזונה שנועד להשלים, חייב להיות מבוסס על רכיבים טבעיים על מנת להשיג בשלמותה את המטרה אשר לשמה נוטלים אותו.

5. כמה? מרבית צרכני הוויטמינים מכירים בחשיבותם של תוספי-תזונה לבריאותם אך מתמקדים בשאלה, אלו ויטמינים יש ליטול. כאן חייבת להישאל שאלה נוספת - שאלת ה"כמה". לכל רכיב תזונה מינון סף בסיסי אשר רק מעליו תיתכן תרומה תזונתית-בריאותית בעלת השפעה לגוף. יש לבחור מולטי-ויטמין של חברה אשר אינה חוששת לייצר מולטי-ויטמין המכיל מינונים עשירים ואופטימליים, אשר יעילותם ובטיחותם הוכחו באופן מובהק.

6. ויטמיני B. מחקרים רבים מוכיחים כי חסר בוויטמיני B ובעיקר בחומצה פולית, בוויטמין B-12 ובוויטמין B-6, גורם להיווצרותן של מחלות כלי דם של הלב, לפגיעה בפעילותו התקינה של המוח, לדיכאון קליני ואף לאלצהיימר, וכי נטילתם המשולבת מפחיתה מן הסיכון ללקות במחלות אלה.

רק מינון של 30 עד 100 מ"ג של B-6 ומינון של 30 עד 250 מק"ג של B-12 יכולים להבטיח תוצאה זו. מינונים של שניים עד שלושה מ"ג ויטמין B-6 הם בבחינת לעג לרש, ניצול חוסר הידע של הצרכן ובמקרה הטוב הם שריד של גישה מיושנת הרואה בנטילה תוספי תזונה מעשה אשר נועד לרפא ממחלות של חסר קליני בוויטמינים, גישה המתאימה יותר לעולם השלישי, שם אכן קיימת תת-תזונה, ולא לעולם המערבי, שבו הבעיה היא דווקא עודף תזונה.

7. רכיבי-על. כל אותם רכיבי תזונה המצויים בחזית המחקר התזונתי (אשר מטבעם הם יקרים יחסית), מעשירים כל פורמולה תזונתית והופכים אותה ממולטי-ויטמין בסיסי למוצר-על בעל תרומה בריאותית נרחבת. תרומה זו פירושה הגנה ייעודית מפני מחלות ספציפיות ושמירה על כלל תפקודיו הפיזיולוגיים החיוניים של הגוף.

8. מחיר. כמו כל מוצר אחר, רעיון המפתח בנושא מחירו של המולטי-ויטמין שלך הוא היחס בין העלות לבין התועלת. מחיריהם של מולטי-ויטמינים עשויים להרקיע שחקים ביחס לדלות רכיביהם שלעיתים הם כה דלים עד שאינם תורמים כלל. מחירו של מולטי-ויטמין צריך לבטא את מידת איכותם של מרכיביו.

9. רמת ספיגה. מולטי-ויטמין איכותי חייב להיספג היטב בגוף, גם בקרב קשישים או בקרב בני-אדם אשר פעילותה של מערכת העיכול בגופם אינה תקינה או אינה אופטימלית.

10. ספר יצרן בנקודת המכירה. כל יצרן רציני ומקצועי מוציא לאור ספר יצרן המתאר את מפרט המוצר והמכיל נתונים נוספים על אלה המופיעים על התווית. ספר זה אמור להימצא בנקודות המכירה או אצל המפיץ בישראל. היעדרו של ספר זה מגלה שהמולטי-ויטמין שאתם לוקחים עלול להיות מותג פרטי המגיע לידכם ללא כיסוי של ממש להבטחות בדבר אבטחת איכות.

העיצות והטיפים לבחירת מולטי-ויטמין באדיבות מחלקת ההדרכה של חברת סולגר

למידע נוסף על ויטמינים ותוספי הכנסו לפורום והתייעצו עם מומחי התזונה

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 232
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 770
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,025
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 778
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,802
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,228
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 623
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 692
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 581
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 850
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד