חג הנפנופים. איך לעבור אותו בשלום?

הישראלים, לא יעזרו המלצות הדיאטנים, אוהבים ארוחות בשריות וכבדות, אז מה הפלא שיום העצמאות הפך לחג המנגל הלאומי? אם בכל זאת אתם חוששים להגיע ליום שאחרי עם הרבה רגשות אשם ויסורי מצפון - הכתבה הזאת היא בשבילכם. המדריך המלא לצליחת המנגל בשלום
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 22/04/2007 |
צפיות: 8,676
יום העצמאות הוא לא בדיוק יומן הגדול של הצמחוניים - ומנפנפי המנגלים כובשים על חלקת דשא פנויה כשניחוחות הקבבים מציפים את הנחיריים. אם הצלחתם לשרוד בשלום את ערב יום העצמאות ולא חטפתם ספריי של קצף בעניים ומכת פטיש קטלנית על הראש - לפניכם מספר טיפים תזונתיים לצליחת יום הבשר הלאומי - המנגל המסורתי של יום העצמאות:

"החג תמיד מאופיין בכמויות של אוכל וכמובן מדובר בהרבה מאוד קלוריות", אמרה רחל גרנות, מרכזת סדנאות לירידה במשקל במרכז הרפואי "הרצליה מדיקל סנטר", וציינה:

"פיתה תפוחה מלאה בכל טוב הכוללת חומוס, סטייק וסלטים שווה ל: 12.5 פרוסות לחם רגיל = 25 פרוסות לחם קל = סלט ירקות + 2 שיפודים +סטייק פרגית + קלח תירס + 2 כפות טחינה + פחית בירה + פרוסת עוגה. כלומר, כ-1,000 קלוריות, תעשו לבד את המתמטיקה.

"אם כבר אוכלים בשר", היא ממליצה", רצוי להניחו על צלחת לחסוך 300 קלוריות של הפיתה שהיא בסך הכל כלי אחסון. לגבי הבשר: 2 שיפודי עוף או פרגית שווים ל-220 קלוריות לעומת הסטייק הכי קטן שבו יש לפחות 350 קלוריות.

עם הבשר תמיד יש סלטים, הבעיה היא שרובם אפילו לא קרובים רחוקים של הירקות. רוב הסלטים כוללים טחינה וסלט תפו"א המכילים המון קלוריות.

אז איך שורדים את יום המנגל הלאומי?הדיאטנית הקלינית מירית קרקובסקי ממרכז מלב"י, המרכז לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא, מעניקה לכם מספר טיפים לחסכון בקלוריות מבלי לפגום בהנאה:

1. בשנים האחרונות היה "עליהום" גדול על בשר בקר, בגלל הכולסטרול הרב שהוא מכיל והנזקים הבריאותיים שהוא גורם. אבל הרכב הבקר היום שונה באופן דרמטי מאשר הרכבו לפני 5 שנים.

הגידול של הפרות והעגלים היום הוא שונה, וכיום נותנים לבקר אוכל כזה, שנועד להפוך את הבשר שלו לדל בשומן. אפילו את הפלנקטון (המזון) של דגי הבריכות מעשירים באומגה-3, כדי שהם יהיו עוד יותר עשירים ברכיב התזונתי החשוב הזה. כך שהיום אפשר לחזור ולאכול בקר.

2. מוצרי בשר, עוף ודגים (וגם תוצריהם - כמו חלב, גבינות וביצים), הם מקור טוב ל-B12. זה ויטמין שאי אפשר לקבל מהצומח, ושיש לו חשיבות ליצירת תאי דם אדומים, למניעת אנמיה ולמערכת העצבים.אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להפוך את המנגל שלנו לדיאטטי ובריא יותר?

קבבים. מומלץ לא לקנות מוכן - אלא להכין את העיסה. צריך לבקש מהקצב שיטחן את הבשר מול העיניים, ולבחור נתח בשר שהוא לא שמן. כשקונים קבבים מוכנים אין לכם מושג כמה שומן יש בפנים. כאשר מכינים אותם מולכם באיטליז, אתם יכולים לשלוט על כמות השומן שתהיה בהם. מניסיוני, עיסה שאתם הכנתם היא גם בדרך כלל טעימה יותר מעיסת קבבים מוכנה.

לוותר על סוגי בשר שעשירים מאוד בשומן. זה כולל אנטריקוט, קשתית (שפונדרה), חזה בקר, איברים פנימיים (כבד, לבבות, טחול) וכבש. ב-100 גרם בשר כבש צלוי - יש 30 גרם שומן. 100 גרם בשר עוף צלוי מכיל רק שליש מהכמות הזאת (10 גרם שומן).

רצוי לבחור בשר דל בשומן יש מספר בשרים דלי שומן וקלוריות שטובים מאוד ל"על האש": צלעות, כתף ("חלק מס' 4" בסופר), פילה לסטייקים (חלק מס' 12), סינטה (המותן של הפרה; מס' 11), חזה עוף וכמובן - דגים.

חזה עוף. הוא יכול לצאת קצת יבש על האש. אם אתם רוצים לשבח את טעמו, אפשר לשים אותו במרינדה דלת קלוריות שכוללת שמן זית, פטרוזיליה, שום, לימון, פלפל ומלח.

להסיר את השומן. תמיד אפשר לבקש מהקצב (או אנחנו בעצמנו) להסיר את השומן הגלוי לעין. למשל, בסינטה יש מן מעטפת של שומן בצד העליון שלה שמאוד קל להסיר אותה. מהעוף - להסיר את העור. הכל כמובן בטרם הבישול, ולא אחרי שצלינו, משום שכאשר אנחנו צולים זה חודר טוב לבשר.

תוספות מירקות. להכין כמה שיותר תוספות לבשרי המנגל, שיהיו על בסיס ירקות, ושיהיה מגוון של סלטים, כמו סלט כרוב, סלט ירקות, סלט חסה, סלט עגבניות ומלפפונים, סלט תרד וכדומה. במקום החומוס והטחינה, להכין כמה קערות.

שיפודי ירקות. דרך נוספת להנות מירקות במנגל היא הכנת שיפודי ירקות, שיכולים להיות נחמדים גם כתוספת (למשל: עגבניות, פלפלים ובצל על שיפוד).

לשתות דיאט. בכל פחית של משקה מתוק או תוסס יש 200 קלוריות, וחמישית (!) מצריכת הקלוריות היומית שלנו מגיעה מהם. אפשר לקחת את הנתון הזה לתשומת לבנו, במיוחד במנגל, שרבים מתייחסים אליו כאל "חגיגה" של אוכל או כמעין "משתה", ודווקא לבחור במשקאות דיאטטיים, במים או בסודה.

איך להימנע מקלקולי קיבה?

על מנת ליהנות מאכילת הבשר המרובה ולחזור הביתה ללא כל סיכונים בריאותיים או קלקולי קיבה מיותרים, ארגון "התג הירוק" מגיש לכם מספר טיפים שיעזרו לכם ליהנות ממוצרי החי גם בטבע - ללא סיכונים מיותרים:

1. יש לקנות את מוצרי הבשר והעוף אך ורק בעסקים ממוזגים ובעלי ציוד קירור מתאים.

2. רצוי להימנע מלקחת לפיקניק מאכלים שמתקלקלים מהר בחום (כמו סלט טונה או מיונז).

3. העבירו את המזון מהמקרר לצידנית עם קרחונים בסמוך לשעת היציאה ודאגו כי הצידנית תהיה כל הזמן באזורים מוצלים וקרירים ככל האפשר.

4. מוטב לבצע בבית מראש את כל פעולות הכנת הבשר כגון תיבולו וחיתוכו כדי שתוכלו להעביר את הבשר ישירות מן הצידנית אל הגחלים.

5. מומלץ לשמור את המזון במיכלים סגורים. כמו כן מומלץ להקפיד על הפרדה בין מזון גולמי לא מבושל למזון המוכן לאכילה ללא טיפול, על מנת למנוע מעבר חיידקים מן המזון הגולמי אל המזון המוכן מראש. בנוסף, מומלץ להשתמש בצידנית וכלי חיתוך נפרדים (סכין, קרש חיתוך וכו')

6. מקמו את הפיקניק במקום שיאפשר תנאים היגייניים נאותים וכולל שולחנות ומקורות מי שתייה (ראויים לשתיה) לשם שמירת ניקיון הידיים והכלים.

7. היערכו לכמות קרחונים נאותה בהתאם לטמפרטורת היום – מוצרי הבשר הטחון כמו קבב והמבורגר - חייבים לשהות בטמפרטורה מאוד נמוכה כיוון שהם מפשירים מהר יותר מבשרים אחרים ורגישים מאד לקלקול.

8. יש להוציא את הבשר מהצידנית קרוב ככל האפשר לזמן הצלייה ולצלות אותו ביסודיות!

איך לשרוף את הקלוריות אחרי המנגל?

"בשבוע בו נחגג יום העצמאות, כדאי להוסיף פעילות גופנית, על מנת להגדיל את ההוצאה האנרגטית" אמרה דנה רזניק, דיאטנית ביחידה לתזונה ולדיאטה בבית החולים שניידר. רזניק גיבשה מספר טיפים לכושר משפחתי אחרי המנגל:

1. כדאי לבחור אתר לפיקניק המאפשר גם מסלול הליכה לפני או אחרי האוכל.

2. מומלץ לשמור על ארוחות מסודרות - למרות שהמנגל יהווה נתח קלורי גדול באותו היום, כדאי לשמר את כל הארוחות האחרות (אפשר לצמצם אותם) על מנת לא להגיע רעבים מדי למנגל.

3. אכילה לאורך כל היום תאפשר לכם לשלוט בכמויות ולבצע בחירות מושכלות.

4. הכינו עם הילדים, בהתאם לגילם, שיפודי ירקות. כך תהינו הן מצריכה של נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים והן מסיבים המשרים תחושת שובע בערך קלורי זניח והן מהעברת מסר חינוכי לילדכם.

5. אלרגיה - למרות הערכים התזונתיים הגבוהים בטחינה, חשוב לזכור כי היא עלולה לגרום לאלרגיה. המלצת משרד הבריאות מדברת על שילוב טחינה בתפריט רק החל מגיל 9 חודשים. במידה וקיימת אלרגיה משפחתית לשומשום (ממנה עשויה הטחינה) מומלץ לחכות עד גיל שנה. חשוב לזכור כי טחינה הינה אחד המרכיבים בסלט החומוס.

לסיכום, מוניקה קרן, דיאטנית קלינית ראשית, בשיטת דר' לוי מזכירה לנו 'כמה עולים לנו' מאכלי המנגל השונים:
קבב = 130 קלוריות, שיפוד פרגית = 150 קלוריות, חזה עוף בינוני = 200 קלוריות, סטייק בקר ללא שומן (150 גרם) = 350 קלוריות, כף חומוס או טחינה = 50 קלוריות ו- 1/3 ליטר בירה = 148 קלוריות. חג שמח!

לטיפים ומידע נוסף הכנסו לפורום תזונה ודיאטה

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר